JazdaMiejska.pl | moto magazyn
Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium

Pewniej niż w banku

Zobacz zdjęcia: Toyota Yaris Premium | Data publikacji: 2011-04-18

Toyota Yaris zadaje kłam stwierdzeniu, że auto po wyjeździe z salonu sporo traci na wartości. Nawet po latach mały japończyk kosztuje więcej niż konkurencja, a mimo to szybko znajduje kolejnego właściciela. Yaris Premium to jeszcze lepsza inwestycja, podobno.

Pierwszą generację Toyoty Yaris reklamowali... kosmici. Centralny, elektroniczny wyświetlacz był tak szokujący i niewiarygodny, jak tajemnicze kręgi na polach w Wylatowie. Tajemnicze było również to, jak przy tak niewielkich rozmiarach można było zaoferować tak wiele przestrzeni w środku. Linię Yarisa rysowali już na szczęście ludzie, i trzeba przyznać, że wyszło im to nad wyraz udanie. Kobiety pokochały małego przybysza z kosmosu od pierwszego wejrzenia. Nic więc dziwnego, że Yarisa trudno znaleźć na portalach ogłoszeniowych czy lokalnych giełdach samochodowych.

Z mniejszym problemem Toyotę Yaris możemy znaleźć w salonie. Choć i tutaj, jak twierdzą zgodnie sprzedawcy, nie zawsze wybrany model w konkretnym kolorze dostępny jest od ręki. Toyota, znając siłę i urok miejskiego auta, przygotowała więc w marcu specjalną wersję Premium. I taki właśnie model trafił w nasze redakcyjne ręce.

Cicho wszędzie, głucho wszędzie...

Do testów otrzymaliśmy Yarisa z nowoczesnym silnikiem benzynowym 1.33 Dual VVT-i o mocy 99KM. To jeden z najmocniejszych motorów oferowanych w tej klasie aut. Połączony z 6-stopniową manualną skrzynią biegów, pozwala rozpędzić Yarisa do 100km/h w ciągu 11,7 sekundy. Jedynie Polo z turbodoładowaną jednostką 1.2 może być tutaj szybsze, no ale to przecież prawie wyścigówka. Mimo znakomitych osiągów i sporej mocy Yaris wcale nie potrzebuje olbrzymich ilości paliwa. Nasze testy wykazały spalanie na poziomie 7 litrów, choć przy eco-drivingu łatwo można było uzyskać wynik o 2-3 litry niższy. Co ciekawe, w miejskim cyklu rezultat jest podobny. Filip Galon, na co dzień instruktor jazdy w Centrum Szkolenia As Majer, potwierdza nasze spostrzeżenia. Podczas nauki jazdy "elkowe" Yarisy średnio uzyskują wynik na poziomie 6,5 litra benzyny na 100km. W trasie, gdzie da się wykorzystać 6-ty bieg, spalanie spada o około 0,5-1,0 litr. Nie warto więc dopłacać ponad 8.000 zł na zakup jednostki wysokoprężnej.

Do swoich zalet silnik Dual VVT-i z pewnością może zaliczyć kulturę pracy (niemal bezszelestną) oraz elastyczność. Aby uzyskać sportowe osiągi trzeba go jednak wysoko kręcić. Zmienne fazy rozrządu pozwalają wtedy wykorzystać maksymalną moc i wycisnąć z Yarisa wszystkie mechaniczne konie. Tylko wtedy proszę nie myśleć, że spalanie będzie jak to, podane przez nas wyżej. Oj nie. Sześciobiegowa skrzynia idealnie pasuje do charakteru auta i temperamentu jednostki napędowej. W trasie pozwala obniżyć obroty do wartości poniżej 2.000, w mieście krótkie przełożenia i precyzyjne działanie nie zatrzyma nas na żadnym skrzyżowaniu.

Toyota Yaris PremiumW prawo, w lewo...

Środowiskiem niemal idealnym dla Toyoty Yaris jest oczywiście miasto. A te bywa coraz częściej zakorkowane i ciasne. Mały i kompaktowy Yaris czuje się więc tu jak ryba w wodzie. Nie sprawia najmniejszych problemów w precyzyjnym prowadzeniu i omijaniu różnorakich przeszkód. Układ kierowniczy pracuje lekko i z odpowiednim wyczuciem. Kompaktowe wymiary i mały promień skrętu pozwalają bez kłopotu wcisnąć się nawet w najciaśniejszą lukę przed hipermarketem. Jedynie parkowanie tyłem, zwłaszcza dla kursantów, bywa nieco kłopotliwe za sprawą szerokich tylnych słupków. Podczas cofania po łuku zasłaniają pojazdy zaparkowane obok.

Często podczas testów zwracamy uwagę na zachowanie się układu kierowniczego podczas jazdy po dziurawych i garbatych drogach. Ważne jest, aby w takich sytuacjach, gdy koło najedzie na jakąś "przeszkodę", kierownica nie uciekała nam z rąk i nie naprowadzała auta na inny tor jazdy. Toyota Yaris zdaje ten egzamin na piątkę z plusem. Żaden uszczerbek w asfalcie, czy leśne drogi na osiedlu domków jednorodzinnych nie przenosiły drgań na koło kierownicy. Na takich nawierzchniach nie ucierpiało również zawieszenie, które nawet po kilku latach i pokonaniu 100.000km wciąż jest w świetnej kondycji.

Mały transportowiec

Toyota Yaris już w pierwszej odsłonie zaimponowała kosmicznymi rozwiązaniami. Oprócz wspomnianego centralnego wyświetlacza, "dziwna" była również tylna kanapa. Standardowa przestrzeń bagażnika w testowanym modelu wynosi 272 litry. Dzięki sprytnemu rozwiązaniu w postaci przesuwanej całej kanapy, bez problemów możemy uzyskać wynik 363 litrów. Niejeden kompakt w tej chwili może spalić się ze wstydu (np.: Mitsubishi Lancer Sportback - 344 litry). Możliwości przewozu sporej ilości bagażu ułatwi składane na płasko oparcie tylnej kanapy. Wtedy do naszej dyspozycji będziemy mieli ponad 700 litrów wolnej przestrzeni ładunkowej.

Warto tutaj dodać, że nowa Toyota Yaris wciąż występuje w wersji "ciężarowej". Niestety pozbywamy się w tym momencie tylnej kanapy, a za głowami kierowcy i pasażera pojawia się metalowa kratka. Przeróbka Yarisa na auto z możliwością pełnego odpisu podatku VAT wymaga dopłaty 1.900 zł.

Toyota Yaris 2011Nie tylko dla Japończyka

Już Yaris pierwszej generacji, przy długości 3,64 metra, spokojnie mógł przewieźć czteroosobową rodzinę. Najnowszy model nic w tym temacie nie zmienił, i mimo że urósł tylko o 14 centymetrów, to wciąż możemy czuć się w nim wygodnie i bez skrępowania. Fotele przednie zapewniają odpowiedni komfort i podparcie dla naszych pleców, nawet na długich trasach. Materiały w wersji Premium sprawiają wrażenie solidnych i odpornych na wycieranie. Na tylnej kanapie trójka średnich pasażerów również nie powinna narzekać na brak wolnej przestrzeni. Co więcej, idealnie płaska podłoga nie zmusi ich do deptania sobie po palcach. W podróży przydatne okażą się schowki, których w małym Yarisie jest co niemiara.

Bajery w klasie Premium

Marzec to specjalny miesiąc w salonach Toyoty. Nawet mały Yaris został objęty specjalną akcją wprowadzenia nowej linii wyposażenia Premium. Bazująca na popularnej opcji Luna oferuje znacznie więcej dodatkowych akcesorii, za które klient nie dopłaca ani złotówki. Wydając więc 45.000zł (za wersję Premium z silnikiem 1.33) otrzymujemy dodatkowo boczne poduszki powietrzne, analogowy wyświetlacz, skórzaną wielofunkcyjną kierownicę, skórzaną gałkę zmiany biegów, centralny zamek ze zdalnym sterowaniem, lakierowane i podgrzewane lusterka, specjalną tapicerkę Premium i inne elementy stylistyczne. W standardzie znajdują się oczywiście klimatyzacja, przednie poduszki powietrzne, system ABS, wspomaganie kierownicy, radio CD+MP3, elektrycznie sterowane szyby przednie, regulacja wysokości fotela kierowcy, dzielona i przesuwana tylna kanapa oraz komputer pokładowy. Na życzenie klienta Yaris może być wyposażony w system VSC, pakiet Life (czujniki parkowania, siatka bagażnika), felgi aluminiowe, lampy przeciwmgielne, dodatkową półkę w bagażniki i wiele innych przydatnych akcesorii. Gwarancja mechaniczna trwa przez okres 3 lat. Istnieje również możliwość wykupu specjalnego pakietu BIS Gwarancja Serwisowa przedłużającego na okres roku lub dwóch lat ubezpieczenie kosztów naprawy.

Filip Galon - Centrum Szkolenia AS MajerTwardy sprawdzian w Szkole Jazdy

Toyota Yaris to od kilku lat oficjalny samochód egzaminacyjny w toruńskim WORD-ie. Większość szkół jazdy przygotowuje więc kursantów na tym właśnie samochodzie. Po latach i przy przebiegach prawie 100.000km wciąż trzymają dobrą formę.

- W naszym ośrodku mamy kilka Yarisów z silnikiem 1.33 i 6-stopniową skrzynią biegów - mówi Filip Galon, instruktor ze szkoły AS Majer. - Do tej pory nie mieliśmy z nimi poważnych problemów. Zawieszenie wciąż pracuje idealnie i bez żadnych zbędnych dźwięków. Długo wytrzymują też sprzęgła. Spalanie podczas nauki jazdy wynosi średnio 6,5 litra na każde 100km. Silnik mimo przebiegu prawie 100.000km nie daje po sobie odczuć zmęczenia i pracy w ciężkich warunkach. Zawsze chętnie odpala i płynnie przyspiesza. Podczas nauki utrudnia nieco opanowanie techniki ruszania. Wymaga bowiem odpowiedniego dodania gazu, aby auto nam nie zgasło. Dla porównania, silnik 1.0 VVT-i rusza praktycznie na samym sprzęgle.

- Kursanci doceniają zalety Yarisa w postaci dużych, czytelnych lusterek bocznych - dodaje instruktor z AS Majer. - Łatwo tym autem jest również manewrować na placu dzięki niewielkim rozmiarom i praktycznie zerowym oporom na kierownicy. Jedynie jazda tyłem po łuku wymaga trochę większego wysiłku. Szerokie tylne słupki boczne ograniczają widoczność początkującemu kierowcy. Treningu wymaga też parkowanie przodem. Tak jak w większości aut, nie widać poprostu przodu.

Toyota Yaris Premium jazda próbna

Michał Jasiński - moim zdaniemHit rynku wtórnego

Nie wiem czemu, ale wszystko co kochają kobiety musi sporo kosztować. No, może poza nami, mężczyznami. My jesteśmy tani w utrzymaniu.

Toyota Yaris to niekwestionowany lider wśród damskich samochodów. Kochają go niemal wszystkie panie. Za co? Za atrakcyjną linię, nowoczesne wnętrze, wysoką niezawodność i za to, że jest taka fajna. To taki mały, ciepły "jarisek". Dla mnie ewenementem jest to, że znalezienie Yarisa na rynku wtórnym graniczny niemal z cudem. Bo jeśli jakaś pani zdecyduje się już wymienić go na nowszy model, to w kolejce czeka kilkanaście koleżanek i sąsiadek. A jeśli już jakimś cudem trafi on do komisu, to znika z niego równie szybko jak się pojawił. A co mnie jeszcze w tym dziwi? Nawet po upływie kilku lat kosztuje tyle, co dobrze utrzymana limuzyna z silnikiem diesla!

Dla przykładu.
W jednym z przysalonowym komisie Toyoty stały: Toyota Avensis 2001r, Toyota Corolla 2000r i Toyota Yaris 2000r. Najdroższa była oczywiście... "Yariska". Po tygodniu na placu została Avensis i... Corolla. Przypadek?

W innym salonie Toyoty, Yaris z 2004 roku wyceniony został na kwotę 25.000 zł. Za cenę 19.000 zł z tego samego salonu można było wyjechać prześlicznym Fordem Focusem kombi. Oczywiście Focus cierpliwie czekał na swojego nowego właściciela, a Yaris już nie. Jeśli ktoś jednak wolał Toyotę, proszę bardzo - Corolla Kombi, z silnikiem diesla, rocznik 2006. W topowej wersji do wydania było 31.000zł, czyli 7 tysięcy więcej. To fakt, ale zyskujemy większe auto, bogatsze wyposażenie, fantastyczny silnik diesla i nowszy o 2 lata samochód. Corolla stoi, Yaris oczywiście nie. Czyżby zakup Yarisa był lepszą lokatą kapitału niż konto oszczędnościowe w banku? Czy ktoś może mi to wytłumaczyć?

Z cennika zapożyczone

Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i 6M/T
- moc silnika: 99KM/6000
- moment obrotowy: 128Nm/3800
- przyspieszenie 0-100km/h: 11,7s
- spalanie średnie: 5,3l
- długość/szerokość/wysokość: 3785/1695/1530
- pojemność bagażnika (min/max): 272/363

Ceny

3-drzwiowy Entry Terra Luna Premium SOL
1.0 VVT-i (69KM) 34.900 38.300 39.900 - -
1.33 Dual VVT-i (99KM) - - 45.000 45.000 -
1.4 D-4D (90KM) - 49.800 53.500 - -
5-drzwiowy Entry Terra Luna Premium SOL
1.0 VVT-i (69KM) 37.100 40.100 42.800 - -
1.33 Dual VVT-i (99KM) - - 46.800 46.800 53.200
1.4 D-4D (90KM) - 51.600 55.500 - 61.500

Autor: Michał Jasiński

Zdjęcia fot. Michał Jasiński Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium -foto 240Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium -foto 241Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium -foto 242Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium -foto 243Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium -foto 244Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium -foto 245Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium -foto 246Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium -foto 247Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium -foto 248Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium -foto 249Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium -foto 250Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium -foto 251Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium -foto 252Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium -foto 253Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium -foto 254Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium -foto 255Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium -foto 256Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium -foto 257Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium -foto 258Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium -foto 259Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium -foto 260Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium -foto 261Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium -foto 262Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium -foto 263Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium -foto 264Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium -foto 265Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium -foto 266Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium -foto 267Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium -foto 268Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium -foto 269

Komentarz do artykułu

Maciek napisał(a) dnia: 2011-03-16

Dramat !!!

Jan S. napisał(a) dnia: 2011-03-16

To zwracam honor! Na ten 1.33 to jestem wyczulony, bo ostatnio sporo nim pomykam i bardzo miło wspominam te auto! :)

Autor napisał(a) dnia: 2011-03-16

Dziekuje za czujnosc. Obcenie oferowany Yaris ma jednak silnik 99KM, wcześniej był 101KM. 1.8 w TSporcie nie jest oferowany w Polsce, a my jestesmy regionalnym portalem :)

Jan S. napisał(a) dnia: 2011-03-16

Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i ma 101 KM, a nie 99 :) I pragne zaznaczyć, ze nie jest to najmocniejszy silnik z jakim występuje Yariska,bo jest również oferowana z silnikiem 1.8 VVT-i 132 KM :)

Copyright © Fabryka Dobrych Pomysłów, 2009 - 2012r. O nas | Polityka prywatności | Reklama | Katalog firm Nasze strony: Modelmania | OtoModel | Magazyn RC AUTA