Zjednoczyli się by historia przetrwała
W październiku informowaliśmy o zakusach stworzenia klubu, zrzeszającego pasjonatów formuł wyścigowych sprzed lat. Udało się! Grupa skupiająca zawodników i byłych działaczy z całej Polski funkcjonować będzie przy Automobilklubie Toruńskim.
Gdy późną jesienią 2009 roku stacja TVN Turbo w ramach cyklu "Legendy PRL-u" wyemitowała dwuodcinkowy materiał o chlubnej historii wyścigów w socjalistycznej Polsce, jego autor, Patryk Mikiciuk, nawet nie spodziewał się jak wielkie poruszenie wywoła emisja tychże filmów.
- Stało się - mówi Jacek Szmidt, były drugi wicemistrz Formuły Ester, nazywanej F1 krajów demokracji ludowej. - Sentymentalny powrót do tamtych wyścigów, ludzi i samochodów obudził w dawnych zawodnikach i części entuzjastów uśpione od blisko dwudziestu lat emocje.
Po emisji filmów na forach internetowych gromadzących pasjonatów motoryzacji minionych epok, nagle nastąpiło spore poruszenie. Ludzie najpierw zaczęli przypominać stare cykle wyścigowe, a następnie dzielić się informacjami i materiałami z tego okresu. Jednym z tych, który te materiały od pewnego czasu stara się usystematyzować, jest kolejny były zawodnik, Tomasz Osterloff, obecny prezes Automobilklubu Włocławskiego. Zaczęto odkurzać stare bolidy. W maju br., a więc po kilkunastu latach od zakończenia słynnych Wyścigów o Puchar Pokoju i Przyjaźni, trzy z tych maszyn ponowie spotkały się na torze. Zasiedli w nich byli mistrzowie, Jacek Szmidt i Jerzy Mazur, oraz wspominany Patryk Mikiciuk, który w trakcie kręcenia materiałów załapał wyścigowego bakcyla.
W czerwcu i na początku września zawodnicy, a także pasjonaci wyścigów retro spotykali się ponownie, tyle, że w coraz szerszym gronie.
- Odżyły dawne wspomnienia - podkreśla Jacek Szmidt. - Na poznańskim obiekcie spotkało się kilka pokoleń kierowców wyścigowych i wielu z nich postanowiło wrócić na tor w jazdach pokazowych, przypominających dawną rywalizację. Działacze Automobilklubu Wielkopolski przyjęli nas z entuzjazmem i niezwykłą troskliwością.
Zaczęto nawet snuć plany stworzenia serii wyścigowej. Areną miałby być właśnie Tor "Poznań". Pasjonaci formuł sprzed lat w pierwszej kolejności postanowili jednak formalnie się zjednoczyć. W październiku wysłannicy naszej redakcji wzięli udział w spotkaniu w podwarszawskich Łomiankach (więcej na ten temat można przeczytać w artykule "Mistrzowie się jednoczą, czyli powrót do przeszłości"), którego efektem było zawiązanie grupy inicjatywnej, mającej na celu powołanie do życia klubu. Po kilku tygodniach sukces został ostatecznie osiągnięty. Przed kilkoma dniami Automobilklub Toruński na wniosek grupy założył nową samodzielną sekcję pod nazwą "Klub Kierowców Wyścigowych".
Dlaczego legendy polskiego motosportu sprzed lat zebrały się pod skrzydłami toruńskiego stowarzyszenia?
- Miejscem, gdzie to wszystko się zaczęło, gdzie rozkwitł ten sport, była betonowa płyta Aeroklubu Pomorskiego - wyjaśniają członkowie KKW. - Przez lata lotnisko w Toruniu było mekką dla polskich kierowców wyścigowych i innych zawodników biorących udział w Wyścigach o Puchar Pokoju i Przyjaźni.
Jakie zadania stawia przed sobą nowy klub?
- Pragniemy, aby celem naszej działalności była troska o utrzymanie tradycji wyścigów samochodów historycznych w Polsce, dbałość o przypominanie historii polskich wyścigów torowych, pamięć o ludziach oraz samochodach - stwierdza Jacek Szmidt. - Podejmujemy inicjatywę, przejawiającą się w upamiętnianiu przeszłości w publikacjach oraz dbałości o właściwe przedstawienie specyfiki tego sportu w mediach. Mamy nadzieję, że ponad stuletnia tradycja wyścigów samochodowych w naszym kraju nie pójdzie w zapomnienie, a wysiłek twórców tego wspaniałego sportu znajdzie w historii należne mu miejsce.
KKW zamierza prowadzić bazę danych licencjonowanych kierowców wyścigowych oraz posiadanych przez nich, a także inne osoby (np. kolekcjonerów czy muzea) samochodów wyścigowych. Nowa sekcja chce też gromadzić informacje o historii polskiego sportu wyścigowego, a także poszukiwać oraz utrzymywać kontakt z seniorami tej dyscypliny. Przewidziano również doradztwo dla osób dokonujących renowacji i odbudowy starych samochodów wyścigowych, współpracę z muzeami oraz kolekcjonerami historycznych bolidów.
Honorowym prezesem KKW został Longin Bielak, chodząca legenda polskiego motosportu. W 2010 roku 60. rocznicę swego istnienia obchodzi Polski Związek Motorowy. Nie wszyscy jednak wiedzą, że w tym roku polski automobilizm doczekał się jeszcze dwóch innych ważnych jubileuszy. Okrągłe, 40. urodziny obchodzi polski karting i Główna Komisja Sportu Samochodowego. To właśnie Longin Bielak stanął na jej czele tuż po zawiązaniu tego ciała. Jako szef GKSS-u wspólnie z toruńskimi i bydgoskimi działaczami na fundamencie ciekawych, aczkolwiek nieco amatorskich wyścigów z okresu powojennego ćwierćwiecza stworzył sport w bardzo profesjonalnym jak na owe czasy wydaniu. Nasz region w zarządzie honorowym KKW reprezentują Romuald Pilaczyński i Tadeusz Władyko. Zarząd merytoryczny tworzą: Jacek Szmidt, Patryk Mikiciuk, Tomasz Osterloff, Jerzy Mazur, Grzegorz Chyła i Zdzisław Horoński.
Osoby zainteresowane bliższych informacji zasięgnąć mogą za pośrednictwem sekretariatu Automobilklubu Toruńskiego oraz w sieci pod adresem www.klubkierowcowwyscigowych.pl.
Zjednoczyli się by historia przetrwała
(Nie)mądry Polak po szkodzie
Kubica chyba trochę się pogubił
Na legalne wyścigi już czekają ŁOMŻA i PŁOCK
Wyścigowy bolid z Polski?
Toyota wraca do F1
Wyścigowe miasteczko na Motor Show 2012
Ryzyko się opłaciło, Paweł zostaje pierwszym mistrzem
Oby podtrzymać dobrą passę
Nowy sezon, nowe plany
Połączyła ich pasja do motorsportu
Automobilista z Krzyżem
ADEX Drag & Drift Team pod egidą Automobilklubu Toruńskiego!
Chcą mieć Opatrzność po swojej stronie
Odszedł kolejny Prezes...
Wino, kobiety...
Klasyki kończą sezon
Przewietrz Klasyka
Toruńscy fani zabytków mają swój klub
Torunianie w światowych władzach, zlot z nominacją!
BMW żegna sezon
Deszczowy Happy End
Ostatnie spotkanie z BMW
Rodzinnie z BMW
Sprawdź się na torze, czyli finałowy zlot BMW
Klasyki pod toruńskimi gwiazdami
Rajdowanie po toruńsku
Ostra jazda dla Orkiestry
Podróż sentymentalna
Piknikowo, lecz pod znakiem BMW
Na przekór złej pogodzie
BMW Klub Toruń pożegnał lato
Piknik z BMW Klub Toruń
Ach, co to był za... zlot
W życiu trzeba się bawić
Rallycross Poland RC - co to jest?
Startuj w GP RACING MOTO-TOR 2011
Gdzie czterech się bije, tam rekin zwycięża
Przed Wielką Galą
Rajdowy klasyk na krzyżackich szutrach
Duże Toyoty w małej skali
Wielki Zamek dla małych rajdówek
Rajdy bliżej WRC
Sezon zakończony, puchary rozdane
Pod Makro zabrakło energii
Rajd TKM po raz czwarty
Kajman zgarnia wszystko, slajdem jedzie Eryk
Mazda z nowym Pucharem
Platinum oficjalnym sponsorem wyścigów Porsche GT3 CCCE
Wielkie ściganie w każdej skali
Wakacyjne, legalne wyścigi samochodowe
911 w wyścigowych barwach z okazji powrotu do Le Mans
Pierwsze wyścigi na 1 milę
Z metą na dożynkach
Slajdem między żytem a ogórkami
Słońce, piasek i jeziora
Z targów pojechali na zawody
Rajd jak z filmu Kena Blocka
Witucki i Bartkowiak najszybsi w AB Cup i BMW-Challenge
Boksery powalczą w toruńskim MotoParku
Rajd z tradycjami w Grodzie Kopernika
"Gacek" zagra w MotoOrkiestrze
Będzie ogień na Jordankach
Toruń z sukcesami wśród supermotocyklistów
Radość, łzy i oskarżenia
Ostre jazdy pod znakiem gwiazdy