JazdaMiejska.pl | moto magazyn
Nowy Mercedes-Benz S 65 AMG Coupé

Potęga 12 cylindrów

Data publikacji: 2014-07-21

Urzekające rysy, niespotykany komfort, wzorowe osiągi i ekskluzywne wykończenie - oto 12-cylindrowy Mercedes-Benz S 65 AMG Coupé, topowy model w gamie Klasy S Coupé.

Jego 6-litrowa jednostka AMG V12 biturbo o mocy 630 KM i 1000 Nm maksymalnego momentu obrotowego to unikalna propozycja w segmencie, podobnie jak sportowe zawieszenie AMG, bazujące na systemie MAGIC BODY CONTROL z funkcją pochylania karoserii w zakrętach oraz rozpoznawania stanu nawierzchni ROAD SURFACE SCAN.

- Są wśród fanów AMG ludzie, dla których silnik V12 biturbo jest miarą wszystkiego. Właśnie dla nich stworzyliśmy unikalny wóz w postaci S 65 AMG Coupé. Od dynamiki jazdy po komfort i wyposażenie - nasze nowe, 12-cylindrowe coupé z nawiązką spełnia nawet najwyższe oczekiwania - mówi Tobias Moers, Prezes Zarządu Mercedes-AMG GmbH.

Unikalna oferta Mercedes-AMG i długa tradycja widlastych "dwunastek"

Limuzyna, roadster, samochód terenowy i coupé: po S 65 AMG, SL 65 AMG oraz G 65 AMG nowy S 65 AMG Coupé jest czwartym w gamie AMG modelem zasilanym jednostką V12. Żaden inny producent na świecie nie ma tak szerokiego portfolio 12-cylindrowych aut co Mercedes-AMG. Sportowa marka Mercedes-Benz już w 2003 roku zaprezentowała coupé z mocarnym silnikiem V12 biturbo - CL 65 AMG (typoszereg C215). Jego następcę, CL 65 AMG (C216), oferowano w latach 2007-2014. Teraz czas na kolejne pokolenie modelu - S 65 AMG Coupé.

Dane techniczne w skrócie: S 65 AMG Coupé
Pojemność 5980 ccm
Moc 463 kW (630 KM) przy 4800-5400 obr./min
Maks. moment 1000 Nm przy 2300-4300 obr./min
Średnie zużycie paliwa (NEDC) 11,9 l/100 km
Emisja CO2 279 g/km
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,1 s
Prędkość maks. 250 km/h*
* Ograniczona elektronicznie

12-cylindrowe silniki wciąż uchodzą za szczyt motoryzacyjnej inżynierii. Wśród koneserów jednostka AMG V12 biturbo jest uważana za szczególny okaz swojego gatunku. Wystarczy zresztą unieść maskę S 65 AMG Coupé, by natychmiast się o tym przekonać - potężną siłę widlastej "dwunastki" symbolizuje ekskluzywna osłona z włókien węglowych i aluminium. Każdy motor powstaje w Affalterbach zgodnie z zasadą "jeden człowiek, jeden silnik". Najwyższą precyzję potwierdza plakietka z podpisem technika odpowiedzialnego za montaż - to namacalne świadectwo niezrównanego DNA marki AMG.

Sensacyjna wydajność

6-litrowa jednostka AMG V12 biturbo generuje moc 463 kW (630 KM) i 1000 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W rezultacie S 65 AMG Coupé przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 4,3 s i osiąga prędkość maksymalną 250 km/h (ograniczoną elektronicznie). Atutem jego 12-cylindrowego silnika jest nie tylko potężna siła napędowa w całym zakresie obrotów, ale i wyrafinowane brzmienie, typowe dla AMG.

Rzut oka na dane techniczne wskazuje, że silnik AMG V12 gotowy na przyszłość: średnie zużycie paliwa - 11,9 l/100 km w cyklu NEDC - to wynik znacznie niższy niż w przypadku rywali. W porównaniu z poprzednikiem - CL 65 AMG - zapotrzebowanie na benzynę spadło o 2,4 l/100 km. Jednostka spełnia normę emisji spalin Euro VI.

Krótka charakterystyka 6-litrowej jednostki V12 biturbo:
- podwójne turbodoładowanie;
- aluminiowa skrzynia korbowa;
- kuty wał korbowy z wysokiej jakości stali stopowej;
- wieloiskrowy zapłon, dwie świece na cylinder;
- intercooler woda-powietrze z obiegiem niskotemperaturowym;
- system zarządzania alternatorem;
- funkcja ECO start/stop.

Przekładnia z trzema trybami pracy

Za przenoszenie siły napędowej do tylnej osi odpowiada siedmiostopniowa przekładnia AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC. Może ona pracować w jednym z trzech programów jazdy, wybieranych za naciśnięciem przycisku na konsoli środkowej: Controlled Efficiency (C), Sport (S) oraz Manual (M). W trybach M i S zmiana przełożeń odbywa się szybciej i bardziej agresywnie, a załączaniu wyższego przełożenia pod pełnym obciążeniem towarzyszy krótka, precyzyjna określona przerwa w dostarczaniu paliwa i pełen emocji ton. W trybie C aktywna jest funkcja ECO start/stop.

S 65 AMG Coupé jest w standardzie wyposażony w akumulator litowo-jonowy. Ta innowacyjna technologia ma w porównaniu z konwencjonalnymi rozwiązaniami liczne zalety: bateria o pojemności 78 Ah pełni rolę zarówno akumulatora rozruchowego, jak i zapasowego. W rezultacie masa własna samochodu spadła o ponad 20 kg.

Sportowe zawieszenie AMG z funkcją pochylania w zakrętach

Sportowe zawieszenie AMG z systemem MAGIC BODY CONTROL zapewnia niezrównane doznania z jazdy - a to za sprawą unikalnego połączenia hydraulicznego układu Active Body Control (ABC), systemu ROAD SURFACE SCAN oraz funkcji pochylania w zakrętach. Ta ostatnia sprawia, że S 65 AMG Coupé w ułamku sekundy "kładzie się" na łukach w sposób podobny do motocyklisty czy narciarza. Stopień pochylenia karoserii dostosowany jest do prędkości, krzywizny drogi (zamontowana za przednią szybą kamera stereoskopowa śledzi jej profil do 15 m przed autem) oraz danych z dodatkowego czujnika przyspieszenia bocznego. Na podróżujących działa wówczas przyspieszenie podobne jak podczas pokonywania zakrętów o pochylonej nawierzchni. Celem nie jest tu osiąganie wyższych prędkości, ale zapewnienie dodatkowej przyjemności i komfortu. Funkcja działa jako jeden z trzech trybów pracy układu ABC i pozostaje aktywna w zakresie 15-180 km/h.

Zawieszenie S 65 AMG Coupé jest też zdolne z wyprzedzeniem rozpoznawać uszczerbki w stanie nawierzchni. Jeśli ROAD SURFACE SCAN wykryje je z pomocą kamery stereoskopowej, MAGIC BODY CONTROL odpowiednio wcześniej dopasuje stopień tłumienia do warunków na drodze. Kierowca możę wybierać między programami "Comfort" i "Sport". Sportowe zawieszenie ma typową dla marki elastokinematykę, zestrojoną z myślą o dynamicznej jeździe.

Progresywny układ kierowniczy AMG o zmiennym przełożeniu

Elektromechaniczny, progresywny układ kierowniczy AMG o zmiennym przełożeniu stanowi perfekcyjne uzupełnienie zaawansowanej technologii zawieszenia - łączy zwinność z komfortem jazdy przy większych prędkościach. W trybie "Comfort" zapewnia zrelaksowane prowadzenie z większą siłą wspomagania, a po wybraniu trybu "Sport" pracuje z większym oporem i ma bardziej spontaniczne reakcje.

Jeszcze lżejsze: kute obręcze AMG

Mercedes-Benz S 65 AMG Coupé jest wyposażony w kute, 16-ramienne obręcze wieloramienne o wymiarach 8,5 x 20 cali z przodu i 9,5 x 20 cali z tyłu oraz ogumieniem, odpowiednio, 255/40 i 285/35. Piastę koła chroni osłona z kutego metalu, nawiązująca wyglądem do centralnych śrub spotykanych w autach torowych. W rezultacie felgi wyglądają na jeszcze większe niż wskazuje na to ich średnica. Efektowny wygląd jest rezultatem złożonego procesu wykańczania: po wstępnym polerowaniu obręcze są dwukrotnie szlifowane ręcznie, a następnie zabezpieczane lakierem bezbarwnym. Na życzenie model można wyposażyć w felgi w kolorze matowej czerni.

Kompozytowy układ hamulcowy AMG wyróżnia się zaciskami polakierowanymi na szaro. W opcji oferowane są także hamulce ceramiczno-kompozytowe, o ponad 20 proc. lżejsze od standardowych. Niższa masa nieresorowana przyczynia się do jeszcze lepszej dynamiki jazdy i wyższego komfortu resorowania.

Design: porywające kontury i chromowane zdobienia

Atletyczna sylwetka w kombinacji z charakterystyczną dla Mercedes-Benz zmysłową przejrzystością - S 65 AMG Coupé wygląda po prostu zniewalająco. Ekskluzywny status odmiany z silnikiem V12 podkreślają lśniące elementy chromowane, zdradzające typową dla AMG ekspresję: masywna osłoną chłodnicy z "podwójnym ostrzem", prowadnice powietrza oraz ozdobne listwy po bokach i z tyłu wyróżniają się zwłaszcza na tle ciemnych lakierów. Spojler przedniego zderzaka redukuje unoszenie w obrębie przedniej osi, zaś zlokalizowana nad nim szczelina odpowiada za optymalny dopływ powietrza do dodatkowej chłodnicy oleju. Potencjał coupé symbolizuje również emblemat "V12 BITURBO" na błotnikach i sportowy układ wydechowy AMG z dwiema podwójnymi końcówkami.

Kabina: najwyższej klasy wyposażenie i wyśmienita jakość

Także wnętrze S 65 AMG Coupé ma wyjątkowy charakter - swoich pasażerów wita unikalną atmosferą, najlepszymi materiałami i najwyższej próby jakością. Znakiem rozpoznawczym coupé są sportowe fotele AMG pokryte skórą nappa AMG Exclusive z charakterystycznymi przeszyciami o diamentowym wzorze. Zapewniają one wyśmienity komfort na długich trasach, a mocniej wyprofilowane poduszki siedzisk i oparć dają lepsze podparcie w zakrętach. W ramach pakietu Exclusive model wyposażony jest m.in. w skórzaną podsufitkę, skórzane obszycie deski rozdzielczej i paneli drzwi oraz stalowe listwy progowe AMG z białym podświetleniem. Klienci mają do wyboru cztery wersje kolorystyczne tapicerki skórzanej nappa (czarny, porcelanowy/brązowy espresso, brązowy/czarny i szary/czarny). Pełną kontrolę nad samochodem zapewnia nowa, trójramienna kierownica sportowa AMG z aluminiowymi łopatkami zmiany biegów. W miejscach chwytu pokryto ją perforowaną skórą nappa. Oczy kierowcy trafiają na kolorowy ekran TFT o przekątnej 31,2 cm z prędkościomierzem wyskalowanym do 360 km/h i obrotomierzem ozdobionym napisem "V12 BITURBO".

Intelligent Drive: nowe standardy bezpieczeństwa

S 65 AMG Coupé ustanawia również nowe standardy w zakresie innowacyjnych systemów bezpieczeństwa: to, co 10 lat temu rozpoczęło się z PRE-SAFE i miało swoją kontynuację wraz z wprowadzeniem DISTRONIC PLUS, dzisiaj zyskuje całkiem nowy wymiar. Komfort i bezpieczeństwo łączą się w jedno. Mercedes-Benz nazywa tę fuzję "Intelligent Drive".

S 65 AMG Coupé można już zamawiać. Rynkowa premiera modelu w salonach Mercedes-Benz odbędzie się pod koniec września br. Jego ceny w Niemczech startują od 244 009,50 euro z VAT.

Autor: Jazda Miejska

Komentarz do artykułu
Brak komentarzy.
SZUKAJ W SERWISIE!
rynek Brak artykułów
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm Nasze strony: Modelmania | OtoModel | Magazyn RC AUTA