JazdaMiejska.pl | moto magazyn
Wyprawa toruńskich dziennikarzy do Workuty

Samochodami po drogach, które nie istnieją

Data publikacji: 2011-03-09

Gdzieś na wschodnim krańcu Europy jest miasteczko, do którego nie prowadzą żadne drogi. Toruńscy dziennikarze chcą dotrzeć do Workuty samochodami, nie wiedząc nawet ile kilometrów mają do pokonania.

W czwartek 10 marca rusza samochodowa ekspedycja Toruń - Workuta - Bajdarata 2011, czyli próba dotarcia z Torunia na wschodni kraniec Europy, gdzie nie prowadzą żadne drogi.

Patrząc na mapę Europy widać, że z Torunia bliżej jest do zachodniego końca Europy, czyli na Przylądek Roca. Wiodącą tam trasę można przeanalizować w atlasie samochodowym albo wyznaczy ją nam komputer. W drugą stronę zrobić tak się nie da. Przyczyna jest oczywista dla każdego, kto miał w ręku "Atłas awtodorog Rossii". Nawet najnowsze i najdokładniejsze wydanie nie pokazuje drogi wiodącej na północ od Uchty w kierunku położonej za kołem polarnym Workuty. Niektóre miejscowości połączone są krótkimi szosami, ale dzielą je kilkudziesięciokilometrowe pustkowia.

Miejscowi poruszają się tam korzystając z jedynej, wiodącej na północ Republiki Komi, linii kolejowej, śmigłowców i trójkołowych motocykli na wielkich baloniastych kołach utrzymujących je na powierzchni rozmokłej tundry. Zimą pojawia się szansa skorzystania z zamarzniętych rzek i lodowych, sezonowych, szlaków zwanych zimnikami.

- Jednak najważniejszym i ostatecznym celem geograficznym naszego przedsięwzięcia jest dotarcie nie tylko do samego miasta, ale do położonego około dwieście kilometrów na północ, tuż za ostatnimi wzniesieniami Uralu Polarnego, wschodniego krańca Europy. Nic na temat poruszania się samochodem po niezamieszkałych zboczach Uralu Polarnego dotąd nie wiadomo - mówi Jacek Kiełpiński, jeden z organizatorów i uczestników wyprawy. - Do Workuty, miasta zbudowanego przez więźniów osadzanych przez lata w tamtejszych łagrach, wieziemy tablicę w trzech językach (polskim, litewskim i rosyjskim) upamiętniającą śmierć tysięcy więźniów podczas prowadzonej w nieludzkich warunkach budowy właśnie tej linii kolejowej.

Sami Rosjanie podkreślają ze śmiertelną powagą, że pod każdym podkładem leży człowiek. Wyprawa przeć będzie na północny-wschód szlakiem obozów, w których więziono budowniczych tej najdłuższej na świecie linii kolejowej położonej przez więźniów.

Uczestnicy ekspedycji wiozą również dary dla sierocińca w Workucie i tamtejszego szpitala. Mieszkańcy osiemdziesięciotysięcznego dziś miasta (w latach 80. żyło tam ponad 200 tysięcy ludzi) mówią: wszyscy tu jesteśmy więźniami i tracąc pracę w upadających kopalniach próbują uciec byle dalej na południe, gdzie zima nie trwa ponad osiem miesięcy. Toruńscy podróżnicy przejadą trasą byłych łagierników, między innymi mieszkającego w Toruniu Michała Tatarzyckiego, którzy stracili w łagrach Workuty po dziesięć i więcej lat życia. Zabiorą również miniaturowy, ręcznie pisany modlitewnik i śpiewnik należący do dziadka prof. Marka Grzesia, toruńskiego glacjologa, uczestnika ekspedycji.

- Pierwotnie mieliśmy jechać potężnymi pojazdami ekspedycyjnymi MAN-Kat 1. Niestety, sprzęt sprawdzający się na Syberii mógłby nie podołać na północnym krańcu Europy - zbyt duża pokrywa śniegu w stosunku do masy aut. W trakcie ostatnich przygotowań doszło do kolejnej zmiany samochodów. Mieliśmy ruszyć trzema Land Roverami Discovery, ostatecznie pojedzie jeden taki samochód w towarzystwie dwóch potężnych Nissanów Patroli -  informuje o technicznym zapleczu wyprawy Radosław Rzeszotek.

Dosłownie w ostatniej chwili wycofał się dziennikarz litewskiej telewizji, który wcześniej zrealizował część materiału do wspólnego filmu przygotowywanego w trakcie wyprawy. Dziewięcioosobowa ostatecznie ekipa została dobrana tak, by realne stać mogły się plany: realizacja dwóch filmów dokumentalnych, zebranie materiału do wystawy i książki.

- Jesteśmy przygotowani, zdeterminowani i nastawieni na miesięczną walkę w terenie, śniegu i mrozie - zgodnie mówią podróżnicy.

Autor: CoWToruniu.pl

Komentarz do artykułu
Brak komentarzy.
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm Nasze strony: Modelmania | OtoModel | Magazyn RC AUTA