Tworzenie stron www
Automatyczna skrzynia biegów - zbawienie czy wieczne kłopoty?

Nie tylko dla leniwych

Data publikacji: 2011-01-13

Gdy stoimy w korku brakuje nam go jak lodów w upalne lato. Gdy kupujemy go z drugiej ręki, panicznie boimy się o jego naprawę. Niestety tani nie jest, ale luksus wymaga wysokiej ceny. Potem przychodzi relaks...

Automatyczna skrzynia biegów, bo o niej tu będzie mowa, to skomplikowane urządzenie wymagające wyraźnie więcej troski niż przekładnia manualna. W wypadku wystąpienia usterki naprawa jest skomplikowana i wymaga profesjonalnego mechanika. Specjaliści z Auto Józefów podsumowali jakie były typowe awarie "automatów" w 2010 roku

Przede wszystkim należy pamiętać, że automatyczna skrzynia biegów to czuły mechanizm. Jej awarie są naturalnie wliczone w proces użytkowania samochodu. Jednak najwięcej usterek powodują sami użytkownicy. Nie przestrzegają zaleceń serwisowych czy zasad prawidłowej eksploatacji - mówi Wojciech Pauk, właściciel firmy Auto Józefów. - Wiele konstrukcji wymaga naprawy przed upływem 200 tys. km. Najczęściej powodem problemów jest elektronika, która wpływa na złe działanie skrzyni i uszkadza mechanikę

Jak psujemy "automaty"

Zdarza się, że kierowcy przełączają dźwignię zmiany biegów na pozycję "N" (Neutral) podczas jazdy. Takie zachowanie powoduje, że ciśnienie smarowania spada prawie do zera i może skutkować trwałym uszkodzeniem mechanizmu. Ogromne znaczenie dla żywotności "automatu" ma również płynne ruszanie z miejsca oraz nieprzeciążanie auta. Przewożenie bagażu większego niż zalecany przez producenta czy też ciągnięcie przyczep w autach do tego nie przystosowanych niszczy przekładnię.

Najczęstsze usterki 2010: 
- szarpanie przy zmianie biegów 
- ślizganie się sprzęgła 
- rozłączanie napędu: auto nie rusza 
- brak wstecznego biegu 
- brak wysokich biegów 
- auto nie przełącza biegów na zimnym silniku 
- uderzenia przy przełączaniu skrzyni na R (wsteczny bieg) i na D (jazda do przodu) 
- auto na desce rozdzielczej nie pokazuje na którym biegu jedzie pojazd

Trudno określić typowe niedomagania "automatów". Na przykład w Volvo V70, S60, XC70 oraz XC90 najczęściej psuje się sterownik hydrauliczny, a konkretnie zamontowane w nim elektrozawory - skrzynie nie zmieniają płynnie biegów. Typową usterką w Renault Megane, Laguna, Scenic przy 4. biegowej skrzyni, jest również uszkodzenie dwóch elektrozaworów ciśnieniowych. Auto po ruszeniu przechodzi w tryb serwisowy. To samo dotyczy starszych modeli Citroena i Peugeota. Właściciele Audi A4 i A6 wyprodukowanych po 2000 roku, z przednim napędem, zwykle kompleksowo naprawiają skrzynie. Bezstopniowe skrzynie CVT Multitronic należą do jednych z bardziej awaryjnych. Poprzednie modele tych aut miały problemy głównie ze sprzęgłami hydrokinetycznymi i to właśnie ten element powodował uszkodzenia kolejnych podzespołów. To samo dotyczy skrzyń 5. biegowych montowanych w VW Passatach.

Problemy ze sprzęgłami hydrokinetycznymi dotyczą wielu marek i wielu producentów skrzyń biegów automatycznych. W Mercedesach szczególnie z silnikami wysokoprężnymi uszkodzony zmiennik momentu powoduje wibracje i drgania przypominające jazdę do brukowanej drodze. W najnowszych modelach aut tego producenta wyposażonych w skrzynię 7g Tronic występują częste szarpnięcia przy zmianach biegów spowodowane nieprawidłową pracą bloku hydraulicznego. Podobnie objawy powoduje uszkodzenie tego podzespołu w poprzednim modelu VW Touareg i Porsche Cayenne.

Masz któryś z poniższych modeli? Uważaj!

Obserwuj swoje auto i zwróć szczególną uwagę na sposób użytkowania:
- Volvo V70, S60, XC70, XC90 (skrzynie 5. biegowe- AW55-50 i 6 biegowe AF40) 
- Renault Megane, Laguna, Scenic (skrzynia AW 55-50 i pochodne oraz skrzynia DP0) 
- Audi A4 i A6 z przednim napędem po 2000 (skrzynia Multitronic)
- Audi A4 i A6 oraz VW Passat ( 5. biegowa ZF 5HP19) 
- Mercedes klasa: C , E , G , R , S

Źródło: Iwona Siwek

Autor: Jazda Miejska

modele-tamiya
Komentarz do artykułu

Grzegorz napisał(a) dnia: 2014-01-19

Słuchajcie, w mojej Hondzie HRV ze skrzynią CVT właśnie taki problem występuje przy ruszaniu jak opisany przez autora dotyczący Mercedesa.
Tylko i wyłącznie przy ruszaniu do przodu ( Drive) odczuwam wyraźne drganie z układu przeniesienia napędu. Na początku sugerowałem się zaleceniami ASO Honda i 2-krotnie wymieniłem płyn CVT Fluid oraz 2 krotnie wymieniłem olej DPS-F w tylnym moście. Jak się domyślacie NIC się nie zmieniło.
Skrzynia pracuje o tyle poprawnie że płynnie działa na każdej prędkości i niczego w stylu hałasów czy szarpania już w trakcie jazdy nigdy nie ma. Problem dotyczy tylko samego momentu ruszania z miejsca.
Ma się wrażenie jakby koła przejechały po kablach na drodze, etc...
Jeśli ktoś ma racjonalne rozwiązanie to proszę o kontakt.

siv napisał(a) dnia: 2011-10-03

Najzabawniejsze, że obecnie sporą część automatów - klasycznych, dwusprzęgłowych, CVT (również do hybryd), produkuje Japońska firma Jatco, a poszczególne modele skrzyń są, czasem dość skrajnie, oceniane przez właścicieli samochodów, w zależności od marki pojazdu, w którym je zamontowano. :]

W mojej opinii najlepszym "automatem" będzie (możliwe, że już jest) skrzynia CVT. Coś się z nimi ruszyło, i zdobywają sukcesywnie popularność, póki co za Atlantykiem.

Wynajem modeli zdalnie sterowanych, symulatorów F1
Modele RC sklep
SZUKAJ W SERWISIE!
technika Brak artykułów
Chcesz wiedzieć więcej, co słychać w motoryzacji?
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm | Partnerzy Nasze strony: Modelmania.pl | JazdaMiejska