JazdaMiejska.pl | moto magazyn
Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku.

Zabytki z młodzieńczą werwą

Data publikacji: 2011-09-12

Jak co roku na początku września Poznań był miejscem święta zabytkowej motoryzacji. To tu bowiem odbywa się najstarszy rajd pojazdów zabytkowych w Polsce.

XXXVIII Poznański Międzynarodowy Rajd Pojazdów Zabytkowych odbywał się w dniach 1-4 września, a wystartowało w nim 60 załóg z całej Polski. Były też ekipy z Niemiec, Holandii i Rosji. Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. Obok niego na starcie stanęły Overland 91 Tourer z 1923, NASH z 1926, Dixi DA1 z 1928, dwa Fordy A z 1929 roku, Mercedes W21 200c z 1934 roku oraz świeżo odrestaurowany Singer 9 Roadster z 1939 roku. Bazą imprezy był Camping & Hotel Malta w Poznaniu.

Trasa rajdu podzielona była na dwa etapy. Pierwszego dnia zawodnicy mieli do pokonania prawie 100 kilometrów. Z bazy, po wykonaniu próby sportowej, uczestnicy rajdu zawitali do siedziby firmy "PIMAR", gdzie wykonali dwie próby Oceny Techniki Jazdy. Najlepszym kierowcą okazał się Grzegorz Soboń z Automobilklubu Lubelskiego. Nagrodą był puchar ufundowany przez gospodarzy obiektu. Następnie zawodnicy udali się do Pałacu w Rogalinie. Dzięki uprzejmości Dyrekcji Muzeum Narodowego w Poznaniu rajdowcy mogli wjechać na teren, zwiedzić pałac i wykonać test z historii motoryzacji przygotowany jak zwykle profesjonalnie przez znawcę tematu - Andrzeja Domowicza. Dalsza trasa wiodła poprzez Puszczykowo, Skórzewo aż na Tor "Poznań". Po wykonaniu dwóch prób sportowych zawodnicy mogli przypatrywać się motocyklistom, którzy w tym dniu rozgrywali swoje zawody. Po wyścigach motocyklowych na starcie stanęli ci uczestnicy rajdu pojazdów zabytkowych, którzy zadeklarowali udział w VIII Międzynarodowym Wyścigu Pojazdów Zabytkowych na Torze "Poznań" Wyścig nie był obowiązkowym punktem programu rajdowego, ale zgromadził na starcie blisko 70% uczestników. Zawodnicy zostali podzieleni na cztery klasy. W klasie I, czyli samochodów wyprodukowanych przed 1945 rokiem, zwyciężył Witold Hołubowicz we wspomnianym wyżej Singerze 9 Roadster. Samochody powojenne zostały podzielone na klasy według mocy silnika. W klasie do 80 KM zwyciężył Robert Roszyk (Fiat 128s), w klasie do 160 KM wygrał Paweł Brukszo jadący Porsche 911T, a w klasie samochodów najmocniejszych - Mirosław Miernik w Fiacie 131 Abarth. Warto odnotować udział jedynej przedstawicielki płci pięknej - za kierownicą Austina Healeya zasiadła Zuzanna Ciurzyńska.

Drugi dzień rajdu był bardzo bogaty w wydarzenia i, jak się później okazało, także znaczący dla końcowej klasyfikacji rajdu. Uczestnicy rajdu mieli do pokonania aż 124 km. Zaczęło się "tradycyjnie" od próby sportowej. Później zawodnicy pojechali w okolice Swarzędza, gdzie na odcinku między Nową Wsią a Zalasewem rozwiązywali zadanie pod nazwą "Róża Wiatrów". Polegało ono na przejechaniu w określonym czasie zakodowanej wg specjalnych zasad trasy. Organizatorzy, na czele z autorem trasy Markiem Furmanowskim, przygotowali to zadanie bezbłędnie i precyzyjnie dzięki czemu zawodnicy, którzy jechali uważnie nie popełnili żadnego błędu. Jeśli dodatkowo zmieścili się w wyznaczonym czasie, to był to dla nich "milowy krok" do zwycięstwa w całym rajdzie.

Po krótkim, ale wyczerpującym odcinku, trasa rajdu zaprowadziła zawodników do Wrześni. Tutaj na Rynku odbył się konkurs elegancji o Puchar Burmistrza Wrześni. Puchary były trzy - I miejsce przyznane zostało Piotrowi Roszkiewiczowi i jego Overlandowi z 1923 roku, II miejsce otrzymał Józef Kocemba jadący Chevroletem Fleetline z 1946 r. w barwach amerykańskej policji, a III miejsce przypadło Gerardowi Karpisiakowi i jego biało-czerwonemu Fordowi Mustangowi z 1968 roku. Zanim zawodnicy udali się w dalszą trasę mieli jeszcze do wykonania ostatnią już próbę sportową. Klasyfikację generalną wygrał Maciej Kamieński (Automobilklub Polski) jadący najmniejszym samochodem w rajdzie Austin Mini MkII. Puchar dla zwycięzcy tej klasyfikacji ufundowało Radio "Merkury", które wraz z TVP Poznań było patronem medialnym imprezy.

Kulminacyjnym momentem rajdu był jak zawsze konkurs elegancji odbywający się na Starym Rynku w Poznaniu. Tłumy poznaniaków oglądających pięknie utrzymane pojazdy i ich załogi w strojach z czasów wyprodukowania pojazdu, świadczą o tym, że taka impreza jest miastu potrzebna i doskonale wpisuje się w krajobraz Starego Rynku. Nawet wtedy, gdy w tym samym czasie i miejscu odbywa się parada dudziarzy z całego świata. Tegoroczny pokaz na Starym Rynku został przygotowany we współpracy z firmą Mercedes Benz Duda Cars, która była sponsorem generalnym rajdu i świętowała jubileusz 125 lecia wyprodukowania pierwszego samochodu. Taki scenariusz spowodował, że zaproszono na pokaz właścicieli Mercedesów zrzeszonych w Automobilklubie Wielkopolskim, którzy wraz z innymi uczestników rajdu stworzyli piękną kawalkadę 21 pojazdów będącą świadectwem historii tej marki.

W konkursie elegancji wyróżnionych zostało równorzędnie pięć pojazdów i ich załogi; Były to (w kolejności wieku pojazdu): Bert Guezen i Bert Kuiper (Holandia) - Ford A (1929), Witold i Ewa Hołubowicz - Singer 9 Roadster (1939), Ryszard Krzysztofik i Waldemar Wasiński - MG TD (1952), Dmitruy i Irina Shterenberg (Rosja) - Wołga Gaz-21, Paweł Bąkowski i Daria Badowska - Mercedes W111 (1962).

W sootni wieczór tradycyjny Bal Komandorski zakończył imprezę. Ogłoszono wyniki i wręczono puchary. Puchar Prezydenta Miasta Poznania za I miejsce w klasyfikacji generalnej rajdu zdobyła załoga Macieja Kamieńskiego, który jechał z synkiem Mikołajem samochodem Austin Mini. Drugie miejsce zajęła załoga Bartosza i Sylwii Balickich z Automobilklubu Beskidzkiego jadących MG B GT z 1973 roku, a trzecie miejsce zajęli Grażyna Hołojuch - Erwin Meisel reprezentujących KKS Jura Moto-Sport w samochodzie Fiat 124 Soprt z 1970 roku. Podsumowano także X rundę Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych. Nagrodzona została również najlepsza załoga kobieca - Iwona Robak i Sylwia Nogajewska z Automobilklubu Wielkopolski, które w klasyfikacji rajdu zajęły wysokie 8 miejsce. Specjalny puchar dla załogi przybyłej z najdalszego miejsca przypadł Rosjanom Dmitruyowi i Irinie Shterenberg, którzy trasę z Sankt Petersburga swoją Wołgą pokonali na kołach.

Rajd przeszedł do historii. W ocenie uczestników i obserwatora z PZM była to wspaniale zorganizowana impreza, czego dowodem są podziękowania dla organizatorów złożone na ręce Komandor Hani Furmanowskiej. Podziękowania należą sie również sponsorom, dzięki którym impreza zyskała odpowiednią rangę i oprawę.

Autor: Grzegorz Rybak

Galeria fot. AK Wielkopolski Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 1 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 2 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 3 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 4 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 5 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 6 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 7 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 8 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 9 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 10 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 11 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 12 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 13 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 14 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 15 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 16 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 17 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 18 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 19 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 20 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 21 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 22 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 23 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 24 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 25 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 26 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 27 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 28 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 29 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 30 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 31 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 32 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 33 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 34 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 35 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 36 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 37 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 38 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 39 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 40 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 41 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 42 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 43 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 44 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 45 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 46 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 47 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 48 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 49 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 50 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 51 Najstarszym samochodem na rajdzie okazał się Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. - 52

Komentarz do artykułu
Brak komentarzy.
SZUKAJ W SERWISIE!
aktualnosci AKTUALNOŚCI UŻYWANE FOTOREPORTAŻ MODELE MOTOSPORT
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm Nasze strony: Modelmania | OtoModel | Magazyn RC AUTA