Gacek wśród czołówki europejskich rajdowców
Walcząca o tytuł mistrza Polski w klasie N3 załoga Marcin Gagacki/Marcin Bilski z Oponeo Motorsport wystartuje w 68. Rajdzie Polski, jednej z najważniejszych tegorocznych imprez. Na starcie stanie czołówka polskich i europejskich kierowców.
Lokalizacja zawodów: Mikołajki, warmińsko-mazurskie
Rajd Polski jest jednym z najstarszych rajdów samochodowych na świecie. Pierwszy raz odbył się w 1921 roku. Starszy jest tylko kultowy Rajd Monte Carlo. Impreza wielokrotnie zmieniała swoją lokalizację. Trasa pierwszej edycji biegła z Warszawy do Białowieży, a wystartowało w niej sześciu zawodników, z których najlepszy okazał się Tadeusz Heyne w samochodzie marki Dodge. Z biegiem lat rajd nabierał rozmachu. W 1925 trasa liczyła około 3700 kilometrów. W latach 30. z powodu kryzysu gospodarczego impreza odbyła się tylko trzy razy - w latach 1937-1939. Następne starty uniemożliwił wybuch II wojny światowej.
Po wojnie impreza została reaktywowana. Nazwy Rajd Polski po raz pierwszy użyto w 1960 roku. W 1973 rajd był rundą Mistrzostw Świata, niestety słaba organizacja spowodowała utratę prawa do organizacji imprezy tej rangi w następnych latach. Z powodu kłopotów organizacyjnych rajd został przeniesiony z okolic Krakowa na Dolny Śląsk.
Kiedy w 1997 roku Automobilklub Dolnośląski dotknęły kłopoty finansowe, rajd z powrotem przeniesiony został do Krakowa, powrócił jednak na Dolny Śląsk w 2000 roku. Od tego czasu bazą rajdu było Kłodzko, a odcinki specjalne rozgrywano na asfaltowych drogach Kotliny Kłodzkiej.
Od 2005 roku rajd odbywa się na Mazurach, w okolicach Mikołajek, Giżycka i Orzysza. W 2009 roku rajd był rundą WRC (Rajdowych Mistrzostw Świata). W tym roku, oprócz rundy RSMP, w ramach Rajdu Polski będzie rozgrywana runda Rajdowych Mistrzostw Europy.
Na starcie stanie czołówka polskich i europejskich rajdowców. Na Mazurach pojawi się aktualny mistrz Europy, Włoch Luca Rossetti (Abarth Grande Punto S2000). Rywalizować będzie z obecnym liderem klasyfikacji RME Lucą Betti (Peugeot 207 S2000). Inni zagraniczni zawodnicy, którzy wezmą udział w rajdzie to: Antonin Tlustak (Czechy, Skoda Fabia S2000), Giovanni Vergnano (Włochy, Fiat Grande Punto JTD), Todor Slavov (Bułgaria, Renault Clio R3) oraz damski duet ze Szwecji Ramona Karlsson i Miriam Walfridsson (Mitsubishi Lancer Evo X). Z obcokrajowców zabraknie jedynie lidera klasyfikacji RSMP, Francuza Bryana Bouffiera.
Polska reprezentacja również prezentuje się okazale. Wystartują wszyscy czołowi zawodnicy RSMP: Kajetan Kajetanowicz (Subaru Impreza TMR), Michał Sołowow (Ford Fiesta S2000), Michał Bębenek (Mitsubishi Lancer Evo X RS), Grzegorz Grzyb (Peugeot 207 Super 2000) oraz Leszek Kuzaj (Mitsubishi Lancer Evo X), który będzie walczył o trzecie zwycięstwo w rajdzie (poprzednio wygrywał w 2001 i 2006 roku). Oprócz nich w Rajdzie Polski wystartuje trzykrotny triumfator imprezy, mistrz Europy z 1997 roku, jeden z najbardziej utytułowanych polskich rajdowców - Krzysztof Hołowczyc (Subaru Impreza) oraz na codzień startujący w cyklu WRC Michał Kościuszko (Mitsubishi Lancer Evo X). W klasie N3 również wystartują doskonali kierowcy: lider klasyfikacji, Marcin Gagacki z OPONEO MOTORSPORT (Honda Civic Type-R), a także Tomasz Ratajczyk (Renault Clio) i Piotr Krotoszyński (Honda Civic Type-R).
W rajdzie zapowiadają się ogromne emocje. Rywalizacja będzie zacięta nie tylko w najsilniejszych klasach. W ramach klasy N3 również zapowiada się pasjonująca walka. Załoga OPONEO MOTORSPORT Marcin Gagacki / Marcin Bilski będzie chciała obronić prowadzenie w klasyfikacji klasy i zbliżyć się do mistrzowskiego tytułu. Trasy będą wiodły po wymagających i trudnych technicznie szutrowych nawierzchniach, takich jakie najbardziej lubi Gacek.
Podczas trzydniowej rywalizacji w polskim klasyku (23 - 25 wrzesnia) zawodnicy będą mieli do pokonania blisko 804 kilometry trasy, w tym 13 odcinków specjalnych o długości ponad 230 km.
Zapraszamy do kibicowania zawodnikom na trasach rajdu!
Śladami budynków, których już nie ma
Święto Niepodległości z... włoską motoryzacją
Miasteczko Rajdowe z Doskoczem, Herbą, Zawadą
Pojadą dla przyjaciela
Jagna Marczułajtis-Walczak twarzą Rajdu Polski Kobiet
Startuje Xiaomi Kite Cup driven by Land Rover
Mazda CX-3 dołącza do polskiej gamy
Hybrydy przebojem polskiego rynku
Nowy Outback, nie tylko na szosę
Fiat 500X w salonach
Ciekawa nuda, czyli nowy VW Passat
Bydgoszcz opanowana przez motocyklistów
Będzie nawet Hermaszewski
Druga odsłona Bezpiecznej Jazdy z Oponeo.pl
Slalomem przez Kartodrom
Bezpieczna jazda z Oponeo.pl
W kościele msza, na torze jazda
Jubileuszowa msza, a po niej trening na torze
Gdzie dwóch się bije... tam Czech korzysta
Rajdowanie po toruńsku
Trening pod obstrzałem
Gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta
W drodze do Monte Carlo
Ściagnie na wystawie
Pięknego Małego Dakaru
Rajdowy klasyk na krzyżackich szutrach
Rajd z widokiem na Wisłę
Kopernik ruszył rajdami
Katarzynka otwiera rajdowy sezon
Czy jestem Mistrzem Polski?
Powalczą o Mistrza Polski?
Wciąż odczuwam wielką satysfakcję
Jak zacząć wielką przygodę ?
Mocny kalendarz, nowe obowiązki
Znamy kalendarz RSMP 2023
Rajd z tradycjami w Grodzie Kopernika
Hołowczyc zwycięża w Drawsku Pomorskim
Drawsko Pomorskie otworzy rajdowy sezon w Polsce
Toyota zwycięża Dakar
Podwójne podium Toyoty
Borys z kolejnym zwycięstwem w mistrzostwach kraju
Maksym powalczy na maksa
Mazda z nowym Pucharem
Toruńskie deja vu
Zaiskrzyło w finale, wygrał Cywiński
Kuchar dominuje, pech Gacka
Blisko setka zawodników na starcie
Tanie ściganie dla każdego
Oponeo walczy o rajdową licencję
Będą strzały na Poligonie
Oponeo w Mistrzostwach Europy
Marzec na wysokich obrotach
Nowe barwy zespołu OPONEO MOTORSPORT na Rajd Barbórka
Chytry lis na koszyckich oesach
Prędkość była OK, tylko zakręt za ciasny
Wierny pierwszej miłości
Życiówka Gagackiego
Marcin Gagacki członkiem kadry narodowej
Szybki, bo jechał bez hamulców
Po Szwajcarii Gagacki liderem