JazdaMiejska.pl | moto magazyn
Dlaczego warto sprowadzić auto z zagranicy

Dlaczego warto sprowadzić auto z zagranicy?

Data publikacji: 2017-02-08

Z danych Samar wynika, że 2016 r. był rekordowy pod względem importu samochodów z drugiej ręki. Polacy sprowadzili łącznie ponad milion pojazdów, które w większości pochodziły z Niemiec. Dlaczego zakup czterech kółek z drugiej ręki nadal się tam opłaca?

Mimo wahań kursu euro, nie osłabił się wzrost importu używanych samochodów. Jeszcze w 2015 r. do kraju przybyło 783 256 sztuk, a już rok później było ich ponad milion. Pojazdy z Niemiec uznawane są bowiem za solidne, dobrze wyposażone i regularnie serwisowane. Nie bez znaczenia była także zapowiedź zaostrzenia polityki akcyzowej, którą zapowiadano na początek bieżącego roku. Wielu kupujących mogło chcieć uniknąć płacenia wyższego podatku i zdecydowało się na wcześniejszy zakup. Najczęściej wyjeżdżali oni po Volkswageny, Ople i Audi. Z kolei, wśród modeli prym wiodło Audi A4, Volkswagen Golf i Passat[2]. Co ciekawe, potrzeby polskich kierowców znajdują swoje odbicie w ofertach, które można znaleźć na niemieckim rynku.

Najczęściej oferowane modele aut z Niemiec

Przeanalizował to serwis AutoScout24, w którym można znaleźć ogłoszenia używanych aut z krajów europejskich. Spośród tych, wystawianych w Niemczech, największy wybór dotyczy Golfów różnych typów. Na drugim miejscu znalazło się BMW serii 3. Za nim uplasował się Opel Astra, Volkswagen Passat i Mercedes klasy C. Pożądane Audi A4 wypadło w zestawieniu wysoko, bo na siódmej pozycji. 34 proc. wszystkich ogłoszeń dotyczy sedanów, 23 proc. aut kombi, a 12 proc. modeli off-roadowych. Auta kompaktowe stanowią 9 proc., a rodzinne Vany 8 proc. Taki rozkład jest typowy dla europejskich szerokości geograficznych. Fani dużych pojazdów terenowych i pick-upów powinni szukać ich przede wszystkim na amerykańskim rynku.

Gdzie szukać używanych aut z Niemiec?

Kierowcy, którzy marzą o zadbanych czterech kółkach z zagranicy powinni zająć się ich poszukiwaniem na własną rękę. Handlarze kuszą atrakcyjnymi cenami, jednak stan techniczny oferowanych przez nich pojazdów, pozostawia wiele do życzenia. Nierzadko można trafić na uszkodzony lub bardzo wyeksploatowany egzemplarz. Aby uniknąć rozczarowania, trzeba zatem samodzielnie przejrzeć oferty w serwisach i jednocześnie weryfikować ogłoszenia. Zwrócić uwagę trzeba m.in. na długość i obszerność opisu oraz dokładność zdjęć. Kolejnym krokiem powinna być rozmowa przez telefon ze sprzedawcą. Jeśli znalezione informacje znajdują potwierdzenie u sprzedającego i potrafi on dużo opowiedzieć o pojeździe, warto rozważyć zakup i przejść do wyliczenia kosztów, które zależą od kilku czynników. Przeliczyć trzeba odległość do pokonania, by dotrzeć do sprzedawcy, rodzaj transportu – czy wracamy kupionym autem do kraju na kołach czy na lawecie, wysokość podatku akcyzowego oraz opłaty związane z formalnościami w urzędach. Całość powinna zamknąć się w kilku tysiącach zł.

Dlaczego warto spróbować sprowadzić auto z Niemiec?

Po zsumowaniu kosztów może okazać się, że za porównywalny model oferowany w kraju, zapłacimy podobną cenę. Znaczne różnice mogą się jednak pojawić w wyposażeniu czy stanie utrzymania samochodu. Pojazdy z Niemiec muszą mieć bowiem pełną historię przeglądów i serwisowania, a stan licznika często można sprawdzić w internetowej bazie danych. W Polsce dopiero od niedawna istnieje obowiązek kontroli i wpisania aktualnego stanu licznika do dowodu rejestracyjnego przy okazji każdego przeglądu. Taka historia powstaje jednak dopiero od momentu pierwszej rejestracji w kraju.

Jak sprowadzić auto?

Jeśli zatem wybieramy się po auto samodzielnie musimy liczyć się z podróżą oraz załatwieniem koniecznych formalności na miejscu zagranicą oraz w Polsce. Po dotarciu do sprzedającego w pierwszej kolejności warto sprawdzić samochód. Możemy zrobić to samodzielnie lub przy pomocy fachowca, który w takim wypadku powinien wybrać się w podróż z kupującym. Jeśli dojdzie do zakupu, należy spisać umowę kupna-sprzedaży oraz udać się do miejscowego wydziału komunikacji, by wyrejestrować auto i wykupić tablice tymczasowe. Wszystkie formalności powinny zająć kilka godzin, więc transakcję można zakończyć w ciągu jednego dnia i wrócić do kraju, gdzie następnie trzeba będzie jeszcze opłacić podatek akcyzowy, zrobić przegląd i zarejestrować pojazd w ciągu 30 dni. Jak widać cały proces nie jest skomplikowany i najczęściej wymaga czasu i odrobiny więcej cierpliwości niż przy zakupie samochodu w Polsce.

[1]http://www.samar.pl/__/3/3.a/91648/3.sc/11/Ponad-milion-aut-z-importu.html?locale=pl_PL

[2]http://www.bankier.pl/wiadomosc/Polacy-wola-auta-z-Niemiec-Kupowac-sprowadzane-czy-nie-7472919.html

Autor: Jazda Miejska

Dodaj komentarz do artykułu

Treść *
Autor *
Kontakt ( tylko do wiadomości Redakcji )
* - pole wymagane

Uwaga! Redakcja nie odpowiada za treści i tematy publikowane w dziale "Komentarze".
Redakcja ma prawo usunąć komentarz jeśli uzna go za niezgodny z prawem, obraźliwy lub szkodliwy.
Komentarz przez Ciebie dodany zostanie opublikowany niezwłocznie po zaakceptowaniu przez Redaktora.

Komentarz do artykułu
Brak komentarzy.
SZUKAJ W SERWISIE!
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm Nasze strony: Modelmania | OtoModel | Magazyn RC AUTA