Era Poloneza odeszła w zapomnienie
Za nami 43. Toruński Rajd Samochodowy. Chodź trudno go porównywać przykładowo do organizowanego także w ten weekend Rajdu Lotos, to jednak w Toruniu też powiało poważnym ściganiem.
- Jeszcze trzy, cztery lata temu na trasach rajdów w regionie pojawiały się Łady czy Polonezy - wspomina Tomasz Andrzejewski z Automobilklubu Włocławskiego. - Od tego czasu poziom sprzętowy w naszym regionie bardzo się podniósł. Ta tendencja w dalszym ciągu trwa. Ludzie naprawdę zaczęli się zbroić w szybkie, dobrze przygotowane samochody.
Także aktualny Włocławski Mistrz Kierownicy zaczął poważnie rozważać możliwość przesiadki z nieco wysłużonej już Fiesty XR2i na mocniejsze, nowocześniejsze auto.
- Trzeba o tym myśleć, bo nie chciałbym się kiedyś obudzić ze świadomością, że wszyscy mi odjeżdżają - mówi włocławianin. - Ten sport, niestety, staje się drogi, ale coś w życiu trzeba robić, pasja jest silniejsza.
Ford po raz kolejny spisał się dobrze. Zawodnik AW ukończył rajd na niezłym 9. miejscu w klasyfikacji generalnej. Mimo tego może mówić o pewnym niedosycie. Zajął pechowe czwarte miejsce w swojej klasie, o kilka punktów przegrywając miejsce na podium z jadącym Mitsubishi Coltem Oskarem Roszkowskim.
Jeszcze większego pecha miał inny reprezentant Automobilklubu Włocławskiego, Rafał Wiśniewski, pilotowany przez Rafała Rakowskiego. Kierowca niedawno przesiadł się z Peugeota 106 na Citroena C2. Nowy nabytek mocno ucierpiał na jednej z ostatnich prób rajdu.
- To są twarde, zawzięte chłopaki - przekonuje nas kolejny włocławianin Andrzej Pietrzak. - Nie zniechęcą się i będą nadal poważnie się ścigać.
Na stracie Rajdu Toruńskiego nie tylko mała "cytrynka" prezentowała się efektownie. Uwagę kibiców przykuwały zwłaszcza silne auta z napędem na obie osie. Do rywalizacji stanęły m.in. Mitsubishi Lancer Evo VIII, Subaru Impreza i mocne Audi 90 quattro. Choć Fiat Seicento Mateusza Siłakowskiego na niektórych widzach sprawiał wrażenie bardziej niepozornego pojazdu, to jednak lepiej rozeznani spodziewali się, że "Mati" może zawalczyć o podium w klasyfikacji generalnej. Przypomnijmy, że auto zawodnika TKM-u kilka lat temu triumfowało w swojej klasie w mistrzostwach kraju. Dodatkowym atutem chełmżanina w niedzielę było to, że u jego boku zasiadł doświadczony pilot, Szymon Wesołowski, który ma na swoim koncie m.in. udział w warszawskim Rajdzie Barbórki.
Reprezentant Toruńskiego Klubu Motorowego wygrał klasę 2., a w "generalce" był piąty. Po zakończeniu zawodów także on miał mały niedosyt.
- Gdybym na próbie pod Motoareną posłuchał pilota, bylibyśmy trzeci - komentował krótko. - W pewnym momencie Szymon kazał mi rozpocząć hamowanie, ja jednak postanowiłem je jeszcze odrobinę opóźnić i "przestrzeliłem" miejsce, w którym powinniśmy się zatrzymać na mecie.
Rajd zakończył się zdecydowaną wygraną załogi Mirosław Witkowski-Dawid Witkowski, jadącej wspominanym Lancerem Evo VIII. Ostatnie dni są bardzo szczęśliwe dla zawodnika Automobilklubu Toruńskiego. Tydzień temu w dobrym stylu wygrał drugą rundę Samochodowych Mistrzostw Torunia "Mini-Max" i rozgrywane na zakończenie tych zawodów dodatkowe wyścigi na dochodzenie. Drudzy byli reprezentujący Automobilklub Bydgoski Krzysztof Sławiński i Tomasz Cieślak. Na najniższy stopień "pudła" w klasyfikacji generalnej załapali się Paweł Krix i Michał Głogowski, startujący Oplem Astrą. Z zawodnikami klubu LKT Wyczół Gościeradz minimalnie przegrał Oskar Lubieński pilotowany przez Sławomira Zielińskiego (Honda Civic).
43. edycja Toruńskiego Rajdu Samochodowego miała jeszcze dwóch prawdziwych bohaterów. Była to załoga Tomasz Lipka - Łukasz Brunacki. Obaj są niepełnosprawnymi kierowcami: pierwszy z nich nie ma nóg, drugi ma krótkie zalążki rąk. W ubiegłym roku obaj rywalizowali ze sobą w cyklu "Mini-Max". Teraz postanowili stworzyć jedną załogę rajdową. W niedzielę jadąc ciężkim Fordem Galaxy, nie byli w stanie nawiązać równorzędnej walki z innymi uczestnikami i zawody ostatecznie ukończyli na przedostatnim miejscu. Niewykluczone jednak, że jeszcze w tym sezonie wystartują w zawodach znacznie lżejszym i szybszym autem. Bohaterowie niedawnego odcinka Magazynu Ekspresu Reporterów w TVP2 byli rozpoznawani przez kibiców, którzy przyszli dopingować rajdowców.
- To fantastyczne, że mają pasje, marzenia, takie podejście do życia, którego wielu w pełni sprawnych tylko może im pozazdrościć - podkreślała jednak z kobiet, obserwująca białego Forda w trakcie pierwszej próby sprawnościowej na Rynku Nowomiejskim.
Na początku imprezy faktycznie zjawiła się grupa kibiców, dopingujących zawodników. Publiczność dodatkowo miała przyciągnąć wystawa samochodów i motocykli, prezentowanych przez kilku toruńskich autoryzowanych dilerów motoryzacyjnych. Niestety, aura nie okazała się zbyt łaskawa dla organizatorów. Padający deszcz i dokuczliwy chłód sprawiły, że krotko po starcie całej grupy zawodników Rynek opustoszał.
Honorowy patronat nad tegoroczną edycją rajdu sprawowali wojewoda kujawsko-pomorski Rafał Bruski i prezydent miasta Torunia Michał Zaleski. W uroczystym otwarciu zawodów udział wzięli wicemarszałek województwa Michał Korolko, reprezentująca prezydenta miasta Mariola Soczyńska i prezes zarządu okręgu bydgoskiego PZM Krzysztof Studziński. Warto tu nadmienić przy okazji, że rajd zainaugurował obchody 60-lecia Polskiego Związku Motorowego w naszym regionie.
Impreza była jednocześnie trzecią rundą mistrzostw strefy Polski Zachodniej i pierwszą rundą mistrzostw okręgu Bydgoskiego PZM w KJS.
Generalna:
1. Mirosław Witkowski/Dawid Witkowski (Automobilklub Toruński, Mitsubishi Lancer Evo VIII)
2. Krzysztof Sławiński/Tomasz Cieślak (Automobilklub Bydgoski, Audi 90 quattro)
3. Paweł Krix/Michał Głogowski (LKT Wyczół Gościeradz, Opel Astra GSi)
Klasa 1.:
1. Robert Lewandowski/Janusz Makowski (Automobilklub Inowrocławski, Fiat Cinquecento)
2. Filip Galon/Bartosz Bieliński (AT, Fiat Cinquecento)
3. Szymon Sępiński/Marcin Jettka (AT, Fiat 126p)
Klasa 2.:
1. Mateusz Siłakowski/Szymon Wesołowski (Toruński Klub Motorowy, Fiat Seicento)
2. Krzysztof Urbański/Ewa Mirska (AT, Suzuki Swift)
3. Szymon Świątkowski/Łukasz Świątkowski (AT, Fiat Cinquecento)
Klasa 3.:
1. Oskar Lubieński/Sławomir Zieliński (AT, Honda Civic)
2. Ziegler Michał/Ziegler Jolanta (AT, Citroen Saxo)
3. Oskar Roszkowski/Marcin Nawrocki (AT, Mitsubishi Colt)
Klasa 4.:
1. Paweł Krix/Michał Głogowski (LKT Wyczół Gościeradz, Opel Astra)
2. Maciej Erdmann/Sebastian Wieliński (AB, Nissan Sunny)
3. Andrzej Pietrzak/Marcin Guzowski (AW, Mazda 323)
Klasa 5.:
1. Mirosław Witkowski/Dawid Witkowski (AT, Mitsubishi Lancer Evo VIII)
2. Krzysztof Sławiński/Tomasz Cieślak (AB, Audi 90 quattro)
3. Arkadiusz Tyc/Mariusz Tyc (AW, Subaru Impreza)
Klasyfikacja klubowa:
1. Automobilklub Toruński
2. Automobilklub Bydgoski
3. Automobilklub Włocławski
4. Toruński Klub Motorowy
. Automobilklub Inowrocławski
. LKT Wyczół Gościeradz