JazdaMiejska.pl | moto magazyn
60 lat tradycji i historii Toyoty w produkcji samochodów terenowych

60 lat tradycji 4x4 Toyoty

Data publikacji: 2011-04-21

Pierwszy samochód terenowy Toyoty z napędem na 4 koła został pokazany światu w 1951 roku. W tym czasie Toyoty 4x4 zagościły z sukcesem na ponad 170 rynkach, stając się światową ikoną wszechstronnych pojazdów terenowych.

Początki przygody Toyoty z samochodami terenowymi sięgają drugiej wojny światowej, kiedy Japończycy pracowali nad własną konstrukcją lekkiego samochodu terenowego. Dzięki tym doświadczeniom z lat '40, niecałą dekadę później (1951) zadebiutował pierwszy oficjalny pojazd Toyoty z napędem na cztery koła - model BJ.

Za źródło napędu posłużył benzynowy, sześciocylindrowy silnik o pojemności 3.4l (82 KM) rodem z czterotonowego pojazdu ciężarowego. Dzięki ciężarowym korzeniom, zawieszenie pierwszej terenówki Toyoty było miękkie i komfortowe, przez co samochodem podróżowało się zaskakująco wygodnie. Model niemal od razu odniósł sukces rynkowy, do czego przyczyniło się przede wszystkim duże zamówienie pojazdów od japońskiej policji.

W połowie lat '50, w czasie wzmożonego popytu na samochody terenowe, Toyota podjęła decyzję o kontynuacji prac nad sekcją pojazdów z napędem 4x4. Wtedy też przyjęto strategię rozwoju sekcji pojazdów terenowych o nazwie "Land Cruiser", a sam model terenowy zaczął być promowany jako wizytówka możliwości firmy. Wkrótce pojawiły się wersje oznaczone nazwą J2 oraz ruszyła sprzedaż Land Cruisera na rynku amerykańskim.

Przełomem był rok 1960, kiedy zadebiutowała wersja J40. Obecnie model ten uchodzi za klasykę Land Cruisera, a dzięki stosunkowo długiemu okresowi produkcji (24 lata), nadal można spotkać wiele egzemplarzy w świetnym stanie.
"Czterdziestka" ustanowiła podwaliny do szybkiego rozwoju marki Land Cruiser na wielu rynkach. Był to samochód o prostej, niezawodnej konstrukcji, z dołączanym napędem na przednią oś. Na przestrzeni lat dostępne były wersje z krótkim, średnim i długim rozstawem osi, oraz różnymi rodzajami nadwozia. W 1974 pod maskę serii "40" trafił silnik Diesla o pojemności 3.0l. Było to epokowe wydarzenie, dzięki któremu na rynku japońskim samochód został sklasyfikowany jako "kompaktowy" i trafił do niższej grupy opodatkowania rejestracyjnego. Od tego czasu gwałtownie wzrosła popularność Land Cruiserów z silnikami wysokoprężnymi.

Kolejne lata przyniosły wyodrębnienie się trzech gałęzi marki Land Cruiser. Pierwszą grupę, nazwaną Heavy Duty, stanowią bezpośredni kontynuatorzy modeli BJ i J40 - samochody o przeznaczeniu roboczym, konstruowane przede wszystkim pod kątem zastosowań praktycznych do pracy w terenie. Do tej grupy pojazdów zaliczane są niektóre modele serii J70, produkowanej od 1984 roku do dziś (trzy długości, różne rodzaje nadwozi, w tym pick-up).

Toyota Premium

Drugą grupę o nazwie Light Duty utworzyły samochody skierowane do szerszej grupy odbiorców, nastawionych na korzystanie z auta terenowego w bardziej rekreacyjny sposób. Dlatego też modele z tej linii były zdecydowanie bardziej komfortowe i lepiej wyposażone, dysponowały bardziej kompaktowymi silnikami, nadal oferując pełne możliwości pracy w terenie. Do tej linii zaliczane są modele J70 (1985-1996: trzy długości, nadwozie tylko 5-drzwiowe), J90 (1996-2003), J12 (2002-2010), oraz oferowana obecnie w polskich salonach seria J15 (nazwa handlowa Land Cruiser 150).

W 1966 roku, wraz z debiutem modelu J55, powstała także trzecia gałąź rozwoju Land Cruisera, tzw. Station Wagon. Były to pojazdy o największych rozmiarach, najpotężniejszych silnikach i luksusowym wyposażeniu, służące do jak najbardziej komfortowych podróży, również w terenie. Do tej linii zaliczane są modele J55 (1966-1979), J6 (1980-1989, "terenowy autobus"), J8 (1988-1998, po raz pierwszy w Land Cruiserze stały napęd na 4 koła), J10 (1998-2008), oraz oferowana obecnie w polskich salonach seria J20 (nazwa handlowa Land Cruiser V8).

Cechą wspólną wszystkich linii Land Cruisera - mimo różnych rodzajów konstrukcji i zastosowań - są ponadprzeciętne możliwości napędu 4x4 i bardzo duża dzielność w terenie. Od początku swojej historii do dziś Land Cruisery to pojazdy o konstrukcji ramowej, co wyróżnia je na rynku samochodów 4x4. Dziś mogą się także pochwalić doskonałą jakością wykonania i legendarną niezawodnością, które wspólnie z niezniszczalnym napędem 4x4 tworzą unikalne DNA najlepszych na świecie aut terenowych.

Kalendarium Toyota Land Cruiser

1941 - Japońska armia poszukuje projektanta i wykonawcy samochodu terenowego. Wybór pada na prężnie rozwijającą się firmę Toyota.
1941 - Szybko powstaje ćwierćtonowy prototyp AK. Aprobata Armii Cesarstwa Japońskiego pozwala kontynuować prace rozwojowe.
1942 - Półtonowy model AK-10 wyjeżdża z fabryki Toyoty. Napęd stały tylnej osi, przedni dołączany dźwignią, brak blokady dyferencjału i reduktora.
1951 - Na podstawie doświadczeń z AK-10 powstaje 100 sztuk nowego modelu BJ
1953 - Pierwsze zamówienie modelu BJ od japońskiej policji. Funkcjonariusze poddawali każdą sztukę zamówionego modelu jeździe próbnej jeszcze w fabryce. Nad kontrolą jakości na miejscu 20-osobowy zespół Toyoty. Takie podejście firmy świadczyło o nacisku na jakość produkcji.
1954 - Dyrektor techniczny Hanji Umehara wymyśla nazwę Land Cruiser
1955 - Premiera pierwszych modeli serii J2. Konstrukcyjnie bardzo zbliżony do BJ. Skrzynia biegów otrzymuje synchronizację 3. i 4. przełożenia. Auto dostaje także bardziej komfortowe zawieszenie i obszerniejszą kabinę. Silnik benzynowy ma już 105 KM.
1960 - Debiut serii J40. Pojawia się reduktor terenowy. Silnik benzynowy ma 130 KM mocy. To ten model LC stał się kultowym. Zawieszenie oparte na resorach piórowych i sztywnych mostach gwarantowało dzielność w terenie. Styl urzeka do dziś. Utrzymanie koncepcji prostego i niezawodnego auta terenowego gwarantuje popularność i popyt aż do 1984 roku. Ta linia Land Cruiserów "do pracy" otrzymuje nazwę "Heavy Duty".
1966 - Początek ery modeli "Station Wagon". Na bazie doświadczeń serii J40 powstaje J5. Ma wydłużony do 2700 mm rozstaw osi, nadwozie typu kombi, komfortowe zawieszenie i wzmocnioną ramę podwozia. Doskonale nadaje się do rodzinnej turystyki 4x4 oraz codziennej komfortowej jazdy. Silnik benzynowy 4,2 l rozwija 140 KM mocy. Amerykanie zakochują się w serii J5.
1974 - Debiut 3-litrowego silnika Diesla (nadal w serii J40). W tym samym roku wersja benzynowa przechodzi modernizację - silnik powiększa pojemność do 4,2 litra i moc do 140 KM.
1976 - Silna konkurencja na rynku USA wymusza rozpoczęcie prac nad następcą J5 w linii Station Wagon. Ma być jeszcze bardziej komfortowy i jeszcze bardziej w stylu kombi. Inżynierom Hiroshiemu Ohsawa oraz Lichiemu Shingu postawiono warunek - nowy LC ma być nadal w pełni terenowy.
1980 - Debiut serii J6 w linii Station Wagon. Zgodnie z obietnicami samochód jest większy, bardziej przestronny, bardziej komfortowy i... w 100% terenowy. Znakiem charakterystycznym staje się bogate wyposażenie. Pod maską dwa silniki: znany z poprzednika benzynowy 4,2 oraz diesel 3,4 litra.
1982 - Face-lifting modelu J6. Pod maską debiutuje nowy sześciocylindrowy diesel 4.0. Auto otrzymuje wersję z podwyższonym dachem, 5-biegową skrzynię biegów, elektrycznie sterowany szyberdach, elektrycznie regulowane lusterka. Najwyższy poziom luksusu.
1984 - Debiut skrzyni automatycznej w dieslu. Nowa silnik benzynowy ma mniejszą pojemność (4.0 l) i większą moc - 155 KM. To gwarantuje lepsze osiągi przy mniejszym zużyciu paliwa. Auto ciągle ma dołączany przedni napęd w systemie 4x4.
1984 - Tymczasem w linii Heavy Duty karierę kończy J40. Jego miejsce zajmuje model J7. Kontynuuje założenia linii - prosta i odporna konstrukcja, niezniszczalne resory piórowe i sztywne mosty obu osi, dołączany przedni napęd. Pod maską duży silnik benzynowy (4.0 l) oraz potężny diesel.
1985 - Z serii J7 wyłania się lżejsza, bardziej komfortowa odmiana z bardziej ekonomicznymi silnikami. Pierwotnie okrzyknięta "lekkim LC" daje początek trzeciej linii modelowej - "Light Duty". Zawieszenie na resorach piórowych zastąpiono sprężynami. Silnik benzynowy ma "tylko" 4 cylindry, 2,4 litra pojemności i moc 85 KM.
1988 - Nowy model w linii Station Wagon. J8 to zupełnie nowy wymiar komfortu jazdy, wyposażenia i dzielności w terenie. Auto otrzymuje stały napęd na wszystkie koła (4WD). To pierwszy model z całej rodziny LC z permanentnym 4x4. Nowy komfort jazdy zapewniają sprężyny śrubowe zawieszenia na obu osiach. Podróżujący korzystają ze strefowej klimatyzacji, pełnej elektryki szyb i lusterek, w opcji dostępna skórzana tapicerka.
1990 - Zmiany stylistyczne "siedemdziesiątki". Oba silniki z wałkiem rozrządu w głowicy. Auto otrzymuje również 5 drzwiowe nadwozie w stylu kombi okrzyknięte przydomkiem Prado. Poprawiono także zawieszenie stawiając na większy komfort i precyzję prowadzenia. Był to kolejny ukłon w stronę rekreacji.
1994 - Debiut pierwszego na świecie SUVa, Toyoty RAV4, która przez kolejne dziesięciolecia i generacje stanie się światowym bestsellerem w swojej klasie.
1996 - Zmiana w linii Light Duty. Debiut J9 (zastąpił "siedemdziesiątkę"). To także pierwszy model w tej linii ze stałym napędem 4x4. Nowością dla całej rodziny LC było niezależne przednie zawieszenie (poprawa prowadzenia i komfortu jazdy). Do dyspozycji dwa nadwozia (3-drzwiowe krótkie oraz 5-drzwiowe długie) - także z poszerzeniami. Pod maską silniki: rzędowy benzynowy 2,7 l (150 KM), V6 24V (185 KM) oraz TD (140 KM).
1998 - Kolejne pokolenie w Station Wagon. J10 zastępuje "osiemdziesiątkę". To kolejny przełom - tylne zawieszenie hydrauliczne ma regulowaną wysokość oraz silnik benzynowy V8 (4,7 l) o mocy 235 KM. Nowy diesel (4,2 l) ma teraz 205 KM mocy. Dla rynków arabskich i afrykańskich stworzono stricte terenową odmianę J105 ze sztywną osią przednią, bez pneumatyki zawieszenia i zaledwie z podstawowym wyposażeniem.
1999 -  Zmiany stylizacji J9, elektroniczne zegary kokpitu Optitron, nowy diesel D-4D z wtryskiem bezpośrednim (161 KM)
2002 - "120tka" zastępuje "90tkę" w linii Light Duty. Sztywniejsza rama nośna, dwa wahacze w przednim i cztery w tylnym zawieszeniu to niższy poziom wibracji, mniej hałasu i pewniejsze prowadzenie (nadal przednia oś jest niezależna). W opcji bardzo bogate wyposażenie (poziom "setki") oraz pneumatyka tylnej osi (z regulacją sztywności i prześwitu). Do wyboru dwa nadwozia: krótkie z trzema drzwiami oraz długie, pięciodrzwiowe. Pod maską benzynowe V6 (4,0 l) o mocy 250 KM i sprawdzony D-4D (161 KM, później 171 KM).
2008 - Debiut obecnego modelu w linii Station Wagon - J20 znanego także jako V8 (z powodu typu silników). Synonim luksusu (najbogatsze wyposażenie, hydrauliczne zawieszenie, elektroniczne systemy wspomagające kierowcę w terenie i na asfalcie). Nadal jednak auto pozostaje w stu procentach terenowym ze stałym napędem 4x4, reduktorem i blokadą dyferencjału. Benzynowy V8 (4,7 l) ma moc 288 KM. Diesel V8 to 286 KM mocy.
2009 -   Debiut obecnego reprezentanta linii Light Duty - J15. Zastępuje model 120 i podnosi poprzeczkę z zakresu komfortu i wyposażenia. Trzeci rząd siedzeń chowamy teraz w podłodze naciskając przycisk na słupku karoserii. Większość systemów znanych w większego, topowego V8 trafia teraz do 150tki. To czyni ją komfortowym i łatwym do opanowania autem w każdych warunkach drogowych. Silnik benzynowy V6 ma teraz 280 KM mocy. Diesel zwiększa moc do 191 KM.
2011 -  60-lecie napędów 4x4 Toyoty


   
  
  

Autor: Jazda Miejska

Galeria fot. Jazda Miejska 60 lat tradycji i historii Toyoty w produkcji samochodów terenowych - 1 60 lat tradycji i historii Toyoty w produkcji samochodów terenowych - 2 60 lat tradycji i historii Toyoty w produkcji samochodów terenowych - 3 60 lat tradycji i historii Toyoty w produkcji samochodów terenowych - 4 60 lat tradycji i historii Toyoty w produkcji samochodów terenowych - 5 60 lat tradycji i historii Toyoty w produkcji samochodów terenowych - 6 60 lat tradycji i historii Toyoty w produkcji samochodów terenowych - 7 60 lat tradycji i historii Toyoty w produkcji samochodów terenowych - 8 60 lat tradycji i historii Toyoty w produkcji samochodów terenowych - 9 60 lat tradycji i historii Toyoty w produkcji samochodów terenowych - 10

Komentarz do artykułu
Brak komentarzy.
SZUKAJ W SERWISIE!
rynek AKTUALNOŚCI TESTY UŻYWANE FOTOREPORTAŻ MODELE MOTOSPORT
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm Nasze strony: Modelmania | OtoModel | Magazyn RC AUTA