JazdaMiejska.pl | moto magazyn
Cztery mity jazdy samochodem zimą

Cztery mity jazdy samochodem w zimie

Data publikacji: 2022-12-22

Spadł śnieg i jak co roku wśród kierowców ożywają dyskusje, jak w takich warunkach bezpiecznie prowadzić. Niektóre z rozpowszechnionych poglądów na temat zimowej techniki jazdy są słuszne.

Zawsze gdy zaczyna się sezon zimowy, powracają dyskusje jak powinno się prowadzić samochód na śliskiej nawierzchni. Niestety, wśród kierowców funkcjonuje wiele mylnych poglądów na ten temat. „Część mitów na temat zimowej techniki jazdy to przekonania może nieprawdziwe, ale nie narażające nikogo na ryzyko. Są jednak też takie, które są nie tylko błędne, ale które mogą też skutkować wypadkami na drodze. Te mity warto poddać racjonalnej ocenie i obalić” mówi Wojciech Szajnert, instruktor jazdy defensywnej w Trenerjazdy.pl.

Mit nr 1: „Kiedy jest ślisko, powinno się hamować redukcjami biegów”

Często spotykamy się z opiniami, że na śliskiej nawierzchni powinno się jak najrzadziej używać hamulca, a zamiast tego wytracać prędkość wykonując kolejne redukcje biegów. Nie jest to jednak prawda, i nie powinno się w ten sposób jeździć. Dlaczego? Jest po temu szereg powodów:

  • Podczas hamowania samymi redukcjami nie włączają się światła „stop”, więc taka jazda jest nieczytelna dla kierowców jadących za nami. Brak sygnalizowania manewrów zawsze jest błędem, a w zimowych warunkach błędem szczególnie poważnym.
  • Hamując wyłącznie biegami, nie możemy skorzystać z korzyści, które daje nam system ABS, bo po prostu nie ma on wtedy możliwości się załączyć. To tak, jakbyśmy cofnęli się do epoki pojazdów z czasów PRL.
  • Hamowania wykonywane za pomocą redukcji są mniej precyzyjne, niż gdybyśmy używali pedału hamulca.
  • Hamowanie biegami jest z definicji mniej skuteczne, bo zamiast hamować wszystkimi czterema kołami, hamujemy tylko dwoma, znajdującymi się na osi napędzanej (nie dotyczy to tylko aut ze stałym napędem na cztery koła).
  • Dodatkowo, redukcje mogą zdestabilizować samochód. Zwłaszcza zredukowanie biegu
    w zakręcie o śliskiej nawierzchni grozi poślizgiem osi napędzanej i wypadnięciem z drogi.

Jak w takim razie powinniśmy wytracać prędkość na śliskiej nawierzchni? Po prostu używajmy hamulców. „Ani na śliskiej, ani na przyczepnej nawierzchni nie powinno się hamować samymi redukcjami biegów” – mówi Wojciech Szajnert. „Aby łagodnie zmniejszyć szybkość na długim odcinku drogi, możemy po prostu zdjąć nogę z gazu i wykorzystać efekt hamowania silnikiem. Jednak jeśli potrzebujemy zwolnić bardziej zdecydowanie, należy do tego użyć pedału hamulca. Jeśli uruchamia się ABS, spokojnie pozwólmy mu pracować – po to został zaprojektowany. Natomiast próby mocnego hamowania za pomocą samych redukcji biegów są błędem w technice jazdy.” – podsumowuje.

Mit nr 2: „Mam napęd na cztery koła, więc w zimie mogę jeździć szybciej”

Wieloma samochodami z napędem na cztery koła łatwiej jeździ się w zimie, bo pozwalają sprawniej się rozpędzać i dobrze radzą sobie w głębokim śniegu. Nowoczesne auta z napędem 4x4 często bywają też stabilniejsze w zakrętach. Niestety, wielu kierowców zapomina przy tym, że samochód z napędem na obie osie wcale nie hamuje lepiej, niż podobne auto z napędem na jedną oś! Hamuje tak samo, i dlatego w zimie należy takim pojazdem jeździć równie ostrożnie.
W pewnym sensie nawet ostrożniej, bo w aucie 4x4 łatwiej na śliskiej nawierzchni rozpędzić się do prędkości, z której nie zdołamy na czas zahamować.

Wojciech Szajnert dodaje: „Wielu kierowców uważa, że napęd na cztery koła w magiczny sposób poprawia przyczepność nie tylko podczas rozpędzania, ale także podczas hamowania. Niestety nie jest to prawdą. Dlatego jadąc samochodem z napędem 4x4, prowadźmy ze szczególną rozwagą, bo takie auto hamuje tak samo, jak każde inne.”

Mit nr 3: „W awaryjnej sytuacji dobry kierowca zahamuje lepiej, niż ABS”

Obecnie prawie każdy już pojazd poruszający się po polskich drogach jest wyposażony w system ABS. Niestety wciąż pokutuje u nas pogląd, zgodnie z którym ABS to rozwiązanie dla początkujących, podczas gdy doświadczony kierowca na śliskim zahamuje skuteczniej. Stąd wynikają różne porady sugerujące, że w razie hamowania awaryjnego na śliskiej nawierzchni należy hamować pulsacyjnie albo „z wyczuciem”. Jest to nieprawda. W samochodzie z ABS, w awaryjnej sytuacji wymagającej mocnego hamowania należy po prostu nacisnąć pedał hamulca
z całej siły, jednocześnie wciskając sprzęgło. Pozwólmy systemowi ABS pracować, utrzymując nacisk na oba pedały aż do zakończenia manewru. Dotyczy to zresztą każdych warunków – zarówno nawierzchni śliskiej, jak i przyczepnej. W samochodzie z automatyczną skrzynią biegów w analogicznej sytuacji wciskamy sam hamulec.

„Oczywiście zalecenie, aby wciskać pedał hamulca z całej siły, dotyczy tylko okoliczności w których potrzebujemy maksymalnej siły hamowania. W zwyczajnych, codziennych sytuacjach należy hamować z taką siłą, jaka w danym momencie jest nam potrzebna” uzupełnia Wojciech Szajnert.

Mit nr 4: „Największym zagrożeniem w zimie jest poślizg”

Wielu kierowców w zimie najbardziej obawia się poślizgów. Jest w tym wiele prawdy, ale
w miesiącach zimowych mamy do czynienia ze znacznie większym zagrożeniem: ryzykiem potrącenia pieszego.

Co roku w okresie grudzień-luty liczba wypadków z udziałem pieszych wzrasta nawet dwukrotnie, i są to wypadki nieporównanie częstsze niż zdarzenia, w których doszło do poślizgu. Wynika to
z faktu, że wcześniej zapada zmrok, w godzinach popołudniowego szczytu jest już ciemno,
i kierowcom trudniej zauważyć pieszych.

Główna przyczyna poważnych wypadków w zimie to więc wcale nie wpadnięcie w poślizg,
a właśnie potrącenie pieszego. Dlatego w zimie uważajmy na pieszych! „Starajmy się unikać poślizgów, ale przede wszystkim dbajmy o bezpieczeństwo pieszych i z tego zróbmy w zimie nasz priorytet” – podkreśla Wojciech Szajnert.

Autor: Jazda Miejska

Komentarz do artykułu
Brak komentarzy.
SZUKAJ W SERWISIE!
OtoModel - ogłoszenia modeli RC, części Traxxas Arrma HPI i inne
technika Brak artykułów
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm Nasze strony: Modelmania | OtoModel | Magazyn RC AUTA