JazdaMiejska.pl | moto magazyn

DSG po francusku

Data publikacji: 2009-10-09

Po raz pierwszy Citroen wprowadza do oferty dwusprzęgłową automatyczną skrzynię biegów. Przekładnia DCS będzie montowana w modelu C-CROSSER.

Nowa skrzynia biegów DCS, czyli mechaniczna elektronicznie sterowana dwusprzęgłowa skrzynia biegów w gamie CITROËNA pojawia się po raz pierwszy. Proponowana jest jako oferta alternatywna dla klasycznej skrzyni biegów w wersjach z silnikiem 2.2 HDi 160 KM FAP.

DCS to dwusprzęgłowa przekładnia mechaniczna czyli "Dual Clutch System". Przyjemność z jazdy porównywalna jest do wrażeń oferowanych przez tradycyjną skrzynię automatyczną, dzięki praktycznie niewyczuwalnym zmianom biegów już od pierwszego przełożenia. Podobnie jak w przypadku zwykłej skrzyni automatycznej, samochód toczy się już po ściagnięciu nogi z pedału hamulca. Ta skrzynia biegów współpracuje z systemem wspomagania ruszania na wzniesieniu. W wyraźny sposób ułatwia ruszanie i manewry na pochyłościach o kącie równym lub większym niż pięć stopni. W cyklu mieszanym poziom zużycia paliwa wynosi 7,3 l/100 km, a emisja CO2 192 g/km.

Sterowanie skrzynią DCS
Citroen DCSCITROËN C-Crosser dysponuje tradycyjnie umiejscowionym drążkiem zmiany biegów (tryb D zapewnia automatyczną zmianę przełożeń). Przełącznik usytuowany za dźwignią umożliwia wybór jednego z dwóch trybów zmiany przełożeń: trybu Normal, automatycznie wybieranego przy uruchomieniu silnika, lub trybu Sport, który gwarantuje bardziej dynamiczne przerzucanie biegów. Tryb manualny (sekwencyjny) pozostawia kierowcy wybór momentu zmiany przełożenia, co wykonuje się poprzez poziome ruchy gałką dźwigni ustawionej w pozycji D.

Dodatkowo, pod kierownicą zlokalizowane są ergonomiczne łopatki sterujące zmianą przełożenia, na wyższe po prawej, a na niższe po lewej stronie kierownicy. Umożliwiają one:
- zmianę przełożeń w trybie manualnym;
- jednorazową zmianę przełożenia w trybie automatycznym;
- powrót do pełnego trybu automatycznego poprzez wciśnięcie i przytrzymanie dźwigni +.

Sposób funkcjonowania skrzyni biegów DCS

Sześcioprzełożeniowa skrzynia DCS obejmuje dwie tradycyjnie półskrzynie, z których każda dysponuje własnym sprzęgłem. Pierwsza półskrzynia obsługuje przełożenia nieparzyste, czyli 1., 3. i 5. oraz bieg wsteczny. Druga natomiast biegi parzyste - 2., 4. i 6. Oryginalność jej funkcjonowania polega na tym, iż w większości faz pracy skrzyni włączone są jednocześnie dwa przełożenia, po jednym w każdej z półskrzyń.

Podczas pracy jednego z przełożeń, kalkulator dokonuje preselekcji kolejnego biegu i włącza je. W odpowiednim momencie następuje otwarcie jednego ze sprzęgieł i równoczesne zamkniecie drugiego, dzięki czemu cała operacja zmiany przełożenia przebiega praktycznie natychmiastowo i bez szarpnięć, gdyż nie ma przerw w momencie obrotowym. Tak więc oś jest zawsze napędzana, a zmiana biegu na inny trwa nie więcej niż kilka dziesiątych sekundy, co przekłada się na wyjątkową przyjemność prowadzenia.

W przypadku, gdy wstępnie wybrane przez sterownik kolejne przełożenie nie jest odpowiednio dostosowane do sytuacji (na przykład przy średnim przyspieszeniu, gdy kierowca, aby uzyskać bardziej dynamiczne przyspieszenie, chce zmienić przełożenie na niższe manualnie), czas przed dokonaniem zmiany przełożenia nieznacznie się wydłuży, ale szybkość i komfort jej realizacji nie ulegną zmianie.

Komfort użytkowania porównywalny jest do wrażeń oferowanych przez klasyczną skrzynię automatyczną, tym bardziej, że skrzynia DCS zapewnia przy zmianie przełożenia na wyższe lub niższe biegi tzw. toczenie się, ułatwiające manewry przy niskich prędkościach.

Aby zapewnić możliwość montażu skrzyni w dotychczasowej jej lokalizacji i zachować podobną masę, obydwie półskrzynie zainstalowane zostały na wspólnej osi. Podobnie jak obydwa sprzęgła, które pracują w misce olejowej, aby zagwarantować efektywne przekazywanie wysokiego momentu obrotowego, uzyskiwanego przez silnik HDi 160 KM FAP.
Sprzęgła i zmiana przełożeń sterowane są przez system hydrauliczny. Systemem tym zarządza z kolei sterownik odpowiadający za pracę sprzęgieł w momencie zmiany biegów.

Podsumowując, Dual Clutch System gwarantuje komfort prowadzenia bez pedału sprzęgła przy zachowaniu dynamiki i efektywności samochodu wyposażonego w manualną skrzynię biegów.

Autor: Jazda Miejska

Dodaj komentarz do artykułu

Treść *
Autor *
Kontakt ( tylko do wiadomości Redakcji )
* - pole wymagane

Uwaga! Redakcja nie odpowiada za treści i tematy publikowane w dziale "Komentarze".
Redakcja ma prawo usunąć komentarz jeśli uzna go za niezgodny z prawem, obraźliwy lub szkodliwy.
Komentarz przez Ciebie dodany zostanie opublikowany niezwłocznie po zaakceptowaniu przez Redaktora.

Komentarz do artykułu
Brak komentarzy.
SZUKAJ W SERWISIE!
OtoModel - ogłoszenia modeli RC, części Traxxas Arrma HPI i inne
technika Brak artykułów
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm Nasze strony: Modelmania | OtoModel | Magazyn RC AUTA