JazdaMiejska.pl | moto magazyn
BMW szykuje się na Dakar 2015

Przygoda, jakiej jeszcze nie było

Data publikacji: 2014-12-15

Chile, Boliwia i Argentyna: razem 9111 km, od bezlitosnych dla aut i opon szutrów i kamiennych pustyń po niebotyczne wysokości Andów, od niewyobrażalnych upałów pustyni Atacama po zdradliwe piachy wydm.

Lokalizacja zawodów: Dakar, -- świat --

Choć przygotowują się w niesłychanie drobiazgowy sposób i fizycznie, i logistycznie, i organizacyjnie, uczestnicy często nie mają nawet przybliżonego pojęcia, co ich czeka w kolejnej godzinie, bo i teren, i pogoda są zmienne i oszukańcze. Właśnie dlatego "Dakar" jest uważany za największą możliwą przygodę motoryzacyjną.

W Rajdzie weźmie udział 10 samochodów MINI ALL4 Racing. Każdy z nich ma rozmiary większe od seryjnego MINI John Cooper Works Countrymana o ok. 9% i nadwozie wykonane niemal w całości z włókna węglowego. Każdy wyposażono jednak w klatkę ochronną wykonaną ze stalowych rur spełniających najwyższe standardy - stosowane w lotnictwie.

Za przeniesienie napędu odpowiadają 6-stopniowe, sekwencyjne, wyczynowe skrzynie biegów Sadev ze sprzęgłami wyścigowymi AP Racing - stalowymi, wielotarczowymi, spiekanymi - oraz chłodzone olejem, blokowalne mechanizmy różnicowe centralny i tylny. Kiedy auto jedzie, można zmieniać przełożenia bez używania sprzęgła. Lewarek jest umieszczony między kierowcą a pilotem, a jego ruchy nie odbywają się jak w konwencjonalnej skrzyni (układ H), a sekwencyjnie, a więc ruch w tył to włączenie wyższego biegu, ruch w przód - niższego.

Wysokoprężny silnik napędzający MINI ALL4 Racing został zaprojektowany przez BMW Motoren GmbH w Styrii, Austria, jako jednostka do imprez wytrzymałościowych, o najwyższym stopniu trudności. Silnik z technologią TwinPower Turbo o pojemności 2993 cm3 rozwija moc 320 KM przy 3250 obr./min i pozwala się rozpędzić maksymalnie do 178 km/h. Średnica zwężki to 38 mm. Silnik ma suchą miskę olejową ograniczającą rozmiary pionowe i gwarantującą optymalne smarowanie w każdych warunkach.

Na kołach MINI ALL4 Racing montuje się opony Michelin All-Terrain w rozmiarze 245/80 R16. Na pokładzie auto wiezie do trzech kół zapasowych (dwa pod podwoziem, jedno w tylnej części nadwozia). Chłodzone wymuszonym obiegiem powietrza oraz cieczą (z tyłu), wentylowane, stalowe tarcze hamulcowe mają średnicą 320 mm i grubość 32 mm. Każda tarcza obsługiwana jest przez 6-tłoczkowy zacisk. Amortyzatory (po 4 na każdej osi) są w pełni regulowane dzięki specjalnym zaworom. Olej wypełniający amortyzatory jest chłodzony w zewnętrznym obiegu, dzięki czemu ich funkcjonowanie jest bardziej harmonijne, a trwałość o wiele większa.

Kierowca i pilot siedzą w indywidualnie formowanych fotelach Recaro Motorsport, zabezpieczeni przez 6-punktowe pasy oraz system HANS (head-and-neck-support, wsparcie głowy i karku). Karbonowa deska rozdzielcza pokazuje minimum informacji, informacje wrażliwe, jak ciśnienie i temperatura oleju etc., są wyświetlane na centralnym panelu, widocznym dla kierowcy i pilota, przed którym zamontowano wyłącznie elementy służące nawigowaniu.

Dane techniczne:

Silnik

TwinPower Turbo, wysokoprężny

Moc maksymalna

320 KM/3250 obr./min

Maks. moment obrotowy

800 Nm/2100 obr./min

Pojemność skokowa

2993 cm3

Zwężka

38 mm

Prędkość maks.

178 km/h

Skrzynia biegów

6-biegowa, sekwencyjna plus wsteczny (Sadev)

Sprzęgło

AP Racing, wielopłytkowe, spiekane, stalowe

Mech. różnicowy

Xtrac

Hamulce

Tarczowe AP, tarcze wentylowane 320 x 32 mm, chłodzone powietrzem i cieczą (tył), 6-tłoczkowe zaciski

Wymiary dł./szer./wys.

4333/1998/1966 mm

Rozstaw osi

2900 mm

Rozstaw kół

1736 mm

Masa własna

1952,5 kg

Poj. zbiornika paliwa

385 l

Rama nośna

CP Autosport

Opony

Michelin All-Terrain 245/80 R16


Kierowcy:
Monster Energy Rally Raid Team:
#300 Nani Roma (ES)
#305 Orlando Terranova (AR)
#306 Krzysztof Holowczyc (PL)

X-raid MINI ALL4 Racing:
#310 Vladimir Vasilyev (RU)
#314 Erik van Loon (NL)
#319 Boris Garafulic (CL)
#329 Aidyn Rakhimbayev (KZ)
#332 Zhou Yong (CH)
#334 Stephan Schott (DE)

Qatar Rally Team
#301 Nasser Al-Attiyah (QT)

Autor: Jazda Miejska

Dodaj komentarz do artykułu

Treść *
Autor *
Kontakt ( tylko do wiadomości Redakcji )
* - pole wymagane

Uwaga! Redakcja nie odpowiada za treści i tematy publikowane w dziale "Komentarze".
Redakcja ma prawo usunąć komentarz jeśli uzna go za niezgodny z prawem, obraźliwy lub szkodliwy.
Komentarz przez Ciebie dodany zostanie opublikowany niezwłocznie po zaakceptowaniu przez Redaktora.

Komentarz do artykułu
Brak komentarzy.
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm Nasze strony: Modelmania | OtoModel | Magazyn RC AUTA