Piłeś??? Nie jedź!
Ruszyła kolejna edycja ogólnopolskiej kampanii promującej trzeźwość wśród kierowców. Co warte podkreślenia, głównym organizatorem akcji są producenci napojów alkoholowych.
Tegoroczna kampania pod hasłem "Piłeś? Nie jedź!" rozpoczęła się w minioną sobotę 16. października przy okazji obchodzonej w całej Unii Europejskiej "Nocy Bez Wypadku". Potrwa do połowy listopada. Akcja ta organizowana jest przez Związek Pracodawców "Polski Przemysł Spirytusowy" (ZP PPS). Poprzez spoty reklamowe w telewizji, stacjach radiowych, kinach, jak również reklamy na autobusach i rozdawane ulotki kampania przestrzega przed prowadzeniem pojazdów po spożyciu alkoholu i zwraca uwagę na negatywne konsekwencje, wynikające z takich zachowań.
W ramach "Piłeś? Nie jedź!" ZP PPS wsparł polską edycję "Europejskiej Nocy Bez Wypadku", prowadzoną przez fundację "KRZYŚ". Ma ona ograniczyć liczbę nietrzeźwych kierowców na drogach, w szczególności wśród młodych ludzi wracających z imprez. W nocy z soboty na niedzielę 180-osobowa grupa wolontariuszy zagościła w pięćdziesięciu klubach dwudziestu pięciu miast Polski. Młodzi społecznicy działali również w naszym regionie. Namawiali zastanych na imprezach kierowców, do wykazania się odpowiedzialnością i powstrzymania się od spożycia alkoholu. Zmotoryzowani klubowicze otrzymali do rąk w sumie razem pięć tysięcy ulotek kampanii propagującej trzeźwość na drogach. Kierujący chętnie dawali się też znakować błękitnymi paseczkami, które jednoznacznie wskazywały na to, że tej nocy absolutnie nie powinni sięgać po trunki. Tasiemki były czytelnym sygnałem m.in. dla innych imprezowiczów i barmanów.
"Noc Bez Wypadku" odbywa się co roku w trzecią sobotę października. Jest obchodzona we wszystkich krajach europejskiej wspólnoty. Jej pomysłodawcami są Belgowie z fundacji Responsible Young Drivers.
- Była to już siódma edycja "Europejskiej Nocy Bez Wypadku" - mówi Michał Kopacki z fundacji "KRZYŚ", koordynującej to przedsięwzięcie w naszym kraju. - Mamy nadzieję, że w ciągu tej nocy osobom zaangażowanym w akcję, udało się namówić jak najwięcej kierowców, by nie spożywali alkoholu, jeżeli po imprezie zamierzają prowadzić pojazd. Cieszymy się, że nasze działania spotykają się z coraz większym poparciem, również ze strony ZP PPS i wpisują się także w ideę kampanii "Piłeś? Nie jedź!". Liczymy, że wzmożone działania w tym zakresie przyniosą wymierne efekty i na ulicach w przyszłości będzie coraz mniej pijanych kierowców.
Działania profilaktyczne prowadzone z soboty na niedzielę to tylko jeden z elementów szerokiej kampanii. W ramach trzeciej edycji "Piłeś? Nie jedź!" policjanci w trakcie realizowanych kontroli i interwencji rozdadzą aż 145 tys. ulotek informacyjnych. Otrzymają je m. in. kierowcy zatrzymani podczas akcji "Trzeźwe Poranki", a także "Trzeźwe Wieczory". Ponadto, przez cztery kolejne środy od 27. października przy Moście Gdańskim w Warszawie policja we współpracy z ITS ustawi symulator dachowania, na który będą kierowane osoby przekraczające prędkość. Natomiast przed 75 warszawskimi klubami i pubami pojawią się maty z hasłem "Piłeś? Nie jedź!".
- Każdy powinien być w pełni świadomy tego, jakie negatywne konsekwencje mogą go spotkać, jeśli zdecyduje się na prowadzenie pojazdu po alkoholu - podkreśla Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polskiego Przemysłu Spirytusowego. - Poprzez kampanię "Piłeś? Nie jedź!" chcemy kierowców samochodów, motocykli i skuterów po prostu przestrzec i zniechęcić do jazdy po alkoholu. Ryzyko jest zbyt wielkie. Niestety, za nieodpowiedzialne zachowanie kierujących z promilami zbyt często bardzo wysoką cenę płacą niewinne osoby. Wiele osób błędnie uważa, że po wypiciu niewielkiej ilości piwa, wina czy drinka są w stanie nadal bezpiecznie prowadzić, a we krwi nie mają więcej niż dozwoloną prawnie ilość alkoholu. Takie subiektywne oceny okazują się często błędne, o czym ludzie bardzo często przekonują się już za późno. Nadal zbyt dużo kierowców prowadzących po alkoholu stanowią młodzi ludzie i to do nich w szczególności chcemy trafić z przekazem naszej kampanii. Planując wyjście na imprezę, warto równocześnie zaplanować bezpieczny powrót do domu, pamiętając zasadę "piję, nie jadę".
Patronat honorowy nad kampanią "Piłeś? Nie jedź!" objął m.in. Parlamentarny Zespół ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Partnerami merytorycznymi tegorocznej edycji są Komenda Stołeczna Policji, Instytut Transportu Samochodowego (ITS) oraz Fundacja "KRZYŚ".
Związek Pracodawców "Polski Przemysł Spirytusowy" (ZP PPS) jest organizacją branżową, zrzeszającą producentów napojów spirytusowych. Do jego zadań należy podejmowanie działań ukierunkowanych na rozwój branży spirytusowej w Polsce i za granicą, poprzez współpracę z przedstawicielami władzy publicznej oraz organizacjami społecznymi. ZP PPS zajmuje się przede wszystkim kwestiami związanymi z tworzeniem odpowiednich warunków prawnych i ekonomicznych dla rozwoju branży, umacnianiem wielowiekowej tradycji wyrobów spirytusowych, promowaniem nowych technologii oraz realizacją działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu w branży spirytusowej. Podejmuje również szerokie działania edukacyjne, mające na celu rozpowszechnienie wiedzy na temat zagrożeń związanych z jego nieodpowiedzialną konsumpcją i sprzedażą.