JazdaMiejska.pl | moto magazyn

Zdecydowanie sportowy

Data publikacji: 2010-02-19

W sumie jedenaście tytułów mistrzowskich zdobytych w Rajdowych Mistrzostwach Świata przez zespół Citroena do czegoś zobowiązuje. Projektanci Citroen Racing sięgneli więc po model DS3, dokonując jego adaptacji zgodnie z wymogami sportowego stylu marki.

Projekt koncepcyjny wykorzystuje rozwiązania w 100% rajdowe, jak chociażby zastosowanie elementów z włókna węglowego czy specyficzne wyposażenie rodem z rajdów samochodowych. Benzynowy silnik 1,6, opracowany przez zespół Citroën Racing, osiąga moc 200 KM. Nadwozie i układ jezdny stały się przedmiotem precyzyjnych zabiegów adaptacyjnych. Projektanci położyli główny akcent na intensywność odczuwanych wrażeń oraz nieustanny dialog kierowcy z pokonywaną drogą. Model DS3 Racing będzie oferowany w sprzedaży w limitowanej edycji tysiąca egzemplarzy od drugiego
półrocza 2010.

Citroen DS3 RacingEmocjonalna stylistyka
DS3 Racing wyróżnia się śmiałym stylem. Ten samochód o długości 3,94 m zasługuje na miano sportowego majstersztyku. Jego urzekająca, sprężysta sylwetka o płynnych liniach symbolizuje siłę i moc, przyjemność jazdy i bezpieczeństwo.
DS3 Racing nawiązuje do stylu DS3, lecz różni się od pierwowzoru cechami w 100% Racing, niosąc obietnicę mocnych wrażeń.

DS3 Racing wykorzystuje rozwiązania aerodynamiczne wywodzące się ze świata sportów samochodowych. Posiada owiewkę z włókna węglowego, której zadaniem jest utrzymanie stabilności samochodu przy dużej prędkości. Chromowana rura układu wydechowego zdobi jego sylwetkę.

Wszystkie te elementy wyposażenia nawiązujące do rajdów samochodowych wzmacniają atletyczny charakter DS3 Racing, który deklaruje swoją wyjątkowość sygnaturą na tylnej klapie. Unikalny DS3 został przygotowany z okazji Salonu w Genewie.

Citroen DS3 RacingWyrafinowana atmosfera
Wnętrze inspirowane DS3 jest utrzymane w tym samym stylu co wygląd zewnętrzny. Pasażerów otacza atmosfera luksusu i oryginalności. Włókno węglowe nadaje szyku centralnej fasadzie deski rozdzielczej, obudowie kierownicy, podłokietnikom w drzwiach i podstawie zestawu przyrządów. Pomarańczowa tonacja dachu znajduje odzwierciedlenie w pasie deski rozdzielczej w postaci dużych i eleganckich listew, na gałce dźwigni zmiany biegów jak również w jej dolnej części. Wyrazem ekskluzywnego charakteru DS3 Racing jest numerowana płytka umieszczona na wykładzinie dachu. Charakterystyczne siedzenia mają oznaczenie Citroën Racing na oparciu.

Silnik z jeszcze większym temperamentem
Atutem DS3 Racing są osiągi. W opracowanym przez Citroën Racing silniku została wykorzystana wiedza i doświadczenie zespołów Marki, która pięciokrotnie zdobyła tytuł Mistrza Świata WRC w kategorii producentów (2003, 2004, 2005, 2008 i 2009).

W oparciu o 1,6- litrowy silnik THP 150 projektanci podjęli prace w celu zwiększenia mocy z 156 do 200 KM dla zapewnienia wyników na najwyższym poziomie. Maksymalny moment obrotowy jest również zwiększony z 240 do 275 Nm, czyli o blisko 15% i jest dostępny w szerokim zakresie prędkości obrotowej, co zapewnia elastyczność i przyjemność jazdy. Zwiększenie mocy i momentu stało się możliwe dzięki licznym modernizacjom i optymalizującym rozwiązaniom w obrębie układu mechanicznego. Turbosprężarka została odpowiednio dostosowana, umożliwiając wzrost mocy rzędu 30%. Struktura korpusu silnika również uległa adaptacjom, aby w pełni wykorzystać potencjał tego mocnego, energicznego i zrywnego motoru. Układ wydechowy jest wyposażony w specjalną rurę i tłumik.

Citroen DS3 RacingUkład jezdny zapewniający komfort jazdy
Nadwozie i układ jezdny DS3 były przedmiotem precyzyjnych i starannych zabiegów konstrukcyjnych. W modelu DS3 Racing projektanci wykorzystali rozwiązania już zrealizowane w DS3, stawiając sobie za cel intensywność odczuwanych wrażeń i nieustanny dialog kierującego z pokonywaną drogą. Przy takich założeniach DS3 Racing posiada wszelkie atuty, by stać się w swoim segmencie wiodącym modelem pod względem zachowania na drodze.

Dla zapewnienia idealnej przyczepności, rozstawy kół przednich i tylnych zostały zwiększone o 30 mm. Zawieszenie zostało jednocześnie obniżone o 15 mm. Te modyfikacje umożliwiły znaczącą zmianę charakterystyki układu jezdnego DS3.
Zostały zastosowane nowe amortyzatory przednie i tylne o odpowiedniej regulacji zapewniające pełną kontrolę mocy samochodu. DS3 Racing ma specjalne resory o zwiększonym współczynniku sztywności. Nowe rozwiązania gwarantują dynamiczne i stabilne zachowanie samochodu, którego pierwowzór wyróżniał się już doskonałymi parametrami. Zapewniają one bardzo dobre wyczucie drogi, umożliwiając szybsze, a jednocześnie bezpieczne pokonywanie łuków.

Jeszcze bardziej precyzyjny układ kierowniczy również został dostosowany do sportowego temperamentu samochodu : DS3 Racing posiada specyficzną strukturę układu kierowniczego, o zmienionej sile wspomagania, która została dostosowana do nowego rodzaju kółkaraczun. DS3 Racing oferuje doskonałe wyczucie i trzymanie kierunku.

Moc jest w pełni kontrolowana dzięki układowi hamulcowemu w wersji Racing, bardziej wytrzymałemu i skutecznemu. Z przodu model DS3 Racing został wyposażony w zaciski 4-tłoczkowe i duże tarcze. Podobnie, w trosce o bezpieczeństwo, skuteczność i osiągi standardowe tarcze tylne są wentylowane.

System ESP posiada specjalne oprogramowanie uwzględniające energiczny styl, sportowy charakter i przyjemność jazdy. W zależności od woli kierującego może zostać w całości odłączony. Wprowadzone zmiany nadają modelowi DS3 Racing temperament, który jest gwarancją emocjonujących wrażeń i dynamizmu.

Podstawowe dane
Wymiary (dł. x szer. x wys.) (mm) 3948 x 1737 x 1451
Rozstaw osi (mm) 2460
Silnik THP 200
Typ 4 cylindry / 16 zaworów benzynowy + turbo
Pojemność skokowa (cm3) 1598
Maks. moc KM/kW 200 / 147 przy 5800 obr./min.
Maks. moment (Nm) 275 w zakresie od 2500 do 4000 obr./min
Opony 205 / 40 R 18

Autor: Jazda Miejska

Komentarz do artykułu
Brak komentarzy.
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm Nasze strony: Modelmania | OtoModel | Magazyn RC AUTA