MX-5 - nowy roadster z Japonii
Zaczyna się prawdziwy wysyp nowości motoryzacyjnych. Dziś po raz pierwszy poznać możemy model Mazda MX-5 po zmianach generacyjnych. W tym roku "japończyk" świętuje 25-lecie produkcji.
Mierząca 3915 mm długości oraz 1235 mm wysokości, Mazda MX-5 nowej generacji wykorzystuje język stylistyczny Kodo, który wyrażać ma zwinność i lekkość konstrukcji. W porównaniu z poprzednikiem linię maski poprowadzono niżej, a słupki przednie i górna rama przedniej szyby są cieńsze i przesunięte do tyłu, by uzyskać bardziej panoramiczny obraz oraz poprawić widoczność drogi i jej otoczenia na boki.
W porównaniu z poprzednią generacją MX-5 udało się obniżyć masę pojazdu o ponad 100 kg. Pod maskę trafił benzynowy silnik Skyactiv-G z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Według zapewnień producenta, jednostka napędowa została specjalnie dostrojona do charakteru modelu MX-5. Zmiana biegów odbywa się za pośrednictwem 6-biegowej przekładni manualnej Skyactiv-MT.
Mazda MX-5 jako jeden z najłatwiej rozpoznawalnych modeli w segmencie roadsterów powstał przede wszystkim po to, aby dawać kierowcy jak najwięcej przyjemności z jazdy.
- Filozofia związana z konstrukcją Mazdy MX-5 nie zmieniła się od czasu wprowadzenia pierwszej generacji tego modelu. Celem było zbudowanie samochodu dostarczającego niezwykłej przyjemności z jazdy, będącego niezastąpionym towarzyszem w podróży - podkreśla Nobuhiro Yamamoto, menedżer projektu Mazda MX-5. - Opracowywaliśmy nowe technologie, podejmowaliśmy wyzwania i pokonywaliśmy liczne przeszkody, aż wprowadziliśmy w życie założony cel: uzyskania przyjemności z jazdy lekkim samochodem sportowym, na miarę nowych czasów. Jednym z doznań, z których płynie przyjemność, jest słynne Jinba Ittai, czyli poczucie jedności kierowcy i samochodu.
Silnik w położeniu przednio-centralnym i napęd na tylne koła sprzyjają osiągnięciu idealnego rozkładu mas pomiędzy przednią a tylną osią w stosunku 50:50.
W Europie nowa Mazda MX-5 zadebiutuje na rynku w roku 2015. Wcześniej auto będzie miała okazję zobaczyć publiczność odwiedzająca jesienne targi motoryzacyjne Paryż 2014.
Dodajmy jeszcze, że tylnonapędowa konstrukcja z Mazdy MX-5 nowej generacji zostanie też wykorzystana podczas prac nad siostrzanym modelem z Grupy Fiata.