Klasa C AMG odjeżdża na emeryturę
Jamie Green za kierownicą Klasy C AMG wygrał ostatni, finałowy wyścig tegorocznych mistrzostw DTM na torze Hockenheim. Dzięki 85. zwycięstwu model ten jest dziś najbardziej utytułowanym samochodem w 27-letniej historii mistrzostw DTM.
Lokalizacja zawodów: Hockenheim, -- świat --
Na Klasę C AMG przypada ponad połowa ze 165 zwycięstw Mercedes-Benz, odniesionych od 1988 roku w 342 wyścigach. 30 z nich należy do Mercedesa CLK AMG (2000-2003), a ponad 50 to zasługa Mercedesa 190E AMG (1988-1993).
Aż trzy generacje Klasy C ścigały się w latach 1994-1996 (DTM/ITC) oraz 2004-2011 (DTM). Po raz pierwszy model zadebiutował w 1994 roku i od razu wywalczył zwycięstwo oraz mistrzowski tytuł konstruktorów. - Klasa C pojawiła się w odpowiednim momencie - powiedział Klaus Ludwig, mistrz DTM w sezonach 1988, 1992 i 1994. - I od razu stała się ulubienicą publiczności.
Rok później laur zwycięstwa znowu przypadł Klasie C. Pierwszy z sześciu mistrzowskich tytułów dla Mercedes-Benz wywalczył wtedy Bernd Schneider. Dzisiaj to jedyny kierowca, który zdobył mistrzostwo zarówno w epoce DTM/ITC (do 1996 r.), jak i w "nowej" serii (od 2000 r.). Na swoim koncie ma najwięcej zwycięstw (43), pole position (25) oraz najszybszych okrążeń (59).
- Klasa C AMG jest jednym z najlepszych aut wyścigowych w mojej karierze - wspomina Schneider. - To rasowy zawodnik. Miał widowiskowy charakter, a jego brzmienie kochali zarówno kierowcy jak i fani DTM.
W latach 1994-1996 Klasa C 34 razy triumfowała w 74 wyścigach DTM i ITC. Po powrocie w 2004 roku i przejęciu schedy po Mercedesie CLK AMG, wygrała jeszcze 51 z 85 wyścigów - więcej niż jakikolwiek inny samochód po odrodzeniu się serii DTM w 2000 roku.
Szkocki kierowca Paul Di Resta zdobył za kierownicą Klasy C AMG mistrzostwo DTM w 2010 roku. W tym roku ściga się w zespole Formuły 1 Force India-Mercedes.
- Po raz pierwszy zasiadłem za sterami wyścigowej Klasy C w 2004 roku, w ramach nagrody dla Młodego Kierowcy Roku McLaren Autosport BRDC. Doskonale pamiętam ten moment. Auto stworzone tylko dla kierowcy, pełne werwy, dostarczające mnóstwo radości. I ten dach nad głową! - wspomina Di Resta, który swoją karierę zaczynał w mistrzostwach kartingowych. - Kolejne cztery sezony za kierownicą Klasy C AMG przyniosły bezcenne doświadczenie w zakresie dostrajania samochodu i współpracy z ekipą techniczną. Konkurenci często byli bardzo blisko, a w walce o zwycięstwo ważny był każdy detal. To doskonałe przygotowanie do startów w F1.
Mercedes-Benz z dumą może spojrzeć na długą i pełną sukcesów tradycję w DTM. Od 1988 roku, gdy firma zadebiutowała w wyścigach, żaden inny producent nie odniósł tylu sukcesów. Trójramienna gwiazda 10-krotnie sięgała po mistrzostwo kierowców, 9-krotnie po mistrzostwo konstruktorów i 13-krotnie po mistrzostwo zespołów. W 2000 roku Mercedes-Benz zaangażował się w tworzenie "nowej" serii DTM.
Nowe regulacje techniczne na sezon 2012 oznaczają rozpoczęcie kolejnej epoki w DTM. Ostatni wyścig w bieżącym sezonie był też ostatnim występem Klasy C AMG, najbardziej utytułowanego samochodu tej serii. Nie oznacza to jednak końca występów Mercedes-Benz. Już w 2012 roku na tor wyjedzie Klasa C Coupé AMG.
- Nasza Klasa C odniosła w DTM niespotykany sukces. Bo jak inaczej nazwać zwycięstwo w 85 ze 159 wyścigów? Chciałbym podziękować wszystkim naszym zespołom i kierowcom. Wśród nich prym wiedzie oczywiście nasz partner HWA AG z dyrektorem Gerhardem Ungarem na czele. Dziękuję za ciężką pracę, wszystkie emocje i te niezwykłe osiągnięcia, które przypieczętował ostatni, sobotni start i wygrana Klasy C AMG na Hockenheim - z dumą podkreśla Norbert Haug, wiceszef Mercedes-Benz Motorsport.
Statystyki: Mercedes-Benz Klasy C AMG w DTM
Łącznie (DTM/ITC) | "Nowa" seria DTM | |
Wyścigi | 159 | 85 |
Zwycięstwa | 85 | 51 |
Pole position | 59 | 39 |
Najszybsze okrążenia | 87 | 51 |
Mistrzostwa kierowców | 5 (+1 ITC) | 3 |
Mistrzostwa zespołów | 6 (+1 ITC) | 5 |
Mistrzostwa konstruktorów | 4 | 1 |
Statystyki: Bernd Schneider w DTM
"Nowa" seria DTM | Łącznie (DTM/ITC) | |
Wyścigi | 99 | 227 |
Zwycięstwa | 19 | 43 |
Pole position | 14 | 25 |
Najszybsze okrążenia | 28 | 59 |
Mistrzostwa kierowców | 4 | 5 (+1 ITC) |
Statystyki: zwycięstwa Mercedes-Benz w DTM
1992 Klaus Ludwig
1994 Klaus Ludwig
1995 Bernd Schneider
1995 Bernd Schneider (ITC)
2000 Bernd Schneider
2001 Bernd Schneider
2003 Bernd Schneider
2005 Gary Paffett
2006 Bernd Schneider
2010 Paul Di Resta
Statystyki: Mercedes-Benz w DTM
2000 - 2011 ("nowa" seria DTM) | 1988 - 2011 | |
Mistrzostwa kierowców | 6 | 10 |
Mistrzostwa zespołów | 9 | 13 |
Mistrzostwa konstruktorów | 5 | 9 |
Starty | 1166 | 3277 |
Pole position | 60 | 109 |
Najszybsze okrążenia | 77 | 161 |
Podium | 216 | 479 |
Fifi napisał(a) dnia: 2011-11-02
"Mercedesa 190E AMG (1998-1993)." no tak długo to chyba nie jeździły 190tki ;)
Samochodowy mundial
Wielka woda zlotu nie zatopiła
Merce zlecą do Torunia
Sprinterzy już prawie na bieżni
Na legalne wyścigi już czekają ŁOMŻA i PŁOCK
Toyota wraca do F1
Ryzyko się opłaciło, Paweł zostaje pierwszym mistrzem
Jutro poznamy zwycięzców GP RACING MOTO-TOR 2011
Na dwóch kołach ścigali się w Poznaniu
W nocy pościgają się po torze - ODWOŁANE !!
Legendy DTM zagoszczą na toruńskim torze
Startuj w GP RACING MOTO-TOR 2011
Gdzie czterech się bije, tam rekin zwycięża
Przed Wielką Galą
Torunianin wygrał i prowadzi w mistrzostwach
Akademia Miedziana Góra, czyli AMG w akcji
Wielkie ściganie w każdej skali
Wakacyjne, legalne wyścigi samochodowe
Pierwsze wyścigi na 1 milę
Legalnie pościgają się w nocy
Sprint i gymkhana zamiast samolotów
Porsche walczyło u boku małego fiata
Kwalifikacje przerwane, wyścig wygrywa Rockenfeller
Gwiazdy na podium
DTM szansą na powrót do Formuły1?