JazdaMiejska.pl | moto magazyn
Toyota Avensis 1.8 VVT-i - prezentacja

Avensis dla wymagających

Data publikacji: 2009-09-08

Wsiadasz drzwi zamykasz. Wkoło cisza, nawet gdy pracuje silnik. Ruszasz, znowu cisza. Dlatego warto jest zabierać ze sobą ... teściową, jak w reklamie.

W tym opisie jest dużo prawdy, oczywiście poza teściową. Auto jest bardzo komfortowe, i to głównie cenią w nim sobie właściciele. My sprawdziliśmy to sami, bo i tak nikomu nie wierzymy.

Do prezentacji pożyczyliśmy model z 2003 roku, z benzynowym silnikiem 1.8 VVT-i o mocy 129KM, w wersji wyposażniowej SOL. Auto pochodziło z polskiego salonu i przejechało do tej pory 116.000km, dodajmy - po polskich drogach. Miało dwóch właścicieli, i dzięki temu drugiemy, Pawłowi Rozkowińskiemu z toruńskiego salonu Toyoty, mieliśmy okazję przyjrzeć się mu bliżej.

Co na zewnątrz?
Avensis II generacji to nareszcie auto, które może się podobać, i które dorównuje europejskim rywalom. Stylistyka nie daje powodów do najmniejszych narzekań, i to obojętnie czy staniemy przy sedanie, liftbacku czy kombi. Klasyczne linie długo pozostaną modne i będą cieszyć oko. Auto zasługuje w pełni na miano samochodu reprezentacyjnego.

Toyota AvensisPaweł Rozkowiński, z-ca kierownika salonu Toyoty w Toruniu

Co w środku?
Toyota rozpieszcza nas przestrzenią. Dużo miejsca znajdziemy z przodu auta (a mam prawie 190cm i nie narzekałem) oraz na tylnej kanapie. Jak na limuzynę przystało - jest środkowy tylny podłokietnik. W wyposażeniu znajdziemy niemal wszystko to, czego oczekiwać możemy od auta tej klasy: dwustrefową klimatyzację, pełną elektrykę szyb i lusterek, radio CD sterowane z kierownicy czy skórzane obszycia kierownicy i gałki zmiany biegów.

Klienci najczęściej narzekają jednak na ponure wnętrze, w którym dominuje czerń (od wersji SOL można było wybrać beżową tapicerkę - ładna, ale szybko się brudzi). Dość szybko wycierają się też boki przednich foteli, a pozostawianie plam na tapicerce najczęsciej kończy się... plamami, których już nie usuniemy.

Pod maską
Testowany silnik 1.8 VVT-i to najczęściej wybierana jednostka benzynowa w Avensisie. Zalety? fantastyczny wynik spalania, auto potrafi w mieście zadowolić się 7 litrami na 100km! Komputer pokładowy, który jest seryjnie montowany, nie miał możliwości kasowania pomiaru spalania, stąd jego wskazania można uznać za wiarygodne. Dorzućmy jeszcze wysoką kulturę pracy, nawet przy 120 km/h w środku panuje cisza. Na pochwałę zasługuje też układ VVT-i, dzięki któremu Avensis przyspiesza płynnie na każdym biegu i przy każdej prędkości (nie mylić z twierdzeniem - wciska nas w fotel).

Wady? Przydałoby się więcej koni i więcej mocy przy ruszaniu. Przy tej wielkości i klasie auta 129KM pod maską daje niedosyt. Można oczywiście wybrać mocniejszy motor 2.0 150KM lub 2.4 163KM, ale nie o to przecież chodzi.
Jeśli jednak założymy, że Avensisem należy przemieszczać się spokojnie i dostojnie, wówczas nasz zarzut wycofujemy.

Rafał Kamiński - serwis toyotyRafał Kamiński, szef serwisu Toyoty w Toruniu

Co się psuje
Choć od lata Toyota pokazuje światu jak się produkuje samochody niezawodne, to jednak Avensis II generacji nie ustrzegł się kilku wpadek. Pierwsze modele z 2003 roku nękane były awariami lamp przednich oraz wahaczy poprzecznych tylnych.

Kampanią serwisową była również objęta kolumna kierownicza. W silnikach dieslach D-4D zdarzały się uszkodzenia koła dwumasowego. Przed zakupem warto więc zapytać sprzedawcę, czy te elementy były wymieniane.


Koszty serwisowania
Nie odkryjemy Ameryki stwierdzeniem, że niezawodność łączy się z dbałością. Dlatego regularne serwisowanie auta przedłuża jego żywotność. W przypadku Avensisa 1.8 przeglądy należy dokonywać co 15 tys.km lub raz w roku. Koszt od 800zł do 1.200zł. Przyszłych właścicieli ucieszy z pewnością fakt, że silnik 1.8 VVT-i nie wymaga ingerencji w układ rozrządu. Napędzany łańcuchem pozostaje bezobsługowy niemal przez cały okres eksploatacji.

Koszty serwisowania można skutecznie obniżyć korzystając z oferty Serwisu Dobrych Cen. Ceny części zamiennych są niejednokrotnie niższe nawet o 25% od oryginałów. Pamiętajmy, że są rekomendowane przez Toyotę, więc swoją jakością nie odbiegają znacząco od tych z logiem Toyoty na pudełku.

Avensis odznacza się dużą trwałością podzespołów. Klocki hamulcowe bardzo często wystarczą na 60 tys.km, a elementy zawieszenia (amortyzatory) pozostaję oryginalne nawet do przebiegu 200.000km.

Orientacyjne ceny części zamiennych:

Nazwa częściASOSklep
klocki hamulcowe przód / tył: 388 / 280 zł od 122 zł
lampa przednie 1.539 zł od 430 zł
tylny tłumik 1.163 zł od 242 zł
sprzęgło 1.330 zł od 540 zł
amortyzatory przód/tył 415 / 370 zł od 370 / 358 zł
filtr przeciwpyłkowy 117 zł 45 zł
Źródło: ASO Toyota Bednarscy, Sklep BHMD Toruń



LPG?
Studzimy zapał właścicieli lub przyszłych Klientów, którzy chcieliby zamontować do Avensisa instalację gazową. Jak zgodnie twierdzą serwisy Toyoty, silniki VVT-i źle znoszą ten "ekonomiczny" środek zasilania. Instalacje LPG często powodują uszkodzenia gniazd zaworowych, co w konsekwencji może doprowadzić do kosztownego remontu silnika. Unikajmy więc takich aut i takich rozwiązań. Zresztą, czy przy spalaniu na poziomie 7 litrów po Toruniu, trzeba jeszcze montować gaz?

Przed zakupem
Mało kto wie, że każdą Toyotę zakupioną w polskim salonie i tam serwisowaną możemy sprawdzić w centralnym rejestrze Toyoty. Nawet, jeśli właściciel kupił auto w Bydgoszczy i tam je serwisował, na podstawie numeru VIN możemy sprawdzić jego historię w serwisie toruńskim. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza biorąc pod uwagę pierwsze wpadki jakościowe Toyoty Avensis. Sprawdzimy wtedy, czy nasze auto brało udział w kampaniach serwisowych i ma np.: wymienioną przekładnię kierowniczą.

Oględziny auta i ocenę stanu technicznego najlepiej powierzyć autoryzowanym serwisom. Jak nam powiedział Rafał Kamiński, szef serwisu Toyoty w Toruniu, koszt takiej usługi to około 300zł. W porównaniu do ceny auta, koszt niewielki, a bezpieczeństwo transakcji dużo większe.

Autor: Michał Jasiński

Galeria fot. Michał Jasiński Toyota Avensis 1.8 VVT-i - prezentacja - 1 Toyota Avensis 1.8 VVT-i - prezentacja - 2 Toyota Avensis 1.8 VVT-i - prezentacja - 3 Toyota Avensis 1.8 VVT-i - prezentacja - 4 Toyota Avensis 1.8 VVT-i - prezentacja - 5 Toyota Avensis 1.8 VVT-i - prezentacja - 6 Toyota Avensis 1.8 VVT-i - prezentacja - 7 Toyota Avensis 1.8 VVT-i - prezentacja - 8 Toyota Avensis 1.8 VVT-i - prezentacja - 9 Toyota Avensis 1.8 VVT-i - prezentacja - 10 Toyota Avensis 1.8 VVT-i - prezentacja - 11 Toyota Avensis 1.8 VVT-i - prezentacja - 12 Toyota Avensis 1.8 VVT-i - prezentacja - 13 Toyota Avensis 1.8 VVT-i - prezentacja - 14 Toyota Avensis 1.8 VVT-i - prezentacja - 15

Dodaj komentarz do artykułu

Treść *
Autor *
Kontakt ( tylko do wiadomości Redakcji )
* - pole wymagane

Uwaga! Redakcja nie odpowiada za treści i tematy publikowane w dziale "Komentarze".
Redakcja ma prawo usunąć komentarz jeśli uzna go za niezgodny z prawem, obraźliwy lub szkodliwy.
Komentarz przez Ciebie dodany zostanie opublikowany niezwłocznie po zaakceptowaniu przez Redaktora.

Komentarz do artykułu

lukas napisał(a) dnia: 2015-10-04

LPG w Avensis 1,8 VVT. Mam instalację już prawie 5 lat (BRC), polecam każdemu, dopiero po 5 latach robiłem wymianę szklanek przy zaworach 8-szt. bo regulacja zaworów jest na doborze szklanek, wylotowe bo dolotowe bez zmian. Koszt to 75zł za szklankę * 8 i do tego robocizna. Całość poniżej 1000zł. Spalanie na gazie takie jak na benzynie. Pełny bak to 77zł załóżmy 80zł przy obecnych cenach gazu w Krakowie (stan na dzień 4. października 2015). Butlę mam w miejscu koła zapasowego i mała dojazdówka w pokrowcu w bagażniku. Komputer pokładowy pokazuje również prawidłowo spalanie średnie, w danym momencie itd jadąc na gazie. Jeżdzę dużo i po mieście i A4. Szczerze mogę polecić. Jedynie założyłbym STAG a nie BRC bo lubię sobie czasem zobaczyć co się dzieje w aucie przez OBD II a STAG integruje się. Ale BRC to instalacja raz dobrze zestrojona jest praktycznie bezobsługowa. Filtr gazu 6zł i wymiana 5 minut samemu. 2 opaski na wężyku gumowym i filtr zdjęty.

wlasciciel napisał(a) dnia: 2010-06-28

kilka uwag:
zabrudzoną tapicerkę nawet jasną można uprać np. wanishem stosowanym wg tego co piszę na opakowaniu producent,
koło dwumasowe może poleciec kiedy się jezdzi na niskich obrotach a wysokich biegach (duszenie auta)
wyswietlacz zaniża wartość średnią spalania o jakieś 0,5-1l od stanu wlanie pod "koreK' do ilości przejechanych km,
spalanie w D4D przy bardzo spokojnej jedzie nawet do 4.0 śrdnio 5,2-5,4 w trasie (lato)

George napisał(a) dnia: 2009-09-21

Coś nie wycieniowane po malowaniu drzwi kierowcy ma ta Toyota. Pewnie w ASO Toyoty była naprawiana :-)

Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm Nasze strony: Modelmania | OtoModel | Magazyn RC AUTA