Ogłoszenia sprzedaż samochodu
Szkoła Jazdy Subaru i Allegro uczą jak jeździć zimą

Możesz gładko przejechać przez zimę

Data publikacji: 2011-01-04

Obecna pora roku raczej nie rozpieszcza kierowców. Stosując pewne zasady możemy zdecydowanie ułatwić sobie poruszanie się po drogach. Wówczas jeśli pójdzie nam jak po lodzie, to już jedynie tylko w przenośni.

Koniec listopada i grudzień przyniosły nie byle wyzwania dla kierowców. Intensywne opady śniegu, zasypane miejsca parkingowe i śliskie jezdnie stały się prawdziwym sprawdzianem umiejętności dla wielu użytkowników dróg. Niestety, wielu z nas ten zimowy egzamin oblało, co wręcz dosłownie odbiło się na naszych samochodach.

Niedawno udzielaliśmy wskazówek dotyczących technicznego przygotowania aut do zimy. Dziś garść rad dotyczących tego, jak należy zachowywać się za kierownicą na śliskich nawierzchniach. Wskazówek pomogły nam udzielić serwis ogłoszeń motoryzacyjnych otoMoto.pl oraz Szkoła Jazdy Subaru.

Bezpieczna jazda na śliskiej nawierzchni zależy od stanu technicznego pojazdu oraz w dużej mierze od techniki jazdy kierowcy - zaznacza Marcin Świć, dyrektor serwisów motoryzacyjnych Grupy Allegro. - Zimowe warunki wymagają świadomości ograniczeń naszego samochodu, a przez to większej ostrożności i czujności na drodze. Jeśli nie mamy dużego doświadczenia albo brakuje nam pewności siebie, można skorzystać z kilku lekcji doskonalących jazdę, prowadzonych przez specjalistę. Udzieli on wielu istotnych wskazówek na temat sprawnego i bezpiecznego poruszania się po zaśnieżonych drogach.

Uwaga! Śliska sprawa!

Ruszanie na śliskiej nawierzchni wymaga ostrożnego używania pedału gazu. 
- Samochód w ruch wprowadzić możemy jedynie płynnym odpuszczeniem sprzęgła - przypomina Janusz Dudek, instruktor ze Szkoły Jazdy Subaru. - Dopiero, gdy auto toczy się, możemy przyspieszyć. Powinniśmy robić to płynnie i precyzyjnie, starając się wyczuć ewentualny "uślizg" któregoś z kół. Jeśli jedno z nich straci przyczepność, należy zwolnić pedał gazu, by wytraciło ono prędkość i ponownie złapało kontakt z podłożem.

Odpowiednia praca pedałem gazu okaże się kluczem również podczas jazdy przez pryzmę błota pośniegowego, czy po nawianych na drogę muldach śnieżnych.

Hamowanie - jeśli nie posiadamy systemu ABS, a poruszamy się po śliskiej nawierzchni - musi odbywać się w sposób pulsacyjny. Pedał hamulca należy naciskać pewnie, ale z wyczuciem. Jeśli czujemy, że koła zostały zablokowane, wówczas pedał należy odpuścić do momentu, kiedy koła znów zaczną się kręcić. W razie potrzeby czynność powtarzamy, aż do wytracenia prędkości.

Skręt należy wykonać przy jak najmniejszej prędkości i zawsze starać się hamować w momencie, gdy jesteśmy przed zakrętem czy przeszkodą jeszcze na "prostych kołach". Pamiętajmy również, aby nie wykonywać samego ruchu kierownicą szybko i gwałtowanie, bo z pewnością zwiększymy ryzyko pojawienia się poślizgu.

Opony czarnym złotem motoryzacji

Opony są jednym z najważniejszych elementów naszych aut. Nawet najlepszy model samochodu nie będzie wykorzystywał swoich możliwości, jeśli jeździć będzie na mizernej jakości ogumieniu. 
- To jest fakt, którego znaczenie przez wielu kierowców, niestety, jest bagatelizowane - ubolewa Janusz Dudek. - Niemiecki automobilklub ADAC przeprowadził niedawno testy, podczas których sprawdzono w sumie 28 modeli opon zimowych z sezonu 2010/2011. Po maksymalnym wciśnięciu hamulca przy prędkości 100 km/h na mokrym asfalcie samochód z najgorszym ogumieniem zatrzymał się 22 metry dalej, niż auto wyposażone w oponę ocenioną najlepiej. Różnica okazała się ogromna i pokazuje wyraźnie, że na dobrej oponie mamy zdecydowanie dużo większe szanse zatrzymać się przed przeszkodą.

Zimą, w przypadku intensywnych opadów śniegu, warto mieć w bagażniku łańcuchy. Pamiętajmy, że stosuje się je jedynie na całkowicie zaśnieżonej, bądź oblodzonej drodze. Łańcuchy założone na koła napędowe znacząco poprawiają zarówno hamowanie, jak i możliwość przyspieszania oraz kierowania pojazdem. Kierowca musi mieć jednak świadomość tego, że na pozostałych dwóch kołach łańcuchów nie ma, co może wiązać się z tendencją do pod- lub nadsterowności. Przypominamy również, że nie należy przekraczać maksymalnej prędkości oznaczonej przez producenta łańcuchów.

Autor: Jazda Miejska

Komentarz do artykułu
Brak komentarzy.
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm | Partnerzy Nasze strony: Modelmania.pl | JazdaMiejska