Nowa sportowa limuzyna Lexusa
Dzień po Halloween, w Las Vegas Lexus zaprezentuje pakiet sportowy F-Sport skierowany do nowego modelu GS. Stylizacja obejmuje m.in. bardziej agresywną i wyrazistą linię nadwozia oraz oszałamiająco szerokie 19" felgi aluminiowe.
Podczas Salonu Motoryzacyjnego SEMA (1-4 listopada) na stoisku Lexusa odbędzie się prezentacja nowego pakietu sportowego Lexusa GS F SPORT.
W skrócie:
- bardziej wyraziste, agresywne i sportowe linie
- 19-calowe, oszałamiająco szerokie koła, zwiększające przyczepność do podłoża
- Sportowo zestrojone zawieszenie z elektroniczną modulacją charakterystyki (AVS) nastawioną na dynamikę
- System Lexus Dynamic Handling z układem kierowania kołami tylnej osi (DRS), układem kierowniczym o zmiennym przełożeniu (VGRS) i elektrycznym wspomaganiem w układzie kierowniczym zapewniają jeszcze większą zwrotność, dynamikę i pewność prowadzenia
- Pierwszy na świecie samochód z napędem hybrydowym wyposażony w układ skrętu czterech kół
- Sportowe hamulce z powiększonymi do 356 x 30 mm wentylowanymi przednimi tarczami oraz centralnym bębnem wykonanym ze stopu aluminium w celu obniżenia masy i uniknięcia odkształceń termicznych
Wzornictwo
W skład dostępnego dla wszystkich europejskich wersji modelu GS pakietu F SPORT wchodzi specjalnie zaprojektowany przedni zderzak z powiększonymi bocznymi kratami wlotu powietrza. W połączeniu ze specjalnym, siatkowym wzorem górnej i dolnej osłony chłodnicy nadaje on nowemu GS bardziej agresywny wygląd oraz szerszy i bardziej sportowy profil.
Dyfuzor w zderzaku tylnym został wykończony szarym metalizowanym lakierem, co w przypadku GS 450h F SPORT będzie połączeniem szarego lakieru metalizowanego z chromowaną listwą w dolnej sekcji tego zderzaka. To dodatkowo wzmacnia prezencję auta na drodze.
Wszystkie wersje F SPORT będą wyposażone w tylny spojler oraz w przeznaczone wyłącznie dla nich 19-calowe, oszałamiająco szerokie tarcze kół z lekkiego stopu, o ekskluzywnym, metalicznym wykończeniu w ciemnej tonacji, z przednimi oponami 235/40 R19 i tylnymi o rozmiarze 265/35 R19. Szersze koła nie tylko przydają sportowego wyglądu, ale również przyczyniają się do uzyskania zwiększonej przyczepności do podłoża.
We wnętrzu znajdziemy jednolitą tapicerkę drzwi i siedzeń - dostępną również w specjalnej wersji Garnet z aluminiowymi elementami ozdobnymi, 16-punktowo regulowane elektrycznie przednie fotele F SPORT, czarną podsufitkę i czarne nakładki słupków nadwozia, kierownicę i gałkę dźwigni skrzyni biegów wykończone tłoczoną perforowaną skórą, aluminiowe nakładki na pedały i elementy wykończenia deski rozdzielczej, listwy progowe z czarnym logo oraz znaczek F SPORT na kierownicy.
Zawieszenie
Pakiet F SPORT obejmuje zmodyfikowane przednie i tylne zawieszenie z elektroniczną modulacją charakterystyki (AVS), co pozwala w maksymalnym stopniu kontrolować ruchy nadwozia i reakcję na układ kierowniczy, przyczyniając się do zwiększenia zwrotności samochodu.
Zmieniono parametry przednich i tylnych amortyzatorów, aby umożliwić układowi AVS optymalną kontrolę tłumienia, a zastosowanie oleju o niskiej lepkości pozwoliło obniżyć tarcie i uzyskać większą skuteczność tłumienia. Ponadto tylne amortyzatory zostały bardziej odchylone do tyłu, a dolne tuleje zostały powiększone i usztywnione.
Wszystkie te zmiany przyczyniły się do zminimalizowania przechyłów nadwozia, a w efekcie do poprawy reakcji samochodu na ruchy kierownicy, pozwalając uzyskać większą zwrotność i zapewniając bardziej ekscytujące doznania za kierownicą.
Układ AVS umożliwia kierowcy precyzyjne regulowanie własności jezdnych, dając do wyboru dwa ustawienia charakterystyki tłumienia: normalne - do codziennej, komfortowej jazdy, oraz "Sport S+" - zapewniające skuteczniejsze ograniczanie przechyłów nadwozia i precyzyjną reakcję samochodu przy skręcaniu.
W odpowiedzi na sygnały kierowcy, ruchy nadwozia i stan nawierzchni drogi, układ AVS steruje siłą tłumienia amortyzatorów, automatycznie dostosowując do nich działanie zawieszenia każdego z czterech kół niezależnie i realizując szeroki zakres funkcji sterujących własnościami jezdnymi.
W trybie "Sport S+" następuje samoczynne zwiększanie różnicy siły tłumienia pomiędzy amortyzatorami przy kołach poruszających się po wewnętrznej i zewnętrznej stronie zakrętu, by skuteczniej przeciwdziałać bocznym przechyłom nadwozia. Równocześnie przekładnia kierownicza o zmiennym przełożeniu (VGRS) samoczynnie zmniejsza swoje przełożenie o około 10% i jednocześnie wzrasta o około 4% wytwarzany przez układ EPS moment wspomagający w układzie kierowniczym. Działania te przyczyniają się do zminimalizowania przechyłów nadwozia, wyostrzenia charakterystyki prowadzenia oraz optymalizacji wyczucia kierownicy, zapewniając najwyższy poziom doznań podczas prowadzenia sportowej limuzyny.
Możliwość wyboru trybu jazdy
GS nowej generacji wyposażony jest w przełącznik trybu jazdy, dając kierowcy możliwość wyboru pomiędzy ustawieniami ECO, NORMAL SPORT S i SPORT S+, a tym samym pozwalając do maksimum wykorzystać możliwości samochodu w zakresie oszczędnej albo dynamicznej jazdy.
W trybie ECO, moc chwilowa silnika, stopień otwarcia przepustnicy i dobór biegu są automatycznie regulowane w taki sposób, by w każdych warunkach jazdy ograniczyć do minimum zużycie paliwa. Równocześnie odpowiednio regulowana jest temperatura i intensywność nawiewu w układzie klimatyzacji oraz działanie podgrzewania foteli, przyczyniając się do dalszej redukcji zapotrzebowania na paliwo.
W trybie SPORT S prędkość obrotowa silnika i reakcja przepustnicy są optymalizowane w taki sposób, aby kierowca mógł rozkoszować się bardziej ekscytującą jazdą, pozwalającą do maksimum wykorzystać możliwości zarówno spalinowego, jak i spalinowo-elektrycznego układu napędowego.
Tryb SPORT S+ łączy zwiększone osiągi jednostki napędowej uzyskiwane w trybie SPORT S ze skoordynowanym współdziałaniem nadzorowanych przez zintegrowany układ stabilizacji ruchu pojazdu (VDIM) dodatkowych funkcji, takich jak elektroniczna modulacja charakterystyki zawieszenia (AVS) i elektryczne wspomaganie w układzie kierowniczym (EPS), a w wersjach wyposażonych w system LDH (Lexus Dynamic Handling) - również zmienne przełożenie przekładni kierowniczej (VGRS) i kierowanie kołami tylnej osi (DRS) - by kierowca mógł poczuć dreszczyk wyjątkowej dynamiki podczas sportowej jazdy.
System Lexus Dynamic Handling (LDH)
Oprócz standardowych zmian w zawieszeniu, jakie przynosi pakiet F SPORT, model GS 450h w wersji F SPORT może być wyposażony w system Lexus Dynamic Handling (LDH), co czyni go pierwszym na świecie samochodem z napędem hybrydowym i integralnym układem kierowania wszystkimi czterema kołami.
Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technicznym, system Lexus Dynamic Handling integruje funkcje kierowania kołami tylnej osi (DRS) oraz regulacji przełożenia (VGRS) i elektrycznego wspomagania (EPS) w układzie kierowniczym, co pozwala na koordynację wszystkich aspektów związanych z kierowaniem przednimi i tylnymi kołami oraz zapewnia zwrotność, precyzję i pewność zachowania samochodu na drodze, a przy tym bardziej bezpośrednie reakcje na działania kierowcy.
Na podstawie danych o prędkości pojazdu, kierunku skrętu kół i działaniach kierowcy, system LDH określa optymalny kąt skrętu wszystkich czterech kół. Za pośrednictwem układów VGRS i DRS może on niezależnie zmieniać kąty skrętu kół przednich i tylnych, dzięki temu podczas jazdy po łuku samochód dużo lepiej reaguje na ruchy kierownicą, charakteryzuje się lepszą przyczepnością kół tylnych oraz większą statecznością i zwrotnością.
Układ kierowania kołami tylnej osi (Dynamic Rear Steer - DRS) monitoruje prędkość jazdy, kąt obrotu nadwozia względem osi pionowej, kąt i prędkość obrotu kierownicy oraz przyspieszenia poprzeczne i na tej podstawie określa wymagany kąt skrętu kół tylnych, którego maksymalna wartość wynosi 2 stopnie. Podczas pokonywania zakrętu z prędkością poniżej 80 km/h, przednie i tylne koła skręcane są w większości przypadków w przeciwnych kierunkach. Przy prędkościach powyżej 80 km/h, w określonych warunkach wszystkie koła skręcają w tę samą stronę.
W ramach koordynacji działania układów DRS, VGRS i EPS, system Lexus Dynamic Handling w sposób automatyczny dopasowuje ustawienia zmiennej charakterystyki zawieszenia oraz układów bezpieczeństwa czynnego do warunków drogowych, prędkości i stylu jazdy, dając kierowcy poczucie pewności i możliwość pełnego wykorzystania wyjątkowych właściwości jezdnych nowego Lexusa GS.
Wszystkie wersje GS z pakietem F SPORT wyposażone są w potężniejsze, wentylowane przednie tarcze hamulcowe o wymiarach 356 x 30 mm. Po raz pierwszy na świecie zastosowano w nich dwuczęściową konstrukcję, z centralnym bębnem wykonanym ze stopu aluminium w celu obniżenia masy i zminimalizowania odkształceń termicznych.
Źródło: Lexus Polska
Nadchodzi nowy Lexus RX
Dynamiczny SUV Lexusa
Finezyjny Lexus CT 200h
Dni Lexusa w Toruniu
BMW prosto z kosmosu
Pokochaj podróże z... BMW
Działacz z aniołem
Yaris prawie WRC
Audi S3 Limousine - sportowa nowość
Audi TT quattro sport concept
Golf Sportsvan już w produkcji
Kierowcy wśród najpopularniejszych sportowców
Lamborghini... na dwóch kołach
Wyprzedaż Toyoty 2016
Odchodzi Swift, nadjeżdża Baleno
Po rabat do Maserati
Wino, kobiety...
Nowy Outback, nie tylko na szosę
Nissan na Salonie Samochodowym w Genewie 2014
Samochodówka zaprasza na festyn
Nowa Mazda6
Od muzeum do nowoczesności
Rajdowy debiut Jabłonowa
Przełom w motoryzacji
Mazda5 Sport.Zapomniany domownik
Mitsubishi Lancer Sportback.Wodzi na pokuszenie
Mazda3 MPS.Do zakochania jeden krok
Fiat Bravo.Włoska uwodzicielka
Toyota Prius III.Ale wkoło jest... zielono
BMW odkrywa nowego GS-a
Sex, alkohol i samochody
Nowe SUVy Mercedesa
Avensis, król odsłania szaty
Mazda MPS Obsession
Majówka z benzyną we krwi
Odrzutowe wspomnienia z wakacji
Światowa premiera pucharu Audi Sport TT Cup
Rajdowiec i kartingowiec Sportowcami Regionu?
Abarth - program sportowy na sezon 2014
Gwiazdy walczyły na torze
Motorsport SEAT-a wciąż żywy
Znamy kalendarz RSMP 2023
Rajd z tradycjami w Grodzie Kopernika
Autem po torze samochodowym i... żużlowym!
Faworytów los nie oszczędzał
Święto miasta w rajdowym klimacie
Puchar Polski zawita do Torunia