JazdaMiejska.pl | moto magazyn
Baja Gothica modeli zdalnie sterowanych

Baja Gothica w małej skali

Data publikacji: 2015-12-03

To już pewne - w sezonie 2016 w kalendarzu imprez w małej skali pojawią się rajdy terenowe. Grupa toruńskich miłośników jazdy po bezdrożach pracuje nad regulaminem. Zapraszamy do dyskusji.

Potężne, szybkie, na ogromnych kołach - modele terenowe od zawsze wzbudzały respekt i wyznaczały standardy technologii maszyn zdalnie sterowanych. To tu producenci pakowali wszystkie nowinki, testowali napędy na cztery koła, pracę układu kierowniczego czy zawieszenia. Jazda po bezdrożach jest bardzo wymagająca i bezkompromisowa stając się idealnym poligonem doświadczalnym dla producentów modeli RC. Dzisiaj, miłośnicy potężnych Monster Trucków i Short Coursów pracują nad stworzeniem w Toruniu pierwszych rajdów terenowych.

Zasady rywalizacji, podobnie jak ma to miejsce w rajdach płaskich, mają być wzorowane na dużych rajdach samochodów terenowych, organizowanych choćby przez PZM. Na początek, nie znając frekwencji i typów modeli będących w posiadaniu pierwszych zawodników, organizatorzy przedstawiają szkic zasad.

W sezonie 2016 planowane jest stworzenie dwóch klas: MT i SC. Cechą łączącą oba podziały będą parametry silnika - model startujących w zawodach musi być napędzany tylko jednym, elektrycznym silnikiem szczotkowym lub bezszczotkowym, o dowolnej liczbie zwoi, zasilany pakietem o maksymalnym napięciu 11.1V (3S). Organizator będzie kładł nacisk także na wygląd modelu - karoseria musi być oklejona dodatkowo w narodową flagę zawodnika oraz jego imię i nazwisko lub nick.

A co podzieli właścicieli off-roadowych maszyn?

Klasa MT to klasa dla największych i bodaj najmocniejszych modeli terenowych typu Monster Truck, Truggy czy buggy. Auta, poza skalą 1:10 i określonymi maksymalnymi wymiarami zewnętrznymi, muszą mieć szerokie koła o tym samym bieżniku i rozmiarze na każdej osi. Wyjątkiem są modele z napędem na jedną oś, gdzie dopuszczone będzie na osi bez napędu zastosowanie opon węższych. Koła muszą też wystawać poza obrys karoserii.

Klasa SC to typowe repliki prawdziwych samochodów terenowych, w świecie modelarskim oznaczone jako Short Course. Tutaj również organizator podaje maksymalne wymiary zewnętrzne, ale ważne by koła nie wystawały poza obrys karoserii typu pick-up. Koła na wszystkich osiach, niezależnie od napędu, muszą mieć ten sam bieżnik i wymiar.

Zawodnicy zbierać będą punkty zarówno w klasie MT lub SC, jak również w klasyfikacji generalnej. Dodatkowe punkty do "generalki" będzie można zebrać na Power Stage. W sezonie 2016 planowanych jest rozegranie 3-4 rund. Każde zawody będą organizowane na piaszczystych czy szutrowych terenach piernikowego miasta. Wzorem rajdów płaskich będzie Parce Ferme, a także dojazdówki po których o własnych siłach będą poruszać się rajdówki. Zabraknie z pewnością elektronicznego pomiaru czasu, za to zawodnicy będą mogli po zakończeniu oesu od razu serwisować swoje auta.

Czy to dobry plan i sprawiedliwe zasady? Podzielcie się z nami swoimi spostrzeżeniami, napiszcie co dodać, co zmienić i jakie macie auta. Czekamy.

Autor: Michał Jasiński

Dodaj komentarz do artykułu

Treść *
Autor *
Kontakt ( tylko do wiadomości Redakcji )
* - pole wymagane

Uwaga! Redakcja nie odpowiada za treści i tematy publikowane w dziale "Komentarze".
Redakcja ma prawo usunąć komentarz jeśli uzna go za niezgodny z prawem, obraźliwy lub szkodliwy.
Komentarz przez Ciebie dodany zostanie opublikowany niezwłocznie po zaakceptowaniu przez Redaktora.

Komentarz do artykułu
Brak komentarzy.
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm Nasze strony: Modelmania | OtoModel | Magazyn RC AUTA