Moja pierwsza rajdówka
Jeśli marzy Ci się start w toruńskich zawodach i tytuł Rajdowego Mistrza Torunia Modeli RC, kup sobie profesjonalną rajdówkę z napędem 4x4.
Emocje, sportowa rywalizacja, tumany kurzu i oklaski na mecie. Potem wywiady, autografy i sesja fotograficzna. Wkrótce w lokalnej gazecie ukaże się fotorepotaż z Twoich rajdowych zmagań. Będziesz znany. Prawda, że to wciąga?
Takie są sporty motorowe, z których my kochamy najbardziej rajdy. Te w małej skali, czyli 1:10. I choć nie usłyszymy ryku silnika Subaru czy Lancera Evolution, to wciągają tak samo i smakują tak samo jak te "duże" . Żeby zacząć naszą sportową przygodę musimy najpierw kupić model zdalnie sterowany.
Co na początek?
Jeśli poważnie myślimy o udziale w rajdowych mistrzostwach modeli RC, radzimy od razu kupić nowy, profesjonalny model RC z napędem 4x4. Najbardziej popularnym podwoziem na jakim startują w Toruniu młodzi zawodnicy jest TT-01 firmy Tamiya. Wymaga ono jednak na początku kilku istotnych modyfikacji. Aby na tym zaoszczędzić warto wybrać od razu zestaw bardzo dobrze dopasowany do charakterystyki toruńskich zawodach. Jest nim TB-02, również produkowany przez japońską firmę Tamiya.
Podwozie TB-02 oferuje pełen zakres modyfikacji i indywiudalnych ustawień, które często spotykamy w prawdziwej rajdówce. Mamy tutaj możliwość regulacji dyferencjałów, kątów zawieszenia, ustawień i stopnia ugięcia amortyzatorów czy pochylenia kół - tak naprawdę wszystko w tym modelu można ustawić sami. Wada? Oryginalny wałek napędowy jest za krótki i wyrabia się przy dyferencjale, przez co tracimy napęd na kołach. Zalecamy więc od razu zakup "zamiennika" i dodatkowe uszczelnienie silikonem przekładni głównej.
Pod maską
Do napędu TB-02 posłuży nam seryjny silnik elektryczny RS-540 o 27 zwojach oferowany w zestawie. Z takim motorem zostaniemy zakwalifikowani do klasy "N", czyli dla początkujących. Silnik, zwłaszcza produkcji Mabuchi, zbiera bardzo pozytywne opinie - jest szybki i mocny.
- Na naszych zawodach bardziej liczy się technika i przygotowanie modelu, niż to za ile i jakiej klasy kupiliśmy podzespoły - wyjaśnia nam organizator rajdów Michał Sybilski. - Nie musimy inwestować ogromnych budżetów w mechanikę. Jeśli nie będziemy trenować, na nic nam się to nie przyda. Model przecież sam nie jeździ - dodaj organizator.
Co trzeba dokupić?
W zestawie TB-02 nie znajdziemy żadnej elektroniki. To dobrze, bo i tak trzeba by ją było wymienić i kupić nową. Aby złożyć model i wystartować w pierwszym rajdzie musimy jeszcze skompletować:
- odbiornik, który będzie odbierał sygnały z naszej aparatury,
- aparaturę 2-kanałową do sterowania modelem,
- serwo, które będzie odpowiedzialne za skręcanie kołami przednimi (najczęściej występuje w zestawie z aparaturą),
- regulator prędkości obrotowej silnika, czyli serce wszystkiego w naszym modelu,
- ładowarkę mikroprocesorową, która umożliwi szybkie ładowanie pakietów (do 2h),
- specjalne pakiety elektryczne do zasilania rajdówki, żeby nie pchać jej kijkiem (minimum 2 sztuki).
Koszt zbudowania dobrego samochodu rajdowego w skali 1/10 to około 1.500zł. Czyli dużo mniej niż prawdziwej rajdówki. Jeśli nie znajdziemy sponsora, na początek pozostanie nam rozbicie skarbonki i sfinansowanie zakupu z własnych środków. Potem, jeśli pełni zapału i dobrej zabawy, zostaniemy fachowcami, zaczniemy zajmować miejsca w czołówce tabeli, znajdą się i sponsorzy. Dzięki wsparciu finansowemu, będziemy mogli usprawniać nasz rajdowy model i doskonalić umiejętności poprzez starty w różnych imprezach modelarskich.
A potem czekają nas tylko wywiady, autografy i sesje fotograficzne do najnowszej reklamy modeli Tamiya.
Mazda ma lidera
Toyota kończy wyprzedaż
Wojny ciąg dalszy
Elektryzujący weekend
Na Moto Show do Konina
Steczkowska pokochała... Peugeota RCZ
Męski weekend z Saletą
Ryzyko się opłaciło, Paweł zostaje pierwszym mistrzem
Jutro poznamy zwycięzców GP RACING MOTO-TOR 2011
Toyota wraca do F1
Drift będzie za darmo
Auchan Cup ma pierwszych zwycięzców
Radom prawie jak Bydgoszcz
Traxxas buduje Frankensteina
Kraina w mini skali
Pakiet atrakcji na Powitanie Lata
Kontaktowe wyścigi bez... kontaktu
Wyścigi bez kontaktu
Toruń z mocnym kalendarzem
Czy jestem Mistrzem Polski?
RallySprint, nowe zawody RC
Mała skala, ale serca wielkie
Świętowali na torach, dla Niepodległej
Pustynia wyłoni mistrzów
Wysokie loty nad rallycrossowym torem
Nocne ściganie na MotoParku
Majówka pełna emocji
Toyota Hilux Bruiser jak zabawka
Targowe nowości Tamiya
Premiery Tamiya w Norymberdze
Nissan w formule Drift
Kaczka na zielono
Wyścigowa niedziela w każdej skali
Motofani poświętują na torze
Lexus RC F GT3 debiutuje i zwycięża
Białe wilki pędziły po torze
Ścigali się po asfalcie i szutrze
Kierowcy powracają na Tor "Poznań"
Miasto Bydgoszcz zaprasza na karting
Urlopu od ścigania nie było
Wygraj Skodę WRC
Mistrzowie kraju sprawdzą się na Poligonie