Journey we włoskich barwach
Freemont to pierwszy samochód marki Fiat, produkowany w efekcie partnerstwa z amerykańską Chrysler Group. Freemont to nazwa, która budzi poczucie absolutnej swobody lecz także gotowości na każde wyzwanie codziennego życia.
Fiat Freemont wychodzi naprzeciw najróżniejszym potrzebom rodzin i osób poszukujących obszernego, komfortowego i uniwersalnego środka transportu, który potrafi stawić czoła wspaniałej choć często zwariowanej rzeczywistości, a następnie - bezpiecznie i wygodnie zawieźć swoich pasażerów w weekendowy plener. Fiat Freemont z powodzeniem łączy elastyczność aranżacji wnętrza i prawdziwą funkcjonalność z oryginalnym i wyróżniającym się stylem, a dzięki swym wymiarom (długość 4890 mm, szerokość 1880 mm, wysokość 1690 mm) oraz potężnemu rozstawowi osi (2890 mm) - pojazd ten dysponuje niezwykle obszernym wnętrzem.
Można powiedzieć, że Fiat Freemont reprezentuje "Wszystko, czego oczekujesz od samochodu". Hasło to jest przekazem kampanii reklamowej, zwięźle oddające wyrafinowanego ducha tego pojazdu, który oferuje wszystko, czego możesz zapragnąć by jechać tam, gdzie chcesz i z kim zechcesz bez zbędnych kompromisów.
Charakterystyczny design tworzy masywny przód i tył samochodu, wyróżniający się tylnymi światłami wykonanymi w technologii LED. Wnętrze utrzymano w stylizacji typowej dla modeli Fiata, wykończono je miękkimi w dotyku materiałami. Uwagę zwraca zachodząca na boki tablica przyrządów z akcentami chromowanymi, całkowicie nowy zestaw wskaźników, duża konsola centralna oraz system multimedialny z zestawem głośnomówiącym z technologią Bluetooth i ekranem dotykowym o przekątnej 4,3 cala (109 mm), pozwalającym sterować ustawieniami trójstrefowej klimatyzacji i radioodtwarzacza CD/MP3. Integralną częścią systemu jest także port USB i gniazdo przyłączeniowe AUX.
Maksymalne wykorzystanie przestrzeni kabiny, wysoki komfort jazdy oraz wielofunkcyjność pojazdu zapewnia komplet siedmiu siedzeń w trzech rzędach. Otwierane pod kątem 90 stopni drzwi tylne oraz prosty w obsłudze mechanizm odsuwania siedzeń drugiego rzędu to sposób na ułatwienie dostępu do w pełni funkcjonalnego, trzeciego rzędu siedzeń, który można bez trudu złożyć, tworząc płaską i równą podłogę ładunkową. Składać można także siedzenia drugiego rzędu i oparcie fotela przedniego pasażera, uzyskując łącznie 32 różne konfiguracje aranżacji wnętrza. Doskonałą widoczność dookoła zapewnia amfiteatralna zabudowa siedzeń - ostatni rząd siedzeń usytuowany jest nieco wyżej niż środkowy, a ten z kolei - wyżej niż pierwszy. W drugim rzędzie siedzeń dostępny jest system "Child Booster Seat", czyli ruchome siedzisko, podwyższające o 100 mm wysokość siedzenia tak, aby dostosować pozycję przewożonych dzieci do standardowego położenia pasów bezpieczeństwa. Dzięki tej funkcji Freemont uważany być może bez wątpienia za "pojazd zdecydowanie przyjazny dla rodziny".
O komforcie podróżowania decydują podwyższone fotele kierowcy i przedniego pasażera, obszerne i ergonomiczne siedzenia, znaczna przestrzeń bagażowa (w tym dwa kryte schowki) oraz przestrzenny bagażnik o maksymalnej pojemności 1461 litrów z płaską podłogą ładunkową (po złożeniu siedzeń II i III rzędu), mieszczący nawet 10 standardowych walizek. We wnętrzu znaleźć można ponad 20 podręcznych skrytek i schowków o łącznej pojemności bagażnika typowego samochodu miejskiego. Obok głębokiego pojemnika na podręczne przedmioty w podłokietniku pomiędzy przednimi fotelami umieszczono port USB i przyłącze AUX (także dla iPoda) oraz gniazdko zasilania prądowego 12 V. Tego rodzaju rozwiązanie pozwala wygodnie korzystać z przenośnych urządzeń multimedialnych lub kontynuować ładowanie baterii, ukrywając je przed widokiem z zewnątrz po wyjściu z samochodu. Pod siedziskiem fotela przedniego pasażera przewidziano poręczny pojemnik na niezbędne drobiazgi, a przed drugim rzędem siedzeń - dwa duże pojemniki podłogowe.
Fiat Freemont napędzany jest nowoczesnym, turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,0 litrów wyposażonym w technologię MultiJet II oraz zmienną geometrię łopatek kierownicy spalin, dostępnym w dwóch wersjach o mocy 140 lub 170 KM, przekazywanej na koła przednie za pośrednictwem sześciostopniowej, manualnej skrzyni przekładniowej. Już wkrótce dostępna będzie wersja napędu na cztery koła (AWD) z silnikiem 2,0 MultiJet II 170KM lub benzynowym V-6 o mocy 276 KM z automatyczną skrzynią biegów. Za wyjątkiem 3,6-litrowego silnika benzynowego Pentastar i automatycznej skrzyni biegów z rodziny Chrysler Group, pozostałe zespoły napędowe produkowane są przez Fiat Powertrain.
Obie wersje Diesla 2.0 MultiJet II zaprojektowane zostały pod kątem optymalnego wyważenia osiągów, kultury pracy oraz zapotrzebowania na paliwo. Odpowiednie własności dynamiczne zapewnia moment maksymalny 350 Nm występujący w zakresie 1750-2500 obr/min w wersji 170 KM oraz 1750-2000 obr/min w wersji 140-konnej. Podczas normalnej eksploatacji (w zakresie do 3000 obr/min) moment obrotowy nie spada poniżej 300 Nm, a więc pozwala unikać częstej redukcji przełożeń, podnosząc przyjemność prowadzenia. Dzięki elastyczności obu jednostek napędowych Freemont jest samochodem dynamicznym i bezpiecznym: w wersji silnikowej 170 KM przyspieszenie 0-100 km/h trwa 11 sekund a prędkość maksymalna wynosi 195 km/h; w wersji 140-konnej jest to odpowiednio 12,3 sekundy oraz 180 km/h.
Konstruktorzy firmy FIAT dokonali także optymalizacji własności jezdnych pojazdu. Układ kierowniczy został skalibrowany bardziej precyzyjnie i bezpośrednio pod kątem oczekiwań europejskiej klienteli. Efektem wprowadzonych zmian konstrukcyjnych zawieszenia jest wyższy komfort i lepsze własności jezdne, dostosowane do warunków eksploatacji w Europie. Aby ograniczyć przechyły nadwozia zwiększono sztywność tulei zawieszenia i poprawiono jego geometrię, zmodyfikowano także twardość sprężyn oraz amortyzatorów pod kątem europejskich standardów komfortu i prowadzenia. Dzięki ograniczeniu drgań mechanicznych przenoszonych do przedziału pasażerskiego oraz zastosowaniu dodatkowych materiałów i wykładzin głuszących wyraźnie wzrósł komfort akustyczny.
Fiat Freemont jest samochodem bezpiecznym. Seryjne wyposażenie wszystkich modeli obejmuje sześć poduszek powietrznych, system przeciwblokowania kół ABS ze wspomaganiem hamowania awaryjnego Brake Assist oraz system elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESP wraz z układami Hill-Holder (ułatwiającym ruszanie na wzniesieniu) i ERM przeciwdziałającym tendencji do wywrócenia się pojazdu. Podstawowym wyposażeniem standardowym są również wspomniane już wcześniej podwyższające siedziska dziecięce Child Booster Seat (dla wersji 7-osobowej) oraz system kontroli prędkości (tempomat).
System ERM wykorzystuje dane otrzymywane z czujników ESP, aby wykrywając potencjalne ryzyko "wywrotki" - przyhamować odpowiednie koło pojazdu i zmniejszyć otwarcie przepustnicy silnika (a więc oddawany przez silnik moment obrotowy). Fiat Freemont wyposażony jest także w inteligentny system TSC zapobiegający zjawisku niekontrolowanego zarzucania holowanej przyczepy. TSC powoduje odpowiednią aplikację hamulców w sposób pozwalający ustabilizować ruch przyczepy, unikając niebezpieczeństwa ewentualnej kolizji na drodze.
Gama Fiata Freemont na rynku polskim składać się będzie początkowo z dwóch wersji wyposażenia: Freemont i Urban oraz dwóch wersji silnikowych - 16-zaworowego Diesla MultiJet II o mocy 140 lub 170 KM, w zależności od oczekiwanej dynamiki osiągów.
Bogate wyposażenie standardowe wersji Freemont obejmuje siedem miejsc siedzących (istnieje możliwość zamówienia tańszej wersji 5-osobowej), automatyczną klimatyzację, radioodtwarzacz CD/MP3 z ekranem dotykowym o przekątnej 4,3 cala, komputer pokładowy, kierownicę wielofunkcyjną (z przyciskami sterowania audio), 17-calowe obręcze z lekkiego stopu, światła przeciwmgielne, tempomat, system kontroli ciśnienia w ogumieniu TPMS, system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania samochodu, dziecięce siedziska podwyższające Child Booster Seat (dla wersji 7-osobowej) oraz alarm przeciwkradzieżowy. Wersja Urban wzbogacona jest o elementy komfortowe i przydatne w warunkach miejskich, a więc dodatkowo: bezprzewodowe łącze Bluetooth, czujnik zmierzchu świateł zewnętrznych, skórzaną kierownicę i gałkę zmiany biegów, czujniki parkowania tylne, relingi dachowe, elektrycznie ustawiany, 6 kierunkowy fotel kierowcy (plus 4 opcje podparcia lędźwiowego), elektrycznie sterowane i składane lusterka zewnętrzne, przyciemniane szyby tylnej części nadwozia oraz elektro-chromatyczne wewnętrzne lusterko wsteczne.
Włoscy bohaterowie Bremen Classic Motorshow
Fiat 500L wciąż rośnie
Dni Otwarte Fiata 500L
Brawo, to był Fiat Bravo
Rozmiar ma znaczenie
Fiat wjeżdża w teren
Od motorynki po hipercary
Od 15 lat jesteśmy z Wami!
Będą superauta, zabytki, a nawet... UFO
Rekordowy zlot Mercedesów
Wielki zlot Gwiazd w Grodzie Kopernika
Pasja, która rodzi sukces
Fiat 500L.Taka już jest miłość...
Abarth i DS3.Extremalne trio
Fiat Panda.Panda debiutuje na Stadionie Narodowym
Fiat Bravo.Włoska uwodzicielka
Dodge Journey SXT.Autobus w mniejszej skali
Duster.Cena czyni cuda
Proace Verso.Rodzinny biznes XXL
Fiat Tipo.Bo piękno tkwi w prostocie
Levorg.Pomiędzy torem a pustynią
Superb.Luksus po czesku
Fiat 500X.Pięćsetka dla wymagających
Posłuchaj, jak należy korzystać z malucha
Używane auto - dobrze sprawdź zanim kupisz
Używane auto - sprawdzamy przed zakupem
Dlaczego warto sprowadzić auto z zagranicy?
Spadek wartości auta, gdy spada... temperatura
Jak ogień i... ogień
Sprawdzenie VIN pomoże wycenić używane auto
Maluchy pokochały piernikowe miasto
Zjechały się maluchy dla maluchów
Ach, co to był za... zlot
Tego Konin nie widział
Gwiazdy błyszczały w Grodzie Kopernika
Motor Show 2017
Salonowe premiery Moto-Tor
12. Master Truck
Poznań Motor Show 2016
Przekraczać granice, bezpiecznie
Kraina w mini skali
Pakiet atrakcji na Powitanie Lata
Oponiarska ruletka w małej skali
Debiutanci w afrykańskim słońcu
Kontaktowe wyścigi bez... kontaktu
Ten ich pierwszy raz...
Będą walczyć o mistrzostwo Tychów
Rajdówki w fabryce Fiata
Luca Rossetti oficjalnym kierowcą Abartha w sezonie 2011
Historyczny rajd Monte Carlo wystartował z Warszawy
Finał sezonu na kultowym Słomczynie
Po Torze Toruń pojadą... pod prąd
Jedenastolatek zrobił show przed tysiącami widzów
Do Rallylandu powraca duże ściganie
Pogodowy rollercoaster na inaugurację
Mocne otwarcie sezonu