JazdaMiejska.pl | moto magazyn
Wymiana oleju - kiedy należy ją zrobić?

Wymiana oleju - kiedy należy ją zrobić?

Data publikacji: 2016-04-28

Silnik pozbawiony odpowiedniego smaru będzie narażony na podwyższone temperatury, siły tarcia, szybsze zużycie lub nagłą awarię podczas jazdy. Dlatego regularna wymiana oleju jest tak kluczowa dla dobrego funkcjonowania auta.

Zasada ta dotyczy nie tylko samochodów z napędem Diesla. Choć powszechnie uważa się, że to głównie one wymagają terminowych wymian oleju i stosowania najwyższej jakości preparatów, również silniki benzynowe tracą wiele na swojej użyteczności jeśli właściciel samochodu nie zapewnia im odpowiedniego smarowania. Funkcje oleju są bardzo rozległe. Nie tylko minimalizuje zużycie mechaniczne i ogranicza tarcia, ale również zapewnia ochronę przed korozją, odprowadza nadmiar ciepła, a także wpływa na lepszą pracę silnika poprzez tłumienie jego drgań.

Kiedy wymieniać olej

Poziom oleju powinien być regularnie sprawdzany - może to robić sam właściciel pojazdu. Trzeba do tego niewiele. Auto musi stać na podłożu, które jest równe - samochód nie przechyla się ani na boki, ani do przodu lub tyłu. Dzięki temu można dokładnie oszacować, jaki poziom oleju znajduje się w zbiorniku. W większości przypadków robi się to dzięki bagnetowi - podłużnemu elementowi, który znaleźć można pod pokrywą silnika. Ważne, by poziomu oleju nie sprawdzać, gdy silnik jest jeszcze gorący. Kiedy już ostygnie, można zanurzyć wskaźnik w przygotowanym otworze. Pozwoli to oszacować bieżącą ilość - a także stan - oleju.

Zalecane interwały wymian oleju się zmieniają. Nowe technologie stosowane przez producentów aut pozwalają na coraz dłuższe ich użytkowanie bez obaw o stan silnika. Także oleje są coraz lepszej jakości i ich dobranie zgodnie z potrzebami auta pozwala na bezawaryjną długą jazdę. Są jednak sytuacje, które wymagają bezwzględnej wymiany.

To np. zakup używanego samochodu. Warto - szczególnie w przypadku aut Diesla - wraz z ogólnym przeglądem auta wymienić w nim smar jeśli nie ma pewności co do jakości dotychczasowego. Olej powinien być zgodny z np. normami ACEA oraz specyfikacją auta - silniki wyposażone w filtr cząstek stałych (DPF) wymagają np. odpowiedniego smaru niskopopiołowego.

Wymiana oleju (oferowana np. przez serwisy Feu Vert https://www.feuvert.pl/oferta/uslugi/wymiana-oleju-i-filtra-oleju-118.html) powinna być terminowa, ponieważ poddaje się starzeniu - traci swoje właściwości fizyczne i chemiczne przez co nie zapewnia tak skutecznej ochrony jak początkowo. Nie sposób ustalić jednak jednoznacznego idealnego terminu wymiany oleju. Uzależnione jest to od cech danego silnika, jego stanu, środowiska eksploatacji.

Poza samym przebiegiem auta należy brać pod uwagę inny czynnik - zalecany okres użytkowania smaru. Zmienia on swoje właściwości nie tylko na skutek jazdy. Kontakt z czynnikami zewnętrznymi - np. wilgocią - ma również w czasie, gdy silnik nie jest używany. Nawet jeśli samochód rocznie przejeżdża tylko kilka tysięcy kilometrów, nie jest do powód do tego, by wymianę oleju odwlekać na lata.

Ogromne znaczenie dla interwałów wymiany oleju ma kwestia użytkowania silnika. Krótkie trasy pokonywane tak szybko, że silnik nie zdąży się nagrzać - a więc jazda np. po mieście - obniżają trwałość i właściwości ochronne smaru. Doprowadzić może to do sytuacji, w które cylindry otrzymują więcej paliwa, które wnika do oleju.

Przestrzeganie odpowiednich interwałów wymian jest szczególnie istotne w samochodach z silnikiem Diesla. Mocne jednostki - często z filtrem DPF - konstruowane są tak, by miały szansę wypalić drobiny sadzy podczas jazdy na autostradzie. Używane w mieście i na niskich obrotach nie mogą wykonać wypalania w odpowiednich warunkach. To prowadzi często do rozrzedzania oleju paliwem.

Precyzyjne ustalenie co ile powinna nastąpić wymiana oleju uzależnione jest więc przede wszystkim od stanu konkretnego auta oraz sposobu jego eksploatacji. Przyjmuje się jednak, że im starszy jest samochód, tym częściej należy zwrócić uwagę na to, by chronił do świeży smar. Z autach nowej generacji producenci zalecają wymianę oleju co około 15-20 tys. kilometrów, choć zdarzają się też sugestię, iż możliwe jest przedłużenie tego okresu do nawet 30 tys. Pojazdy starsze muszą wymianę oleju przechodzić częściej ? przeciętnie to dystans 10-12 tys. kilometrów. To oceny orientacyjne ponieważ silnik wykorzystywany wyłącznie w mieście będzie w innym stanie niż ta sama jednostka regularnie pokonująca długie trasy. Niezależnie od detali zaleca się, by wymianę oleju przeprowadzać nie rzadziej niż raz w roku.

Rady dla kierowców

  • Czas dotyka również oleju. Mitem jest, że olej najwyższej jakości nie traci swoich właściwości. Każdy smar zmienia się pod wpływem czasu, wilgoci, utleniania. Traci też swoje dodatki uszlachetniające. Choć reklamy koncernów chemii samochodowej coraz częściej podkreślają długotrwałość swoich produktów, olej powinien być wymieniany najpóźniej raz w roku.
  • Uwaga na specyfikacje. Olej olejowi nierówny. Niewłaściwy wybór oleju spowoduje, że silnik nie będzie miał odpowiedniej ochrony. Dlatego wybór odpowiedniego smaru warto poprzedzić dokładną analiza lub zdać się na opinię profesjonalnych warsztatów.
  • Filtry równie istotne jak olej. Wymiana smaru powinna wiązać się również z użyciem nowego filtru. Olejowy nie powinien być starszy niż rok lub mieć za sobą 20 tys. kilometrów przebiegu. Jego skuteczność jest bowiem nadzwyczaj istotna ? zatrzymuje zanieczyszczenia, które znajdują się w oleju silnikowym.

Autor: Jazda Miejska

Komentarz do artykułu
Brak komentarzy.
SZUKAJ W SERWISIE!
OtoModel - ogłoszenia modeli RC, części Traxxas Arrma HPI i inne
technika Brak artykułów
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm Nasze strony: Modelmania | OtoModel | Magazyn RC AUTA