Subaru na podium
9. Rajd Zimowy modeli RC, rozpoczynający rywalizację w sezonie 2014, z pewnością na długo zostanie w pamięci zespołu Subaru Poland RC Team. Początkowe kłopoty techniczne nie zaprzepaściły szansy na końcowy sukces.
9. Rajd Zimowy otworzył rywalizację w Rajdowych Mistrzostwach Torunia modeli RC w sezonie 2014. Na Motoarenie pojawiła się rekordowa liczba 39. kierowców elektrycznych rajdówek niemal z całej Polski. Zabrakło jedynie... śniegu, a wszystkie "oesy" przebiegały po szutrowej części toruńskiego toru żużlowego. Nowością w Rajdzie Zimowym był przebieg rywalizacji - zawodnicy musieli sami sobie serwisować auta, a ostatnia próba, łączaca wszystkie trzy "oesy" rozegrana została systemem rajdowym wzorowanym na zawodach w skali 1:1. Sportowa zabawa zakończyła się więc późnym wieczorem, a ostatnie rajdówki walczyły na odcinku już po zapadnięciu zmroku.
Ten sezon toruńsko-krakowski zespół Subaru Poland RC Team również rozpoczął od sporych zmian. Największa z nich dotyczy samego modelu - poczciwe podwozie TL-01 Tamiya zostało zastąpione najnowszą konstrukcją japońskiego producenta modeli RC o oznaczeniu XV-01. Zaawansowana technika zapewnia dużo lepsze wyczucie auta i precyzyjną jazdę. Pod "maskę" Subaru Imprezy 08 trafił bezszczotkowy silnik Sonic błyskawicznie zapewniający odpowiednio dawkę mocy i wysoki moment obrotowy. Napęd na cztery koła przenoszony jest teraz za pomocą paska (zamiast aluminiowego wału). Pierwsze testy, które zespół odbył przed Rajdem Zimowym, dawały nadzieję, że w tym sezonie uda się nawiązać walkę z rywalami. Niestety, początek rajdu okazał się bardzo pechowy.
- Wydawać by się mogło, że wszystko mieliśmy dopięte na ostatni guzik. Pierwsze treningi przed niedzielnym rajdem szybko ujawniły problemy z układem kierowniczym. Kupiliśmy więc nowe serwo i kłopoty zniknęły. Auto było gotowe do walki - mówi Michał Jasiński, zawodnik SPRCT. - Dzień przed rajdem byliśmy w Ostródzie na targach motoryzacyjnych Auto Moto Arena. Tam prezentowaliśmy swój zespół i organizowaliśmy mały rajd dla kibiców. Nasze auto pełnio rolę pokazówki - sporo więc jeździło. Niestety, w niedzielę posłuszeństwa odmówiła już bateria zasilająca rajdówkę - ułamał się kabel. Musieliśmy więc skorzystać z systemu Super Rally, otrzymując najgorszy czas w klasie S1600 plus 10 sekund kary. Na trzecim oesie również były problemy z energią - tym razem winny był regulator, który nie został przeprogramowany z sobotniej konfiguracji i przy ubywającej pojemności akumulatora zmniejszał dopływ prądu do silnika. Auto raz jechało szybko, a raz tempem umożliwiającym zmęczonemu żółwiowi spokojnie nas wyprzedzić, nawet idąc tyłem.
Na szczęście powiedzenie, że prawdziwego mężczyznę poznaje się po tym jak kończy, a nie jak zaczyna, można teraz delikatnie przerobić na wariant "małego rajdowca". Po pierwszych niepowodzeniach, kolejne "oesy" udało się przejechać czysto i dość szybkim tempem.
- Awarie udało się szybko wyeliminować i później Subaru nie sprawiało już żadnego problemu, prowadziło się naprawdę rewelacyjnie. Dobrze dobraliśmy opony oraz zawieszenie, choć skok amortyzatorów mógł być nieco większy. Zrobiliśmy naprawdę duży krok do przodu. Udało nam się wygrać z mocniejszymi "wurcami" oraz zawodnikami z klasy S2000. Na ostatnim najdłuższym "oesie" zanotowaliśmy 9. czas. Są więc nadzieję, że kolejny rajd będzie jeszcze szybszy (uśmiech) - dodaje Michał Jasiński.
Ostatecznie załoga Subaru Poland RC Team, startująca wyjątkowo w karoserii rajdówki Wojtka Chuchały i Kamila Hellera, zakończyła 9. Rajd Zimowy na 3. miejscu w klasie S1600, zgarniając swój pierwszy w historii puchar. W klasyfikacji generalnej biało-niebieski team był 17-ty (na 39. startujących).
Kolejny start w Rajdowych Mistrzostwach Torunia modeli RC został zaplanowany na 16. marca, a zespół Subaru Poland RC Team zobaczymy wtedy na betonowej kostce 5. Rajdu Motoareny.
Auchan Cup ma pierwszych zwycięzców
Chcą mieć Opatrzność po swojej stronie
Rajdem po Grudziądzu
Na Tartacznej dziury jak w Etiopii
Maraton Transgothica startuje z Torunia
Na Moto Show do Konina
Męski weekend z Saletą
Rallycross jednak zostaje
Od motorynki po hipercary
Od 15 lat jesteśmy z Wami!
Będą superauta, zabytki, a nawet... UFO
Rekordowy zlot Mercedesów
Wielki zlot Gwiazd w Grodzie Kopernika
Pasja, która rodzi sukces
Proace Verso.Rodzinny biznes XXL
Fiat Tipo.Bo piękno tkwi w prostocie
Levorg.Pomiędzy torem a pustynią
Superb.Luksus po czesku
Fiat 500X.Pięćsetka dla wymagających
Używane auto - sprawdzamy przed zakupem
Dlaczego warto sprowadzić auto z zagranicy?
Spadek wartości auta, gdy spada... temperatura
Jak ogień i... ogień
Sprawdzenie VIN pomoże wycenić używane auto
W błocie po sam dach
Maraton Transgothica startuje z Torunia
Prolog rajdu Transgothica 2009
Gwiazdy błyszczały w Grodzie Kopernika
Motor Show 2017
Salonowe premiery Moto-Tor
12. Master Truck
Poznań Motor Show 2016
Przekraczać granice, bezpiecznie
Rajdy przeprawowe, co to jest?
Toyota wspiera rajdy terenowe
Rajdy z pilotem... do sterowania
Leśny na Strumykowej
Wakacyjny Power Sprint
Król pokazuje klasę, choć koronę oddaje
Nocne ściganie na MotoParku
Rajd z małym jubileuszem
Żużlowcy na lodzie, rajdowcy na żużlu
Gwiazdy wróciły, Stolica dominuje
Rekin będzie atakował
Rekin znowu atakuje
Banita z Sherwood ciemności się nie boi
Quattro Rally Team stawia na dobrą zabawę
Traxxas buduje Frankensteina
Kraina w mini skali
Pakiet atrakcji na Powitanie Lata
Oponiarska ruletka w małej skali
Debiutanci w afrykańskim słońcu
Kontaktowe wyścigi bez... kontaktu
Trasy nowe, grochówka po staremu
Mistrz odpuszczać nie zamierza
Toruń powraca do rajdowej elity
Na Poligonie decydowały sekundy
Minutą ciszy uczczą pamięć ofiar
Motofani poświętują na torze
Po Torze Toruń pojadą... pod prąd
Jedenastolatek zrobił show przed tysiącami widzów
Do Rallylandu powraca duże ściganie
Pogodowy rollercoaster na inaugurację
Mocne otwarcie sezonu
Borys Piotrowski nagrodzony na gali