JazdaMiejska.pl | moto magazyn
Nowa Klasa GL wjeżdża na czołową pozycję w segmencie luksusowych SUV-ów

Klasa S wśród SUV-ów

Data publikacji: 2012-04-10

Komfort, bezpieczeństwo, elegancja, wydajność - nowy Mercedes-Benz GL to urodzony zwycięzca w kategorii luksusowych SUV-ów. Dodatkowo model GL 350 BlueTEC 4MATIC zużywa średnio 7,4 l/100 km, o około 20 proc. mniej od poprzednika.

Lista nowości zastosowanych w Mercedesie GL obejmuje również funkcję automatycznego parkowania z kamerą 360°. Mercedes-Benz GL zabiera na pokład do siedmiu pasażerów. Każdy z nich podróżuje w standardzie pierwszej klasy.

- Nowa Klasa GL wjeżdża na czołową pozycję w segmencie luksusowych SUV-ów. Kompleksowy zestaw systemów wspomagania gwarantuje jej poziom bezpieczeństwa i komfortu równy Klasie S. I to nawet poza utwardzonymi szlakami - podkreśla dr Joachim Schmidt, Executive Vice President Mercedes-Benz Cars, Sales & Marketing.

Dynamiczna, elegancka, a nade wszystko silna - nowa Klasa GL zdecydowanie manifestuje swoją przynależność do gamy SUV-ów z gwiazdą. Potężne wloty powietrza zapewniają jej stały dostęp świeżego powietrza, a wyrafinowane wzornictwo przednich lamp podkreślają łańcuchy diod LED w chromowanej oprawie. Lśniące listwy ochronne zderzaków i progów tylko pieczętują pewność, z jaką Klasa GL pokonuje kolejne kilometry.

Monumentalne nadwozie (dł./szer./wys.: 5120 mm/2141 mm/1850 mm) ma wyważone proporcje, a to dzięki krótkim zwisom, wznoszącej się ku górze linii bocznych okien i spojlerowi tylnej klapy. Tak jak w poprzedniku, na odległość między osiami przypada tu aż 3075 mm. W standardowej specyfikacji Klasa GL przemieszcza się na kołach z 10-ramiennymi obręczami o średnicy 18 cali. W opcji dostępne są felgi o średnicy do 21 cali.

Po raz pierwszy Mercedes-Benz GL dostępny jest także z pakietem stylizacyjnym AMG Exterior Sport. Poza ospojlerowaniem przedniego i tylnego zderzaka, obejmuje on podświetlane, aluminiowe progi, wydatne osłony nadkoli oraz 5-ramienne obręcze AMG o średnicy 21 cali. Za nimi kryją perforowane tarcze hamulcowe o średnicy 19 cali i osłony zacisków sygnowane przez Mercedes-Benz.

Wewnętrzne bogactwo

Mnóstwo przestrzeni, starannie dopracowane detale i zaprojektowana ze smakiem deska rozdzielcza - kabina Klasy GL to spokojna przystań, tak charakterystyczna dla wszystkich Mercedesów. Wytworną atmosferę podkreślają inkrustacje z drewna lub aluminium, chromowane akcenty i tapicerka z oddychającej skóry ARTICO z kontrastowymi przeszyciami. Czytelne, okrągłe wskaźniki rozdzielone kolorowym wyświetlaczem sąsiadują z wysoko zamocowaną konsolą środkową, nad którą dominuje ekran systemu komunikacji, nawigacji i rozrywki. Pojemniki na kubki na życzenie mogą być podgrzewane lub chłodzone.

Sterowanie poszczególnymi funkcjami systemu COMAND odbywa się za pośrednictwem kontrolera, zlokalizowanego między fotelami. Obok znalazły się sterowniki służące do zmiany ustawień zawieszenia pneumatycznego AIRMATIC oraz do wyboru programów terenowych. Wyposażenie seryjne obejmuje obszytą skórą nappa kierownicę z manetkami do zmiany biegów oraz dwunastoma klawiszami funkcyjnymi. W ramach opcjonalnego pakietu designo Exclusive, dostępna jest ekskluzywna, pikowana tapicerka ze skóry nappa.

Fotele w układzie 2-3-2 zapewniają więcej miejsca od poprzednika na wysokości ramion, kolan i głowy. Środkowa kanapa oferuje dodatkowe możliwości ustawień i dopasowania przestrzeni bagażowej o pojemności od 680 do 2300 litrów. Standardowo model wyposażony jest w elektrycznie sterowany trzeci rząd siedzeń. Kolejna nowość to układ EASY-ENTRY, ułatwiający dostęp do ostatnich dwóch miejsc - również dostępny z elektrycznym sterowaniem.

Nowy wymiar bezpieczeństwa

Obok standardowych systemów aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa (m.in. siedem poduszek powietrznych, trzypunktowe pasy dla pasażerów wszystkich siedzeń, pirotechniczne napinacze pasów z ogranicznikami siły napięcia, ESP, ASR, ABS i PRE-SAFE), lista standardowego wyposażenia nowego modelu obejmuje niedostępne wcześniej rozwiązania, jak na przykład układ ostrzegania przed kolizją COLLISION PREVENTION ASSIST (CPA) oraz ATTENTION ASSIST, monitujący stopień zmęczenia kierowcy. Jedną z innowacji jest seryjny system Crosswind Assist, który ogranicza wpływ bocznego wiatru na prowadzenie pojazdu poprzez wybiórcze impulsy, generowane w układzie hamulcowym. Nad stabilnością na drodze czuwa także system kontroli ładunku oraz układ STEER CONTROL, sugerujący kontry kierownicy w momentach krytycznych, takich jak utrata przyczepności.

Na życzenie dostępny jest system kontroli odległości DISTRONIC PLUS, asystent hamowania BAS PLUS oraz układ PRE-SAFE Brake z autonomiczną funkcją hamowania w sytuacjach niebezpiecznych, zbyt późno dostrzeżonych przez kierowcę. Wśród opcji znalazły się również systemy Active Lane Keeping Assist, Active Blind Spot Assist oraz Speed Limit Assist. Asystent parkowania Active Parking Assist wyręcza kierowcę w zajmowaniu i opuszczaniu miejsca parkingowego, a kamera 360° pozwala śledzić na wyświetlaczu systemu COMAND pozycję pojazdu z lotu ptaka oraz obraz ze wszystkich stron nadwozia, dostarczany przez cztery osobne kamery. Bezpieczeństwo w warunkach kiepskiej widoczności zapewniają biksenonowe reflektory wraz z systemami Intelligent Light System (ILS), Adaptive Highbeam Assist oraz Night View Assist Plus.

Nowy Klasa GL wykazuje również najwyższy poziom ochrony niezmotoryzowanych uczestników ruchu - pieszych i rowerzystów. Gładkie kontury elementów przedniego pasa, lusterek i zwiększenie odległości między maską a elementami silnika ograniczają ryzyko odniesienia obrażeń, podobnie jak montowana standardowo aktywna maska, która ma zwiększoną powierzchnię deformacji i ogranicza siły działające na ciało pieszego lub rowerzysty.

Moc bez wyrzeczeń: jednostki napędowe Klasy GL

Zastosowanie wydajnościowego pakietu BlueEFFICIENCY i nowoczesnych jednostek napędowych umożliwiło znaczne ograniczenie apetytu nowego modelu. Zasilany silnikiem wysokoprężnym GL 350 BlueTEC 4MATIC zużywa średnio 7,4 l/100 km, o około 20 procent mniej od poprzednika, a do tego już dzisiaj spełnia normę emisji spalin Euro 6. W przypadku GL 500 4MATIC BlueEFFICIENCY, napędzanego benzynowym silnikiem z bezpośrednim wtryskiem paliwa BlueDIRECT o mocy 300 kW (408 KM), zużycie paliwo spadło o około 18 procent.

Dane techniczne GL 350 BlueTEC w skrócie:

ModelLiczba cyl.Poj. ccmMoc maks. kW/KM przy obr./minMaks. moment obr. Nm przy obr./minPrzysp. 0-100 km/h (s)V max km/hŚr. spalanie l/100 km

GL 350 BlueTEC 4MATIC

6

2987

190/258
3800

620
1600-2400

7,9

220

7,4-8,0

GL 500 4MATIC BlueEFFICIENCY

8

4663

 300/408
5000-5750

600
1600-4750

5,9

250

11,3-11,6

Poza standardową funkcją ECO start/stop, pakiet BlueEFFICIENCY obejmuje nową, siedmiostopniową przekładnię automatyczną 7G-TRONIC PLUS, inteligentne zarządzanie osprzętem silnika, elektryczne wspomaganie kierownicy i opony o zoptymalizowanych oporach toczenia. Dodatkowo, GL 350 BlueTEC został uzbrojony w system selektywnej redukcji katalitycznej SCR.

Ograniczone zużycie paliwa to również zasługa niskiego współczynnika oporu powietrza (Cd = 0,35) i niższej od poprzednika masy własnej (w przypadku modelu GL 350 BlueTEC 4MATIC różnica wynosi niemal 100 kilogramów). W ramach diety, przednie i tylne wahacze oraz maskę silnika i błotniki wykonano z aluminium, a belkę wzmacniającą deski rozdzielczej - z magnezu. Inżynierowie skupili się także na zaprojektowaniu lżejszej szyby czołowej, układu wydechowego oraz elektrycznego wspomagania kierownicy i hamulca pomocniczego. Do produkcji osprzętu silnika posłużyły tworzywa sztuczne, a do serwa hamulcowego - wspomniane już aluminium.

Komfort pierwszej klasy na drodze i w terenie

Niższa masa własna to nie tylko mniejszy apetyt, ale i lepsze prowadzenie. Zrelaksowane, bezpieczne zachowanie w każdych warunkach jest jednym z atutów nowej Klasy GL. Dość wspomnieć, że poziom niepożądanych hałasów, wibracji i drgań dorównuje temu z Klasy S. Odpowiada za to wyjątkowo sztywne nadwozie, zoptymalizowana architektura układu napędowego, dopracowane wyciszenie kabiny i aerodynamika nadwozia oraz nowe nastawy zawieszenia.

Wyposażenie standardowe obejmuje zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC z systemem identyfikacji ładunku. Opcjonalny układ ACTIVE CURVE z aktywnymi stabilizatorami w zarodku dusi przechyły nadwozia w zakrętach, potęgując przyjemność z jazdy - bez uszczerbku na komforcie. Każda Klasa GL uzbrojona jest w stały napęd na cztery koła 4MATIC z asystentem ruszania pod górę, systemem Downhill Speed Regulation (DSR) oraz specjalnym programem terenowym. Pakiet ON&OFFROAD oferuje sześć zróżnicowanych trybów jazdy, dwustopniową skrzynię rozdzielczą z reduktorem, blokadę mechanizmu różnicowego oraz rozbudowane zawieszenie AIRMATIC z funkcją zwiększenia prześwitu do 285 mm i głębokością brodzenia 600 mm.

Rozbudowana gama wariantów wyposażenia

Nowy Mercedes-Benz GL dysponuje znacznie szerszym w porównaniu do poprzednika zakresem wyposażenia. Obejmuje on m.in. układy ATTENTION ASSIST, COLLISION PREVENTION ASSIST, Crosswind Assist oraz system ochrony pieszych z aktywną maską. Seryjne są również elementy funkcjonalne, takie jak elektrycznie otwierana tylna klapa EASY-PACK, elektrycznie sterowane okno dachowe, skórzana tapicerka ARTICO z elektrycznie sterowanymi przednimi fotelami, a także system multimedialny Audio 20 CD z kolorowym wyświetlaczem o przekątnej 14,7 cm, odtwarzaczem MP3, portem USB, gniazdem AUX-IN oraz interfejsem Bluetooth i klawiaturą telefoniczną.

Model GL 500 4MATIC BlueEFFICIENCY dysponuje także układem Active Parking Assist, Intelligent Light System (ILS), bezkluczykowym dostępem KEYLESS-GO, trójstrefową klimatyzacją automatyczną THERMOTRONIC, multikonturowymi przednimi fotelami z funkcją masażu i pakietem Memory. Nowością jest system EASY-ENTRY - za naciśnięciem przycisku siedzenia środkowego rzędu chowają się, ułatwiając dostęp do dwóch ostatnich foteli.

Za pośrednictwem opcjonalnego systemu multimedialnego COMAND Online z nowoczesnym menu 3D, pasażerowie Klasy GL po raz pierwszy mogą korzystać z internetu. Na życzenie COMAND Online występuje w kombinacji z nagłośnieniem harman/kardon lub Bang & Olufsen BeoSound AMG, zdolnym zaspokoić najbardziej audiofilskie wymagania.

Najszersza gama SUV-ów od Mercedes-Benz

Pięć modeli w różnych klasach - Mercedes-Benz oferuje dziś najszerszą gamę SUV-ów na świecie. Poza Klasą GL, obejmuje ona średniej wielkości GLK, długodystansową Klasę R, bestsellerową Klasę M oraz klasyczną terenówkę, czyli Klasę G. Dziś SUV-y to jedna piąta światowej sprzedaży Mercedes-Benz. Największym rynkiem ich zbytu pozostają Stany Zjednoczone. To tam Klasa GL w 2011 roku znalazła 27 tysięcy nabywców, co daje jej około 30-procentowy udział w rynku i czyni niekwestionowanym liderem segmentu. Kolejne pod względem popularności aut terenowych rynki zbytu to Chiny i Niemcy.

Autor: Mercedes-Benz

Galeria fot. Mercedes-Benz Nowa Klasa GL wjeżdża na czołową pozycję w segmencie luksusowych SUV-ów - 1 Nowa Klasa GL wjeżdża na czołową pozycję w segmencie luksusowych SUV-ów - 2 Nowa Klasa GL wjeżdża na czołową pozycję w segmencie luksusowych SUV-ów - 3 Nowa Klasa GL wjeżdża na czołową pozycję w segmencie luksusowych SUV-ów - 4 Nowa Klasa GL wjeżdża na czołową pozycję w segmencie luksusowych SUV-ów - 5 Nowa Klasa GL wjeżdża na czołową pozycję w segmencie luksusowych SUV-ów - 6 Nowa Klasa GL wjeżdża na czołową pozycję w segmencie luksusowych SUV-ów - 7 Nowa Klasa GL wjeżdża na czołową pozycję w segmencie luksusowych SUV-ów - 8 Nowa Klasa GL wjeżdża na czołową pozycję w segmencie luksusowych SUV-ów - 9 Nowa Klasa GL wjeżdża na czołową pozycję w segmencie luksusowych SUV-ów - 10 Nowa Klasa GL wjeżdża na czołową pozycję w segmencie luksusowych SUV-ów - 11 Nowa Klasa GL wjeżdża na czołową pozycję w segmencie luksusowych SUV-ów - 12 Nowa Klasa GL wjeżdża na czołową pozycję w segmencie luksusowych SUV-ów - 13 Nowa Klasa GL wjeżdża na czołową pozycję w segmencie luksusowych SUV-ów - 14 Nowa Klasa GL wjeżdża na czołową pozycję w segmencie luksusowych SUV-ów - 15 Nowa Klasa GL wjeżdża na czołową pozycję w segmencie luksusowych SUV-ów - 16 Nowa Klasa GL wjeżdża na czołową pozycję w segmencie luksusowych SUV-ów - 17 Nowa Klasa GL wjeżdża na czołową pozycję w segmencie luksusowych SUV-ów - 18 Nowa Klasa GL wjeżdża na czołową pozycję w segmencie luksusowych SUV-ów - 19

Komentarz do artykułu
Brak komentarzy.
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm Nasze strony: Modelmania | OtoModel | Magazyn RC AUTA