JazdaMiejska.pl | moto magazyn
Według nowej ustawy kursanci nie będą musieli chodzić już do szkoły jazdy na wykłady.

Prawo jazdy tylko dla wybranych?

Data publikacji: 2011-12-29

Zwolenników zmian jest prawdopodobnie tylu, ilu jej przeciwników, ale czy tego chcemy czy nie, większość nowych przepisów określających zasady szkolenia oraz egzaminowania przyszłych kierowców wejdzie w życie od lutego 2012 roku.

W myśl nowym przepisom egzamin teoretyczny będzie znacznie trudniejszy niż do tej pory. Przyszły kierowca nie zobaczy już na monitorze komputera testu wielokrotnego wyboru, a na odpowiedź będzie miał jedynie kilkadziesiąt sekund. Nie będzie mógł także wrócić do poprzednich pytań, by zmienić lub przemyśleć swoją odpowiedź. Egzamin będzie zawierał symulacje zdarzeń drogowych, które mogą pojawić się w realnym świecie. Ma to na celu sprawdzenie umiejętności rozwiązywania problemów i czasie rzeczywistym.

Inne metody odbywania szkolenia

Według nowej ustawy kursanci nie będą musieli chodzić już do szkoły jazdy na wykłady. Kurs teoretyczny będzie można odbyć pod okiem wirtualnego instruktora.

- To kursant będzie narzucał sobie tok i tempo szkolenia. Wydaje mi się, że dla większości osób nie będzie w ten sposób odpowiedniej motywacji do nauki, więc należy zastanowić się czy ta metoda szkolenia będzie tak naprawdę efektywna - uważa Artur Wonorski z Wyższej Szkoły Jazdy w Toruniu.

Kierowca pod wyjątkowym nadzorem

Młody kierowca, który zdobył prawo jazdy kat. B, będzie przez dwa lata podlegać tzw. "okresowi próbnemu". W razie popełnienia wykroczenia okres ten zostanie przedłużony. W przypadku dwóch wykroczeń będzie kierowany na kurs reedukacyjny, a po trzech wykroczeniach prawo jazdy zostanie mu odebrane! Dodatkowo przez pierwsze osiem miesięcy kierowca z krótkim stażem musi jeździć z "zielonym listkiem" widniejącym na szybie auta i musi przejść dodatkowe szkolenie z bezpieczeństwa ruchu drogowego. Oczywiście, nie zabraknie też ograniczeń prędkości. Młody kierowca w czasie okresu próbnego może jechać do 50 km/h w terenie zabudowanym, nawet jeśli znaki pozwolą na więcej i do 80 km/h poza terenem zabudowanym. Natomiast na autostradach i drogach ekspresowych dopuszczalna prędkość wyniesie 100 km/h.

- Myślę, że są to dobre zmiany, ponieważ będą narzędzia, które utemperują brawurę i nieodpowiedzialność niektórych młody kierowców, a tym, którzy jeżdżą zgodnie z przepisami nie będą zupełnie przeszkadzać - ocenia Artur Wonorski z toruńskiej WSJ.

Co z posiadaczami prawa jazdy?

Zgodnie z nowymi przepisami obecni kierowcy, którzy przekroczą 24 punkty karne, będą kierowani na kurs reedukacyjny. Jeżeli w ciągu pięciu lat od daty wydania skierowania na kurs kierowca ponownie przekroczy tę liczbę, zostaną mu cofnięte uprawnienia.

Pomysłodawcy tej ustawy uzasadniają jej wprowadzenie dostosowaniem naszego prawa do wymogów unijnych oraz zwiększeniem bezpieczeństwa na polskich drogach. Czy zmiany te faktycznie skutecznie zmniejszą słupki statystyczne wypadków ? tego dowiemy się dopiero za kilka lat. Na razie pozostaje nam jedynie do nowych zasad się dostosować i, oczywiście, rozważać i dyskutować...

Nowe kategorie na motocykl

Dla młodych i "debiutujących" w roli motocyklistów zostanie wprowadzona nowa kategoria A2, której posiadanie będzie uprawniało do jazdy motocyklem o mocy nie większej niż 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg. Szczęśliwy posiadacz prawa jazdy kategorii A2 będzie miał również prawo do prowadzenia motocykli trójkołowych o mocy nie większej niż 15 kW oraz pojazdów, które są przeznaczone dla kategorii AM. Podejście do egzaminu na kategorię A2 będzie możliwe po ukończeniu 18 roku życia. Po dwóch latach od otrzymania takich uprawnień młody motocyklista będzie mógł przystąpić do kursu na kategorię A, dzięki której może prowadzić pojazdy bez żadnych ograniczeń.

Jest jednak jedno "ale". Jeśli chcemy zostać kierowcą motocykla trójkołowego o mocy przekraczającej 15 kW, to musimy mieć ukończone 21 lat, nawet jeśli kategorię A posiadamy od 20 roku życia. Oczywiście, można od razu starać się o uprawnienia kategorii A, jedynym warunkiem jest ukończenie 24 lat.

Co to jest kategoria AM?

Nowością jest także kategoria AM, której posiadanie będzie upoważniać do kierowania motorowerem oraz lekkim zterokołowcem, a starać się o nią będzie można już od 14 roku życia. Oznacza to, że kierowanie motorowerem na podstawie jedynie dowodu osobistego nie będzie już możliwe. Dla osób, które przed dniem wejścia w życie ustawy ukończyły 18 lat ważne jest, że są one uznawane za osoby uprawnione do kierowania motorowerem i wobec nich nie wymaga się prawa jazdy kategorii AM.

Czy w kategorii A1 też będą zmiany?

Ustawa nie wprowadza nowelizacji w związku ze znaną już kategorią A1, która dopuszcza do prowadzenia pojazdu o pojemności skokowej silnika nie większej niż 125 cm2, mocy nie przekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej poniżej 0,1 kW/kg, motocykli trójkołowych o mocy nie większej niż 15 kW oraz pojazdów, które są przeznaczone dla prawa jazda kategorii AM. O zdobycie tej kategorii można starać się po ukończeniu 16 roku życia.

Autor: Justyna Kalinowska

Dodaj komentarz do artykułu

Treść *
Autor *
Kontakt ( tylko do wiadomości Redakcji )
* - pole wymagane

Uwaga! Redakcja nie odpowiada za treści i tematy publikowane w dziale "Komentarze".
Redakcja ma prawo usunąć komentarz jeśli uzna go za niezgodny z prawem, obraźliwy lub szkodliwy.
Komentarz przez Ciebie dodany zostanie opublikowany niezwłocznie po zaakceptowaniu przez Redaktora.

Komentarz do artykułu
Brak komentarzy.
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm Nasze strony: Modelmania | OtoModel | Magazyn RC AUTA