JazdaMiejska.pl | moto magazyn
Folkrace podsumowanie sezonu

Folkrace - debiut na plus

Data publikacji: 2014-11-07

Tegoroczny cykl Folkrace Oponeo Cup dobiegł końca. Marcin Gagacki - jeden z organizatorów podsumowuje sezon i opowiada o rosnącej popularności rallycrossu w Polsce.

Lokalizacja zawodów: Toruń, kujawsko-pomorskie

Folkrace coraz popularniejszy

- Zainteresowanie zawodami rosło z rundy na rundę. Pierwsza odsłona imprezy przyciągnęła 11 samochodów, w których na tor wyruszyło 17 zawodników (ze względu na podwójną obsadę w kilku pojazdach). W czasie kolejnych rund Folkrace Oponeo Cup o samodzielny start pokusili się również początkujący kierowcy z podwójnych teamów, których do ścigania się na własną rękę zachęcił doskonały przebieg zawodów - mówi Marcin Gagacki.

Końcówka sezonu przyniosła zahamowanie wzrostu startujących uczestników, jest to jednak zrozumiale ze względu na fakt, że większość kierowców woli rozpocząć rywalizację od początku kolejnego sezonu. Zawodnicy nie zawiedli natomiast podczas ostatniej rundy - w ramach Folkrace Oponeo Cup, Szayo Cup oraz Rallycross Cup w zawodach wzięło udział aż 55 zespołów.

Bez dachowania i niebezpiecznych sytuacji

- Tor na którym odbywają się zawody jest doskonale przygotowany, a wymogi bezpieczeństwa spełnione. Warto podkreślić, że przez cały sezon Folkrace'u nie było żadnego dachowania ani innych groźnych w skutkach sytuacji. Z pewnością przełoży się to na większe zainteresowanie ze strony potencjalnych uczestników - podkreśla "Gacek".

Organizatorzy otrzymują od kierowców wiele pytań dotyczących wymagań, jakie musi spełnić samochód, aby został dopuszczony do startu w wyścigu. Klasy od 1. do 4. przeznaczone są jedynie dla aut seryjnych - tym samym nie wolno ich przerabiać. Możliwe jest przełożenie układu napędowego z innego modelu samochodu, jednak wszystkie te zmiany muszą być oparte na seryjnych częściach . Jak podkreśla bydgoski kierowca, tak naprawdę przeróbka samochodu pod start w zawodach Folkrace Oponeo Cup nie jest skomplikowana ani kosztowna. Wymogi jakie musi spełnić auto dotyczą głównie kwestii bezpieczeństwa.

- Samochód musi mieć zamontowaną klatkę bezpieczeństwa, siatkę na okno zabezpieczającą kierowcę przed wypadnięciem z auta, certyfikowaną folię na szybach chroniącą kierującego przed zranieniem przez odłamki szkła, pasy bezpieczeństwa (dopuszczalne są takie z utraconą homologacją), wyłącznik prądu z linką pozwalającą na odcięcie jego dopływu z zewnątrz oraz gaśnicę 2 kg - mówi Marcin Gagacki.

Nie bez znaczenia jest również odpowiednie przeszkolenie uczestników. Aby wziąć udział w Folkrace Oponeo Cup trzeba uzyskać licencję wyścigową, którą można zdobyć po specjalistycznym szkoleniu. Koszt jej przedłużenia wynosi 500 zł, jednak spora cześć tej kwoty to ubezpieczenie od ryzyka sportowego.

Co nowego w przyszłym sezonie?

Organizatorzy mają nadzieję, że zwiększenie liczby osób startujących w zawodach przyciągnie sponsorów i zagwarantuje postęp organizacyjny. Zwycięzca zakończonego właśnie sezonu Folkrace Oponeo Cup otrzymał bon o wartości 1000 zł na zakup opon. Został on ufundowany przez OPONEO.PL - sponsora tytularnego imprezy. Drugi kierowca w tabeli otrzymał 500 zł, a trzeci 300 zł.

Dzięki temu, że regulamin dopuszcza start kierowców dopiero zaczynających przygodę ze światem motoryzacji, organizatorzy liczą na większą obecność w Folkrace młodych miłośników rallycrossu.

- Od 14. roku życia można brać udział w zawodach w samochodzie do 1400 cm3, od 15. do 1600 cm3, a od 16. lat - do 2000 cm3. Pragniemy przyciągnąć na tor młodych ludzi, którzy obecnie jeżdżą w kartingu. Planujemy różne udogodnienia dla takich zawodników m. in. chcielibyśmy im udostępniać samochody. Musimy jednak działać zdecydowanie, ponieważ czasu jest mało, a pomysłów dużo - zdradza Marcin Gagacki.

Popularność Folkrace Oponeo Cup

Według Marcina Gagackiego rosnąca popularność Folkrace Oponeo Cup wynika z dwóch czynników. Dyscyplina ta jest stosunkowo niedroga (przygotowanie samochodu nie wymaga zbyt dużego nakładu środków i pracy), a przy tym widowiskowa - walka o miejsce na podium nierzadko odbywa się zderzak w zderzak. Zawody przebiegają ponadto w przyjacielskiej atmosferze, a sytuacje konfliktowe praktycznie nie mają miejsca.

Gagacki jest szczególnie zadowolony ze stworzenia klasy, w której rywalizują BMW E36 (wszystkie auta w tej kategorii zostały wyposażone w takie same opony - Zeetex ZT1000). Cieszy się ona w tych zawodach największą popularnością także dzięki temu, że szczególnie widać w niej postęp umiejętności startujących - nawet debiutujący kierowcy już pod koniec sezonu rywalizowali z najlepszymi. Tym samym Folkrace okazuje się bardzo dobrą szkołą ścigania.

Z pomocą miłośników rallycrossu

Zespół OPONEO MOTORSPORT wraca w przyszłym roku do RSMP, a tym samym Marcin Gagacki z Marcinem Bilskim muszą pogodzić swoje starty w wyścigach z organizacją Folkrace Oponeo Cup. Przed nadchodzącym sezonem trzeba m. in. zorganizować osoby zajmujące się badaniami kontrolnymi, strażaków, obsługę medyczną i biuro zawodów.

- Ważne jest także dopasowanie kalendarza wyścigów do terminarzy sędziów z Bydgoszczy, Torunia. Grudziądza czy Włocławka. Nad każdą rundą Folkrace pracuje kilkadziesiąt osób, w tym uczniowie Zasadniczej Szkoły Zawodowej Rzemiosła i Przedsiębiorczości przy ul. Kijowskiej w Bydgoszczy, którzy pomagali przed rozpoczęciem sezonu w odbudowie toru, przeszli szkolenie sędziowskie, a następnie pełnili funkcję asystentów podczas kolejnych odsłon wyścigu - opowiada Gagacki.

Wkład w organizację Folkrace Oponeo Cup mieli też członkowie Fan Teamu Gacek, którzy stworzyli plakat promujący ostatnią rundę. Zadbali oni również o to, by pojawił się on w jak największej liczbie miejsc. Twórców imprezy wsparły także kluby LKT "Wyczół" Gościeradz, Automobilklub Kujawsko-Pomorski, a także fani Folkrace'u (m. in. z Motorsport Team Toruń), którzy aktywnie włączyli się w organizację przedsięwzięcia.

Autor: Jazda Miejska

Komentarz do artykułu
Brak komentarzy.
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm Nasze strony: Modelmania | OtoModel | Magazyn RC AUTA