Samochodowy mundial
Mundial to magiczny czas kiedy to większość mężczyzn zmienia się ze statecznych żywicieli rodzin w wiernych fanów futbolu, często wspominających mecz Polaków na Wembley. Jako motoryzacyjny maniak zacząłem jednak dostrzegać dziwne analogie...
Półfinałowy mecz pomiędzy Hiszpanią, a Niemcami był pełen emocji. Kto wygra? Pełni temperamentu i łaknący gola Hiszpanie, czy może mocno defensywni, ale dokładni i zdyscyplinowani Niemcy?
Drużyny
Jedyną Hiszpańską marką mającą znaczenie na samochodowym rynku jest od lat SEAT. Jednak auta te mają zbyt wiele wspólnego z niemieckim Volkswagenem. Dlatego jako odpowiednika Hiszpańskiej drużyny w świecie czterech kółek proponowałbym Ferrari F430 F1. Finezja typowa dla południowców, niczym niezmącona radość z jazdy (dryblingu), jednak malkontenci mogą narzekać na wnętrze zmontowane z nienajlepszą precyzją czy średnie (jak na tę klasę) materiały wykończeniowe.
Niemcy mają natomiast kilka marek odpowiadających stylowi gry ich piłkarzy - może i nie są zbyt wyrafinowane, ale nie brak im solidności. Pora więc wybrać przedstawiciela Niemiec, godnego walczyć z Ferrari w naszym samochodowym meczu. Moja propozycja to Mercedes CLK DTM AMG. Solidne stado 582 niemieckich koni mechanicznych stawia limitowane auto na pozycji faworyta.
Stadion
Areną piłkarskich zmagań są w tym roku stadiony w RPA. Odpowiednim miejscem na rozegranie meczu między autami wydaje się doskonale znany wszystkim fanom motoryzacji legendarny tor Nurburgring, a dokładniej jego północna pętla. Uznawany jest on przez fachowców za jeden z najbardziej wymagających torów świata.
Prezentacja zawodników
Mecz piłki nożnej trwa jak wiadomo 90 minut (nie licząc czasu doliczonego, dogrywek itp.). Okrążenie toru o długości ok. 21 kilometrów trwa znacznie krócej. Aktualny rekord samochodu produkcyjnego na słynnej Nordschleife należy do Ferrari 599XX i wynosi 6 minut i 58,16 sekundy. Czyżby tegoroczny tytuł Mistrza Świata Piłki nożnej przypadł uznanej przeze mnie za odpowiednika Ferrari drużynie Hiszpanii? Pokonanie Niemców zapewniłoby awans do finału.
Przejdźmy to bardziej szczegółowego przedstawienia "zawodników". Ferrari F430 F1 jest wyposażone w 4,3 litrowy, wysokoobrotowy silnik V8 o mocy 490KM przy 8500obr/min i momencie obrotowym równym 465Nm przy 5250obr/min. Przyspieszenie do 100km/h to równe 4 sekundy, do 200km/h auto przyspiesza w około 12 sekund. Prędkość maksymalna przekracza 315km/h. Brak tu jakichkolwiek sprężarek czy kompresorów, moc osiągnięta została dzięki wyrafinowanej technice.
Dane techniczne Mercedesa na pierwszy rzut oka wydają się bardziej imponujące - podobnie jak statystyki meczów reprezentacji Niemiec. Pojemność silnika to 5,5 litra. Moc maksymalna osiągana jest przy 6100obr/min i wynosi 582KM, a więc niemal o sto więcej niż w Ferrari. Imponuje także moment obrotowy wynoszący aż 800Nm już przy 3500obr/min. Pierwsza setka pojawia się na liczniku po 3,8s, trzycyfrową liczbę rozpoczynającą się od dwójki widzimy na prędkościomierzu po 10,9s. Prędkość maksymalna została ograniczona (!) do 320km/h.
Pierwszy gwizdek
Oba auta czują się na torze jak rasowy napastnik w polu karnym. Ich szerokie opony chętnie wgryzają się w asfalt niczym piłkarskie "korki" w murawę. Ferrari świetnie drybluje na zakrętach korzystając z zaawansowanego zawieszenia. Mercedes czeka na wyjście na prostą jak reprezentacja Niemiec na możliwość kontrataku. Potężny moment obrotowy odpycha niemieckie auto z niewiarygodną siłą, bez konieczności korzystania z tak wysokich jak w F430 obrotów silnika. Auto z południa Europy wykazuje się jednak zwinnością nie gorszą niż hiszpańscy napastnicy. Silnik wykonany przez AMG ma większą "parę", Niemieccy piłkarze także górują warunkami fizycznymi nad Hiszpanami. Jednak końcowe wyniki pokazują iż brutalna siła nie jest gwarancją sukcesu ani na boisku ani na torze. Hiszpanie w pięknym stylu, jednak różnicą tylko jednej bramki pokonują Niemców, 1:0 nie przynosi wstydu żadnej z drużyn. Na północnej pętli włoski rumak także okazuje się nieco lepszy - czas 7min. 55s, średnia prędkość 156.13 km/h to o niecałe dwie sekundy szybciej niż niemiecka lokomotywa - 7min 56,50s, 155.60 km/h. Wygląda na to, że to Hiszpanie i ich motoryzacyjny odpowiednik - Ferrari odegrali w tym boju rolę torreadora, a Niemcy wraz z Mercedesem rolę byka.
Źródło: czasy okrążeń - www.supercars.net
Nissan na Salonie Samochodowym w Genewie 2014
Samochodówka zaprasza na festyn
Nowa Mazda6
Nowa sportowa limuzyna Lexusa
Od muzeum do nowoczesności
Rajdowy debiut Jabłonowa
Od rowerów po Rollsa
Auto Moto Show Toruń 2023 już za miesiąc
Żużlowy finał w Toruniu
Wielkie święto motoryzacji w Grodzie Kopernika
Będą auta, będzie show
Auto Moto Show Toruń po raz drugi
FERRARI na Motor Show w Poznaniu!
Doprowadzony do... zachwytu
Setki miłośników Mercedesów spotkały się w Toruniu
Gwiazdy ponownie zlecą do Grodu Kopernika
Toyota cenniejsza niż Mercedes
Dzień Klasyków w Stacji Mercedes
"Gwiazdy" znów zleciały do Torunia
Tylne napędy raz jeszcze
Legendy DTM zagoszczą na toruńskim torze
Ducati będzie miało salon w Toruniu
Wielka woda zlotu nie zatopiła
Merce zlecą do Torunia
Sprinterzy już prawie na bieżni
Chevrolet Spark.Bohater szklanego ekranu
Mercedes-Benz CLS.CLS, Czyli Luksusowo i Sportowo
Honda CR-Z.Romantyczna marzycielka
Fiat Bravo.Włoska uwodzicielka
.Miejski Kingsize
Mercedes-Benz VITO.Business room na czterech kołach
AMG.AMG, czyli Auta Marzeń Górą
Mercedes-Benz C63 AMG.Uwaga! Drapieżca na drodze!
Odrzutowe wspomnienia z wakacji
Gwiazdy błyszczały w Grodzie Kopernika
Salonowe premiery Moto-Tor
Przekraczać granice, bezpiecznie
Zakończenie z przytupem
Toruń tylnymi kołami pędzony...
Ostatnia prosta do zimy
Zielone piekło
Od Syrenki po domy na kółkach
Nowe SUVy Mercedesa
Gwiazdy znów zleciały do Grodu Kopernika
Mercedesy opanowały Toruń i Kujawy
Stare gwiazdy w pełnym blasku
Cylindry zagrały dla dzieciaków
Pakiet atrakcji na Powitanie Lata
Toruń z mocnym kalendarzem
Najmłodsi poświętują na torze
Majówka w skalowym raju
Wielkie święto w małej skali
Rajd ze światełkami
Gelenda od Tamiya
Gwiazda na sześciu kołach
Rajd z tradycjami w Grodzie Kopernika
Autem po torze samochodowym i... żużlowym!
Faworytów los nie oszczędzał
Święto miasta w rajdowym klimacie
Puchar Polski zawita do Torunia
Finał z rewersem na Torze Toruń
O włos od rekordu
Ogniem po Torze Toruń
Wakacyjne ściganie w Toruniu
Ogniem po mokrym Torze Poznań
Track Day Trophy rozpocznie na Torze Poznań
Monstery na Narodowym
Red Bull X-Fighters wylądują w Poznaniu!
Gwiazdy latały bokami
Gwiazdy walczyły na torze
Gwiazdy na podium
Sprint i gymkhana zamiast samolotów
DTM szansą na powrót do Formuły1?
Torunianin wygrał i prowadzi w mistrzostwach
Kwalifikacje przerwane, wyścig wygrywa Rockenfeller
Porsche walczyło u boku małego fiata
Klasa C AMG odjeżdża na emeryturę
Akademia Miedziana Góra, czyli AMG w akcji