Ducati w każdy teren

Data publikacji: 2021-12-15

Wśród nowości na przyszły rok producent z Bolonii ma zupełnie nowy model - DesertX. To maszyna stworzenia do radzenia sobie w nawet ekstremalnie trudnych off-roadowych warunkach.

Ducati DesertX to motocykl o charakterze terenowym, który skutecznie poszerza granice tego, co można zrobić z Ducati. Pustynne wydmy, szutrowe drogi i górskie szlaki: dzięki DesertX marzenia podróżnicze nie mają granic.

Wyposażony w 21-calowe koło przednie i 18-calowe tylne, nowy DesertX został zaprojektowany, aby sprostać najbardziej wymagającym nawierzchniom. Cenne doświadczenie Ducati w zakresie jazdy drogowej zaowocowało stworzeniem łatwego w prowadzeniu motocykla, który świetnie radzi sobie na asfalcie, ale też poza nim.

Enduro w najlepszym wydaniu

Projekt DesertX narodził się w 2019 roku, kiedy Ducati zaprezentowało koncept modelu, wywołując tym samym mnóstwo pozytywnych reakcji wśród motocyklistów z całego świata. To ciepłe przyjęcie dało producentowi z Bolonii decydujący impuls do przekształcenia konceptu w funkcjonalny i skuteczny motocykl dla wszystkich fanów bezkresnych podróży motocyklowych.

DesertX stanowi współczesną interpretację linii motocykli Enduro z lat 80-tych, stworzoną przez Ducati Centro Stile. Nowa odsłona wizualnie składa się z trzech kluczowych elementów: zbiornika wraz z osłonami bocznymi, siedziska oraz przedniej szyby z charakterystycznym, podwójnym reflektorem. Ciekawym zabiegiem stylistycznym jest również użycie czarnych i białych powierzchni.

Układ podwozia nowego Ducati DesertX obejmuje nową ramę kratownicową wykonaną ze stali oraz zawieszenie o długim skoku z dedykowanymi ustawieniami, aby zapewnić efektywne działanie nawet w najbardziej wymagających warunkach. Optymalizacja wszystkich komponentów doprowadziła do powstania wydajnego motocykla, którego masa na sucho wynosi 202 kg. DesertX jest intuicyjny i zapewnia precyzję prowadzenia na każdej nawierzchni dzięki imponującej zdolności do pochłaniania nierówności.

Przednie zawieszenie DesertX składa się z widelca upside-down Kayaba o średnicy 46 mm i skoku 230 mm. Z tyłu z kolei zastosowano monoshock Kayaba. Oba elementy są regulowane w zakresie kompresji, odbicia i napięcia wstępnego. Amortyzator z tyłu połączony jest z aluminiowym wahaczem i pozwala na skok tylnego koła wynoszący 220 mm. Ponadto, nowy DesertX ma duży prześwit wynoszący 250 mm, co sprawia, że świetnie nadaje się do ekstremalnych przygód offroadowych.

Warto zauważyć, że w nowym DesertX zastosowano opony o niespotykanym dotąd w Ducati rozmiarze: 21" z przodu i 18" z tyłu. Standardowe opony bezdętkowe Pirelli Scorpion Rally STR stanowią idealny wybór do wszechstronnego użytkowania motocykla, a także poprawiają bezpieczeństwo i pozwalają na łatwiejszą naprawę w razie ich przebicia podczas jazdy offroadowej. DesertX jest również homologowany do montażu opon terenowych i szosowych.

Układ hamulcowy wyposażony jest w ABS działający na zakrętach, podobnie jak we wszystkich motocyklach Ducati. Z przodu zastosowano monoblokowe, radialne zaciski Brembo M50 z czterema tłoczkami i podwójną tarczę o średnicy 320 mm, a z tyłu dwutłoczkowy zacisk Brembo wraz z tarczą o średnicy 265 mm. Ustawienie siły hamowania zostało opracowane tak, aby oferować doskonałą modulację podczas jazdy w terenie i na śliskich nawierzchniach, ale także w ruchu drogowym.

Komfort na bezdrożach

Ergonomia nowego DesertX została opracowana podczas długich i wymagających sesji testowych w terenie i na asfalcie. Ustawienie siedzisko-podnóżek-kierownica oferuje komfort podczas jazdy szosowej, a także jest niezwykle wydajne podczas jazdy na stojąco. Kanapa ma wysokość 875 mm (można obniżyć ją akcesoryjnym siedziskiem) i dzięki dobremu wyprofilowaniu gwarantuje pewny kontakt z podłożem.

Technicy Ducati intensywnie pracowali, aby DesertX był motocyklem przyjaznym na każdej drodze. Na przykład: pozycja jazdy jest wygodna zarówno dla kierowcy, jak i pasażera, dzięki kształtowi kanapy i specjalnej wyściółce. Szczegółowo przeanalizowano przepływ powietrza i odprowadzanie ciepła z silnika, a także aerodynamikę – kształt i rozmiar przedniej szyby był obiektem wielu badań.

Zasięg pozwalający na długie podróże gwarantuje zbiornik o pojemności ponad 21 litrów. Ponadto istnieje możliwość zamontowania w tylnej części akcesoryjnego zbiornika, w którym zmieści się kolejne 8 litrów paliwa. Transfer paliwa z tylnego do przedniego zbiornika jest włączany automatycznie, gdy poziom paliwa w głównym zbiorniku spadnie poniżej określonego poziomu, ale można go też aktywować na życzenie.

Sercem nowego modelu DesertX jest chłodzony cieczą silnik Testastretta 11° z rozrządem desmodromicznym, o pojemności 937 cm3. Jednostka charakteryzująca się niezawodnością i spełniająca normę Euro 5 dostarcza 110 KM przy 9250 obr./min i maksymalny moment obrotowy 92 Nm przy 6500 obr./min. Silnik otrzymał wszystkie usprawnienia, które pojawiły się już w modelach Monster i Multistrada V2, w tym lekkie i kompaktowe sprzęgło 8-tarczowe. Redukcja masy dwucylindrowego motoru to aż 1,7 kg w porównaniu z poprzednią wersją.

Aby zapewnić najlepsze osiągi w jeździe offroadowej układ napędowy został specjalnie zoptymalizowany. Skrzynia biegów ma dedykowane przełożenia, które zostały skrócone. Zwłaszcza pierwszy i drugi bieg są znacznie krótsze, aby ułatwić jazdę z niewielkimi prędkościami w trudnym terenie. Szósty bieg jest z kolei odpowiednio długi, aby ułatwić prowadzenie na autostradzie przy zachowaniu niskich prędkości obrotowych silnika, co przekłada się na ograniczone zużycie paliwa i wyższy poziom komfortu.

Elektronika wspierająca kierowcę

Na szczególne wyróżnienie zasługują najnowocześniejsze systemy elektroniczne, które oferują znakomitą wydajność i bezpieczeństwo. Nowy DesertX jest wyposażony w 6 trybów jazdy (Enduro, Rally, Sport, Touring, Urban i Wet) pracujących w połączeniu z 4 trybami mocy (Full, High, Medium i Low), które istotnie zmieniają responsywność silnika Testastretta.

Tryb jazdy Enduro pozwala pokonywać najbardziej wymagające odcinki i jest bardzo precyzyjny dzięki zmniejszonej mocy. Z kolei tryb jazdy Rally, z pełną mocą silnika i zredukowaną kontrolą elektroniczną, jest przeznaczony dla doświadczonych motocyklistów, którzy chcą w pełni wykorzystać możliwości terenowe Ducati DesertX.

Każdy tryb jazdy może zostać dowolnie skonfigurowany, aby poszczególne systemy elektroniczne oparte na inercyjnej platformie Bosch IMU interweniowały na różnych poziomach: Engine Brake Control (EBC), Ducati Traction Control (DTC), Ducati Wheelie Control (DWC), Ducati Quick Shift (DQS) Up & Down oraz Cornering ABS. W trybach jazdy dedykowanych do jazdy terenowej (Enduro i Rally), ABS można również całkowicie dezaktywować dedykowanym przyciskiem.

Kolorowy, 5-calowy wyświetlacz TFT o wysokiej rozdzielczości został zamontowany wertykalnie i ustawiony w taki sposób, aby zapewnić przejrzysty odczyt informacji również podczas jazdy na stojąco. Oprzyrządowanie jest predysponowane do zintegrowania opcjonalnego systemu multimedialnego Ducati, który umożliwia kierowcy podłączenie telefonu, aktywując w ten sposób nowe funkcje, takie jak muzyka, połączenia przychodzące i wychodzące, a także nawigacja, która wyświetla wskazówki zakręt po zakręcie.

Kierowca ma możliwość wyboru pomiędzy dwoma trybami informacyjnymi wyświetlacza: Standard i Rally. Opcja Standard prezentuje wszystkie informacje drogowe: wyraźny obrotomierz i prędkościomierz, wskaźnik włączonego biegu i poziomu paliwa, a także inne przydatne informacje dotyczące podróży. Funkcja Trip Master jest elementem trybu Rally. Symuluje ona działanie metromierza stosowanego w motocyklach rajdowych i pozwala na korekcję wskazania licznika za pomocą przycisków.

Najwyższe cechy technologiczne reprezentuje również system oświetleniowy. Podwójny przedni reflektor LED ze światłami do jazdy dziennej (DRL) został zaprojektowany, aby zapewnić doskonałą widoczność, co jest szczególnie ważne w przypadku motocykla zdolnego do jazdy w każdych warunkach. Tylne światło jest wyposażone w Ducati Brake Light, czyli specjalny system, który w przypadku nagłego hamowania automatycznie aktywuje miganie tylnego światła, aby ostrzec pojazdy jadące z tyłu.

Akcesoria i ubiór do kompletu

Motocykl może być dostosowywany według własnych potrzeb poprzez szeroką gamę akcesoriów Ducati Performance. Dostępne są między innymi: rajdowe siedzisko poprawiające skuteczność w jeździe offroadowej, dodatkowy zbiornik paliwa na 8 litrów, aluminiowe kufry boczne i centralny o łącznej pojemności 117 l, dodatkowe reflektory LED, stopka centralna i podgrzewane manetki. W ramach wyposażenia opcjonalnego zamówić można również homologowany układ wydechowy Termignoni, który oferowany jest również w wariancie wyścigowym, z dedykowanym mapowaniem, zwiększającym wartości mocy i momentu obrotowego o 7 procent.

Wyrazisty charakter Ducati DesertX zasłużył na szczególne wyróżnienie, dlatego Ducati Centro Stile zaprojektowało dedykowaną kolekcję odzieży, która nawiązuje do kolorystyki motocykla. Wyjątkowa linia inspirowana stylem Dakaru nazwana została 21/18, jako hołd dla rozmiaru kół tego motocykla. Strój składający się z kurtki, spodni i kasku będzie dostępny w limitowanej edycji. Częścią tej ekskluzywnej kolekcji jest również odzież lifestylowa, składająca się z bluzy, T-shirtów i czapek.

Produkcja DesertX rozpocznie się w maju 2022 roku. Motocykl będzie również dostępny w wersji o obniżonej mocy dla posiadaczy prawa jazdy kategorii A2. Dla modelu DesertX producent oferuje ekskluzywną, czteroletnią gwarancję 4Ever Ducati bez limitu przebiegu.

W filmie promującym Ducati DesertX wystąpił sam Antoine Meo, pięciokrotny mistrz świata enduro, który sprawdził potencjał motocykla na Fossil Rock na pustyni Sharjah w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Oto te VIDEO.

Źródło: Ducati Polska

 

Autor: Nadesłane

Komentarz do artykułu
Brak komentarzy.
SZUKAJ W SERWISIE!
rynek Brak artykułów
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm Nasze strony: Modelmania | OtoModel | Magazyn RC AUTA