Nie będzie przerw w dostawie aut
Po ostatniej tragedii jaka nawiedziła Japonię wskutek trzęsienia ziemi i fali tsunami, większość producentów samochodów na kilka dni wstrzymała swoją produkcję. Dostawy aut do polskich klientów powinny przebiegać jednak bez zakłóceń.
Najwięcej samochodów na europejski rynek dostarcza Mazda. Fabryki położone około tysiąca kilometrów od epicentrum katastrofy nie uległy jednak zniszczeniu. Mimo to, w obliczu tragedii, szefostwo firmy postanowiło zawiesić produkcję do 21. marca. Głównym powodem podjęcia takiej decyzji było umożliwienie pracownikom Mazdy kontaktu z rodziną mieszkającą na terenie objętym katastrofą. W tym czasie producent zbierał informacje od dostawców części i podzespołów na temat ewentualnych problemów w transporcie. Jak dowiadujemy się z oficjalnego komunikatu Mazdy Motor Poland dostawa już wyprodukowany nowych modeli Mazd, przesunie się o cztery dni. Zapas części zamiennych zlokalizowanych w magazynach MMP są na poziomie zapewniającym płynność działania nawet na okres prawie pięciu miesięcy.
Największy producent samochodów na świecie, Toyota, również na kilka dni zatrzymał swoją produkcję. Japońskie fabryki, w których powstaje m.in.: iQ, Urban Cruiser, RAV4, Land Cruiser i Prius, pozostaną zamknięte do 22 marca, aby zapewnić pomoc i wsparcie mieszkańcom obszarów dotkniętych piątkową falą tsunami. Władze koncernu chcą również upewnić się, czy wszyscy pracownicy Toyoty oraz firm kooperujących są bezpieczni.
- Pozostaję w modlitwie i solidarności w bólu ze wszystkimi ofiarami katastrofy, która dotknęła nasz kraj w ostatnich dniach - mówi Akio Toyota, prezydent Toyota Motor Corporation. - Kwestie bezpieczeństwa są dla nas piorytetem, dlatego też zdecydowaliśmy się skoncentrować w najbliższych dniach na ograniczaniu szkód i pomocy w trudnej sytuacji naszych pracowników i całego regionu.
Maciej Bednarski z Toyota Toruń uspokaja
- Większość samochodów, które zostały zamówione przez naszych klientów, została wyprodukowana jeszcze przed uderzeniem fali tsunami. Obecnie są już one transportowane do Polski. Wszystkie zamówienia realizujemy więc na bieżąco i nie ma żadnych opóźnień w wydawniu samochodów do klientów.
Podobna sytuacja panuje w toruńskim salonie Hondy. Michał Wieliński, szef działu sprzedaży, także nie posiada żadnych informacji mówiących o ewentulnych problemach w dostępności Accorda czy sportowego CR-Z, których produkcja znajduje się w Japonii.
- Honda, podobnie jak inne koncerny, wstrzymała na kilka dni swoje taśmy produkcyjne. Głównym powodem przestoju były ograniczenia w dostawie energii elektrycznej. Nasi klienci na bieżąco otrzymują zamówione auta, a nowi nabywcy mogą być spokojni o planowany termin odbioru.
Niestety mniej szczęścia miał Nissan, który został zmuszony do zamknięcia aż czterech swoich fabryk. Niektóre z nich, w tym zakład w Iwaki produkujący silniki, JATCO w Fuji i Fujinomiya produkujące skrzynie biegów, uległy częściowemu uszkodzeniu. Ich działalność została zawieszona i trwa obecnie ocenianie poziomu zniszczeń. W komunikacie Nissan Europe czytamy, że firma nie przewiduje żadnych problemów z dostawą samochodów do swoich europejskich klientów. Większość modeli (ponad 80%) produkowana jest bowiem na Starym Kontynencie. Firma posiada również odpowiednie zapasy, które umożliwiają gwarantowaną dostawę aut w okresie do 6. miesięcy.
Jak podaje portal Moto.pl, na skutki trzęsienia ziemi z niepokojem zareagowali inwestorzy giełdowi. Po otwarciu parkietu w Tokio kurs akcji Toyoty spadł o 7,9 proc., akcje Hondy straciły 6,5 proc. wartości, kurs akcji Nissana obniżył się o 9,5 proc. O 11,8 proc. zmalały notowania Mitsubishi Motors, które większość aut produkuje w Japonii.
Nowa Toyota Mirai debiutuje w Polsce
Yaris liderem w Europie
Nowy Hilux w rękach mistrza
Nowa generacja na 50-lecie Corolli
Tysiąc zamówień na nowego Avensis
Outlander PHEV już w Polsce
Powietrzny rewolwerowiec
Outlander bardziej ekologiczny
Nowy Outback, nie tylko na szosę
Nowy Subaru Outback zaskoczy technologią
Zlot z jubileuszem
Jagna Marczułajtis-Walczak twarzą Rajdu Polski Kobiet
Forester po raz czwarty
IX Zlot Plejad, czyli rywalizacja pod znakiem Subaru
V urodziny Honda Team Grudziądz
Lider zmienia szaty
Mistrz jeździł na oparach
Najlepsi z Hondy
Toyota GT86.Emocje pod kontrolą
Toyota Auris.Złoto w kolorze blue
Toyota Yaris.Pewniej niż w banku
Toyota Prius III.Ale wkoło jest... zielono
Toyota RAV4.Kręci panie, kusi panów
Mitsubishi ASX.Kluczowy gracz trzech diamentów
Mitsubishi Outlander 4WD.W drodze na sam szczyt
Mitsubishi Lancer Sportback.Wodzi na pokuszenie
Levorg.Pomiędzy torem a pustynią
Subaru Legacy GT.Uśpione pożądanie
Honda CRV i-CTDi.Pożegnanie z tradycją
Avensis dla wymagających
Jak ogień i... ogień
Moda na rodzinne 4x4
Karoseria koloru korodującego
Zabawy poza drogą
Od Syrenki po domy na kółkach
Auta z duszą i piekielną mocą
Farmer w firmie budowlanej
Skoda i Subaru w jednym stali rządku
W życiu trzeba się bawić
Zakończenie z przytupem
Był Puchar Metropolii, teraz jest Puchar MotoParku
Duże Toyoty w małej skali
Startuj w GP RACING MOTO-TOR 2011
HPI wskrzesza WR8
Rajdy na asfalcie, i na bezdrożach
Oponiarska ruletka, czyli taniec na lodzie
Zabawa, która kradnie radość
Lewy 6 z oporem
Subaru z medalem i z przygodami
Tommi Mäkinen szefem Toyota GAZOO Racing
TS040 HYBRID - nowy bolid zespołu TOYOTA Racing
Szczyt EVOlucji trafił na sprzedaż
"Misiek" spotka się z Solbergiem
Mistrzowie kraju sprawdzą się na Poligonie
Weteran przegrał z oponą
Mistrzowie pojadą dla Orkiestry
Ostatni tegoroczny start Subaru Poland Rally Team
Tuż za podium
Po testach jadą na Karkonoski
Szczęście było blisko
Zabrakło 1,5 sekundy
Platinum Subaru Rally Team wiceliderem 41. Rajdu Świdnickiego Krause
Mistrz sprzedaje rajdówkę
Marcin Gagacki w barwach Oponeo.pl
Zwycięstwo na ostatnią chwilę