JazdaMiejska.pl | moto magazyn
Subaru Poland RC Team relacja z 10 Rajdu Zimowego

Porażka, która daje radość

Data publikacji: 2015-03-12

Tegoroczne zmagania w Rajdowych Mistrzostwach Torunia modeli RC zespół Subaru Poland RC Team rozpoczął z wysokiego "C". Nie chodzi tu jednak o spektakularne zwycięstwo, ale o "debiut" w najmocniejszej klasie WRC.

Po bardzo ciekawym i niosącym sporo nauki sezonie 2014, który dla zespołu Subaru Poland RC Team był zarazem pierwszym, w pełni "przejechanym" cyklem, toruńsko-krakowski team rozpoczął rywalizację na mini-odcinkach w topowej, królewskiej klasie WRC. Bronią SPRCT pozostała nadal Subaru Impreza 2008, ale tym razem pod maską znalazł się elektryczny, bardzo mocny 10-zwojowy silnik marki Nosram.

- Pierwsze kroki w małym motorsporcie stawialiśmy niemal seryjnym modelem, nie inwestując w dużo mocniejszy silnik. To był rok nauki, zbierania doświadczenia oraz szukania optymalnych ustawień rajdówki - mówi Michał Jasiński, kierowca SPRCT. - Dzisiaj jesteśmy dużo mądrzejsi, więc chcemy czerpać z jazdy jeszcze więcej frajdy. A to zapewni nam tylko jedno - Subaru Impreza WRC - dodaje z uśmiechem zawodnik.

Zmiany techniczne, które zaszły pod maską Subaru, pozwoliły uzyskać dużo lepsze przyspieszenie oraz zapewniły większą kontrolę nad modelem. Mocny silnik pozwalał na szybsze i efektowniejsze pokonywanie ciasnych nawrotów, dzięki czemu na oesie było więcej frajdy i... szerokich slajdów. Te, choć efektowne, nadal wydłużały czas spędzony na oesie.

- Niestety, tego nawyku nie możemy się jakoś oduczyć. Przed zawodami sporo wiedzy czerpaliśmy z treningu z Robertem Czarneckim, znanym rallycrossowcem, który również spróbował swoich sił w małych rajdach. Jego doświadczenie z dużego motorsportu bardzo nam się przydało i obiecujemy, że na kolejnym rajdzie zastosujemy się do uwag Roberta i zmienimy nieco nasz styl jazdy - zdradza Michał Jasiński.

Pierwszy odcinek 10. Rajdu Zimowego to krótka próba sportowa, przygotowana na rozgrzewkę. Dobre, spokojne tempo pozwoliło wykręcić 6-ty czas w swojej klasie, na 15 startujących załóg. Głównym celem dla zespołu było bowiem oswojenie się z nadmiarem mocy i umiejętne wykorzystanie jej na ciasnych, technicznych trasach. Drugi oes, bardzo ciekawy konfifuracyjnie, zakończył się niestety bardzo pechowo. Kilkadziesiąt metrów po starcie, w rajdówce zabrakło prądu - awarii uległ pakiet zasilający auto. Kierowca musiał więc skorzystać z systemu Super Rally, a ten definitywnie zamknął szanse na dobry wynik.

- Byłem bardzo zły. Po starcie zwiększyłem tempo, aby poszukać tego marginesu między przyczepnością a prędkością. Przed dojazdem do mostku Subaru zaczęło tracić szybkość i zatrzymało się po zeskoku. Z początku miałem nadzieję, że to nie koniec gry. W naszej klasie nie byłem jednak jedynym debiutantem, otrzymałem więc karę plus czas najgorszego zawodnika. I tu pojawiła się przepaść - mówił na mecie rozgoryczony kierowca.

Po przerwie technicznej i sprawdzeniu pozostałych akumulatorów, zespół Subaru Poland RC Team powrócił do dalszej rywalizacji. Kolejne oesy udało się zakończyć już bez kłopotów technicznych, a w miarę przejechanych "kilometrów", kierowca Subaru nabierał pewności i zaufania do swojej nowej rajdówki. Nieco mieszany styl jazdy, raz szybki i widowiskowy, raz spokojny i precyzyjny nie spowodował drastycznych przetasowań w klasyfikacji generalnej, ale pozwolił zebrać kolejne cenne doświadczenia. Mimo kłopotów i odległego miejsca w tabeli, zespół SPRCT powrócił z Motoareny zadowolony.

- Plan był nieco inny, ale cóż - taki jest ten sport. Ogólnie jesteśmy zadowoleni z występu i naszego auta. Jest szybkie i widowiskowe. Niemal tradycyjnie nie udało nam się wystartować w naszych firmowych malowaniach, stąd ponownie pożyczyliśmy "nadwozie" od Wojtka Chuchały. Oprócz roli zawodnika, byliśmy też serwisantami dla nowych kierowców - Roberta Czarneckiego oraz Jana Struszka, który reprezentował barwy naszego patrona medialnego, portalu JazdaMiejska.pl. A z taką ekipą nawet porażki nie są tak dotkliwe - mówił na koniec Michał Jasiński.

Elektryczni rajdowcy powrócą do rywalizacji już 29. marca. Po raz pierwszy areną zmagań będą asfaltowe alejki Parku Miejskiego przy Szosie Bydgoskiej. Zawody zostaną rozegrane przy wsparciu i pomocy Urzędu Miasta Torunia. Nasz zespół już rozpoczął przygotowania do zawodów.

- Przed rajdem chcemy przetestować nowe podwozie, bardziej dopasowane do równych asfaltów. Poszukamy też opon, które zapewnią większą trakcję i nie będą prowokowały do jazdy "bokami" - oby się udało - zdradza zawodnik SPRCT.

Autor: Michał Jasiński

Galeria fot. Jan Struszek Subaru Poland RC Team relacja z 10 Rajdu Zimowego - 1 Subaru Poland RC Team relacja z 10 Rajdu Zimowego - 2 Subaru Poland RC Team relacja z 10 Rajdu Zimowego - 3 Subaru Poland RC Team relacja z 10 Rajdu Zimowego - 4 Subaru Poland RC Team relacja z 10 Rajdu Zimowego - 5 Subaru Poland RC Team relacja z 10 Rajdu Zimowego - 6 Subaru Poland RC Team relacja z 10 Rajdu Zimowego - 7 Subaru Poland RC Team relacja z 10 Rajdu Zimowego - 8 Subaru Poland RC Team relacja z 10 Rajdu Zimowego - 9 Subaru Poland RC Team relacja z 10 Rajdu Zimowego - 10 Subaru Poland RC Team relacja z 10 Rajdu Zimowego - 11 Subaru Poland RC Team relacja z 10 Rajdu Zimowego - 12 Subaru Poland RC Team relacja z 10 Rajdu Zimowego - 13 Subaru Poland RC Team relacja z 10 Rajdu Zimowego - 14

Komentarz do artykułu
Brak komentarzy.
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm Nasze strony: Modelmania | OtoModel | Magazyn RC AUTA