AMG, czyli Auta Marzeń Górą
Przez kilka ostatnich lat w Plebiscycie Auto Lider magazynów "Motor" i "Auto Moto" tytuł premiery motoryzacyjnej roku przypadał głównie autom popularnym. Jednak czy auto popularne jak dziury na polskich drogach może być obiektem naszych westchnień?
Nawet tegoroczny laureat nagrody - Alfa Romeo Giulietta - choć to auto wręcz kipiące włoskim stylem, to jednak wciąż kompakt. Owszem, pojazdy tego typu dla statystycznego Polaka są propozycją niemal idealną. Jak jednak możemy dowiedzieć się z jednej z telewizyjnych reklam, statystyczny Polak nie istnieje. Istnieje natomiast cała rzesza fanów motoryzacji, a ci marzą o zupełnie innych samochodach - supersamochodach.
Przepis na samochód sportowy wydaje się prosty: dwudrzwiowe nadwozie, mocny silnik, sztywne zawieszenie. Ważna jest także szczypta tradycji i kropla prestiżu. Jednak w motoryzacji, podobnie jak w kuchni, nie wystarczy dysponować odpowiednimi składnikami i, jakby się wydawało, prostym przepisem. Ktoś musi to wszystko w umiejętny sposób połączyć. AMG, po latach praktyk w kuchni Mercedesa, postanowiło nareszcie zaserwować nam danie przyrządzone w pełni samodzielnie, model SLS.
Gdy słyszymy o aucie osiągającym 317km/h natychmiast wyobrażamy sobie sylwetkę płaszczki. Przyglądając się jednak nadwoziu nowego Gullwinga możemy nacieszyć się klasyczną sportową sylwetką. Maska długa niczym lufa rewolweru Magnum i zwarty muskularny tył stanowią doskonałe nawiązanie do stylistyki poprzednika, a także innych aut sportowych sprzed lat. Nie można oczywiście zapomnieć o najbardziej charakterystycznym elemencie karoserii, czyli unoszonych do góry drzwiach. Nie jest to może najpraktyczniejsze rozwiązanie, ale kto by się tym przejmował. Wygląd jest niezaprzeczalnie jednym z największych atutów auta. Palce lizać.
Nadzieniem potrawy przygotowanej przez niemieckich kucharzy jest znany z innych modeli AMG silnik o oznaczeniu 6.3 V8. Zastosowanie odpowiednich przypraw zaowocowało powstaniem najmocniejszej seryjnej widlastej ósemki na świecie. Motor dysponuje mocą 571 KM i momentem obrotowym równym 650 Nm dostępnym przy 4750 obr/min, a więc stosunkowo wysoko. Jednak bez obaw, jeśli zechcecie delektować się charakterystycznym bulgotem silnika przy niskich obrotach to wystarczy, że prawy zegar wskaże liczbę dwa. Już wtedy do waszej dyspozycji oddane zostanie pół tysiąca niutonometrów. Wkręcenie silnika na wysokie obroty również dostarczy niezapomnianych wrażeń akustycznych. Auto ryczy wtedy niczym rozjuszony niedźwiedź, natomiast po zdjęciu nogi z pedału gazu usłyszymy parskanie i posapywanie godne narowistego ogiera. Tak może brzmieć tylko duże wolnossące V8. Miłośnicy "muscle carów" powinni być zachwyceni. Przyspieszenie do setki wynoszące 3,8 sekundy plasuje Mercedesa w ścisłej czołówce aut sportowych. Dodatkowym atutem jest spalanie ustalone przez producenta na poziomie nieco ponad 13 litrów na każde 100 kilometrów. W praktyce zapewne będzie ono wyższe, co jednak nie powinno zmartwić potencjalnych klientów.
Jak jednak prowadzi się samochód z tak dużym silnikiem umieszczonym z przodu? Tu AMG serwuje nam kolejną przyjemną niespodziankę. Lekkostrawne 1535kg rozłożone jest na osie w proporcji 47/53. Auto, które pełni funkcję safety car'a w Formule 1 po prostu musi jeździć fenomenalnie. Napęd na tył i ogromna moc pozwalają pobawić się w poślizgi. Kilka okrążeń toru i opony mogą zostać zutylizowane w najefektowniejszy z możliwych sposobów.
Na deser otrzymujemy wnętrze wykonane z materiałów najwyższej jakości. Brak stylizacyjnych fajerwerków doskonale pasuje do wyglądu zewnętrznego. Głębokie fotele wyposażone chyba w każdą z możliwych regulacji i kierownica, która sama wpada w dłonie zachęcają do przejażdżki. Sama jazda daje satysfakcję na niemal każdej drodze. Niemieckie autostrady, tory wyścigowe, górskie serpentyny czy miejskie bulwary - w każdym z tych miejsc za kierownicą SLS-a poczujemy się wyjątkowo. Oczywiście poruszanie się po mocno dziurawych nawierzchniach będzie trochę jak spożywanie kawioru w barze szybkiej obsługi, co nie powinno dziwić w tego typu aucie.
Rachunek za tak przygotowane danie musi być spory i taki jest w rzeczywistości. Niemal 860.000 złotych za wersję podstawową to dużo. Bardzo dużo. Możecie być jednak pewni, że ten wydatek sprawi smakoszom większą przyjemność niż dajmy na to butelka wina z XIX wieku, która może osiągnąć podobną cenę.
Jednak czy to wszystko wystarczyłoby, aby nadać SLS-owi tytuł premiery motoryzacyjnej roku? Osobiście nie mam żadnych wątpliwości, że tak. Właśnie na takie auta czeka cały motoryzacyjny świat. AMG daje nam nadzieję, że prawdziwe sportowe samochody będą powstawać aż do momentu, kiedy spalimy ostatnią kroplę benzyny pozostałej na Ziemi. Co prawda większość z nas nigdy nie będzie miała okazji delektować się jazdą tym potworem. Jednak sama świadomość tego, że takie auto, przy odrobinie szczęścia, można spotkać gdzieś w drodze do pracy poprawia humor każdego miłośnika motoryzacji.
Toruń miastem... motosportu!
Ducati będzie miało salon w Toruniu
Samochodowy mundial
Wielka woda zlotu nie zatopiła
Merce zlecą do Torunia
Sprinterzy już prawie na bieżni
Rekordowy zlot Mercedesów
Wielki zlot Gwiazd w Grodzie Kopernika
Setki miłośników Mercedesów spotkały się w Toruniu
Gwiazdy ponownie zlecą do Grodu Kopernika
Toyota cenniejsza niż Mercedes
Dzień Klasyków w Stacji Mercedes
Felga mistrza na WOŚP
Rozgrzewka przed dużym show
Słońce, dym i lśniące wozy
Fiat wyrusza w teren
Targi Motoryzacyjne ponownie w Ostródzie !
Wypożycz sobie Porsche
Toyota liderem
Yaris liderem w Europie
Pasja, która rodzi sukces
Automaniacy zrobią show
Wielkie święto motoryzacji w Grodzie Kopernika
W kościele msza, na torze jazda
Jubileuszowa msza, a po niej trening na torze
Weekend zaczyna się w piątek
Auto Moto Arena startuje już w piątek
McLaren przyjechał do Włocławka
Cztery kółka w Hali Mistrzów
Mercedes-Benz C63 AMG.Uwaga! Drapieżca na drodze!
Mercedes-Benz VITO.Business room na czterech kołach
Mercedes-Benz CLS.CLS, Czyli Luksusowo i Sportowo
Fiat Bravo.Włoska uwodzicielka
Peugeot 3008.Krzyżówka z happy endem
Powrót do przeszłości
Używane auto - dobrze sprawdź zanim kupisz
Dlaczego warto sprowadzić auto z zagranicy?
Sprawdzenie VIN pomoże wycenić używane auto
Używane bez niespodzianek
Avensis dla wymagających
Cylindry zagrały dla dzieciaków
Gwiazdy błyszczały w Grodzie Kopernika
Nowe SUVy Mercedesa
Gwiazdy znów zleciały do Grodu Kopernika
Mercedesy opanowały Toruń i Kujawy
Debiut z grubej rury
Debiuty w cieniu rajdowej "marchewki"
Od małego fiata po rajdową Hondę
Tego Konin nie widział
Show na dworze, auta na parkiecie
Ściagnie na wystawie
Salonowe premiery Moto-Tor
Poznań Motor Show 2016
Genewa północy
Motoryzacja w Wirach
Sex, piękno i samochody
Premiery w jesiennym blasku
Gelenda od Tamiya
Kuba ogrywa liderów
Jak zacząć wielką przygodę ?
Mocny kalendarz, nowe obowiązki
Rajd TKM po raz czwarty
Kajman zgarnia wszystko, slajdem jedzie Eryk
Rajdowiec i kartingowiec Sportowcami Regionu?
Torunianin wygrał i prowadzi w mistrzostwach
Akademia Miedziana Góra, czyli AMG w akcji
Klasa C AMG odjeżdża na emeryturę
Gwiazdy latały bokami
Gwiazdy walczyły na torze
Gwiazdy na podium
Sprint i gymkhana zamiast samolotów
DTM szansą na powrót do Formuły1?
Piotr Kozłowski wygrywa na Jastrzębiu
Jestem podekscytowany
Po giełdzie czas na AutoSlalom
Auto, bramka, gol
Rusza Autoslalom Cup 2013
Puchar Fiata na przedostatniej prostej
Rzeszów rajdową stolicą Europy
Kasiborski liderem w ROK-u
Iza i Adam Małysz na czele pustynnego rajdu
Mistrzowski sezon debiutantów
Oponeo w Mistrzostwach Europy
Team TOTAL zaprasza do świata pasjonatów motoryzacji
Marzec na wysokich obrotach
Oponeo walczy o rajdową licencję
Nowe barwy zespołu OPONEO MOTORSPORT na Rajd Barbórka