JazdaMiejska.pl | moto magazyn
Jak sprawdzić używany automat przed zakupem

Sprawdź automat przed zakupem

Data publikacji: 2011-03-03

Już za kilka tysięcy można stać się właścicielem nietuzinkowego i luksusowego auta. Oczywiście z automatyczną skrzynią biegów na pokładzie. Jednak zanim podpiszemy umowę sprawdźmy, czy nie czeka nas kosztowny remont.

Po poradę do specjalisty

Najpewniejszą metodą sprawdzenia stanu skrzyni biegów jest wizyta w firmie specjalizującej się w "automatach". Specjaliści będą w stanie ocenić jej kondycję i doradzić nam, czy warto kupić wybrany model.

Jazda testowa
Jazda testowa mimo, że jest standardem w procesie zakupowym samochodu, zazwyczaj jest bardzo krótka - dookoła osiedla, parku, bloku. Jeśli kupujemy samochód z "automatem", warto wybrać się na dłuższą jazdę, nawet 20-30 km.
- Często zdarza się, że gdy auto jest zimne, skrzynia pracuje prawidłowo, natomiast po rozgrzaniu występują problemy w pracy przekładni. Jest to związane z gęstością oleju - zimny olej jest gęsty i wytwarza wyższe ciśnienie, natomiast kiedy uzyskuje swoją normalną temperaturę pracy, staje się rzadszy i następują straty ciśnień. Żeby sprawdzić zatem czy skrzynia działa prawidłowo, musimy ją dobrze rozgrzać - mówi Wojciech Pauk, właściciel firmy Auto Józefów specjalizującej się w naprawach automatycznych skrzyń biegów wszystkich typów.

Podczas jazdy testowej zwróćmy również uwagę, jak zachowuje się auto po włączeniu biegu w pozycję "Driving". Prawidłowo powinno powoli się poruszać do przodu lub tyłu - potocznie nazywamy to "pełzaniem". Zmiany biegów powinny następować płynnie, bez szarpnięć czy prześlizgów.

Sprawdzanie płynów
Kiedy wypróbowaliśmy już samochód na jeździe testowej możemy jeszcze dla pewności zajrzeć pod maskę. Niektóre pojazdy wyposażone są w miarkę do sprawdzania poziomu płynu w automatycznej skrzyni biegów. Pomiar ten należy wykonywać na pracującym silniku, gdy dźwignia zmiany biegów jest w pozycji P lub N. Olej powinien być czysty, klarowny. Jeśli ma postać zawiesiny w kolorze brązowym lub różowym może to świadczyć o uszkodzeniu chłodnicy i zmieszaniu się płynu chłodzącego z olejem. Takie uszkodzenie oznacza remont całej przekładni i dodatkowe koszty. W miarę naszych możliwości sprawdźmy również szczelność skrzyni biegów. Wyciek oleju z przekładni nie tylko zanieczyszcza środowisko, ale także powoduje zatarcia skrzyni biegów a naprawa po raz kolejny odbije się na naszym portfelu.

Pamiętajmy, że zakup samochodu to inwestycja na lata, nie dajmy się oszukać. Starajmy się sprawdzić jego stan przez zakupem, najlepiej jak możemy, nie ufając jedynie słowom sprzedającego.

Autor: Iwona Siwek

Dodaj komentarz do artykułu

Treść *
Autor *
Kontakt ( tylko do wiadomości Redakcji )
* - pole wymagane

Uwaga! Redakcja nie odpowiada za treści i tematy publikowane w dziale "Komentarze".
Redakcja ma prawo usunąć komentarz jeśli uzna go za niezgodny z prawem, obraźliwy lub szkodliwy.
Komentarz przez Ciebie dodany zostanie opublikowany niezwłocznie po zaakceptowaniu przez Redaktora.

Komentarz do artykułu
Brak komentarzy.
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm Nasze strony: Modelmania | OtoModel | Magazyn RC AUTA