JazdaMiejska.pl | moto magazyn
Minimalna głębokość bieżnika opony samochodowej wynosi 1,6 mm.

Wszystko o bieżniku opony samochodowej

Data publikacji: 2011-05-22

Bieżnik to jedyna część pojazdu stykająca się z nawierzchnią drogi. Co ciekawe powierzchnia tego styku nie jest większa od ludzkiej dłoni! I to ona decyduje w dużym stopniu o naszym bezpieczeństwie.

Bieżnik opony samochodowej wykonany jest z mieszanki gumy z innymi substancjami. Przymocowany jest do osnowy, czyli wewnętrznej część opony. Bieżnik to jedyna część pojazdu stykająca się z nawierzchnią drogi o wielkości mniej więcej ludzkiej dłoni. W samochodzie mamy takie cztery elementy. W porównaniu do gabarytów i masy całego pojazdu - to bardzo niewielki obszar. Odpowiada za przyczepność, krótką drogę hamowania, osiągi i bezpieczeństwo. Szczególnie w trudnych warunkach pogodowych. Rowki w bieżniku mają na celu odprowadzanie wody i przeciwdziałanie poślizgowi. To, co potocznie nazywamy głębokością bieżnika, to nic innego jak głębokość rowków w bieżniku.
- Urzędowo określona minimalna głębokość rowków w bieżniku wynosi 1,6 mm, jednak dla własnego bezpieczeństwa opony warto wymienić w zależności od ich rodzaju już w przypadku głębokości bieżnika na poziomie 3-4 mm - informuje Justyna Kaczor, ekspert NetCar.pl.

Głębokość bieżnika opon jest bardzo ważna dla zapewnienia bezpieczeństwa podczas jazdy i zachowania dobrych parametrów jezdnych opony. Bieżnik z płytkimi rowkami zwiększa prawdopodobieństwo jej uszkodzenia, wystąpienia aquaplaningu i znacznego obniżenia osiągów opony szczególnie na mokrej nawierzchni oraz w zimie. Aquaplaning to utrata przyczepności opony po wjechaniu w wodę. Gdy opona nie dotyka stałej nawierzchni, samochód ślizga się po powierzchni wody, a kierowca nie ma możliwości sterowania pojazdem. Występowanie takiego zjawiska na dłuższych odcinkach jest tak samo niebezpieczne jak poślizg na lodzie. Ponadto kierowcy jeżdżący na oponach z rowkami bieżnika o głębokości mniejszej niż dopuszczalna ryzykują otrzymaniem mandatu i zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.

Przy jakim zużyciu bieżnika wymieniać opony?

Urzędowo określona minimalna głębokość bieżnika opony samochodowej wynosi 1,6 mm. Dla ułatwienia wizualnej kontroli opony kierowcy mają do dyspozycji wskaźniki zużycia, czyli zgrubienia w rowkach na środku bieżnika o wysokości 1,6 mm. Miejsce, gdzie znajdują się te wskaźniki, oznaczone jest trójkątem lub literami TWI (Tread Wear Index), umieszczonymi na boku opony poprzez litery TWI. Zużycie bieżnika do poziomu wskaźników oznacza, że zgodnie z przepisami opona jest zużyta i należy ją wymienić.

Na ogół jednak eksperci radzą, aby wymienić opony na nowe, gdy minimalna głębokość rzeźby wynosi już 3 mm w przypadku opon letnich. Zalecenie to odnosi się szczególnie do szerokich opon samochodowych, które gorzej radzą sobie z odprowadzaniem wody. Z kolei opony zimowe zalecają wymieniać na nowe, gdy minimalna wysokość bieżnika wynosi 4 mm. Taka minimalna głębokość rowków zapewnia właściwe odprowadzanie wody oraz błota pośniegowego i śniegu.

Głębokość bieżnika sygnalizuje ogólny stan opon. W niepoprawnie zużytym bieżniku, niektóre części bieżnika są bardziej zużyte niż pozostałe. Wtedy minimalna głębokość bieżnika może okazać się niewystarczająca, gdyż nie gwarantuje dużej wydajności odprowadzania wody spod opony. Bieżnik opony samochodowej powinien ścierać się równomiernie. Dlatego poziom zużycia bieżnika należy mierzyć zawsze w kilku miejscach na oponie.

Przed pomiarem bieżnika

Przed przystąpieniem do pomiaru bieżnika, należy ustawić koła samochodu w pozycji umożliwiającej inspekcję przednich opon. Eksperci zalecają parkowanie na płaskim i równym podłożu z zaciągniętym hamulcem ręcznym lub na biegu. Kierownicę należy skręcić o 45 stopni w lewo lub w prawo, aby można było wyraźnie zobaczyć bieżnik i rozpocząć oględziny ogumienia. Z tylnymi kołami jest niestety trudniej.

Jak samodzielnie zmierzyć głębokość bieżnika?

Aby móc na bieżąco śledzić głębokość rowków bieżnika kierowca może się zaopatrzyć w głębokościomierz bieżnika. Jest to nieskomplikowane urządzenie, które umożliwia pomiar bieżnika opony w kilka minut. Jeszcze mniej skomplikowanym "urządzeniem" jest miarka lub suwmiarka, które również można wykorzystać w tym celu. Ostatecznie na zwykłej zapałce można zaznaczyć długopisem głębokość bieżnika i następnie przyłożyć do linijki z podziałką milimetrową, żeby odczytać wartość.

Autor: Agnieszka Gugała (StartBull)

Dodaj komentarz do artykułu

Treść *
Autor *
Kontakt ( tylko do wiadomości Redakcji )
* - pole wymagane

Uwaga! Redakcja nie odpowiada za treści i tematy publikowane w dziale "Komentarze".
Redakcja ma prawo usunąć komentarz jeśli uzna go za niezgodny z prawem, obraźliwy lub szkodliwy.
Komentarz przez Ciebie dodany zostanie opublikowany niezwłocznie po zaakceptowaniu przez Redaktora.

Komentarz do artykułu
Brak komentarzy.
Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm Nasze strony: Modelmania | OtoModel | Magazyn RC AUTA