JazdaMiejska.pl | moto magazyn
Emocje i dynamika, czyli nowe Audi TT

Emocje i dynamika, czyli nowe Audi TT

Data publikacji: 2014-03-03

Audi przedstawia nową odsłonę klasyka motoryzacji. Na Międzynarodowym Salonie Samochodowym koncern świętuje światową premierę Audi TT i Audi TTS.

Trzecia generacja tego kompaktowego samochodu sportowego i tym razem przyciąga uwagę pełną emocji stylistyką i ogromną dynamiką. Unikalne cechy nowego coupé to m.in. innowacyjne rozwiązania techniczne zastosowane w napędzie oraz oryginalna koncepcja obsługi i wskaźników - Audi virtual cockpit.

Stylistyka zewnętrzna

Gdy w 1998 roku na rynku pojawiła się pierwsza generacja Audi TT, jego stylistyka oznaczała rewolucję. Surowy, geometryczny, zamknięty formalnie język, nadawał mu status ikony o ogromnej sile wyrazu. W trzeciej generacji TT, styliści Audi sięgnęli do wielu poprzednich detali i zestawili je w nowym kontekście, uzyskując dynamiczny i pełen różnorodności efekt.

Z przodu nowego Audi TT dominują linie poziome. Pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe jest o wiele szersza i bardziej płaska niż w poprzednim modelu. Mocno zarysowana linia dzieli ją na dwie strefy. Od górnych narożników osłony, przez całą maskę przebiegają dwa przetłoczenia, układające się w kształt litery V. Podobnie jak w wyścigowym Audi R8, logo Audi - cztery pierścienie - umieszczono bezpośrednio na masce. Wloty powietrza podzielono listwami. Część strumienia powietrza płynie od przodu wzdłuż boków pojazdu. 

Płaskie reflektory nadają nowemu Audi TT zdecydowany wygląd. Standardowo montuje się światła ksenonowe Xenon plus. Opcjonalnie dostępne są reflektory diodowe lub diodowe Matrix LED. W tym drugim przypadku światło drogowe jest emitowane prze pojedynczo włączające się diody. Oba warianty posiadają iluminowane światłowodami listwy oddzielające, nadające reflektorom jedyny w swoim rodzaju kształt. Reflektory Matrix LED składają się z dwunastu diod i zawierają w sobie kolejne innowacyjne rozwiązanie: kierunkowskaz ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania, w którym sygnał świetlny przebiega zawsze od środka na zewnątrz, w kierunku skręcania. Prospektywne światła doświetlania pokonywanych zakrętów reagują na dane dostarczane przez nawigację, jeszcze przed wykonaniem skrętu kierownicą. W ten sposób snop światła minimalnie wcześniej dostosowuje się do manewru.

Patrząc na pojazd z boku, z łatwością dostrzeżemy pełną napięcia muskulaturę nowego Audi TT. Stojąc na jezdni wygląda jakby czaił się do skoku. Mające 4,18 m długości nowe coupé, długością prawie dorównuje poprzednikowi. Rozstaw osi, który ma teraz 2505 mm, w porównaniu z poprzednią wersją zwiększono jednak o 37 mm. Odpowiednio krótsze są zatem zwisy. Szerokość samochodu to 1832 mm,
a wysokość - jak u poprzednika - 1353 mm.

Patrząc na wiele detali stylistycznych, profil nowego coupé przypomina należące już do klasyki TT pierwszej generacji. Kontur progów tworzy jakby świetlną krawędź, a szerokie wnęki kół wyglądają niczym oddzielne figury geometryczne. Przednie wnęki przełamują boczne przetłoczenie maski silnika, które jest dalej kontynuowane jako linia Tornado, przebiegająca aż do tyłu pojazdu.

Zespół okien bocznych również wydaje się stanowić osobną figurę geometryczną. Delikatne załamanie słupka C nadaje im dodatkowego napięcia. Wlew paliwa umieszczony na prawym boku pojazdu ma tradycyjny, okrągły kształt. Okala go pierścień mocowany śrubami imbusowymi. Wlew otwiera się po lekkim dotknięciu emblematu TT. Także ten detal to przypomnienie stylistyki pierwszej generacji modelu TT. Odmienne jest natomiast to, że pod pokrywą nie znajdziemy korka baku. Dzięki temu nie trzeba go dodatkowo odkręcać, a końcówkę pistoletu dystrybutora paliwa można włożyć bezpośrednio do szyjki wlewu.

Wrażenie sportowej szerokości nowego TT zostało mocno podkreślone liniami poziomymi widocznymi zwłaszcza z tyłu. Jeśli samochód wyposażony jest w reflektory diodowe lub reflektory Audi Matrix LED, tylne światła integrują w sobie również kierunkowskazy ze  zdynamizowanym sposobem sygnalizowania. Kolejne nowe rozwiązanie przedstawione przez koncern z Ingolstadt to świetlne listwy, tworzące w światłach tylnych, podobnie jak w przednich reflektorach, kontur świateł do jazdy dziennej. Trzecie światło hamowania to bardzo wąskie pasmo, umieszczone pod tylnym spojlerem. Ten szczegół stylistyczny istotnie wpływa na formę całego tyłu pojazdu.

Przy prędkości 120 km/h, z pokrywy bagażnika wysuwa się spojler, optymalizujący opór powietrza, i dociskający samochód do jezdni. Wszystkie modele mają dwie duże, okrągłe końcówki rur wydechowych. To kolejne podobieństwo do pierwszej wersji TT. Audi TTS, podobnie jak wszystkie modele S, ma cztery owalne końcówki rur wydechowych.

Opcjonalny pakiet zewnętrzny S wyostrza stylistykę zderzaków, wlotów powietrza, pojedynczej osłony chłodnicy Singleframe, progów i dyfuzora z tyłu pojazdu. Dzięki temu, sportowy charakter Audi TT jest jeszcze bardziej podkreślony. 18-calowe koła i zawieszona o dziesięć milimetrów niżej karoseria sprawiają, że reakcje samochodu na manewry są jeszcze bardziej dynamiczne.

Karoseria

Audi jest ekspertem w dziedzinie lekkiej konstrukcji. Już w Audi TT drugiej generacji zastosowano karoserię Audi Space Frame (ASF) z aluminium i stali. W nowej wersji TT, Audi udoskonaliło kompozycję materiałową, stosując się ściśle do zasady: właściwy materiał we właściwym miejscu, by zapewnić optymalną funkcjonalność.

Płytę podłogową nowego coupé zoptymalizowano pod kątem podziału obciążenia między osiami. Wykonano ją z nowoczesnych, twardych i bardzo twardych stopów stali. W najbardziej narażonych na uszkodzenia obszarach przedziału pasażerskiego zastosowano ultratwarde, a jednocześnie lekkie płyty stalowe, stanowiące 17 procent ciężaru karoserii.  Progi i rama dachu to wytłaczane profile aluminiowe, połączone ze strukturą karoserii węzłami odlewanymi również z aluminium. Efektem zastosowania takiego rozwiązania jest bardzo sztywna i bezpieczna karoseria bez elementów dodatkowych. Całości konstrukcji dopełniają boki i dach z aluminium. Pokrywę maski, drzwi i pokrywę bagażnika wykonano również z tego lekkiego metalu.

W nowym TT, inżynierom Audi po raz drugi z rzędu udało się znacznie obniżyć ciężar własny pojazdu. Przy pierwszej zmianie modelu w roku 2006, obniżono go nawet do 90 kilogramów. Obecne Audi TT z silnikiem 2.0 TFSI waży tylko 1230 kg, czyli o ok. 50 kg mniej niż przedstawiciele poprzedniej generacji. Niewielki ciężar to dowód kompetencji Audi w zakresie lekkiej konstrukcji. Ma on pozytywny wpływ przede wszystkim na przyspieszenie, reakcje pojazdu i zużycie paliwa.

Wnętrze

Przejrzyście podzielona przestrzeń z napiętymi powierzchniami i lekkie, prawie zawieszone w powietrzu linie. Wnętrze wpisuje się w czystą formę i sportowy charakter nowego Audi TT. Poziome linie i powierzchnie, podobnie jak na zewnątrz, podkreślają szerokość wnętrza pojazdu. Konsola tunelu środkowego, będąca oparciem dla dolnej części nóg podczas szybkiej jazdy w zakrętach oraz obudowa drzwi mają faliste, podobne do siebie kształty.

Także tu obowiązuje zasada: mniej oznacza więcej. Przejrzyste, minimalistyczne linie akcentują zarówno lekkość, jak i maksymalnie sportowy charakter wnętrza Audi TT. Dwie kolejne formalne i techniczne innowacje umożliwiły stylistom stworzenie tablicy rozdzielczej o niezmiernie smukłej formie. Chodzi tu o zintegrowanie tablicy i monitora MMI w postać jednej cyfrowej jednostki, tzw. Audi virtual cockpit oraz o umieszczenie elementów obsługi klimatyzacji bezpośrednio w nawiewach.

Spoglądając z góry, tablica rozdzielcza przypomina powierzchnię nośną skrzydła samolotu. Okrągłe nawiewy - element typowy dla modeli TT - przywodzą na myśl silniki lotnicze. To w nich znajdują się wszystkie elementy obsługi standardowej klimatyzacji lub opcjonalnej klimatyzacji automatycznej (element wyposażenia seryjnego modelu TTS). W punkcie przecięcia ich osi zamontowano regulatory ogrzewania siedzeń, temperatury, kierunku, sposobu podziału i siły nawiewu.

W przypadku klimatyzacji automatycznej, wybrane ustawienia pokazywane są na małych wyświetlaczach. Pod środkowymi nawiewami umieszczono poziomą konsolę z przyciskami. Znajdujące się tu przyciski o trójwymiarowej stylistyce służą do włączania świateł awaryjnych oraz do obsługi systemu regulacji dynamiki jazdy Audi drive select i funkcji wsparcia kierowcy.

Standardowe, sportowe fotele w nowym Audi TT mają zintegrowane zagłówki. Zamontowano je niżej niż w poprzednim modelu. W porównaniu do wcześniej stosowanych siedzeń, są one o pięć kilogramów lżejsze. Na życzenie ? w modelu TTS jako element wyposażenia seryjnego - dostępne są nowo zaprojektowane sportowe fotele S z wyraźnie zarysowanymi, regulowanymi pneumatycznie bokami. Siedzenia te zapewniają wysoki komfort i odpowiednią pozycję ciała.

Nowa, wielofunkcyjna kierownica ma spłaszczone u dołu koło. Jej ramiona spinają aluminiowe klamry. Zintegrowana z nią poduszka powietrzna kierowcy, bez jakiegokolwiek uszczerbku w bezpieczeństwie, zajmuje o 40 procent mniej miejsca, akcentując jednocześnie lekkość wnętrza. Liczne detale podkreślają najwyższą jakość stylistyki i jakości wykończenia wnętrza nowego Audi. Wśród nich znajdziemy nowo zaprojektowaną gałkę dźwigni zmiany biegów, niezwykle czuły regulator obrotowy MMI, reagujący równocześnie na nacisk oraz pieczołowicie wymodelowane, ozdobione światłowodami osłony głośników opcjonalnego sprzętu nagłaśniającego marki Bang & Olufsen.

Oferując aż cztery miejsca siedzące, nowe Audi TT jest sportowym samochodem o dużych walorach użytkowych. Bagażnik o pojemności 305 litrów jest większy niż w poprzednim modelu o 13 litrów. Można go powiększyć po złożeniu oparć tylnych siedzeń.

Kolor i wyposażenie

Nowe Audi TT dostępne jest teraz z jeszcze szerszą i jeszcze bardziej wyrazistą paletą lakierów niż wcześniej. Klienci mogą wybrać jeden z dwunastu kolorów karoserii, w tym jeden kolor dostępny wyłącznie w pakiecie S line. Paleta obejmuje siedem nowych barw, w tym dwie całkowicie nowe w całej ofercie Audi: szary Nano i czerwony Tango. Model TTS dostępny jest z dwoma kolejnymi kolorami - czarnym Panther z efektem kryształowym i pełnym wyrazu niebieskim Sepang.

Całkowicie nowy jest także zestaw barw wnętrza. Zarówno w przypadku Audi TT, jak i Audi TTS, można wybrać jeden z trzech kolorów. Po raz pierwszy, wraz z pakietem stylistycznym S line, wybrać można dwubarwne wnętrze ze sportowymi, kontrastowymi szwami. Wiele wariantów wyposażenia nowego Audi TTS oznacza wiele nowych możliwości zindywidualizowanego wyboru elementów wnętrza. Dodatkowo zamówić można np. kolorowe akcenty na oparciach siedzeń sportowych S, bokach konsoli środkowej i na pierścieniach okalających nawiewy. Miłośnicy unikalnych, jednostkowych rozwiązań, mogą jeszcze bardziej zindywidualizować wnętrze swojego pojazdu. Fotele dostępne są z obiciami z różnych tkanin i skór. Uzupełnieniem dla nich są trzy pakiety skórzane. Środkowe części siedzisk sportowych foteli S mają charakterystyczne obszycia w kształcie rombów.

Dodatkową alternatywą jest specjalna linia wzornicza exclusive design selection, oferująca kombinację skóry o dwóch różnych barwach: w ciemnym brązie Murillo na siedzeniach oraz w lekko opalizującym szarością kamienia kolorem Perle na podłokietnikach, bokach tunelu środkowego na wysokości kolan oraz na osłonie deski rozdzielczej. Kontrastujące szwy w innym kolorze, ciemne aluminium, dopasowany lakier dodatkowych elementów wnętrza i wykładzina o specjalnym splocie, to kolejne elementy tego pełnego elegancji wyposażenia wnętrza.
Dla modelu TTS styliści Audi stworzyli innowacyjną, laserowo kształtowaną teksturę powierzchni konsoli. Ma ona lekko żłobioną strukturę plastra miodu, która nadaje Audi TTS jedyny w swoim rodzaju sportowy smaczek.

Obsługa i wskaźniki kontrolne

Koncepcja obsługi nowego modelu TT została stworzona od podstaw. Zgodnie z konsekwentnie sportowym charakterem pojazdu, wszystkie elementy koncentrują się na kierowcy. Wielofunkcyjna kierownica dostępna jest w dwóch wariantach. W najbardziej zaawansowanej wersji kierowca, nie odrywając oczu od drogi, może obsłużyć za jej pomocą prawie wszystkie funkcje.

Drugą jednostką dzięki której kierowca kontroluje funkcje pojazdu jest zaprojektowany na nowo terminal MMI, umieszczony na konsoli tunelu środkowego. Dwa przyciski obsługują menu nawigacji i map, telefonu oraz radia i multimediów. Po obu stronach reagującego na nacisk regulatora obrotowego, umieszczono dodatkowo przycisk wywołujący menu główne i przycisk "cofnij". Za pomocą reagującego na nacisk pola dotykowego na górnej powierzchni regulatora (jeśli na pokładzie pojazdu znajduje się co najmniej pakiet Connectivity), kierowca może wygodnie wpisać cele nawigacji. Pole dotykowe MMI touch rozpozna charakter jego odręcznego pisma. Ponadto za pomocą pola dotykowego można poruszać się po listach i zmieniać wielkość map.

Struktura menu terminalu MMI przypomina strukturę menu smartfona i zawiera funkcję wyszukiwania tekstowego. Wszystkie ważne polecenia można błyskawicznie wywołać. Wyjątkowo komfortowym elementem oprogramowania MMI jest wyszukiwanie bezpośrednie. Umożliwia ono natychmiastowe wpisywanie celu do nawigacji, bez konieczności korzystania z formularzy. W większości przypadków już cztery litery wystarczają, by znaleźć szukane miejsce w całej Europie. Przy pomocy obu bocznych przycisków można otworzyć funkcje kontekstowe (prawy przycisk) i opcje (lewy przycisk). Logika obsługi jest łatwa i zrozumiała. W myśl zasady "joy of use", pozwala na czerpanie ogromnej przyjemności z obsługi przycisków.

Obok sterowania za pomocą panelu obsługi, Audi TT oferuje możliwość dialogowego sterowania głosem. To jedna z nowych dróg, którymi kroczy Audi. W Audi TT po raz pierwszy zastosowano sterowanie naturalnym językiem, które umożliwia obsługiwanie systemów pojazdu bez odrywania rąk od kierownicy za pomocą prostych poleceń - np. "jedź do Monachium" czy "chcę porozmawiać z Sabine".

Zamiast tradycyjnych wskaźników analogowych, nowe TT wyposażono w Audi virtual cockpit. Ta w pełni cyfrowa tablica rozdzielcza z  dynamicznymi animacjami i precyzyjnymi grafikami wyznacza nowe standardy. Kierowca może wybrać jeden z dwóch trybów wyświetlania informacji. W trybie widoku klasycznego, na pierwszym planie znajduje się prędkościomierz i obrotomierz. W trybie "infotainment" wirtualne wskaźniki są pomniejszone. Na powstałej dzięki temu wolnej powierzchni, można wyświetlić i znacznie powiększyć np. mapę nawigacji. W Audi TTS dostępny jest jeszcze jeden tryb wyświetlania - sportowy. Tutaj dominuje widniejący pośrodku obrotomierz.

Dzięki rozdzielczości 1440 x 540 pikseli, monitor TFT o przekątnej 12,3 cala wyświetla ostry, idealny obraz. W tle pracuje procesor graficzny Tegra 30 serii Tegra 3, wyprodukowany przez czołowego, światowego producenta takich podzespołów, firmę Nvidia. Przy górnym brzegu Audi virtual cockpit znajdują się wskaźniki temperatury otoczenia, zegar i licznik kilometrów. Tutaj pojawiają się też ewentualne symbole ostrzeżeń i wskazówek.

Napęd

Nowe modele TT i TTS oferowane są z trzema czterocylindrowymi, turbodoładowanymi silnikami z wtryskiem bezpośrednim. Zakres ich mocy sięga od 135 kW (184 KM) do 228 kW (310 KM). Dwa silniki benzynowe TFSI i jedna jednostka TDI, łączą w sobie sportową siłę z pionierską efektywnością. System Start-Stop to element seryjnego wyposażenia każdego nowego Audi TT.

Na początek, Audi TT w wersji z silnikiem 2.0 TDI wyposaża się w manualną skrzynię biegów i napęd na przednią oś. Jednostka napędowa 2.0 TDI generuje moc 135 kW (184 KM) i moment obrotowy 380 Nm. Nowe TT od 0 do 100 km/h przyspiesza w 7,2 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 235 km/h. Średnio zużywa tylko 4,2 l paliwa na 100 km, czego rezultatem jest emisja 110 g dwutlenku węgla na kilometr. To nowy rekord w świecie samochodów sportowych.

W tej nowatorskiej jednostce napędowej znajdziemy takie rozwiązania jak dwa wałki wyrównoważające w skrzyni korbowej, wałki rozrządu z przestawnymi krzywkami zaworów dolotowych i system wtrysku Common Rail z ciśnieniem wtrysku wartości 2000 barów. Audi TT 2.0 TDI spełnia normę Euro 6 i dzięki swej wysokiej efektywności nosi miano "ultra".

Silnik 2.0 TFSI dostępny jest w dwóch wersjach - jako jednostka o mocy 169 kW (230 KM) w modelu TT i o mocy 228 kW (310 KM) - w modelu TTS. W obu zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania techniczne ? dodatkowy wtrysk pośredni jako uzupełnienie wtrysku bezpośredniego FSI, system zmiennych faz rozrządu Audi valvelift system (AVS) zmieniający skok zaworów, układ zarządzania temperaturą wykorzystujący moduł zaworów przesuwano-obrotowych i kolektor wylotowy zintegrowany z głowicą silnika.

Jednostka napędowa 2.0 TFSI wytwarza maksymalny moment obrotowy 370 Nm, dostępny w zakresie od 1600 do 4300 obr./min. Wyposażone w niego coupé z sześciobiegową skrzynią manualną i napędem na przednią oś, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6 sekund, a jego prędkość maksymalna, ograniczona elektronicznie, wynosi 250 km/h.

W wersji z sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów S tronic i napędem na cztery koła, Audi TT ma następujące osiągi: przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,3 sekundy, prędkość maksymalna 250 km/h, średnie zużycie 6,8 l na 100 km (159 g CO2 na km). Dwusprzęgłowa przekładnia umożliwia zmianę biegów bez odczuwalnych opóźnień. W trybie manualnym biegi można zmieniać za pomocą manetek przy kierownicy. Jeśli system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select pracuje w trybie ?efficiency ?, w momencie zdjęcia przez kierowcę nogi z gazu, skrzynia automatycznie załącza wolny bieg.

Audi TTS ma najlepsze osiągi - jak przystało na samochód wyścigowy. Standardowy sprint załatwia w 4,7 sekundy. Jego prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Silnik 2.0 TFSI wytwarza moment obrotowy 380 Nm, dostępny w zakresie od 1800 do 5500 obr./min. Ruchome klapy w układzie wydechowym dają sportowy dźwięk pracy silnika i sprawiają, że brzmi on jeszcze pełniej. Ten model seryjnie wyposażany jest w manualną skrzynię biegów. W połączeniu z opcjonalną, automatyczną skrzynią S tronic, pojazd posiada funkcję Launch Control, optymalizującą maksymalne przyspieszenie ze startu zatrzymanego.

Napęd quattro

Stały napęd na cztery koła quattro nowego Audi TT zapewnia doskonałą stabilność, trakcję i przyjemność z jazdy. Specjalnie na potrzeby tego samochodu napęd ulepszono i zoptymalizowano. Jego elektrohydraulicznie regulowane sprzęgło wielopłytkowe zamontowano przy tylnej osi. Specjalna konstrukcja pompy umożliwiła redukcję ciężaru o ok. 1,5 kg w stosunku do poprzedniego modelu. Podział momentów napędowych między osiami regulowany jest elektronicznie w czasie ułamków sekundy. Inteligencję napędu quattro, tzn. oprogramowanie określające dokładnie ewentualny podział momentów między osią przednią a tylną, zaprojektowano od nowa, specjalnie dla modelu TT. Innowacyjna zasada funkcjonowania napędu każe mu nieprzerwanie definiować warunki otoczenia, sytuację na drodze i życzenia kierowcy. Dzięki temu, w każdej sytuacji obliczany jest idealny w danej chwili rozkład momentów, co wspiera dynamikę jazdy.

Dzięki zintegrowaniu napędu quattro z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, kierowca nowego Audi TT ma możliwość indywidualnego ustawienia właściwości toczenia wszystkich kół. W trybie ?auto? mają najlepszą trakcję i zrównoważoną dynamikę jazdy. W trybie ?dynamic? moment, wcześniej i w większej mocy, kierowany jest na tylną oś, dzięki temu zwłaszcza przy niskich wartościach tarcia zwiększa się dynamika jazdy.

Obok optymalizacji dynamiki jazdy, ważną rolę w pracach nad doskonaleniem napędu quattro odgrywała efektywność. W trybie pracy "efficiency" systemu drive select, podział momentów dopasowano tak, by osiągnąć optymalną sprawność napędu. Napęd quattro może nawet chwilowo zostać odłączony. Inteligentne oprogramowanie analizuje dokładnie sytuację na drodze i aktywuje napęd na wszystkie koła jeszcze zanim potrzebny jest wysoki moment obrotowy na wszystkich czterech kołach. W ten sposób napęd quattro, przy najlepszej możliwej efektywności, zapewnia typową dla niego trakcję i dynamikę jazdy.

Podwozie

Kompetencje techniczne kryjące się za nowym Audi TT znalazły swe odzwierciedlenie także w podwoziu. Przednie zawieszenie to konstrukcja McPhersona. Aluminiowe komponenty redukują ciężar masy nieresorowanej. Czterowahaczowa oś tylna może przejmować siły wzdłużne i poprzeczne, niezależnie dla prawego i lewego koła. Na szczególną uwagę zasługuje trzecia generacja adaptacyjnego, elektromagnetycznego zawieszenia Audi magnetic ride. W porównaniu z poprzednią wersją poprawiono w nim zakres działania, dynamikę, skalę regulacji oraz łatwość obsługi. Funkcjonowanie systemu Audi magnetic ride można za pośrednictwem systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select regulować w trzech stopniach (comfort/auto/dynamic). Zależnie od stopnia wybranego przez kierowcę odpowiednim przyciskiem, samochód albo mocniej trzyma się drogi, albo lekko po niej sunie. Technika magnetic ride zapewnia najszybszą z możliwych selektywną regulację siły amortyzacji każdego koła z osobna, wskutek czego, w każdych warunkach, zachowany jest optymalny kontakt między kołem, a jezdnią. Dzięki temu, możliwa jest optymalizacja i tak już wysokiej dynamiki jazdy nowego Audi TT. Kontrola tłumienia nierówności zapewnia równocześnie komfortowe zachowanie pojazdu. System Audi magnetic ride stawia Audi TT na wyjątkowej pozycji rynkowej wśród konkurentów z jego segmentu.

W modelu Audi TTS system jest elementem wyposażenia seryjnego, w TT jest dostępny na życzenie. Kolejne rozwiązanie o najwyższym stopniu zaawansowania technicznego to progresywne wspomaganie układu kierowniczego, również będące elementem wyposażenia seryjnego. Jego zębatka jest tak zestopniowana, ze przełożenie wraz z ruchem kierownicy staje się coraz bardziej bezpośrednie. Nowe TT jest zwrotne, ma niewielki kąt skrętu i można nim precyzyjnie manewrować w ruchu miejskim oraz na krętych drogach poza terenem zabudowanym. Posiadające elektromechaniczny napęd, wysoce efektywne progresywne wspomaganie układu kierowniczego dopasowuje swoje przełożenie do prędkości pojazdu i umożliwia wyposażenie go w opcjonalne systemy wsparcia ? aktywnego asystenta toru jazdy Audi active lane assist i asystenta parkowania.

Dzięki złożonej konstrukcji podwozia i jego szerokim możliwością regulacji, nowe Audi TT brawurowo pokonuje wszystkie zakręty. W modelu TTS, w ramach pakietu sportowego S line oraz jeśli pojazd wyposażony jest w adaptacyjny elektromagnetyczne zawieszenie Audi magnetic ride, karoseria zawieszona jest o dziesięć milimetrów niżej.

W nowym Audi TT system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select to element wyposażenia opcjonalnego, a w modelu TTS - standardowego. System kontroluje charakterystykę pracy silnika i wspomagani e układu kierowniczego. Kierowca sam określa czy systemy te mają pracować w trybie comfort, auto, dynamic, efficiency czy individual. Ponadto system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select kontroluje też szereg elementów opcjonalnych: automatyczną przekładnię S tronic, napęd quattro, elektromagnetyczny zawieszenie Audi magnetic ride, reflektory diodowe i reflektory diodowe Audi Matrix LED, a także dźwięk pracy silnika. W trybie efficiency, Audi drive select odpowiednio steruje też klimatyzacją i systemem Start-Stop.

Paleta dostępnych w nowym modelu kół obejmuje jedenaście wariantów. Audi TT 2.0 TFSI i 2.0 TDI standardowo zjeżdża z taśmy na 17-calowych kołach kutych z pięcioma podwójnymi ramionami. Jedno takie koło waży jedynie 8,7 kg, a opony mają wymiary 225/50. Na życzenie Audi dostarcza koła w innej stylistyce o średnicy 17, 18 lub 19 cali z oponami do rozmiaru 245/35 R19. Firma quattro GmbH oferuje dodatkowo koła o średnicy aż do 20 cali. Przednie tarcze hamulcowe są wentylowane od wewnątrz. Zależnie od wariantu silnika mają średnicę do 338 mm. Nowy elektromechaniczny hamulec postojowy, uruchamiany przez kierowcę przyciskiem, zintegrowano z układem hamulcowym tylnej osi. Specjalnie dla kół przedniej osi Audi TTS, stworzono nowe zaciski hamulcowe ze stopów aluminium, o pięć kilogramów lżejsze od stosowanych w poprzednim modelu. To kolejny przykład kompetencji Audi w zakresie lekkiej konstrukcji.

Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC, który można częściowo lub całkowicie wyłączyć, doskonale uzupełnia sportowe właściwości pojazdu. Podczas pokonywania zakrętów uaktywnia się selektywne sterowanie rozkładem momentu obrotowego. Zależnie od sytuacji, moment jest przekazywany z przedniego koła toczącego się po wewnętrznej stronie zakrętu na przednie koło zewnętrze (napęd przedni), w wariantach z napędem quattro także na tylne koło.

Współpraca i wzajemne dopasowanie wszystkich komponentów zwiększają zwrotność pojazdu, a tym samym dają większą radość z jazdy Audi TT, dokładnie taką, jakiej można oczekiwać od sportowego samochodu.

Wyposażenie

Wszystkie warianty nowego Audi TT Coupé opuszczają fabrykę z bogatym wyposażeniem seryjnym. Poza wymienionymi już elementami, na szczególną uwagę zasługuje radio MMI i elektromechaniczny hamulec postojowy. Wyposażenie opcjonalne to obok sportowych foteli S z licznymi wariantami skóry i wykończeń, także komfortowy kluczyk, asystent podjazdu, asystent świateł drogowych, diodowy pakiet oświetlenia wnętrza, ogrzewanie siedzeń przednich oraz pakiet schowków i pakiet wyposażenia bagażnika.

Także w zakresie systemów infotainment klienci mogą wybierać wiele różnych opcji. Pakiet Connectivity zawiera w sobie MMI touch z reagującym na nacisk polem dotykowym. Ukoronowaniem wyposażenia jest tu nawigacja MMI plus z dużą pamięcią flash, dwoma czytnikami kart SD, napędem DVD, interfejsem bluetooth i systemem dialogowym. Układ scalony T30 Chip serii Tegra 3 produkcji Nvidia, który znajduje się w środku Modułowego Systemu Infotainment, steruje wszystkimi funkcjami nawigacji i multimediów w samochodzie i wraz z procesorem odtwarza informacje w Audi virtual cockpit.

System Audi connect idealnie uzupełnia nawigację MMI plus. Wykorzystując szybki standard transmisji danych LTE, łączy nowe TT z internetem. Korzystając z punktu dostępu hotspot (WLAN), pasażerowie mogą do woli surfować i mailować, a kierowca korzysta z dopasowanych do jego potrzeb usług Audi connect. Program infotainment można uzupełnić o dodatkowe, atrakcyjne elementy. Audi Phone Box pozwala na współpracę telefonu komórkowego z elektroniką pokładową. Jego serce stanowi płaska uniwersalna antena satelitarna, umieszczona w przegródce środkowego podłokietnika. Antena komunikuje się z aparatem komórkowym przy pomocy standardu komunikacji bliskiego zasięgu i za pośrednictwem wzmacniacza przesyła sygnały do anteny pojazdu.

Sprzęt nagłaśniający Bang & Olufsen Sound System wykorzystuje 14-kanałowy wzmacniacz i dwanaście głośników. Głośniki niskotonowe w przednich drzwiach, w ciemnościach rozbłyskają pasmami dyskretnych diod o regulowanej mocy światła. Efektywne systemy wsparcia sprawiają, że jazda nowym modelem TT jest jeszcze przyjemniejsza. Na życzenie dostępny jest system Audi side assist, który dzięki radarowemu pomiarowi odległości od pojazdu jadącego z tyłu zapewnia bezpieczną zmianę pasa ruchu, działająca w oparciu o kamerę funkcja rozpoznawania znaków drogowych, system Audi active lane assist, który na życzenie kierowcy wspiera go poprzez ciągłą korektę ruchów kierownicy lub ostrzega przed przypadkowym zjechaniem z pasa ruchu, asystent parkowania z funkcją rozpoznawania otoczenia samoczynnie wprowadzający pojazd na miejsce parkingowe i system bezpieczeństwa Audi pre sense basic.

Autor: Jazda Miejska

Komentarz do artykułu
Brak komentarzy.
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm Nasze strony: Modelmania | OtoModel | Magazyn RC AUTA