JazdaMiejska.pl | moto magazyn
Rodzaje olejów silnikowych. Co należy wiedzieć

Rodzaje olejów silnikowych. Co należy wiedzieć?

Data publikacji: 2015-06-18

Olej jest niezbędnym zabezpieczeniem silnika naszego auta. Odpowiada za jego prawidłowe smarowanie, oczyszczanie i chłodzenie. Jednak, aby właściwie spełniał on swoją rolę, musi być dobrze dobrany i dostosowany do naszego samochodu.

Jak wybrać odpowiedni olej? Co oznaczają tajemnicze określenia 10W-40 czy 15W-40?

Chcąc zakupić nowy olej do naszego samochodu powinniśmy zasięgnąć informacji w instrukcji dotyczącej naszego modelu. W ten sposób dowiemy się, jaką lepkość oleju zaleca sam producent, a my unikniemy kolejnej wizyty u mechanika.

Trzy rodzaje olejów silnikowych

Podstawową i najważniejszą klasyfikacją olejów samochodowych jest baza, z której zostały wyprodukowane. Na naszym rynku dostępne są trzy rodzaje olejów:
- Oleje mineralne - są przeznaczone teoretycznie do samochodów starszych. Nie obciążają one uszczelnień silnika, które mogą być w nienajlepszej kondycji po latach użytkowania auta. Ta cecha jest niewątpliwą zaletą olejów mineralnych, które mają niestety również wiele wad, wśród których znajdziemy między innymi dość szybki spadek lepkości i wydajność oraz problemy z uruchomieniem silnika zimą. Mimo to warto zauważyć, że współczesne oleje mineralne są znacznie lepszej jakości niż ich poprzednicy sprzed kilkunastu lat, którzy potrafili zrujnować silnik.
- Oleje półsyntetyczne - są pewnego rodzaju kompromisem między olejami mineralnymi i syntetycznymi. Określenie ?półsyntetyk? nie jest jednak dosłowne, gdyż oleje te zwykle składają się z 70 % bazy mineralnej oraz 30 % syntetycznej. Są to oleje przeznaczone raczej do starszych aut, o niedużych wymaganiach w kwestii smarowania silnika. Oleje te są trochę bardziej odporne na szybkie starzenie. Nie obciążają też uszczelnień silnika, tak jak oleje syntetyczne.
- Oleje syntetyczne - w porównaniu do dwóch wspomnianych już grup charakteryzują się najwyższą jakością. Znoszą duże obciążenia termiczne, mają stabilną lepkość mimo skrajnych temperatur. Do tej grupy zalicza się również oleje specjalistyczne, jak na przykład oleje sportowe (które co prawda zmniejszają trochę moc samochodu, ale doskonale radzą sobie podczas ostrego traktowania silnika), oleje przeznaczone do silników diesla, w tym również przyjazne filtrom cząstek stałych DPF.

Lepkość oleju i jej znaczenie

Określenie "lepkość" lub "gęstość" w przypadku oleju samochodowego odnosi się do tarcia wewnętrznego cząsteczek oleju. Jest to jednak wartość, która nie określa nam do końca jakości oleju. Na kanistrach z olejami znajdziemy oznaczenia "10W-40" czy "15W-40", przy czym pierwsza liczba (tutaj 10 i 15) oznacza zimową lepkość oleju, a druga (tutaj 40) - letnią.

Im "zimowa" liczba jest niższa, tym większą płynność zachowuje olej. Ma to przede wszystkim wpływ na uruchomienie silnika w niskich, zimowych temperaturach. Zakup oleju o wyższej lepkości niż ta, którą zaleca producent, może skutkować problemami z "odpaleniem" silnika podczas mrozu. Dlatego też tak ważne jest przestrzeganie w tej kwestii zaleceń producenta.

Im wyższa jest liczba "letnia" tym gęstość oleju jest stabilniejsza w wyższych temperaturach. Oznacza to, że wlanie oleju o niskiej lepkości letniej może wiązać się z szybszą utratą jego właściwości. To natomiast prowadzić może do zmniejszenia się jej poziomu w zbiorniku i konieczności jego uzupełniania.

Gdy producent dopuszcza różne gęstości

Producenci samochodów w większości przypadków dokładnie określają w instrukcjach lepkość oleju, która będzie odpowiednia dla danego modelu i egzemplarza. Mimo to zdarzają się też sytuacje, kiedy producent dopuszcza stosowanie olejów o różnych gęstościach. Wtedy najlepiej będzie wybrać olej o możliwie najniższej gęstości zimowej. O wartości letniej warto natomiast wiedzieć, że im jest ona niższa, tym olej jest bardziej energooszczędny. Natomiast wyższe wartości lepiej chronią silnik podczas wysokich przeciążeń.

Olej do silników Diesla z filtrem cząstek stałych
Kierowcy samochodów wyposażonych w filtr cząstek stałych muszą przyjrzeć się ilości sadzy, jaką olej wydziela podczas spalania. W przypadku oleju, który produkuje duże ilości sadzy, trzeba liczyć się z ryzykiem zatkania filtra, co będzie oznaczało jego kosztowną wymianę - nawet do 10 000 złotych. Warto zainteresować się wspomnianymi wcześniej olejami przyjaznymi filtrom cząstek stałych.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Nie można zapomnieć o tym, żeby regularnie wymieniać olej oraz filtr oleju. Gdy zaniedbamy tę kwestię, nawet najlepszy olej nie uchroni nas przed usterkami, natomiast wymiana oleju na nic się zda, gdy nie wymienimy filtra. Musimy także pamiętać o regularnym sprawdzaniu poziomu, gdyż za mała jego ilość może prowadzić do zatarcia silnika, co oznaczać będzie konieczność jego wymiany, a to będzie bardzo kosztowne. Poziom oleju należy sprawdzać na zimnym silniku i płaskiej powierzchni co 1000 km.

Markowe oleje i filtry oleju do wszystkich samochodów kupić można w sklepie internetowym Motointegrator.pl.

Autor: Jazda Miejska

Komentarz do artykułu
Brak komentarzy.
SZUKAJ W SERWISIE!
OtoModel - ogłoszenia modeli RC, części Traxxas Arrma HPI i inne
technika Brak artykułów
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm Nasze strony: Modelmania | OtoModel | Magazyn RC AUTA