JazdaMiejska.pl | moto magazyn

Symetrycznie i aktywnie

Data publikacji: 2009-10-19

Kiedy mówimy "Subaru", myślimy "Impreza". Ten model to niejako symbol i znak rozpoznawczy japońskiej marki. Ale Subaru to nie tylko rajdy. To przede wszystkim technologia - silnik boxer i S-AWD.

Co oznacza tajemniczy skrót "S-AWD"?
To nic innego jak Symmetrical All Whell Drive, czyli symetryczny układ napędu czterech kół. Niektórzy dodają jeszcze Subaru AWD, ale generalnie chodzi o to samo, o jedyny w swoim rodzaju, aktywny i bezpieczny system 4x4. Na czym polega ta jego niezwykłość?

Układów 4x4 mamy bardzo dużo, a większość z nich stosowanych jest w samochodach terenowych. W tych wszędobylskich pojazdach napęd czterech kół wykorzystywany jest w jeździe po wymagającym i ekstremalnie ciężkim terenie. Potężne terenówki muszą pokonać niemal każdą nierówność i wzniesienie. Każde ich koło cały czas musi mieć siłę, aby ruszyć autem, gdy inne koła tracą grunt "pod nogami". Ale czy AWD zarezerwowane jest tylko dla drogich, coraz częściej luksusowych terenówek?

Subaru jest pierwszym i na razie jedynym producentem samochodów na świecie, który pokazał że system 4x4 można z powodzeniem stosować również w "normalnych" samochodach. Stworzył dwa idealne rozwiązania - silnik w układzie boxer oraz symetryczny napęd wszystkich kół. Te dwie połączone ze sobą technologie tworzą auto idealnie wyważone, z nisko położonym środkiem ciężkości, który zmniejsza przechył nadwozia przy szybko pokonywanych zakrętach. Silnik usytuowany wzdłużnie do osi pojazdu, skrzynia biegów i wał napędowy, pozostające również w symetrii względem osi auta, dają kierowcy idealne czucie pojazdu, bezpieczne prowadzenie, równo wyważone proporcje oraz... niesamowitą frajdę na szutrowych odcinkach.

S-AWD Subaru 4x4Sam układ napędowy Subaru posiadający trzy mechanizmy różnicowe, nie zawiera niezwykłych rozwiązań... i to jest jego zaletą. W samochodach z manualnymi skrzyniami biegów w większości przypadków producent stosuje w centralnym klasycznym dyferencjale wiskotyczne sprzęgło, zwiększające jego tarcie wewnętrzne po wystąpieniu poślizgu. Rozdział momentów zazwyczaj wynosi 50/50. W kilku modelach podobne wiskotyczne sprzęgło znajduje się też w tylnym mechaniźmie różnicowym. W nowszych rozwiązaniach Subaru wykorzystuje także system elektronicznie sterowanych blokad mostów przy użyciu hamulców, zwany VDSC. Nawet jednak bez tego systemu układ 4x4 Subaru zapewnia, że w normalnych warunkach na każde koło przekazywane jest ok. 25 procent momentu napędowego, zaś gdy koła którejś z osi zaczynają się ślizgać, odpowiednio więcej momentu kierowane jest na koła osi bardziej obciążonej.

Nowe modele japońskiego producenta wyposażone w automatyczne pięciobiegowe przekładnie, posiadają bardziej zaawansowane rozwiązanie - VTD AWD, czyli AWD ze zmiennym rozkładem momentu obrotowego. W skrzyni biegów znajduje się planetarny międzyosiowy mechanizm różnicowy, dzielący momenty napędowe w proporcjach np. 36:64. Kontrolowany jest on przez sprzęgło wielotarczowe, którego poślizg zależy od tych samych wartości, jak sprzęgła stosowane w starszych "automatach". Jednak tutaj rozkład momentu może płynnie się zmieniać od 36:64 - korzystnego dla "sportowego" zachowania samochodu do 50:50, gdy trzeba wykorzystać wszelką dostępną przyczepność, albo gdy należy przeciwdziałać nadsterowności. Takie rozwiązanie znajdziemy w modelu Legacy oraz Tribeca.

Podsumowanie
W każdym przypadku, od najprostszego systemu S-AWD do zaawansowanego DCCD (aktywny centralny mechanizm różnicowy stosowany w modelu Impreza WRX STi), układ napędowy Subaru jest symetryczny i bardzo szybko oraz stabilnie reaguje na manewry kierowcy, a także na sytuację pod kołami samochodu. Zadaniem systemu S-AWD, który obejmuje nie jeden zespół mechaniczny, a konstrukcję całego samochodu, jest zapewnienie bezpieczeństwa jazdy, ale bez negatywnego wpływu na przyjemność prowadzenia samochodu. I tę właśnie cechę doceniają aktywni kierowcy.

Autor: Michał Jasiński

Dodaj komentarz do artykułu

Treść *
Autor *
Kontakt ( tylko do wiadomości Redakcji )
* - pole wymagane

Uwaga! Redakcja nie odpowiada za treści i tematy publikowane w dziale "Komentarze".
Redakcja ma prawo usunąć komentarz jeśli uzna go za niezgodny z prawem, obraźliwy lub szkodliwy.
Komentarz przez Ciebie dodany zostanie opublikowany niezwłocznie po zaakceptowaniu przez Redaktora.

Komentarz do artykułu

Radek napisał(a) dnia: 2011-02-23

TAM GDZIE SUBARU ROBI TESTY NIE MA AUDI A TAM GDZIE AUDI NIE MA SUBARU

http://www.youtube.com/watch?v=Q7dVFY5CxT0&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=vAHPMUkhj5Q&feature=related

taboss_kar napisał(a) dnia: 2010-03-27

Przepraszam że się wtrącam ale pierwsze seryjne auto osobowe z napedem 4x4 to angielski Jansen FF, produkowany w latach 66-71r dodatkowo miał V8ke. I seryjne cywilne SUBARU są Ok natomiast w sporcie pojawiły się z sukcesami oczywiście 10Lat po Audi; Lanci, Fordzie czy nawet Peugeot. Jeżdzę TRIBECĄ i jestem bardzo zadowolony ale do DCCD w Impreza STI to dużo brakuje.

pazur5 napisał(a) dnia: 2010-03-19

Muszę przyznać, iż śmieszy mnie niezmiernie, kiedy ktoś porównuje marki takie jak: Peugeot, Lancia czy Ford do Subaru. Nawet jeśli producenci w/w marek robili jakieś próby z napędem na 4 koła, to dlaczego do dziś dnia nie dostaniemy tych aut z takim napędem? Odpowiedź jest prosta - brakuje im do Japończyków wiele jeżeli chodzi o precyzję i technologię. Subaru kupują tylko Ci, którzy wiedzą co w tym aucie drzemie i mają kasę,żeby je kupić. Pocieszam Was, że w porównaniu do innych aut subaru wcale nie są drogie. Jak mam dać za Skodą Octavię 80 tysięcy lub za Oplika Astrę 4 79 tysięcy za silnik 1,6 - to wolę trochę dołożyć lub wziąć na raty i kupić samochód, w którym zawarte jest wszystko, co najlepsze technologicznie. NIe sztuką jest zrobić coś w samochodzie, ale sztuką jest , aby się utrzymało i sprawdziło przez wiele lat. Subaru to tradycja i najlepsze właściwości jezdne - Audi nie jest złe, ale Ford, a szczególnie Lancia to jednorazówka i tandeta do potęgi. Trzeba być obiektywnym w ocenie samochodów i opierac się na testach i opiniach użytkowników.

Tych, którzy nie wiedzą o co chodzi w tej niezwykłości Subaru zapraszam do obejrzenia w/w testu:

http://www.youtube.com/watch?v=ooQRxlChvMw

buzz napisał(a) dnia: 2010-02-05

mylisz sie, w 72 (nie w 71) byl to staly naped, nie nalezy mylic z permanentnym...



Audi bylo pierwsze...

Fan Subaru napisał(a) dnia: 2009-11-02

Mylisz się drogi Qpeciarzu!!!

Pierwszym Audi seryjnie wyposażonym w napęd quattro było Audi 80, a miało to miejsce w 1982 roku.

Zaznaczam - seryjnie - bo pierwszy test odbył się w roku 1977.

Następnie w roku 1984 debiutował Ford RS200 z napędem 4x4. Potem w 1985 był Peugeot 205 T16 i

Lancia Delta s4.

Jak widzisz wszystkie te modele to wersje rajdowe a pierwszy z nich napęd 4x4 wykorzystał w roku 1982.

Zatem stało się to dokładnie 11 lat później niż w Subaru, kiedy to takie rozwiązanie zadebiutowało w modelu

Leone. Nie była to żadna sportowa, wyżyłowana wersja samochodu. Było to auto rodzinne! Od tego czasu Subaru

stosuje to rozwiązanie w swoich autach.

I jak tu nie zgodzić się z faktem, że Subaru było pierwsze (1971) jedyne (przez 11 lat) .

Jak sam widzisz wprowadzili coś, czego nie było wcześniej i robią tak nadal. Proszę wskaż koncern, który

stosuje stały napęd 4x4 we wszystkich modelach??? Czy będzie to kombi, sedan czy SUV???

Abyś nie tracił cennego czasu podpowiem Ci, że nie znajdziesz. A zaoszczędzony czas wykorzystaj

na doczytanie brakującej wiedzy na temat napędu 4x4.

Qpeciarz napisał(a) dnia: 2009-10-31

Ludzie cofnijcie się o 30 lat i przypomnijcie sobie jak zbudowano Audi Quattro, Peugeota 205T16, Forda RS200...Lancię Deltę S4 !!! ...i nie mówcie, że subaru jest jedyne, pierwsze i nietypowe. Oni nie wprowadzili niczego, czego nie było by już wcześniej !

SZUKAJ W SERWISIE!
OtoModel - ogłoszenia modeli RC, części Traxxas Arrma HPI i inne
technika Brak artykułów
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm Nasze strony: Modelmania | OtoModel | Magazyn RC AUTA