JazdaMiejska.pl | moto magazyn
Monster Trucki na rajdowych oesach

Rajdowe Monster Trucki

Data publikacji: 2021-02-11

Drugi odcinek naszego rajdowego poradnika - tym razem opisujemy, jakimi modelami jeżdżą najlepsi kierowcy najmocniejszej i największej klasy w off-roadzie - Monster Truck. Jaki model wybrać na początek, a jaki do walki o mistrzowski tytuł.

Największa i najmocniejsza klasa w rajdach terenowych to 4WD Monster Truck. I nikt im tutaj nie podskoczy, choć na oesach nie wykazują się zwinnością baletnicy. Odwagi i agresji trudno jednak im nie odmówić, a właściciel nie musi się martwić o odpowiedni dobór opon przed rajdem. Monster pojedzie po każdej nawierzchni.

Rajdy terenowe to jednak dość specyficzne środowisko dla off-roadowych modeli RC. Choć Monster Trucki wydają się mieć wszystko to, czego od zwycięzcy się oczekuje, tabele pokazują co innego. Najszybsze na oesach są Short Coursy i ostatnio modele typu Buggy. Monstery robią dużo kurzu, wywołują "łał" u kibiców i niewątpliwie stanowią najbardziej widowiskową grupę aut na bezdrożach. Co więc warto kupić na początek, a czym jeżdżą najlepsi?

Traxxas MAXX 4S

Traxxas MAXX 4S

To mój faworyt na nowy sezon. Debiutował pod koniec 2019 roku i zrobił na wszystkich piorunujące wrażenie. Do dzisiaj trudno znaleźć używany egzemplarz na popularnych aukcjach internetowych, a do serwisu wpada tylko na klasyczne przeglądy. Niska awaryjność, atrakcyjna sylwetka i niemal wierna kopia największego króla bezdroży z gamy Traxxasa, czyli modelu X-MAXX, przysporzyła "maksowi" wielu sympatyków. W rajdach terenowych wykazuje się niesamowitą zwinnością. Łatwo prowadzi się poślizgiem w zakrętach, a pachołki objeżdża jak Hołowczyc bęczkę na Karowej. Kompaktowe wymiary pozwalają z jednej strony szukać optymalnej drogi przejazdu, a z drugiej łatwo i bez kary zmieści się na mecie. Terenowe opony pozwalają jeździć bez dodatkowej inwestycji po każdej nawierzchni. Trzeba tylko uważać, bo MAXX lubi się przewracać na dohamowaniach i poprzecznych garbach. Warto dokupić tuningowy pakiet poszerzający rozstaw kół. W polskich sklepach (np. na stronie modelmania.pl) ceny zaczynają się od kwoty 2.700 zł. Szczerze polecamy!

 

Arrma Kraton 6S

Do rajdowej klasy Monster Truck zaliczamy także modele w ogólnym podziale nazywane "Truggy". Są przede wszystkim niższe i szersze, a maska karoserii niemal pokrywa się ze szczytem potężnych kół. Kratona ciężko więc tutaj porównać z MAXXem - choćby skalą - MAXX to model 1/10, a Kraton 1/8. Odmienna jest także charakterystyka tych aut. Szeorki rozstaw kół ułatwia jazdę po szybkich szutrowych łukach, zwiększając stabilność modelu w zakrętach. Jest jednak minus takiego rozwiązania - bardzo długi promień skrętu, który nie ułatwia jazdy wokół pachołków. Podobnie jak MAXX, tak i Kraton nie boi się żadnej nawierzchni. Doskonale radzi sobie na ubitych, twardych oesach Fosy Zamkowej czy polany Katarzynka. Pustynne piaski także nie są mu straszne i nie wymagają od kierowcy wymiany kompletu kół. Arrma dba o detale swoich projektów, także i Kraton kusi nowoczesnym designem, sportową karoserią z efektowym malowaniem i licznymi plastikowymi osłonkami z firmowym logo. Awaryjność Kratona stoi na bardzo niskim poziomie - na początku właściciele skarżyli się na luzy w dyferencjałach i cieknące amortyzatory. Producent dla bardziej wymagających kierowców wprowadził niedawno wersję specjalną pod nazwą Extreme Bash Roller, z mocniejszymi podzespołami do jazdy w ekstremalnych terenach. Kierowca ma tutaj swobodę w wyborze jednostki napędowej, aparatury i serwa, które nie są montowane do auta. Ceny Kratona zaczynają się od ok. 2.800 zł  

Arrma Kraton 6S

Traxxas E-REVO VXL II

Do grona rywali Kratona możemy bez kompleksów dopisać E-REVO drugiej generacji. Szybki, mocny, z szerokim dostępem do części zamiennych i tuningowych. Bardzo ciekawie wygląda zawieszenie - projektanci zdecydowali się "położyć" amortyzatory, co ma wpłynąć na lepsze tłumienie przy dużych nierównościach. Czerwone sprężyny to też jeden z nielicznych elementów wykonanych z aluminium czy ze stali. W konstrukcji E-Revo dominuje plastik, co wg producenta ma zaoszczędzić właścicielowi koszty serwisowania po ostrym "bashingu". Najważniejsze podzespoły odpowiedzialne za napęd czy układ kierowniczy (poza standardowo serwem) uchodzą za trwałe. Cena modelu ok 3.000 zł.

Traxxas Rustler 4x4

Jeden z najmłodszych i najmniejszych Monster Trucków na rajdowych odcinkach specjalnych. Model debiutował kilka lat temu i był rozwinięciem technologicznym popularnej wersji 2WD. Konstruktorzy zdecydowali się wyposażyć Rustlera w napęd na cztery koła zaadaptowany ze sprawdzonego Slasha. To zdecydowanie ułatwia jazdę w rajdowych warunkach. Auto, dzięki bezszczotkowemu silnikowi, jest bardzo szybkie. Kompaktowe wymiary, choć z jednej strony przeszkadzają na "garbach", to na "czystych" partiach oesu pozwalają nadrobić stracony czas. Podobieństwo do Slasha właścicielom obu modeli zdecydowanie ograniczają wydatki. Część podzespołów jest ze sobą kompatybilnych. Rustler, z uwagi że jest nowszy, zyskał już mocniejsze półosie napędowe, które dłużej wytrzymają jazdę na pakietach LiPo 3S. Cena ok. 2000 zł za model z silnikiem bezszczotkowym VXL.

Arrma Granite

Klasyczny Monster Truck w rozmiarze 1/10. Napęd na cztery koła, atrakcyjna sportowa sylwetka i mocne sprawdzone rozwiązania pochodzące od Sentona. Granite to pomysł na świetny model terenowy, który nie boi się przeszkód, piasków czy długich prostych. W wersji z napędem bezszczotkowym dysponuje nadmiarem mocy, czasami trudnym do opanowania. Bolączką modeli Arrmy są częste awarie serwa - plus za stalowe zębatki. Producent dopatruje się jednak w tym winy użytkowników zwracając uwagę na zbyt mocne wartości punktów EPA dla układu skrętu. Poza tym Granite rzadko zagląd do serwisu. Ceny zaczynają się od 1.200 zł za model z silnikiem szczotkowym.

Traxxas HOSS

Najnowsze dziecko amerykańskiego producenta. HOSS VXL bazuje na podłodze Slasha / Rustlera 4x4 - uzupełnia więc rodzinę 1/10 o nadwozie Monster Truck. Pod maską znajdziemy jednak zupełnie nowy silnik XL, a regulator VXL-3S ma już seryjnie zamontowany wentylator. Z uwagi na niedawny debiut, Hoss nie miał możliwości sprawdzić się w rajdach terenowych. Patrząc jednak na budowę modelu wzorowaną na off-roadowych królach - możemy być spokojni, że do mety dojedzie na najwyższych pozycjach. Ceny zaczynają się od kwoty ok. 2.100 zł

Traxxas Summit

Rodzynek w klasie Monster Truck. Zaawansowana budowa podwozia, kryjąca w sobie zdalnie sterowane blokady mechanizmów różnicowych, czynią z Summita niesamowitą broń. Ogromne auto sprawia wrażenie, że niczego się nie boi. Summit to połączenie szybkiego auta do "bashingu" z modelem przeprawowym - w skrócie "rock racer". Konstrukcyjnie bardziej nadaje się do szybkiej jazdy po skałach. W rajdach problemem okazuje się skręt, rozmiary i jednak mniejsza prędkość niż u konkurencji. Nowoczesne rozwiązania mogą szybko okazać się kosztownym rachunkiem. Ceny od ok. 2.400 zł

BSD Dune Racer / 709T / 909T

Rodzina chińskich modeli BSD Racing to ciekawa propozycja dla osób rozpoczynających przygodę z off-roadem. Niskie ceny zakupu pozwalają sprawdzić, czy właściciel "złapie bakcyla" bez konieczności inwestowania tysięcy złotych. Modele charakteryzują się wysoką niezawodnością, ciekawymi rozwiązaniami technicznymi (regulowane olejowe amortyzatory, regulowana geometria, aluminiowe wieżyczki) i dobrą dostępnością do części zamiennych w polskich sklepach. Co ciekawe, opony, silniki czy akumulatory możemy wykorzystać od innych modeli w popularnej skali 1/10. Słabą stroną jest w sumie tylko silnik szczotkowy, ale trzeba otwarcie powiedzieć, że tego typu jednostki również u innych producentów nie popracują zbyt długo. Na szczęście łatwo można wymieniać go na bezszczotkę od Hobbywinga. Ceny od 670 zł. 

Kończymy krótki przegląd rajdowych Monster Trucków. Pamiętajcie, że jak zawsze najważniejszym czynnikiem, od którego zależy sukces jest tzw. "łącznik" pomiędzy modelem a aparaturą. Kierowca. Nic nie zasątpi treningu, talentu i dobrze przygotowanego sprzętu. Model sam rajdu nie wygra.

Autor: Michał Jasiński

Komentarz do artykułu
Brak komentarzy.
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm Nasze strony: Modelmania | OtoModel | Magazyn RC AUTA