JazdaMiejska.pl | moto magazyn

Tajemnica zawarta w powietrzu

Data publikacji: 2010-12-21

Zbyt niski poziom ciśnienia nawet w jednej z opon może niekiedy w prosty sposób skutkować... nagłym skokiem ciśnienia. Niestety, tego tętniczego naszej krwi...

Zima jest okresem, w którym poziom powietrza w kołach ma szczególne znaczenie. W ekstremalnych warunkach drogowych nawet drobne zaniedbania bardzo szybko mogą przynieść bolesne skutki.

- Utrzymywanie prawidłowego ciśnienia powietrza w oponach samochodowych ma wpływ na wydłużenie żywotności opon, większą oszczędność paliwa, a także wpływa na lepsze i bezpieczniejsze prowadzenie pojazdu - informuje ekspert, Justyna Kaczor ze sklepu internetowego NetCar.pl.

Oto trzy najistotniejsze powody, dla których powinno się dbać o prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach samochodowych:

1. Bezpieczeństwo

Według badań przeprowadzonych przez Bridgestone w 2009 roku, aż sześć procent śmiertelnych wypadków na drogach spowodowanych jest rozerwaniem bądź przebiciem "gumy" lub nieprawidłowym ciśnieniem powietrza w kole. Ponadto, zbyt niskie ciśnienie może skrócić żywotność opony nawet o czterdzieści procent. W październiku 2010 roku, podczas szóstej ogólnopolskiej akcji "Ciśnienie pod kontrolą" skontrolowano 14 tys. samochodów. Aż
69,32 procent sprawdzonych pojazdów miało niewłaściwe ciśnienie powietrza w oponach.

Wyniki przeprowadzonych kontroli sugerują, że wielu kierowców jest nieświadomych faktu, że z upływem czasu opona naturalnie traci powietrze oraz, że jazda na "gumach" z nieprawidłowym ciśnieniem może być niebezpieczna. Niskie ciśnienie to prosta droga do utraty kontroli nad pojazdem. Prawidłowy poziom ciśnienia zalecany przez producenta bezpośrednio wpływa na przyczepność auta, związaną z tym drogę hamowania, a także na komfort jazdy.

Zbyt mocno napompowane lub niedopompowane opony mogą mieć znaczący wpływ na ogólne zachowanie się pojazdu, a także długość drogi hamowania. Gdy opona jest niedopompowana, ciężar samochodu przenosi się na zewnętrzną część bieżnika opony, zwiększając nacisk na jej ściany boczne. Wtedy ściana boczna opony podczas jazdy nagrzewa się bardziej niż powinna, co ma wpływ na osiągi i bezpieczeństwo jazdy. Niedopompowanie oznacza nierównomierny nacisk opony na powierzchnię drogi. Zmniejsza również powierzchnię bieżnika będącą w bezpośrednim kontakcie z nawierzchnią. Ma to negatywny wpływ na przyczepność opon i na jego właściwości jezdne. Droga hamowania wydłuża się, a przyczepność na zakrętach niebezpiecznie spada, co może prowadzić do utraty kontroli nad pojazdem.

2. Oszczędność

Zgodnie z wynikami testów eksploatacja opon z nieprawidłowym ciśnieniem powietrza może zwiększać zużycie paliwa średnio o 0,3 litra na 100 km. Badania przeprowadzone w Kanadzie wykazały, że posiadanie właściwego ciśnienia powietrza w oponach, daje przeciętnemu kierowcy w skali roku dwa tygodnie jazdy bez tankowania. Na większe zużycie paliwa bezpośrednio wpływa: ciężar pojazdu, opór aerodynamiczny, straty mechaniczne i opór toczenia opon. Na ten ostatni znaczący wpływ ma właśnie ciśnienie powietrza. Niski poziom tego wskaźnika ma wyjątkowo negatywny wpływ na wytrzymałość gum m.in. z powodu ciepła gromadzącego się w ugiętych ścianach bocznych.

Opony samochodowe mają duży wpływ na komfort jazdy i koszt podróży, dlatego oprócz kontrolowania ciśnienia, należy pamiętać o sprawdzaniu głębokości bieżnika, która nie powinna być mniejsza niż 1,6 milimetra.

3. Ekologia

Zbyt niskie ciśnienie w oponach samochodowych to ogromne obciążenie dla środowiska. Niskie ciśnienie powoduje wzrost oporów toczenia. Przez to zwiększa się zużycie paliwa oraz poziom emisji dwutlenku węgla do atmosfery. W 2008 roku, Europejskie Centrum Techniczne Bridgestone obliczyło, że pojazdy z nieprawidłowym ciśnieniem powietrza w oponach zmarnowały 3,9 miliarda litrów paliwa o łącznej wartości 5,1 miliardów euro. Dodatkowa emisja dwutlenku węgla przy tak zwiększonym zużyciu mieszanki to 9,2 megaton dwutlenku węgla niepotrzebnie uwolnione do atmosfery.

Zalecane poziomy odnaleźć można w instrukcji obsługi pojazdu lub na tabliczce znamionowej (znajdującej się na wewnętrznej stronie drzwi, na słupku drzwi, w schowku lub na drzwiczkach otworu paliwowego). Ciśnienie należy sprawdzać, gdy opony są zimne, tzn. gdy samochód nie był używany co najmniej na krótko przed dokonaniem pomiaru. Producenci opon zalecają kontrolowanie ciśnienia średnio raz w miesiącu.

Autor: Agnieszka Gugała (StartBull)

Dodaj komentarz do artykułu

Treść *
Autor *
Kontakt ( tylko do wiadomości Redakcji )
* - pole wymagane

Uwaga! Redakcja nie odpowiada za treści i tematy publikowane w dziale "Komentarze".
Redakcja ma prawo usunąć komentarz jeśli uzna go za niezgodny z prawem, obraźliwy lub szkodliwy.
Komentarz przez Ciebie dodany zostanie opublikowany niezwłocznie po zaakceptowaniu przez Redaktora.

Komentarz do artykułu

Bartłomiej napisał(a) dnia: 2015-12-14

Jak widać, oszczędności można szukać absolutnie wszędzie.

saddam napisał(a) dnia: 2014-02-27

fajna pani

SZUKAJ W SERWISIE!
OtoModel - ogłoszenia modeli RC, części Traxxas Arrma HPI i inne
technika Brak artykułów
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm Nasze strony: Modelmania | OtoModel | Magazyn RC AUTA