Ogłoszenia sprzedaż samochodu
JazdaMiejska.pl | moto magazyn
Wybór rodzaju skrzyni biegów manual czy automat

Manual kontra automat

Data publikacji: 2011-04-10

Często słyszy się opinię, że automatyczne skrzynie biegów są tylko dla kobiet, nie da się nimi jeździć sportowo, sprawiają wiele problemów. Większość tych opinii wygłaszanych jest jednak przez osoby, które nigdy z automatem nie miały doczynienia.

Zwolenników automatycznych skrzyń biegów jest prawie tyle samo co ich przeciwników. Każda z tych grup ma swoje twarde argumenty i ciężko przekonać je do zmiany zdania. Osoby, które decydują się na zakup auta i zastanawiają się, jaką skrzynię biegów wybrać, znajdą poniżej kilka porad, które pomogą im podjąć decyzję.

Samochody z automatyczną skrzynią biegów stają się coraz bardziej popularne na polskim rynku. Przed kupnem samochodu kierowca musi więc zdecydować nie tylko jaki chce model auta, ale również jaką skrzynie biegów wybrać.

- Często słyszy się opinię, że automatyczne skrzynie biegów są tylko dla kobiet, nie da się nimi jeździć sportowo, sprawiają wiele problemów. Większość tych opinii wygłaszanych jest jednak przez osoby, które nigdy z automatem nie miały doczynienia. Wybór samochodu z automatyczną skrzynią biegów zależy od indywidualnych oczekiwań kierowcy względem auta - mówi Wojciech Pauk z firmy Auto Józefów.

Czego można oczekiwać od samochodów ze skrzyniami automatycznymi, a na co należy zwrócić szczególną uwagę? Oto kilka najważniejszych cech automatów, które odróżniają je od skrzyń manualnych.

Zalety skrzyń automatycznych

  • Brak konieczności częstego operowania dźwignią zamiany biegów - wydaje się, że jest to najczęstszy i najważniejszy argument zwolenników automatów. Ułatwia prowadzenie pojazdu, gdyż kierowca w czasie jazdy nie musi koncentrować się na zmianie pozycji drążka.
  • Brak pedału sprzęgła - w związku z tym, że bieg wybierany jest automatycznie, samochody wyposażone w taką skrzynię biegów nie posiadają sprzęgła. Do prowadzenia samochodu używa się zatem tylko prawej nogi, która obsługuje zarówno pedał gazu jak i hamulec.
  • Zwiększona koncentracja kierowcy w czasie jazdy - częsta zmiana biegów może być uciążliwa i rozpraszać uwagę. Automatyczna skrzynia biegów przydaje się przede wszystkim "świeżym kierowcom", którym nie weszła jeszcze w krew zmiana pozycji drążka w czasie jazdy.
  • Brak szarpnięć przy zmianie biegów - kolejny argument, który przemawia na korzyść początkujących kierowców, którym robienie tzw. kangurka zdarza się stosunkowo często.
  • Łatwiejsze ruszanie pod górkę - automatyczna skrzynia biegów ma tę właściwość, że auto puszczone z hamulca powoli toczy się do przodu. Zatem stojąc na wzniesieniu, nie trzeba zaciągać hamulca ręcznego, auto nie cofa się. Nie ma tez ryzyka, że zgaśnie silnik bądź auto stoczy się na samochód stojący z tyłu.
  • Nie ma możliwości "zaduszenia" silnika.
  • Komfort poruszania się po mieście, szczególnie w korkach.

Wady automatycznych skrzyń biegów 

  • Trudniejsza naprawa - automatyczna skrzynia biegów jest mechanizmem bardziej skomplikowanym niż popularny "manual". W momencie awarii naprawa jest trudniejsza i nieco droższa. Ponadto w Polsce jest jeszcze niewielu mechaników specjalizujących się w renowacji "automatów".
  • Większe zużycie paliwa - starsze modele samochodów z automatyczną skrzynią biegów zużywają nieco więcej paliwa niż auta ze skrzynią manualną. W najnowszych modelach takiej różnicy jednak nie ma.


Źródło: www.autojozefow.pl

Autor: Iwona Siwek

Komentarz do artykułu

fafi napisał(a) dnia: 2011-04-21

Pod względem merytorycznym zgadzam się z internautą "fifi". Jednak pod względem językowym ten komentarz kole (kłuje), niestety, w oczy.

fifi napisał(a) dnia: 2011-04-13

Hmm.. cytat z artykułu: "(...) samochody wyposażone w taką skrzynię biegów nie posiadają sprzęgła.(...)"

koli mnie to w oczy i to strasznie! To nie jest prawdą! Wiem, że nie każdy kierowca musi się znać na technice, ale nie róbmy pisząc takie rzeczy z kierowców idiotów !!!

sprzęgło jest bo musi tam być, tylko nie jest to sprzęgło jak zwyczajnie rozumiemy (tzn tarcza i docisk), sprzęgło jest homokinetyczne i to własnie dzieki niemu samochód już jedzie po zwolnieniu pedału hamulca ale i też przez to właśnie silnik spala więcej paliwa ;)

Wynajem modeli zdalnie sterowanych, symulatorów F1
Modele RC sklep
SZUKAJ W SERWISIE!
technika Brak artykułów
Fotograf śluby wesela chrzciny Toruń
Chcesz wiedzieć więcej, co słychać w motoryzacji?
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm | Partnerzy Nasze strony: Modelmania.pl | JazdaMiejska