Ogłoszenia sprzedaż samochodu
Pierwsze testy modelu BSD Dune Racer 218T

Terenówka za pół darmo

Data publikacji: 2018-04-11

Atrakcyjna sylwetka, skuteczny napęd na cztery koła i niska cena - pomysł na terenowy modeli zdalnie sterowany niemal doskonały. Dune Racer 218T nie boi się wyzwań, starając się udowodnić, że to co chińskie i tanie nie musi być złe.

Droga na szczyt nie jest łatwa. Większość z nas rozpoczyna ją od podstaw, krok po kroku zdobywając doświadczenie i wiedzę. Od rzeczy prostych i łatwych, by małymi krokami odkrywać to, co nieznane. By potem, gdy wkroczymy na wyższym poziom, móc wykorzystać potencjał sprzętu na 100%. I nie ważne, czy marzymy o karierze kierowcy rajdowego, skoczka narciarskiego czy koszykarza NBA. Droga jest taka sama. Nawet ta w małej skali...

W świecie modeli RC zasady są więc podobne. Jeśli ktoś zaczyna przygodę z samochodowymi autami zdalnie sterowanymi warto sięgnąć najpierw po konstrukcje tańsze i prostsze. Większość producentów ma w swojej ofercie modele dla początkujących kierowców. Nie dysponują one może takimi mocami i technologami jak ich "starsi" bracia, ale na początek dają niezłą szkołę z pogranicza sportu, mechaniki i... cierpliwości. Dune Racer 218T z pewnością do nich się zalicza.

Terenówka za pół darmo

Dysponując już budżetem ok. 600 zł możemy stać się posiadaczem terenowego modelu RC z chińskiej stajni BSD Racing. Już sam wygląd Dune Racera wzbudza niemały zachwyt. Auto, z efektownym oklejeniem, może się podobać choć występuje tylko w dwóch kolorach: jaskrawo zielonym i czerwonym. Sportowa sylwetka, z figurką kierowcy wyścigowego w środku, zbudowana jest na solidnej plastikowej klatce. Do niej przymocowana została karoseria, jednym ruchem unoszona do góry ułatwiając wymianę baterii czy serwisowanie modelu (no, serwisowanie może nie zawsze). Szybkie i praktyczne rozwiązanie. Patrząc na auto z boku nie zauważymy nawet braku klasycznego dla takich modeli tylnego spojlera. Tutaj takie "skrzydło" po prostu by nie pasowało. Nam całość bardzo się podoba. Brawo dla projektantów.

Model Dune Racer 218T zbudowany został na płycie podłogowej, do której przymocowany został silnik, elektronika i serwo układu kierowniczego. Do napędu wykorzystano motor szczotkowy, z przyklejonym fabrycznie radiatorem - niestety, nie udało nam się znaleźć informacji jaką mocą dysponuje ta jednostka. Plusem z pewnością jest fakt, iż jest ona solidnie przykręcana do aluminiowej ściany. Układ trochę przypomina ten stosowany w Tamiya TT-01, ale tutaj nic nie jest wciskane, tylko solidnie przykręcane do obudowy niwelując jakiekolwiek ryzyko powstania luzów wskutek wytarcia się plastikowych prowadnic. Energię do silnika dostarcza elektroniczny regulator obrotów, fabrycznie wyposażony w opcjonalne zasilanie z pakietów LiPo. By korzystać z takich akumulatorów musimy przestawić zworkę z NiMh na LiPo. Proste, ale... regulator został schowany pod pokrywą chroniąca podwozie i podzespoły przed brudem. By to zrobić musimy odkręcić sporo śrubek. Warto więc raz a dokładnie przemyśleć, czym chcemy zasilać nasz model i trzymać się tego wyboru nieprzerwanie. Bateria  również chowana jest pod wspomnianą pokrywą, ale tutaj producent ułatwił życie kierowcy dokładając specjalną klapkę blokowaną tylko jedną spinką. Kolejne proste i skuteczne rozwiązanie. Auto uruchamiamy przyciskiem, zabezpieczonym przed kurzem i wodą silikonową osłonką. Przymocowano go w górnej części podwozia - szybko i łatwo do odnalezienia.

Producent, mimo relatywnie niskiej ceny, nie oszczędzał na podzespołach. Dune Racer, jak wskazuje jego charakter, posiada stały, a w praktyce skuteczny napęd na cztery koła. Z przodu i z tyłu mamy klasyczne dyferencjały rozdzielające moment obrotowy na poszczególne koła. By poprawić trakcję auta w trudnym terenie, mechanizmy różnicowe możemy odpowiednio "spinać" za pomocą specjalnych smarów - całość jest doskonale uszczelniona. Na uwagę zasługuje także zawieszenie. W chińskim modelu znajdziemy układ niezależnych wahaczy dolnych. Na górze mamy regulowane drążki pozwalające ustawić kąt pochylenia kół według własnych potrzeb. Regulować możemy także drążki kierownicze - cała geometria jest w naszych rękach. Układ zawieszenia dopełniają jeszcze olejowe amortyzatory z gwintowanym, choć plastikowym cylindrem. Pamiętajmy jednak, ile kosztuje model - aluminiowych dodatków szukajmy w droższych konstrukcjach. Sprężyny posiadają bardzo gęste uzwojenie nie pozwalając naszemu Racerowi na miękką i lekką pracę w terenie. Gdy "siądzie" przód lub tył, niechętnie wraca on do pełnej wyjściowej pozycji, tym samym skracając zakres pracy amortyzatora na kolejnych wertepach. Wymiana sprężyn na takie z mniejszą liczbą uzwojenia mogłoby poprawić i tak dobre już właściwości terenowe chińskiego modelu. 

Miłośnicy jazdy po piaszczystych bezdrożach docenią z pewnością seryjne koła Dune Racera. Testując go w rajdowych warunkach, pokonując partie twardego szutru naprzemiennie z grząskimi odcinkami trasy, off-roadowy bolid nie zakopał się ani razu. Dzielnie pokonywał karkołomne przeszkody pozwalając nieustannie cieszyć się jazdą. Dodamy tylko, że zamiast seryjnego silnika w naszym testowanym modelu wykorzystaliśmy jednostkę z Traxxasa NOS Fiesta ST. Na brak mocy nie mogliśmy więc narzekać (550 12T), choć motor po kilkudziesięciu minutach jazdy zaczął nieprzyjemnie informować nas o swojej nadmiernej temperaturze. Na szczęście pomoc Straży Pożarnej nie była potrzebna (uśmiech).

Podsumowując - za 600 zł z groszem dostajemy porządny model terenowy, z napędem na cztery koła, zaawansowanym zawieszeniem, pełną elektroniką (w tym  aparaturą 2.4GHz!), porządnymi "dyframi" i przykryty atrakcyjną sportową karoserią. W pudełku znajdziemy też krótką instrukcję obsługi, podstawowy pakiet NiMh i jeszcze prostszą ładowarkę. Gdy złapiemy bakcyla, na pierwszym miejscu naszej listy tuningowej z pewnością znajdzie się nowy silnik, bo warto. Minusy? Wymiana zębatek czy silnika nie jest czynnością najszybszą. Niby musimy odkręcić tylko kilka śrubek, które trzymają plastikową osłonę (trochę przepuszcza drobny piasek), ale czemu dostęp do dwóch z nich zasłaniają górne drążki? By je odkręcić musimy zdemontować mocowanie tych drążków, a te trzymane są przez małą śrubkę i aluminiowy trzpień. Cała operacja wymiany zębatek zabiera sporo czasu i uczy... cierpliwości. Trzeba mieć też przy sobie kilka różnych narzędzi. Jak na chiński produkt brakuje nam też bardziej szczegółowej instrukcji (pomijam już, że ta oryginalna drukowana jest w jednym słusznym i czarnym kolorze, na zwykłym papierze), bardziej szczegółowych informacji o podzespołach czy listy rzeczy tuningowych. Na szczęście, dostęp do podstwowych części zamiennych w Polsce nie jest zły, więc można spokojnie wybrać się Dune Racerem w terene, lub na rajd i nie bać się, że drobna awaria zmusi nas do odstawienia modelu na półkę. 

Podstawowe dane techniczne:

  • wymiary: 420/280/140mm
  • rozstaw osi: 290mm
  • skala 1/10
  • napęd 4x4, aluminiowy wałek
  • dyferencjał przedni i tylny
  • silnik elektryczny, szczotkowy 550 (naszym zdaniem 540)
  • elektroniczny regulator obrotów, zasilanie NiMh lub 2S LiPo
  • wodoszczelne przekładnie
  • łożyska kulkowe
  • niezależne zawieszenie, olejowe amortyzatory gwintowane
  • aparatura 2.4 GHz
  • model gotowy do jazdy po wyjęciu z pudełka
  • cena 660 zł

Model do testów użyczyła firma Modelmania.pl

Autor: Michał Jasiński

Galeria fot. Michał Jasiński Pierwsze testy modelu BSD Dune Racer 218T - 1Pierwsze testy modelu BSD Dune Racer 218T - 2Pierwsze testy modelu BSD Dune Racer 218T - 3Pierwsze testy modelu BSD Dune Racer 218T - 4Pierwsze testy modelu BSD Dune Racer 218T - 5Pierwsze testy modelu BSD Dune Racer 218T - 6Pierwsze testy modelu BSD Dune Racer 218T - 7Pierwsze testy modelu BSD Dune Racer 218T - 8Pierwsze testy modelu BSD Dune Racer 218T - 9Pierwsze testy modelu BSD Dune Racer 218T - 10Pierwsze testy modelu BSD Dune Racer 218T - 11Pierwsze testy modelu BSD Dune Racer 218T - 12Pierwsze testy modelu BSD Dune Racer 218T - 13

mazda6_bednarscy
Dodaj komentarz do artykułu

Treść *
Autor *
Kontakt ( tylko do wiadomości Redakcji )
* - pole wymagane

Uwaga! Redakcja nie odpowiada za treści i tematy publikowane w dziale "Komentarze".
Redakcja ma prawo usunąć komentarz jeśli uzna go za niezgodny z prawem, obraźliwy lub szkodliwy.
Komentarz przez Ciebie dodany zostanie opublikowany niezwłocznie po zaakceptowaniu przez Redaktora.

Komentarz do artykułu
Brak komentarzy.
Wynajem modeli zdalnie sterowanych, symulatorów F1
Modele RC sklep
SZUKAJ W SERWISIE!
Fotograf śluby wesela chrzciny Toruń
Chcesz wiedzieć więcej, co słychać w motoryzacji?
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm | Partnerzy Nasze strony: Modelmania.pl | JazdaMiejska