Przygoda, jakiej jeszcze nie było
Chile, Boliwia i Argentyna: razem 9111 km, od bezlitosnych dla aut i opon szutrów i kamiennych pustyń po niebotyczne wysokości Andów, od niewyobrażalnych upałów pustyni Atacama po zdradliwe piachy wydm.
Lokalizacja zawodów: Dakar, -- świat --
Choć przygotowują się w niesłychanie drobiazgowy sposób i fizycznie, i logistycznie, i organizacyjnie, uczestnicy często nie mają nawet przybliżonego pojęcia, co ich czeka w kolejnej godzinie, bo i teren, i pogoda są zmienne i oszukańcze. Właśnie dlatego "Dakar" jest uważany za największą możliwą przygodę motoryzacyjną.
W Rajdzie weźmie udział 10 samochodów MINI ALL4 Racing. Każdy z nich ma rozmiary większe od seryjnego MINI John Cooper Works Countrymana o ok. 9% i nadwozie wykonane niemal w całości z włókna węglowego. Każdy wyposażono jednak w klatkę ochronną wykonaną ze stalowych rur spełniających najwyższe standardy - stosowane w lotnictwie.
Za przeniesienie napędu odpowiadają 6-stopniowe, sekwencyjne, wyczynowe skrzynie biegów Sadev ze sprzęgłami wyścigowymi AP Racing - stalowymi, wielotarczowymi, spiekanymi - oraz chłodzone olejem, blokowalne mechanizmy różnicowe centralny i tylny. Kiedy auto jedzie, można zmieniać przełożenia bez używania sprzęgła. Lewarek jest umieszczony między kierowcą a pilotem, a jego ruchy nie odbywają się jak w konwencjonalnej skrzyni (układ H), a sekwencyjnie, a więc ruch w tył to włączenie wyższego biegu, ruch w przód - niższego.
Wysokoprężny silnik napędzający MINI ALL4 Racing został zaprojektowany przez BMW Motoren GmbH w Styrii, Austria, jako jednostka do imprez wytrzymałościowych, o najwyższym stopniu trudności. Silnik z technologią TwinPower Turbo o pojemności 2993 cm3 rozwija moc 320 KM przy 3250 obr./min i pozwala się rozpędzić maksymalnie do 178 km/h. Średnica zwężki to 38 mm. Silnik ma suchą miskę olejową ograniczającą rozmiary pionowe i gwarantującą optymalne smarowanie w każdych warunkach.
Na kołach MINI ALL4 Racing montuje się opony Michelin All-Terrain w rozmiarze 245/80 R16. Na pokładzie auto wiezie do trzech kół zapasowych (dwa pod podwoziem, jedno w tylnej części nadwozia). Chłodzone wymuszonym obiegiem powietrza oraz cieczą (z tyłu), wentylowane, stalowe tarcze hamulcowe mają średnicą 320 mm i grubość 32 mm. Każda tarcza obsługiwana jest przez 6-tłoczkowy zacisk. Amortyzatory (po 4 na każdej osi) są w pełni regulowane dzięki specjalnym zaworom. Olej wypełniający amortyzatory jest chłodzony w zewnętrznym obiegu, dzięki czemu ich funkcjonowanie jest bardziej harmonijne, a trwałość o wiele większa.
Kierowca i pilot siedzą w indywidualnie formowanych fotelach Recaro Motorsport, zabezpieczeni przez 6-punktowe pasy oraz system HANS (head-and-neck-support, wsparcie głowy i karku). Karbonowa deska rozdzielcza pokazuje minimum informacji, informacje wrażliwe, jak ciśnienie i temperatura oleju etc., są wyświetlane na centralnym panelu, widocznym dla kierowcy i pilota, przed którym zamontowano wyłącznie elementy służące nawigowaniu.
Dane techniczne:
Silnik |
TwinPower Turbo, wysokoprężny |
Moc maksymalna |
320 KM/3250 obr./min |
Maks. moment obrotowy |
800 Nm/2100 obr./min |
Pojemność skokowa |
2993 cm3 |
Zwężka |
38 mm |
Prędkość maks. |
178 km/h |
Skrzynia biegów |
6-biegowa, sekwencyjna plus wsteczny (Sadev) |
Sprzęgło |
AP Racing, wielopłytkowe, spiekane, stalowe |
Mech. różnicowy |
Xtrac |
Hamulce |
Tarczowe AP, tarcze wentylowane 320 x 32 mm, chłodzone powietrzem i cieczą (tył), 6-tłoczkowe zaciski |
Wymiary dł./szer./wys. |
4333/1998/1966 mm |
Rozstaw osi |
2900 mm |
Rozstaw kół |
1736 mm |
Masa własna |
1952,5 kg |
Poj. zbiornika paliwa |
385 l |
Rama nośna |
CP Autosport |
Opony |
Michelin All-Terrain 245/80 R16 |
Kierowcy:
Monster Energy Rally Raid Team:
#300 Nani Roma (ES)
#305 Orlando Terranova (AR)
#306 Krzysztof Holowczyc (PL)
X-raid MINI ALL4 Racing:
#310 Vladimir Vasilyev (RU)
#314 Erik van Loon (NL)
#319 Boris Garafulic (CL)
#329 Aidyn Rakhimbayev (KZ)
#332 Zhou Yong (CH)
#334 Stephan Schott (DE)
Qatar Rally Team
#301 Nasser Al-Attiyah (QT)