JazdaMiejska.pl | moto magazyn
Nowy Nissan X-Trail

Nissan X-Trail atakuje

Data publikacji: 2014-03-06

Nissan wprowadza zupełnie nową odsłonę modelu X-Trail. Gruntownie przeprojektowany X-Trail dołącza do modeli Qashqai, Juke i Murano oferując nowoczesną technologię, styl i funkcjonalność na najwyższym w swojej klasie poziomie.

Nowy model łączy w sobie uznane tradycje Nissana w segmencie 4x4 z nowymi rozwiązaniami technicznymi czerpiącymi inspiracje z przełomowych crossoverów marki. Wynikiem tego połączenia jest samochód definiujący na nowo formułę kompaktowego pojazdu sportowoużytkowego.

Nowy X-Trail, zbudowany na platformie CMF (Common Module Family), będącej wspólnym dziełem sojuszu Renault-Nissan, jest równie solidny i dopracowany, jak model poprzedniej generacji, a przy tym charakteryzują go styl i efektywność crossovera, atrakcyjna stylistyka,
innowacyjność rozwiązań technicznych oraz wyjątkowy komfort. Motywacją Nissana przy projektowaniu odważnej stylistyki modelu X-Trail było opracowanie najbardziej uniwersalnego modelu w segmencie. Doskonale dopasowany do wizerunku nowoczesnych crossoverów i SUV-ów marki, nowy X-Trail wyróżnia się atrakcyjnym wyglądem reprezentującym najnowszy styl Nissana. Dzięki opływowemu, a jednocześnie muskularnemu nadwoziu, nowy X-Trail łączy siłę i ducha przygody z naturalnymi, miękkimi konturami. Sportowej elegancji towarzyszy szereg
stylistycznych nowości i detali, takich jak wyrazisty kształt reflektorów - standardowo diodowych w wyższych wersjach wyposażenia - czy charakterystyczny diodowy pas, po którym można łatwo rozpoznać model także nocą. W wyposażeniu znalazły się też takie elementy, jak elektrycznie sterowana klapa bagażnika czy otwierany, panoramiczny dach.

Zupełnie nowe jest także wnętrze Nissana X-Trail. Zaprojektowana od postaw kabina, dostępna również w wersji siedmiomiejscowej, zwraca uwagę "teatralnym" układem foteli, dzięki któremu pasażerowie nie zasłaniają sobie nawzajem widoku. Inteligentnie zaprojektowane i wykończone wysokogatunkowymi materiałami wnętrze wyznacza nowe standardy w zakresie dostępu do tylnych foteli, przestronności w opcjonalnym trzecim rzędzie siedzeń oraz pokładowej technologii. X-Trail wyposażony jest we współpracujący ze smartfonem system NissanConnect najnowszej generacji, oferujący mnóstwo innowacyjnych funkcji, jak na przykład wbudowanych aplikacji zapewniających w czasie jazdy stały kontakt ze światem.

Pod maską nowego modelu X-Trail pracuje mocny, ale oszczędny silnik dCi 130, rozwijający wysoki moment obrotowy i charakteryzujący się doskonałą kulturą pracy w całym zakresie obrotów. Jednostka jest montowana zarówno w wersji z napędem na jedną, jak i na obie osie.
W tym drugim przypadku towarzyszy jej układ przeniesienia napędu ALL MODE 4x4-i najnowszej generacji. W połączeniu z nowym systemem kontroli zawieszenia oraz technologią Safety Shield, układ napędowy nowego Nissana X-Trail zapewnia kierowcy kompleksowy
zestaw funkcji podnoszących bezpieczeństwo i komfort, dzięki którym każda podróż jest przyjemnością.

Nowy X-Trail ma do odegrania bardzo ważną rolę w powiększającej się rodzinie crossoverów Nissana. Samochód będzie produkowany w dziewięciu rozmieszczonych na całym świecie fabrykach, z przeznaczeniem na wiele rynków. W globalnym ujęciu jego poprzednik był jednym
z najlepiej sprzedających się pojazdów marki, a nowa wersja modelu powinna wnieść znaczący wkład w realizację średniookresowego biznes planu Nissan Power 88 na lata obrotowe 2011- 2016.

TECHNOLOGIA

Nowy X-Trail jest jednym z najnowocześniejszych samochodów w swoim segmencie. Zapewniający stały kontakt ze światem pojazd wyposażony jest w system NissanConnect najnowszej generacji, obejmujący nawigację oraz funkcje informacyjno-rozrywkowe. Kierowca
może korzystać także z kompleksowego pakietu systemów bezpieczeństwa w ramach pakietu Safety Shield. Wszystkie te funkcje znacznie ułatwiają życie kierowcy i pasażerom.Nowy NissanConnect jest jednym z czołowych przykładów innowacyjności myśli technicznej Nissana. Najnowsza wersja systemu może współpracować ze smartfonem, ułatwiając właścicielowi utrzymywanie stałego kontaktu ze światem w trakcie podróży. Zapewniając dostęp do szeregu aplikacji muzycznych, społecznościowych, rozrywkowych oraz związanych z podróżowaniem, nowy NissanConnect z dużym siedmiocalowym kolorowym ekranem dotykowym doskonale pasuje do nowego modelu X-Trail.

Nawigacja satelitarna najnowszej generacji oferuje funkcje GoogleTM, zapewniające dostęp do wielu przydatnych podczas jazdy informacji, jak prognoza pogody, lokalizacja stacji paliw, hoteli, restauracji czy innych interesujących użytkownika miejsc. Coraz popularniejsza funkcja
send-to-car umożliwia kierowcy zaplanowanie trasy podróży w domu, a następnie przesłanie wskazówek dojazdu jednym kliknięciem do systemu NissanConnect. Moduł Bluetooth, stanowiący element systemu, umożliwia odbiór transmisji strumieniowej audio oraz integrację
z telefonem komórkowym. NissanConnect wyposażony jest również w gniazda AUX-in i USB. Kierowca ma do dyspozycji jeden z najbardziej zaawansowanych zestawów wskaźników, jakie kiedykolwiek zaoferowano na rynku. Na pięciocalowym kolorowym wyświetlaczu TFT, pod 12
symbolami graficznymi zmieniającymi się rotacyjnie, dostępne są między innymi wskazania dotyczące średniej i aktualnej prędkości, wskazówki systemu nawigacji, informacje o odtwarzanych audycjach lub nagraniach, dane z systemu rozpoznawania znaków drogowych,
sugestie dotyczące ekonomicznej jazdy oraz ustawienia rozkładu momentu napędowego w trybie 4WD.

System kamer 360° z inteligentnym asystentem parkowania

Koniec ze zgadywaniem i stresem spowodowanym poszukiwaniem odpowiedniego miejsca do parkowania równoległego czy prostopadłego. Wysoko oceniany system kamer 360° Nissana sprawi, że nawet najbardziej karkołomne manewry na parkingu staną się proste. Po dokonaniu automatycznego pomiaru dostępnego miejsca inteligentny asystent parkowania sam parkuje pojazd - kierowca musi tylko operować pedałami oraz skrzynią biegów. System pomaga także w parkowaniu prostopadłym. Wówczas kierowca korzysta z widoku samochodu "z lotu ptaka" generowanego na podstawie obrazu z systemu kamer 360°.

Diodowe reflektory

Zupełnie nowy X-Trail jest standardowo wyposażony w diodowe światła do jazdy dziennej. W bogatszych wersjach modelu oferowane są także diodowe przednie reflektory. Diody zastosowano zarówno w światłach mijania, jak i drogowych. Reflektory tego typu emitują bielsze i mocniejsze światło niż żarówki ksenonowe, zużywając przy tym o połowę mniej energii.

Pakiet Safety Shield

Safety Shield to zbiór rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów zgodnie z konsekwentnie realizowanym przez Nissana dążeniem do maksymalnego ograniczenia liczby wypadków drogowych. Rozwinięciem tej wizji są plany uruchomienia masowej produkcji
pojazdów autonomicznych najpóźniej do 2020 roku.

Pakiet Safety Shield w nowym modelu X-Trail jest jednym z najbardziej zaawansowanych i kompleksowych rozwiązań w branży i obejmuje w pełni zautomatyzowane systemy, które wspólnie zapewniają wyjątkowy poziom ochrony:

  • System hamowania awaryjnego
    Skanując drogę przed pojazdem za pomocą wbudowanych czujników radarowych, nowy X-Trail reaguje na niebezpieczeństwo w trzech etapach. Najpierw sygnał dźwiękowy ostrzega kierowcę o zmniejszającej się odległości do poprzedzającego pojazdu. Następnie, jeżeli kierowca zignoruje to ostrzeżenie, system automatycznie przyhamuje pojazd. Na koniec, jeżeli odległość będzie nadal malała, system uruchomi hamulce z pełną mocą, doprowadzając do całkowitego zatrzymania samochodu, o ile zajdzie taka potrzeba.
  • Ostrzeganie o zmęczeniu kierowcy
    Przyczyną co piątego wypadku jest zmęczenie kierowcy. Dlatego system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy w nowym Nissanie X-Trail stanowi istotne uzupełnienie pakietu podnoszącego bezpieczeństwo. Po "nauczeniu się" nawyków kierowcy system zaczyna monitorować jego zachowanie. Wykrycie nieskoordynowanych ruchów kierownicy powoduje wyświetlenie na zestawie wskaźników ostrzeżenia sugerującego przerwę w podroży.
  • Rozpoznawanie znaków drogowych
    System ten działa jak dodatkowa para oczu, która rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości i powoduje wyświetlenie stosownych komunikatów na panelu wskaźników. Ograniczenia prędkości są automatycznie odczytywane przez kamerę zamontowaną z przodu pojazdu. Funkcję zaprogramowano w taki sposób, aby działała w całej Europie, niezależnie od typografii znaków obowiązującej w danym kraju. System rozpoznaje nawet stosowane w niektórych krajach dodatkowe znaki ograniczające prędkość tylko w czasie opadów deszczu i wyświetla kierowcy odpowiednią wartość dopuszczalnej prędkości w zależności od pogody.
  • Ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu
    System ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu wykorzystuje zaawansowany program komputerowy do rozpoznawania oznakowania poziomego na drodze. Oprogramowanie to pozwala ustalić, czy pojazd porusza się właściwym torem, a zjeżdżanie samochodu z pasa ruchu bez włączonego kierunkowskazu jest sygnalizowane kierowcy.
  • Ostrzeganie o pojazdach w martwym polu
    Tylna kamera systemu kamer 360° (Around View Monitor) wykrywa pojazdy znajdujące się w niewidocznym w lusterkach martwym polu po obu stronach samochodu. Obecność pojazdu w martwym polu jest sygnalizowana zapaleniem się kontrolki w lusterku bocznym. Jeżeli kierowca włączy kierunkowskaz z zamiarem zmiany pasa ruchu, a system wykryje pojazd w niebezpiecznej odległości, kontrolka w lusterku zaczyna migać, a kierowca jest dodatkowo ostrzegany sygnałem dźwiękowym.
  • Ostrzeganie o poruszających się obiektach
    Dzięki temu systemowi bezpieczeństwo parkowania nowym modelem X-Trail nabiera zupełnie nowego wymiaru. Na podstawie sygnałów z przednich i tylnych czujników parkowania oraz systemu kamer 360° komputer tworzy bardzo pomocny w czasie parkowania obraz pojazdu "z lotu ptaka". Nawet jeśli samochód stoi w miejscu, w przypadku wykrycia obiektu poruszającego się
  • w strefie zasięgu jednej z czterech kamer system emituje dźwiękowy sygnał ostrzegawczy i podświetla strefę, w której wykryto poruszający się obiekt. Umieszczona na drzwiach bagażnika kamera z obiektywem szerokokątnym o zasięgu ponad 180° zapewnia niespotykanie szerokie pole widzenia strefy za samochodem. Obraz z kamery jest wyświetlany na nowym, 7-calowym ekranie systemu NissanConnect.
  • Adaptacyjne światła drogowe
    System ten został zaprojektowany pod kątem zapewnienia maksymalnego oświetlenia w każdej sytuacji. W jego skład wchodzi kamera wysokiej rozdzielczości współpracująca z zaawansowanym oprogramowaniem automatycznie przełączającym światła drogowe na mijania (i odwrotnie), aby uniknąć oślepiania kierowców w jadących z naprzeciwka lub poprzedzających pojazdach.

ALL MODE 4x4-i

Zgodnie ze standardami wyznaczonymi dla czołówki pojazdów tej klasy przez model  poprzedniej generacji, w nowym Nissanie X-Trail  zastosowano zaawansowany, sterowany elektronicznie napęd na cztery koła ALL MODE 4x4-i. Układ sterowany pokrętłem umieszczonym w konsoli centralnej umożliwia wybór między napędem na jedną oś, trybem  Auto lub Lock, czyli stałym napędem na cztery koła.  W "domyślnym" trybie Auto system stale monitoruje otwarcie przepustnicy, prędkość obrotową  silnika i moment obrotowy, starając się przewidzieć poślizg kół i odpowiednio rozdzielić  moment obrotowy pomiędzy przednią i tylną osią. System działa w ten sposób do prędkości
80 km/h.  Powyżej tej prędkości system reaguje na buksowanie kół, dołączając napęd na tył w zależności  od potrzeb, w celu przywrócenia przyczepności. W trudnych warunkach lub przy niskiej  prędkości kierowca może włączyć tryb Lock, czyli stały napęd na cztery koła. X-Trail jest  również dostępny w wersji z napędem na jedną oś. 

System aktywnej kontroli zawieszenia 

Inżynierowie Nissana zaprojektowali cztery systemy elektroniczne, których zadaniem jest poprawa komfortu i bezpieczeństwa użytkowania nowego modelu X-Trail, aby spełnić, a nawet przewyższyć oczekiwania kierowców kompaktowych pojazdów sportowo-użytkowych. Aktywna kontrola ruchów nadwozia monitoruje nawierzchnię, wykrywając nierówności, które mogłyby zakłócić stabilność pojazdu, i sterując pracą amortyzatorów kompensuje ewentualne przechyły.

Aktywny hamulec silnikowy pomaga zapanować nad mocą i sterowalnością przekładni Xtronic  poprzez hamowanie silnikiem przy  pokonywaniu zakrętów oraz podczas wytracania prędkości.  Zalety tego systemu to lepsze panowanie nad pojazdem w trakcie hamowania,  mniej intensywne wykorzystywanie hamulców w trakcie pokonywania zakrętów oraz skuteczniejsze zatrzymywanie pojazdu.

Trzeci system, stosowany do tej pory w segmencie premium, to aktywna kontrola toru jazdy. Na podstawie wskazań pokładowych czujników monitorujących prędkość, kąt obrotu kierownicy, otwarcie przepustnicy i siłę hamowania, system aktywnej kontroli toru jazdy przyhamowuje poszczególne koła w taki sposób, aby zapobiec podsterowności i pomóc kierowcy utrzymać bezpieczny tor jazdy podczas pokonywania zakrętów. System działa szczególnie efektywnie na śliskiej i mokrej nawierzchni.

W nowym Nissanie X-Trail zastosowano także system wspomagania ruszania pod górę.  Czujniki ESP wykrywają sytuację, kiedy kierowca próbuje ruszyć na wzniesieniu. System  zwalnia hamulce wszystkich czterech kół dopiero po upływie 2 sekund od zwolnienia pedału  hamulca, chyba że wcześniej kierowca wciśnie pedał przyspieszenia. O zadziałaniu systemu kierowca jest informowany zapaleniem się odpowiedniej kontrolki w zestawie wskaźników.

UKŁAD NAPĘDOWY

Układ napędowy nowego modelu X-Trail to kolejny element, w którym Nissan mógł wykorzystać technologie i innowacje do zwiększenia przyjemności z jazdy i użytkowania pojazdu. Inżynierowie Nissana, przed którymi postawiono zadanie utrzymania właściwości
terenowych, będących atutem poprzedniego modelu, przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa i emisji, opracowali jeden z najefektywniejszych układów napędowych w segmencie.

Nowy X-Trail będzie dostępny z zaawansowanym turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym dCi 130, w wersjach z napędem na przednią lub obie osie oraz z automatyczną skrzynią biegów Xtronic dostępną w odmianie 2WD. Turbodoładowany silnik benzynowy 1.6 DIG-T o mocy 163 KM dołączy do oferty w 2015 roku.

Mocny i elastyczny silnik

Sercem nowego modelu X-Trail jest dynamiczny, czterocylindrowy silnik dCi 130, generujący 320 Nm momentu obrotowego. Zgodnie z koncepcją downsizingu jednostka o pojemności 1,6 litra zapewnia tyle samo momentu obrotowego, co dwulitrowy silnik dCi, a jest przy tym
znacznie oszczędniejsza i bardziej ekologiczna. Dzięki zredukowaniu tarcia w układzie napędowym, nowy X-Trail uzyskuje znakomite osiągi z najnowszej generacji silnika o zmniejszonej pojemności, łącząc dynamikę właściwą pojazdom z większymi jednostkami napędowymi z ekonomiką eksploatacji i obniżoną emisją spalin typową dla mniejszych jednostek.

Silnik o mocy 130 KM (96 kW), opracowany wspólnie z Renault jako partnerem w sojuszu, należy do najbardziej zaawansowanych jednostek wysokoprężnych w swoim segmencie. Zastosowano w nim szereg innowacji technicznych służących obniżeniu zużycia paliwa i emisji CO2.
Jedną z nich jest niskociśnieniowy układ recyrkulacji schłodzonych spalin, który przyczynia się do zmniejszenia emisji tlenków azotu i CO2. Zoptymalizowano także układ chłodzenia silnika w taki sposób, aby znacznie szybciej osiągał on temperaturę roboczą. To z kolei pomaga
zmniejszyć straty energii potrzebnej na pokonanie tarcia przy rozruchu zimnego silnika, a tym samym obniżyć zużycie paliwa.

Obniżanie emisji CO2

Nowa jednostka dCi 130 jest dużo bardziej ekologiczna od swojego poprzednika. Silnik ten jest stosowany zarówno w wersji pojazdu z napędem na jedną, jak i na dwie osie. W przypadku wersji z napędem na przednią oś i manualną skrzynią biegów emisja CO2 wynosi zaledwie 129 g/km, natomiast w wersji z nowoczesną skrzynią automatyczną Xtronic ? 135 g/km. W odmianach z napędem na wszystkie koła, wyposażonych w przekładnię ALL MODE 4x4-i, emisja wynosi 139 g/km, czyli aż o 18% mniej w porównaniu z poprzednią generacją modelu.Powyższe imponujące wartości nie są wyłącznie zasługą poprawionej efektywności i osiągów silnika i układu przeniesienia napędu. Nowy X-Trail jest oszczędniejszy także dzięki obniżeniu masy i lepszym właściwościom aerodynamicznym. Wprowadzono szereg nowych rozwiązań w celu skompensowania większej powierzchni czołowej w porównaniu z poprzednim modelem. Na przykład zastosowanie klapy bagażnika wykonanej w znacznej części z tworzywa sztucznego pozwoliło obniżyć masę tego elementu aż o 7 kilogramów. Nowy aerodynamiczny kształt lusterek bocznych, osłaniający układ wydechowy spojler pod podwoziem oraz część tylnego pasa także przyczyniły się do tego, że nowy X-Trail okazuje się wydajny, jak nigdy dotąd.

Nowoczesne skrzynie biegów

Nowy X-Trail wejdzie na rynek z dwiema przekładniami do wyboru: sześciobiegową ręczną oraz nową bezstopniową przekładnią automatyczną Xtronic (oferowaną tylko w wersjach z napędem na przednią oś).

Przekładnia Xtronic została opracowana pod kątem zapewnienia wysokiej kultury pracy i naturalnych wrażeń z jazdy. W odróżnieniu od tradycyjnych skrzyń bezstopniowych, Xtronic w nowym modelu X-Trail imituje działanie przekładni automatycznej o wielu przełożeniach, co
ujawnia się zwłaszcza przy gwałtownym przyspieszaniu, kiedy przełożenia zmieniają się skokowo. W trakcie spokojniejszej jazdy zmiana przełożeń następuje subtelniej i łagodniej. Xtronic łączy zatem zalety obu systemów przeniesienia napędu: pracuje płynnie i delikatnie
przy małym obciążeniu silnika, ale jednocześnie bardziej bezpośrednio reaguje na zdecydowane wciśnięcie pedału przyspieszenia.

GAMA I WYPOSAŻENIE

Zgodnie z oczekiwaniami nabywców Nissan wprowadza nowy model X-Trail z najbogatszym w tej klasie pojazdów wyposażeniem standardowym. Samochód jest dostępny w trzech dobrze znanych klientom wersjach: Visia, Acenta i Tekna. Wszystkie wersje wyposażone są w klimatyzację, obręcze kół ze stopów metali lekkich, 6 poduszek powietrznych, diodowe światła do jazdy dziennej, pięciocalowy kolorowy
wyświetlacz w zestawie wskaźników, moduł Bluetooth z mikrofonem oraz tempomat i ogranicznik prędkości. System wspomagania ruszania pod górę, światła oświetlające drogę do domu oraz system mocowania bagażu także należą do wyposażenia standardowego. Najwyższa wersja Tekna jest dodatkowo wyposażona w szereg elementów, które podkreślają wiodącą pozycję Nissana w segmencie crossoverów. Należą do nich diodowe reflektory, skórzana tapicerka foteli, fotel kierowcy z elektryczną regulacją, czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz 19-calowe obręcze kół ze stopów metali lekkich. Ponadto X-Trail Tekna wyposażony jest w inteligentny kluczyk i system uruchamiania silnika za pomocą przycisku Start/Stop, system hamowania awaryjnego, ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, rozpoznawania znaków drogowych oraz w adaptacyjne światła drogowe.

Wyposażenie standardowe i opcjonalne różni się na poszczególnych rynkach.

Autor: Jazda Miejska

Galeria fot. Nadesłane Nowy Nissan X-Trail - 1 Nowy Nissan X-Trail - 2 Nowy Nissan X-Trail - 3 Nowy Nissan X-Trail - 4 Nowy Nissan X-Trail - 5 Nowy Nissan X-Trail - 6 Nowy Nissan X-Trail - 7 Nowy Nissan X-Trail - 8 Nowy Nissan X-Trail - 9 Nowy Nissan X-Trail - 10 Nowy Nissan X-Trail - 11 Nowy Nissan X-Trail - 12 Nowy Nissan X-Trail - 13 Nowy Nissan X-Trail - 14 Nowy Nissan X-Trail - 15 Nowy Nissan X-Trail - 16 Nowy Nissan X-Trail - 17 Nowy Nissan X-Trail - 18 Nowy Nissan X-Trail - 19 Nowy Nissan X-Trail - 20 Nowy Nissan X-Trail - 21

Komentarz do artykułu
Brak komentarzy.
SZUKAJ W SERWISIE!
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm Nasze strony: Modelmania | OtoModel | Magazyn RC AUTA