JazdaMiejska.pl | moto magazyn
Sebastien Loeb otworzy sezon 2015 podczas Rajdu Monte Carlo

Sebastien Loeb otworzy sezon 2015 podczas Rajdu Monte Carlo

Data publikacji: 2015-01-21

Nowy sezon, nowe barwy... i powrót mistrza! Sébastien Loeb z Danielem Elena wracają do akcji w DS 3 WRC i będą rywalizować na trasach Rajdu Monte Carlo.

Lokalizacja zawodów: Monte Carlo, -- świat --

Ta legendarna załoga - dziewięciokrotni zdobywcy tytułów Mistrzów Świata i zwycięzcy 78 rajdów (w tym siedmiokrotni zwycięzcy z Monaco) – są przygotowani, aby wraz zespołem Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team, zamieszać w czołówce zawodów.

Na początek sezonu przygotowano kilka znaczących ulepszeń, które zostały zastosowane we wszystkich trzech DS 3 WRC. Dopracowano m.in. silnik, zawieszenie, aerodynamikę, skrzynię biegów. “DS 3 WRC to bardzo dobry samochód, ale my cały czas ciężko pracujemy, aby uczynić go jeszcze bardziej konkurencyjnym”, mówi Xavier Mestelan-Pinon, Dyrektor Techniczny Citroën Racing. “ Pracowaliśmy na silniku tak, aby miał więcej mocy i większy moment obrotowy, przy jednoczesnej poprawie niezawodności. Korzystając ze zmian, jakie nastąpiły w regulaminie, ponownie zamontowaliśmy łopatki do zmiany biegów przy kierownicy. Inne ważne poprawki zostały dokonane w aerodynamice, wkrótce zostanie zamontowany nowy spoiler i zmieniony zostanie przód samochodu, podobnie jak rozkład mas, dzięki wykorzystaniu lżejszych elementów. Poprawimy też kinematykę tylnego zawieszenia. Prace wciąż trwają. Za kilka miesięcy zaprezentujemy jeszcze kilka poprawek aerodynamicznych”.

W 2015 roku zmienił się również regulamin sportowy. W każdej rundzie, w piątek i sobotę kolejność startowa będzie odzwierciedleniem pozycji zajmowanej w mistrzostwach. W dniu finałowym, załogi będą startować wg odwróconej klasyfikacji rajdu (zarówno dla kierowców z priorytetem P1 i P2). W systemie Rally2 (dla załóg powracających do rajdu), kara czasowa zostanie zwiększona z 5 do 7 minut, za każdy nieukończony odcinek etapu. Samochody powracające do rywalizacji będą ustawiane na początku stawki. Kolejna nowość: podawanie kierowcom informacji i międzyczasów podczas odcinków specjalnych, będzie zabronione.

WAŻNA RUNDA DLA CITROËN RACING

Rajd Monte Carlo otwiera nowy sezon Rajdowych Mistrzostw Świata. Ta legendarna runda - wykraczająca poza świat sportów motorowych - jest wyjątkowym wydarzeniem w kalendarzu WRC.

Dzięki modelowi DS w latach 50. i 60. , Xsarze, C4 i ostatnio DS 3, Citroën Racing notował wyjątkowe osiągnięcia na tej imprezie. Sébastien Loeb i Daniel Elena zwyciężyli tutaj rekordową ilość razy, siedmiokrotnie pokonując konkurentów w latach 2003 - 2013! Trzeci w mistrzostwach WTCC w 2014 Sébastien Loeb, powraca do WRC po ponad rocznym rozbracie z rajdami. Pilotowany przez Daniela Elenę francuski as ani przez chwilę nie wahał się, kiedy Yves Matton zaproponował mu możliwość startu DS 3 WRC.

Jeden z najsłynniejszych duetów w historii rajdów samochodowych będzie punktował dla Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team, wraz z załogą Kris Meeke i Paul Nagle. Kierowca z Irlandii Północnej po raz siódmy wystartuje w Monte-Carlo… ale dopiero po raz drugi wystartuje w tej rozgrywce w samochodzie klasy WRC. Na szczęście brak doświadczenia nie przeszkodził mu w zajęciu miejsca na podium wraz z DS 3 WRC w roku 2014!

Mads Østberg i Jonas Andersson, mających zakontraktowane 15 rund tegorocznego sezonu, również zasiądą w tym rajdzie za kierownicą DS 3 WRC. Norweg miał okazję startować w dwóch ostatnich edycjach tej imprezy, zajmując szóstą pozycję w 2013 roku, a w zeszłym sezonie kończąc rajd na czwartym miejscu, tuż za swoim zespołowym kolegą.

Zwycięzcy programu Citroën Top Driver i jedni z czołowych zawodników zeszłorocznych mistrzostw FIA WRC2 w samochodzie DS 3 R5 - Sébastien Chardonnet i Thibault de la Haye – powalczą w pierwszej rundzie sezonu w obsługiwanym przez niezależny zespół DS 3 WRC.

Stéphane Lefebvre, mistrz FIA Junior WRC 2014, w tym roku będzie rywalizował w mistrzostwach FIA WRC2 w DS 3 R5, tworząc załogę wspólnie z Stéphanem Prévot. Łącznie w tej kategorii zobaczymy trzy DS 3 R5.

WYPOWIEDZI, KOMENTARZE

Yves Matton (Szef Zespołu Citroën Racing): “Monte Carlo to bardzo ważny rajd dla Citroën Racing. Sytuacja na początku sezonu, z uwagi na pojedynczy występ załogi Sébastien Loeb/ Daniel Elena, jest wyjątkowa! Mamy świadomość, że ich jazda może być zachowawcza, ale mamy też nadzieję, że dzięki temu namieszają w stawce. Pierwsza runda jest bardzo wyczekiwana przez cały zespół. Wszyscy chcą zobaczyć rezultat pracy wykonanej w ciągu ostatnich miesięcy. DS 3 WRC został zmodernizowany w celu poprawienia osiągów. Nasi rywale zapewne również wprowadzili poprawki, więc musimy się postarać aby być konkurencyjni. Chcemy być wśród najlepszych, dzięki pracy i doświadczeniu zespołu oraz starcie Sébastiena Loeba i postępom, jakie poczynili Kris Meeke i Mads Østberg”.

Sébastien Loeb: “Kiedy Citroën Racing zaoferował mi możliwość startu w tym rajdzie, nie zastanawiałem się długo! Monte Carlo jest rozgrywany na francuskich drogach. Kocham tą atmosferę i bliskość kibiców. Jestem również szczęśliwy z możliwości powrotu za kierownicę DS 3 WRC! W pierwszym dniu testów musiałem sobie wszystko przypomnieć, ale „czucie” wróciło bardzo szybko! Styl prowadzenia jest zupełnie inny niż podczas startów C-Elysée WTCC. W samochodzie z napędem na cztery koła i na normalnej drodze musisz bardziej improwizować. Testy były bardzo potrzebne, ale zawsze ciężko jest się przygotować do Rajdu Monte Carlo. Nie jesteś w stanie przewidzieć jakie warunki będą panowały tego dnia. Moim celem jest być w czołówce, ale muszę też pamiętać, że nie brałem udziału w rajdzie tej rangi od ponad roku. Zawsze kiedy staję do rywalizacji, daję z siebie wszystko. Tym razem nie będzie inaczej i tym bardziej postaram się walczyć o zwycięstwo!”

Kris Meeke: “Jestem zadowolony, że mogę rozpocząć sezon wraz z zespołem Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team. W 2014 roku startowałem w większości rajdów z kalendarza po raz pierwszy. Sporo się nauczyłem i wiem jak ważne są przejechane na odcinkach specjalnych kilometry i doświadczenie na nich zdobyte. Ogólnie rzecz biorąc, wszyscy kierowcy poczynią postępy w drugim, pełnym sezonie i mam nadzieję, że nie będę w tym przypadku wyjątkiem. Myślę również, że prace wykonane przy DS 3 WRC pomogły uczynić go szybszym. Citroën Racing zawsze osiągał wspaniałe rezultaty w Monte i dzięki temu ma tutaj duże doświadczenie. Choć nie jesteśmy w stanie przewidzieć co wydarzy się podczas rajdu, zawsze mogę liczyć na zespół, co jest oczywiście wielką zaletą. Moim celem jest walka o najwyższe pozycje”.

Mads Østberg: “Dobrze zakończyłem sezon 2014. Kontynuacja współpracy z Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team jest bardzo pozytywna. W zeszłym roku dużo się nauczyłem w nowym samochodzie i nowym zespole. I choć zawsze trudno jest ustalać cele na początku sezonu, to wiem że chciałbym się poprawiać. Będę starał się podejmować walkę na każdym rajdzie i mam nadzieję, że takie podejście przyniesie rezultaty. Monte Carlo to potencjalnie jeden z najtrudniejszych rajdów w roku. Z uwagi na warunki możesz się spodziewać suchego asfaltu, mokrego asfaltu, „czarnego lodu”, lodu lub śniegu… a czasami wszystko to musisz pokonać na jednych oponach! To będzie wielkie wyzwanie. Jeżeli chcesz dobrze pojechać Monte Carlo, musisz mieć dobrze dobrane opony, dobre notatki, dobrą załogę szpiegowską i właściwy zespół!”

Stéphane Lefebvre: “To dla mnie zupełnie nowe wyzwanie. W samochodzie z napędem na cztery koła wszystko dzieje się szybciej. Poza sezonem dostosowywałem do tego tempa moje notatki, wspólnie ze Stéphanem Prévot. W końcówce roku 2014 , w dwóch startach w DS 3 R 5 zawsze trafiałem w drogę, co potwierdza że idę we właściwym kierunku. Jestem gotowy na Monte Carlo. Wcześniej jeden raz startowałem w tym rajdzie, ale teraz odcinki są inne. Czuję, że mam duże wsparcie ze strony Citroën Racing, zespołu PH Sport, Stéphana Prévot siedzącego obok mnie w samochodzie, oraz mojego kolegi z zespołu na rajdy szutrowe - Alexandra Bengué. Teraz muszę wykorzystać te aktywa, aby być bardziej konkurencyjnym.”

MONACO – GAP – MONACO I PRZEJAZD PRZEZ „COL DE TURINI”

Odcinek Testowy odbędzie się we środę, 21 stycznia w godzinach 16:00 - 20:00 w Chateauvieux, sześć kilometrów na południe od Gap.

Rajd wystartuje następnego dnia z pod Casino Monaco o 18:30, a pierwszy etap zaprowadzi kierowców do Gap. Pierwsze samochody są spodziewane w serwisie o 23:26, po przejechaniu dwóch nocnych odcinków specjalnych (Entrevaux – Rouaine i Norante – Dignes les Bains).

Piątkowy etap rozpocznie się o 8:10 i składał się będzie z dwóch nowych pętli po trzy odcinki (La Salle en Beaumont – Corps, Aspers les Corps – Chauffayer and Les Costes – St Julien en Champsaur), a przerwa na południowy serwis w Gap, przewidziana jest na 12:37. Załogi wjadą do Parku Zamkniętego o 18:02.

W sobotę ekipy pożegnają Gap i udając się do Monaco, zaliczą cztery klasyczne oesy: dwukrotnie Prunières – Embrun, blisko 52. kilometrowy Lardier et Valenca – Faye i 37. kilometrowy, niezwykły Sisteron – Thoard.

Rajd zakończy się w niedzielę po rozegraniu jednej pętli… Rozpocznie go próba Col St Jean – St Laurent, która poprzedzi przedłużoną wersję odcinka La Bollène Vésubie – Sospel stage o długości 31,66 km., którego częścią będzie słynna przełęcz Col de Turini. Drugi przejazd Col St Jean – St Laurent będzie okazją do rozegrania „Power Stage”, na który pierwsza załoga wjedzie o 12:08. Po krótkim serwisie załogi udadzą się na metę rajdu, która zaplanowana jest na godzinę 13:49.

Uwaga: W przeciwieństwie do poprzednich edycji, załogi będą mogły powrócić do rywalizacji w Rajdzie Monte Carlo w systemie „Rally2”, ale tylko podczas pierwszego i drugiego dnia. Załoga, która wycofa się podczas sobotniego etapu nie będzie mogła wystartować w niedzielę.

Autor: Citroën Media

Dodaj komentarz do artykułu

Treść *
Autor *
Kontakt ( tylko do wiadomości Redakcji )
* - pole wymagane

Uwaga! Redakcja nie odpowiada za treści i tematy publikowane w dziale "Komentarze".
Redakcja ma prawo usunąć komentarz jeśli uzna go za niezgodny z prawem, obraźliwy lub szkodliwy.
Komentarz przez Ciebie dodany zostanie opublikowany niezwłocznie po zaakceptowaniu przez Redaktora.

Komentarz do artykułu
Brak komentarzy.
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm Nasze strony: Modelmania | OtoModel | Magazyn RC AUTA