Samochodem po angielskich drogach
Data publikacji: 2012-01-18
Jeśli planujecie w najbliższym czasie zimową podróż do Wielkiej Brytanii, warto przeczytać ten poradnik. Pokażemy Wam, o czy należy pamiętać wkraczając na tamtejsze drogi.
Pamiętaj, że:
- Ruch lewostronny to nie tylko trzymanie się przeciwnej niż normalnie strony jezdni. Wciąż musisz walczyć z nabytymi odruchami. Uwaga zwłaszcza na odruchowe spoglądanie w lewo zamiast w prawo (np. przy dojeżdżaniu do drogi głównej) - to częsty powód kolizji!
- Nie ma zasady prawej czy lewej ręki, z wyjątkiem dojazdu do ronda (pierwszeństwo dla nadjeżdżającego z prawej). Bardzo mało jest równorzędnych skrzyżowań, za to ronda możemy spotkać niemal na każdej ulicy.
- Na angielskich drogach jest bardzo dużo kamer, a kierowcy łamiący przepisy są skutecznie ścigani i bardziej restrykcyjnie niż w Polsce karani.
- Piesi są przyzwyczajeni, że kierowcy ich przepuszczają i to nawet przy czerwonym świetle. Bądź gotowy, że wejdą na jezdnię, jeśli się do niej zbliżają. Niezależnie od światła.
- Rowerzysta zawsze ma rację, nawet jeśli nie ma racji. I nie zawaha się wykorzystać swojej uprzywilejowanej pozycji.
- Jeźdźcy na koniach, stada owiec i bydła to nie jest rzadkość na drogach, wręcz przeciwnie - trzeba zachować szczególną ostrożność.
- Ograniczenia prędkości dla samochodów osobowych i motocykli: na autostradzie 70 mil/h (112 km/h); inne drogi: obszar zabudowany 30 mil/h [48 km/h], single carriageway, czyli drogi bez pasa rozdzielającego jezdnie o przeciwnym kierunku ruchu 60 mil/h [96km/h], a dual carriageway, czyli droga z pasem rozdzielającym jezdnie ? limit jak na autostradach).
- Peryferyjne drogi są wąskie i często obsadzone dodatkowo utrudniającymi widoczność żywopłotami - trzeba dostosować prędkość, aby móc zatrzymać się w razie potrzeby na swoim pasie w granicach widoczności, czyli na odcinku, który widzisz, a przy mijaniu korzystać z zatoczek lub poszerzeń.
- Pasy dla autobusów - nie wjeżdżamy na nie, nawet jeśli chcemy tylko wyprzedzić. Wjazd zarejestrują kamery.
- Za jazdę pod wpływem alkoholu grożą poważne restrykcje - dużo większe niż w Polsce. Limity:
- 35 mikrogramów (0,73‰) alkoholu w wydychanym powietrzu,
- 80 miligramów alkoholu (1,68‰) w krwi,
- 107 miligramów alkoholu (2,24‰)/ w moczu. - Kary za przestępstwa związane z prowadzeniem pojazdu pod wpływem alkoholu:
1. Odmowa badania alkomatem, dostarczenia próbki krwi lub moczu grozi:
- utratą uprawnień do prowadzenia pojazdów na co najmniej 1 rok,
- pozbawieniem wolności na okres do 6 miesięcy,
- mandatem karnym do 5 000 funtów;
2. Prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwym grozi:
- obowiązkową utratą uprawnień do prowadzenia pojazdów na minimum 1 rok przy pierwszym wykroczeniu tego typu (3 lata, jeśli było to drugie wykroczenie w ciągu 10 lat)
- pozbawieniem wolności na 6 miesięcy,
- mandatem karnym do 5 000 funtów;
3. Odpowiadanie za pojazd mechaniczny w stanie nietrzeźwym grozi:
- utratą uprawnień do prowadzenia pojazdu (wg wyroku sądu),
- pozbawieniem wolności do 3 miesięcy,
- mandatem karnym do 2 500 funtów;
4. Spowodowanie śmierci w wyniku jazdy pod wpływem alkoholu grozi:
- utratą uprawnień do prowadzenia pojazdu na co najmniej 2 lata,
- pozbawieniem wolności na okres do lat 14,
- nieograniczonym mandatem karnym (wg wyroku sądu),
- koniecznością zdania rozszerzonego egzaminu na prawo jazdy. - Uwaga na ciężarowy tranzyt z kontynentu oraz vany dostawcze - kierowcy tirów z kierownicą z lewej nie widzą wszystkiego (ogromne martwe pole w lusterkach), a dostawcy jeżdżą mało bezpiecznie.
- Parkowanie - dużo bardziej utrudnione. Wielka machina ścigania (zdjęcia, mandaty). Kiedy są pojedyncze linie, koniecznie trzeba zwracać uwagę na tabliczki mówiące o możliwości parkowania.
- Nie ma obowiązku używania świateł mijania na drogach oświetlonych, ale uwaga - chodzi o drogi w terenie zabudowanym, czyli takim, który jest oświetlony lampami ustawionymi w odległości 100 m od siebie. Wtedy standardowo dopuszczalna prędkość to 30mil/h i standardowo korzysta się ze świateł pozycyjnych, ale można (nie trzeba) korzystać ze świateł mijania. Gdy jednak są znaki podwyższające limit prędkości, np. 40 mil/h, to używanie świateł mijania jest już konieczne.
Źródło: EMANO, wydawca "Brytyjskiego Kodeksu Drogowego", w języku polskim, www.emano.co.uk.
Autor: Jazda Miejska
Brak komentarzy.
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r.
O nas
|
Polityka prywatności
|
Reklama
|
Katalog firm
Nasze strony:
Modelmania
|
OtoModel
|
Magazyn RC AUTA