JazdaMiejska.pl | moto magazyn
Dacia Duster - rumuńska terenówka z napędem Nissana Qashqai

Terenówka za pół darmo

Zobacz zdjęcia: Dacia Duster | Data publikacji: 2010-05-21

Napęd na cztery koła i przestronność jak w szkolnym autobusie. Do tego niska cena, dobre wyposażenie i jakość firmowana przez Renault. Dacia Duster nie czeka na równe drogi - jeździ po wszystkim.

Czy dysponując kwotą niespełna czterdziestu tysięcy złotych można stać się posiadaczem nowego samochodu terenowego? Oczywiście..., że nie. Ale dysponując zbliżoną kwotą można już kupić przyzwoite auto z napędem na cztery koła i zdolne pokonać niejedną trudną przeszkodę. Jakie? Zdziwicie się, ale Dacię.

Rumuński producent samochodów, który dzięki Renault rozwija się szybciej niż polska myśl motoryzacyjna, przedstawił swój nowy model - Dacię Duster. Auto, zbliżone wymiarami do rodzinnego kompakta (długość 4315mm), imponuje wielkością wnętrza i możliwościami jazdy w terenie. Choć do testów otrzymaliśmy wersję 4x2 (model z napędem 4x4 dostępny będzie pod koniec maja), to próby pokonania grząskiego piachu i kilku wymagających wzniesień okazały się dla Dustera błahostką, żeby nie powiedzieć "pikusiem". Duże, 16-calowe felgi (w testowanej wersji Laureate wykonane ze stopów lekkich) i pokaźny prześwit pozwalały na odrobinę szaleństwa w terenie. Zaskoczyło nas zabezpieczenie Dustera przed przeszkodami - osłony przedniej i tylnej części podwozia, w tym "mata" pod silnikiem, to bardzo przydatne "off-roadowe" akcesoria. Dodatkowo matowe progi boczne i nadmuchane błotniki dodają autu solidności i wyglądu rasowej terenówki. Sylwetka Dustera może się podobać, ale tą ocenę pozostawiamy już Państwu zapraszając do bogatej galerii zdjęć.

Dacia Duster testNiska cena, niska jakość?
Nie odkryjemy Ameryki twierdząc, że sukces Dacii w dużej mierze zależał od niskiej ceny. Podpierając się renomą francuskiego Renault, Dacia przyciąga klientów praktycznymi i poprawnie wykonanymi modelami. Większość z nas i tak narzeka na jakość plastików, odgłosy gołej blachy czy niedostatki wykończenia. Ale coś za coś. Czy Duster również będzie skazany na słowa krytyki?

Najtańsza wersja dostępna na polskim rynku (w cenie 39.900zł) nie rozpieszcza wyposażeniem (brak klimatyzacji, elektrycznie regulowanych szyb czy choćby radia) i razi czarnymi plastikami, zarówno w środku jak i na zewnątrz. Na szczęście niewielka dopłata (+3.900zł) wzbogaci naszą "terenówkę" o kilka przyjemnych dodatków. Dostaniemy już centralny zamek na pilota, elektrycznie sterowane szyby przednie, dodatkowe boczne poduszki powietrzne, relingi dachowe czy srebrne wykończenia konsoli centralnej i uchwytów drzwi przednich. Na liście opcji znajdziemy także ręczną klimatyzacją i aluminiowe felgi. Dokładając z portfela następne pięć tysięcy będziemy mogli pochwalić się niemal topową odmianą Dustera. Na liście wyposażenia standardowego znajdziemy ręczną klimatyzację, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, reflektory przeciwmgielne, komputer pokładowy i dwukolorowe zderzaki. Bardziej wybredni mogą dokupić jeszcze felgi aluminiowe, elektrycznie sterowane szyby tylne (o zgrozo! kto umieścił te przyciski z tyłu między przednimi fotelami?), a nawet skórzaną tapicerkę. Mało? Lista opcji imponuje długością, choć chciałoby się to wszystko otrzymać "w prezencie".

Jakość wykonania wnętrza "terenowej" Dacii zbliżona jest do pozostałej gamy modeli. Do tego, że w środku znajdziemy twarde plastiki, trzeba się już przyzwyczaić i nie grymasić. Szkoda tylko, że zabrakło funduszy na zaślepki śrub mocujących klamki, system zwijania rolety, czy odrobinę więcej kleju, żeby zakryć różne nieszczelności. Rozmieszczenie przycisków do sterowania szybami, lusterkami czy wysokością lamp przednich wymaga czasochłonnych poszukiwań - są upchane dość przypadkowo. No, ale w tej cenie nie można mieć wszystkiego. Duster na szczęście rekompensuje te niedociągnięcia dość pokaźną liczbą zalet.

Nowa Dacia DusterPróba terenowa
Duży prześwit, 16-calowe felgi w standardzie, liczne osłony podwozia, to mocne argumenty Dustera sprawdzajacego się w roli auta "terenowego". Oczywiście nadużywamy tutaj słowa "terenowego" - nie będziemy go przecież porównywać do Toyoty Land Cruiser czy choćby Mitsubishi Outlandera, choć ten ostatni w kategorii napędu 4x4 mógłby się zmierzyć z Dacią, i nie byłbym wcale taki pewien, czy zwycięstwo było po stronie "miśka". Nową Dacię Duster zaliczamy jednak do klasy crossoverów, czyli popularnych "krzyżówek" - coś z SUV-a, coś z kombi, coś z rodzinnego kompakta.

W terenie Dacia Duster 4x2 radzi sobie całkiem dobrze. Odradzamy jednak jazdę po grząskim i wymagającym terenie - seryjne "szosowe" opony, i tym bardziej brak napędu na tylną oś w testowanej wersji, z pewnością zakopie Dacię na dobre. Jednak wyprawa nad jezioro czy podmiejską działkę z pewnością będzie dla niej wyśmienitą przygodą. Tutaj Dacia czuje się jak ryba w wodzie. Idealnie dostrojone zawieszenie układa Dustera tak, aby pokonywał on piaszczyste garby i wzniesienia bez uszczerbku na komforcie przewożonych pasażerów. Miło zaskoczył nas fakt, że autem nie buja, nie wychyla na boki, ani nie jest zbyt twardo (wtedy nasze głowy mogłyby spotkać się z sufitem). Do wnętrza nie przedostawały się również żadne nieprzyjemne odgłosy pracy zawieszenia, także podczas jazdy utwardzoną drogą (lub asfaltem jak to niektórzy nazywają). Tutaj dajemy Dacii dużego plusa.

Do "terenowych" zalet Dustera dopisujemy jeszcze dobrą widoczność w każdym kierunku, wysoką pozycję za kierownicą i łatwość manewrowania. Układ kierowniczy, choć czasami "ospały" podczas szybkiej jazdy, przy leśnych prędkościach pozwala w pełni kontrolować zachowanie auta. Nawet brak systemu ASR nie zakłóca sportowej jazdy i z wielką radością mogliśmy pokonywać kolejne zakręty i łuki na luźnych nawierzchniach, bez obaw, że auto za chwilę pojedzie tam, gdzie tego nie chcemy. Kawał dobrej i solidnej roboty. A jak spisze się wersja 4x4, czyli z napędem na cztery koła? Sami jesteśmy ciekawi, tym bardziej że układ napędowy pochodzi z Nissana Qashqai! Chętnie sprawdzimy to pod koniec maja, gdy pojawi się w salonach.

Duster na co dzień
Terenowe zdolności Dustera z pewnością przydadzą się i w miejskim zgiełku. Duże koła i wysoki prześwit pozwolą bez obaw parkować w trudno dostępnych miejscach (np.: przy krawężnikach). Wysoka pozycja za kierownicą ułatwi manewrowanie autem i poprawia widoczność we wszystkich kierunkach. Dodatkowo zawsze będziemy czuć się "wyżsi" od innych uczestników ruchu. Lusterka boczne dobrze oddają to, co dzieje za tylną szybą naszego samochodu. Wspomaganie układu kierowniczego pracuje wydajnie, choć czasami mieliśmy wrażenie, że za późno.

Dacia Duster 4x4Do napędu testowanego modelu posłużył, dobrze znany nam z Renault Megane, silnik benzynowy 1.6 o mocy 105 KM. I co tu dużo powiedzieć - nas rozczarował. Deklarowane przyspieszenie do 100km/h w czasie 11,5 sekundy trudno było uwierzyć. Silnik niechętnie zabierał się do pracy, dopiero wysokie obroty pozwalały na sprawne poruszanie się Dusterem. I choć nie jest to rajdówka, to jednak 105 KM powinno pracować dużo wydajniej i efektywniej. Do tego praca skrzyni biegów i wysoko "biorące" sprzęgło wymagało solidnego treningu i przyzwyczajenia się. Wbijanie każdego biegu nie odbyło się bez wyraźnych odgłosów "zazębiania" się skrzyni. Ale to może tylko jest tak na dotarciu?

Nowa Dacia Duster występuje również z dwoma silnikami diesla. Za pierwszy z nich 1.5 dCi 85KM musimy dopłacić 4.800zł. Wyższy o prawie 60 Nm moment obrotowy dostępny już poniżej 2.000 obrotów pozwala sądzić, że jazda Dusterem z takim motorem będzie przyjemniejsza. Spalanie niższe o prawie 3 litry na każde 100km również skłania do tego, aby rozważyć zakup wersji z silnikiem diesla. Dla wymagających dostępny jest również wariant o mocy 109KM.

Wnętrze Dustera zachęca wprost do jazdy. Wszyscy pasażerowie, nawet ci o wzroście 190cm, znajdą w nim wystarczającą ilość miejsca, zarówno na nogi, jak i nad głową. To prawdziwy van w małej skali. Fotele przednie zapewniają dobry komfort jazdy i utrzymują nasze plecy w pozycji pionowej nawet przy szybko pokonywanych zakrętach. Tylna kanapa, dzięki sporemu rozstawowi osi, została odsunięta dość daleko od przednich foteli, zapewniając tym samym wystarczającą ilość miejsca na kolana rosłych pasażerów. Dzielona w układzie 1/3 - 2/3 pozwala lepiej zagospodarować przestrzeń bagażową, która w standardowym położeniu i tak nie ma się czego wstydzić - kubatura prawie 500 litrów to znakomity wynik. Po złożeniu oparć tylnej kanapy uzyskujemy imponującą przestrzeń aż 1636 litrów. W najtańszych wersjach razić będzie dominująca czerń - w testowanej wersji mieliśmy ozdobne elementy w kolorze "brązowy shiny", ale to też nie był dobry wybór. Wystarczyłoby coś delikatnie srebrnego.

Wybieramy się do salonu
Nowa Dacia Duster dostępna jest w polskich salonach od połowy kwietnia. Na początku klienci mogli wybierać wersje z napędem tylko na przednią oś. Modele 4x4, które można już zamawiać, do odbioru będą na początku czerwca. Dopłata do wersji czteronapędowej wynosi 10.000zł. Wysoka kwota wynika ze znakomitej jakości tego rozwiązania, które zostało zapożyczone od sprawdzonego Nissana Qashqai. To ma być gwarancją doskonałej trakcji Dacii Duster w cięższym terenie.

Najtańsza wersja Dustera 4x2 została wyceniona na kwotę 39.900zł (z silnikiem 1.6 16V). Model z napędem 4x4 (w opcji Ambiance) kosztuje 10.000zł więcej, choć oprócz napędu dostaniemy jeszcze centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby przednie, relingi dachowe i boczne poduszki powietrzne. Najtańsza wersja z silnikiem diesla 1.5 dCi 85 KM (Ambiance) to wydatek rzędu 48.600zł. Topowa odmiana Laureate z napędem 4x4 i najmocniejszym silnikiem diesla 1.5 dCi 109KM kosztuje 64.400zł. Przedsiębiorców ucieszy fakt, że zakup nowej Dacii Duster może być objęty ulgą w postaci odpisu pełnego podatku VAT!. Gwarancja mechaniczna udzielana jest na okres 3 lat.

Autor: Michał Jasiński

Zdjęcia fot. Michał Jasiński Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 958Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 959Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 960Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 961Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 962Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 963Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 964Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 965Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 966Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 967Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 968Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 969Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 970Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 971Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 972Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 973Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 974Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 975Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 976Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 977Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 978Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 979Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 980Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 981Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 982Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 983Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 984Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 985Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 986Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 987Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 988Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 989Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 990Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 991Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 992Dacia Duster 1.6 4x2 test -foto 993

Komentarz do artykułu

jerry napisał(a) dnia: 2010-07-14

Prawie jak terenówka :-)
Silny konkurent dla Outlandera, Rav4 i CR-V.

hmmm napisał(a) dnia: 2010-05-16

A radio jak w starej Clio :( troszeczkę siara

SZUKAJ W SERWISIE!
OtoModel - ogłoszenia modeli RC, części Traxxas Arrma HPI i inne
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm Nasze strony: Modelmania | OtoModel | Magazyn RC AUTA