JazdaMiejska.pl | moto magazyn

Nowe wersje Lancera Evolution X już w Polsce

Data publikacji: 2010-05-29

Mitsubishi kontynuuje "ofensywę" na rynku aut sportowych.Gama Lancera Evolution najsłynniejszego modelu spod znaku Trzech Diamentów zostaje rozszerzona o dwie nowe, jeszcze mocniejsze i jeszcze szybsze wersje.

Do polskich salonów trafiły dwie ogniste wersje Lancera: MR GT330 i limitowana seria GSR GT360 "ATTACK". Dzięki tak bogatej ofercie aut z gamy Lancer Evolution, do której należy teraz aż 5 modeli, Mitsubishi zamierza dotrzeć do grupy najbardziej wymagających klientów.

Lancer Evolution MR GT330 o mocy 330 KM i maksymalnym momencie obrotowym 430 Nm jest wyposażony w sportową, 6-biegową, półautomatyczną przekładnię Twin Clutch SST (TC-SST), która łączy precyzję skrzyni manualnej z komfortem automatycznej przekładni. To nie lada gratka dla amatorów mocnych wrażeń - podczas jazdy w trybie Super Sport biegi zmieniane są w sposób, jaki robiłby to profesjonalny kierowca na torze wyścigowym. Mitsubishi Lancer Evolution MR GT330 osiąga prędkość 100 km/h w 4,9 sekundy.

Druga debiutująca właśnie wersja - prawdziwy japoński "smok" - potężnie doładowany Lancer Evolution GSR GT360 "ATTACK" dysponuje mocą 360 KM a maksymalny moment obrotowy to 460 Nm. Bazą do budowy tej odmiany Lancera Evolution była wersja GSR z 5-biegową manualną przekładnią. Lancer Evolution GSR GT360 "ATTACK" przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,4 sekundy.

Co nowego w specjalnych wersjach?
Obydwa nowe pojazdy dzięki modyfikacjom charakteryzują się lepszymi osiągami, dynamiką i mocą silnika.
W nowych odmianach Lancera Evolution zastosowano układ wydechowy i dolotowy firmy HKS (tylny tłumik oraz regulacja centralnej jednostki sterującej ECU przy pomocy oprogramowania firmy ECUTEC).

W wersji Lancer Evolution GSR GT360 "ATTACK" dla bezpieczeństwa zamontowano zestaw zegarów kontrolnych firmy DEFI, które dają obraz prawidłowej pracy silnika pokazując temperaturę oleju, ciśnienie doładowania oraz temperaturę spalin.

Model Lancer Evolution GT360 "ATTACK" to ekskluzywna seria limitowana - powstanie jedynie 10 egzemplarzy tego auta.

Flagowy model
Każdy producent samochodów może poszczycić się posiadaniem w swojej ofercie modelu flagowego. Niewielu jednak tworzy pojazdy, które zyskują status motoryzacyjnych ikon, na trwałe wpisujących się do annałów historii rozwoju motoryzacji. Jedną z nich jest bez wątpienia model Mitsubishi Lancer Evolution.

Ostatnia generacja Lancera Evolution jest bardziej dojrzała, wysmakowana stylistycznie niż poprzednie wcielenia tego modelu, ale wciąż tak samo niezawodna. Po raz pierwszy Lancer Evolution rzucił wyzwanie renomowanym europejskim markom (BMW M3, Audi S4), jednocześnie zrywając z wizerunkiem "wyścigówki dla dużych chłopców", który przylgnął do jego poprzedników.

Stylistycznie to od początku do końca starannie dopracowana i w pełni zintegrowana konstrukcja. Ostro i wyraziście poprowadzona linia nadwozia zbliża go stylistycznie do pozostałych wersji modelu Lancer oraz idealnie odpowiada sportowemu zacięciu auta.

Nowy silnik
Silnik 4B11, należący do rodziny silników światowych (World Engine) wytwarza większy moment obrotowy i charakteryzuje się lepszą reakcją w porównaniu ze swym poprzednikiem (4G63). Jest także bardziej oszczędny i - dzięki niskiemu poziomowi emisji szkodliwych substancji - przyjazny dla środowiska naturalnego.

Wykorzystanie technologii bezstopniowej regulacji faz rozrządu (MIVEC), zarówno dla zaworów dolotowych, jak i wylotowych, pozwala na optymalne dopasowanie faz rozrządu do obrotów i obciążenia silnika w celu stabilizacji charakterystyki spalania oraz umożliwia silnikowi dostarczanie większej mocy w pełnym zakresie prędkości obrotowych. Nowy silnik, bez osprzętu, jest o 12 kg lżejszy niż wersja 4G63, dzięki zastosowaniu odlanego z aluminium bloku silnika (4G63 miał blok żeliwny), pokrywy głowicy oraz obudowy łańcucha.

Turbosprężarka o zoptymalizowanej geometrii, z aluminiowym wirnikiem sprężarki i turbiną wykonaną ze stopu aluminiowo-tytanowego, poprawia czas reakcji i podnosi moment obrotowy dostarczany przez silnik pracujący na niskiej i średniej prędkości obrotowej. Zastosowanie skierowanego do tyłu kolektora wylotowego, oprócz poprawienia skuteczności odprowadzania spalin, pozwoliło na niższe usytuowanie silnika, a tym samym obniżenie środka ciężkości. Kolejne udoskonalenia zmniejszyły straty układu dolotowego i wylotowego, oraz tarcie w układzie rozrządu, co w efekcie doprowadziło do polepszenia osiągów silnika.

Manualna 5-biegowa przekładnia
Dla kierowców, którzy chcą mieć większą kontrolę nad pojazdem, najnowszy Lancer Evolution jest dostępny z nową, 5-biegową manualną skrzynią biegów. Korzystając z praktycznej wiedzy zdobytej przez Mitsubishi Motors na arenie sportowej, nowa przekładnia manualna - przy zachowaniu dotychczasowych gabarytów - znakomicie radzi sobie z wyższym momentem obrotowym dostarczanym przez nowy, turbodoładowany silnik. Biegi od pierwszego do czwartego mają wąskie zakresy. 1-szy bieg ma przełożenie niższe niż poprzednio, co pozwala na szybszy start, natomiast 5-ty bieg wykorzystuje przełożenie przystosowane do wygodnej, jednostajnej jazdy z dużą prędkością. Nowa skrzynia biegów wyposażona jest w wielostożkowe pierścienie synchronizatorów dla wszystkich biegów, co pozwala na płynniejsze przełączanie biegów, lepsze ?czucie? skrzyni przez kierowcę, oraz zapewnia większą trwałość.

Najnowocześniejszy system napędu na 4 koła S-AWC
Mitsubishi to prawdziwy ekspert w dziedzinie napędu wszystkich kół. Nowy Lancer Evolution wyposażony jest standardowo w system aktywnej kontroli napędu na cztery koła S-AWC (Super All Wheel Control). Najnowsza wersja systemu aktywnej kontroli napędu na cztery koła (S-AWC) debiutuje w Lancerze Evolution. Oprócz znanych z dotychczasowego modelu systemów Sport ABS (sportowy ABS), ACD (aktywny centralny mechanizm różnicowy) i AYC (aktywna kontrola znoszenia) zastosowano dodatkowo układ ASC (aktywna stabilizacja toru jazdy).

S-AWC koordynuje pracę powyższych systemów, regulując tym samym moc silnika i siłę hamowania każdego koła z osobna. Zapewnia to większą przyczepność w trakcie wykonywania manewrów oraz lepszą kontrolę nad pojazdem w każdych warunkach drogowych.

System S-AWC może pracować w trzech trybach: TARMAC (suche, utwardzone nawierzchnie), GRAVEL (mokre i nieutwardzone drogi) oraz SNOW (drogi pokryte śniegiem). System pozwala kierowcy wybrać najbardziej odpowiedni dla danych warunków drogowych tryb i zapewnia większą stabilność toru jazdy.

Wyposażenie
Lancer Evolution ustanawia nowe standardy w zakresie komfortu, bezpieczeństwa i wyposażenia oferując w wersji GSR (także GSR GT 350 i GSR GT360 ATTACK):
- automatyczną klimatyzację
- sportowe fotele RECARO
- ETACS - elektroniczny system pełnej kontroli pojazdu (interfejs człowiek/maszyna mający za zadanie indywidualne dostrajanie i uruchamianie wielu elementów bezpieczeństwa i wyposażenia jak np. system zdalnego odblokowywania drzwi, uruchamiania silnika, świateł, podnośników szyb)
- Automatyczne światła oraz wycieraczki z czujnikiem deszczu
- Przednie reflektory ksenonowe AFS z zaawansowanym systemem doświetlenia zakrętów
- Pełen pakiet bezpieczeństwa z 7 poduszkami powietrznymi

Lancer Evolution MR GT330, podobnie jak MR TC-SST dostępny jest z fabrycznym pakietem High Performance, który obejmuje kolejne udoskonalenia w zakresie osiągów, przyczepności, prowadzenia i stabilności toru jazdy. W skład pakietu wchodzą: jednorurowe amortyzatory Bilstein, sprężyny śrubowe Eibach, 18-calowe obręcze kół BBS z kutego aluminium, dwuczęściowe przednie tarcze hamulcowe Brembo, które pozwalają zredukować masę każdego koła o 1,3 kg oraz zapewniające lepszą przyczepność opony z usztywnionym opasaniem bocznym.

Mitsubishi Lancer Evolution MR GT330 i MR TC-SST w porównaniu do wersji GSR 5 MT, GSR GT 350 i GSR GT360 "ATTACK" oferuje dodatkowo między innymi system nagłośnienia Rockford Fosgate, nawigację z twardym dyskiem, sterowanie radiem w kierownicy, zestaw głośnomówiący Bluetooth, tempomat oraz system dostępu bezkluczykowego.

Ceny
Oto ceny wszystkich 5 wersji tego modelu ( w tym dwóch nowych):
Lancer Evolution GSR 5 MT - 169 990 zł
Lancer Evolution GSR GT 350 - 193 990 zł
Lancer Evolution GSR GT360 "ATTACK" - 196 990 zł
Lancer Evolution MR TC-SST - 202 990 zł
Lancer Evolution MR GT330 - 211 990 zł

Autor: Jazda Miejska

Komentarz do artykułu
Brak komentarzy.
SZUKAJ W SERWISIE!
rynek Brak artykułów
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm Nasze strony: Modelmania | OtoModel | Magazyn RC AUTA