Mistrz nieobecny, dwunastolatek uciera nosa weteranom
5. Rajd Zimowy to bodaj najbardziej...wiosenny rajd jaki do tej pory oglądaliśmy na toruńskich imprezach. Zabrakło śniegu, siarczystego mrozu, śliskiej nawierzchni i śnieżnych band w efektowny sposób rozbijanych przez pędzące rajdówki.
Ponad dwudziestu zawodników ścigających się już od kilku lat na toruńskich odcinkach specjalnych, przyjechało do Torunia, aby wziąć udział w pierwszych w tym roku zawodach modeli RC. Okazją do spotkania był 5. Rajd Zimowy. Wszystkie próby sprawnościowe zlokalizowane zostały na terenie Motoareny, najnowszego i największego stadionu żużlowego w Polsce. Problemy z zimową aurą (niestety na trasach rajdu próżno było szukać choćby grama śniegu) nie zniechęciły organizatorów do przygotowania kolejnej ciekawostki. Tym razem dwa z trzech odcinków specjalnych wyznaczone zostały na podjazdach stadionu, gdzie kąt pochylenia trasy wynosił nawet 30 stopni. Czyżby do Torunia zawitały Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski w małej skali?
Na razie nie, ale ciekawy pomysł ułożenia trasy pod górkę i z górki został przyjęty przez zawodników z aprobatą, choć i lekkim niepokojem.
- Modele z "N-kowymi" silnikami miały trochę problemu, aby podjechać pod górę - ocenia Michał Wieczorkowski z Warszawy. - Z kolei jadąc w dół nie można było dotykać gazu - model błyskawicznie nabierał prędkości i łatwo było wypaść z drogi.
Na szczęście obyło się bez poważnych wypadków i kraks, a większość zawodników z zadowoleniem przyjęło tą nową formę ścigania. Kolejną niespodzianką była...nieobecność na liście startowej rajdowego mistrza - Adriana "Kajmana" Lutyńskiego z Bydgoszczy. Nie był to jednak powód do narzekań dla Radka Schenkera i kilku innych zawodników, którzy w tym roku przesiedli się do klasy WRC, aby powalczyć o ten tytuł.
- W zeszłym roku zostałem rajdowym mistrzem Torunia w klasie S2000. Niejako z automatu musiałem ten sezon rozpocząć w klasie WRC, a dzięki temu mam większe szanse powalczyć z Kajmanem o mistrzowski tytuł w generalce - zdradza plany Radek Schenker. - Dysponuję teraz mocniejszym silnikiem i nowym regulatorem. Model pozostał ten sam - Subaru Impreza 07 na podwoziu ASSO TC4. Dzięki tym zmianom udało mi się przygotować rajdówkę podobną do modelu obecnego mistrza.
Pierwszy rajd w tym sezonie popularny "Rekin" potrakował jako trening.
- Model złożyłem dopiero wczoraj. Nie było czasu na trening. Widzę że jest bardzo szybkie. Muszę się go nauczyć, ale z odcinka na odcinek idzie coraz lepiej.
Pierwszy i najdłuższy odcinek specjalny 5. Rajdu Zimowego należał jednak do Eryka Zielińskiego z Warszawy (ford focus WRC). Charakterystyczny model z mocno wystającymi kołami przejechał trasę szybko i bardzo czysto. Jak zdradził kierowca - to zasługa specjalnego ogumienia, które pozwoliło pewnie prowadzić model na zakrętach bez konieczności zmniejszania prędkości. Niestety kolejne przejazdy nie były już tak szybkie. Wykorzystał to Radek Schenker, który przy drugim podejściu do OS1 wykręcił rewelacyjny czas - 1:14,30. To wynik aż o 2 sekundy lepszy niż pierwszy przejazd Eryka. Zdziwienie wszystkich ogarnęło, gdy sędzia zawodów podał czas przejazdu dwunastoletniego kierowcy z Warszawy - 1:11,50. Michał Wieczorkowski długo odbierał gratulacje od swoich kolegów.
Walka toczyła się dalej. Trudne technicznie odcinki górskie wielu kierowcom nie pozwoliły na osiągnięcie dobrego wyniku. Krótkie trasy były dodatkową przeszkodą, tutaj ułamki sekund mogły zmienić cały obraz w tabeli. Dlatego skupienie na kierowcach marszczyło im brwi i czoła, bo musiało być szybko i czysto.
- Ustawiłem za sztywno tylne zawieszenie. Przy częstych nawrotach, które towarzyszą odcinkom górskim, tył ciągle mi uciekał - z żalem opowiada Paweł Świtajski startujący subaru impreza 2007. - Trochę przekombinowałem z ustawieniami, a czas niestety ucieka.
Do zwycięzcy w klasie S2000 Pawłowi zabrakło zaledwie trzech sekund. Gdyby tylko lepiej dostroił zawieszenie...
Problemów z ustawieniami nie miał za to Michał Orłowski. Kierowca, który w rajdach RC zadebiutował w 2006 roku podczas pierwszego Rajdu Zimowego, powrócił na toruńskie oesy po kilkuletniej przerwie.
- Wtedy to był mój pierwszy i zarazem najlepszy start - byłem trzeci - wspomina torunianin. - Dzisiaj startuję mitsubishi lancer evo VII na podwoziu TT-01. Klasa S2000 to już mocniejsza liga niż wtedy przed kilkoma laty. Model przeszedł niewielkie modyfikacje, ale tak naprawdę wszystkie uczę się od nowa.
Michał nie zapomniał jednak, na czym polega widowiskowa jazda rajdówką w małej skali. Choć była trema i nerwy nie pozwalały czysto kontrolować model, to styl jaki pokazał nam zawodnik nie raz składały ręce do oklasków. Podczas debiutu w 2006 roku było podobnie. Tego widać nie da się zapomnieć.
Pierwsze trzy odcinki specjalne najszybciej pokonał Eryk Zieliński. Druga pętla należała do jednego z najmłodszych kierowców - dwunastoletniego Michała Wieczorkowskiego z Warszawy. Kierowca startujący Subaru Impreza 2007 pokazał starszym kolegom jak się powinno jeździć. Jego taktyka?
- Nie liczy się prędkość, tylko jakość - krótko kwituje warszawianin.
Coś w tym jest, bowiem model Michała rzadko oglądaliśmy poza trasą. Startujący w klasie WRC kierowca nie miał poważnych problemów z opanowaniem auta i utrzymaniem go pomiędzy ciasno wytyczonymi trasami.
- Raz przejechałem metę, tzn. tabliczkę wytyczającą linię mety lotnej. I dostałem 10s. kary. Ale mimo to udało się dowieźć zwycięstwo do końca. -
Michał miło wspomina górskie partie rajdu, gdzie każdy delikatny ruch pedałem gazu mógł zmienić cały obraz. Plan, jaki zakładał sobie przed rajdem, został zrealizowany - pierwszy punkty zdobyte w Toruniu są już na jego koncie.
Gdy większość zawodników myślała już o końcu zawodów, organizator ogłosił komunikat - "Jedziemy dalej, jeszcze jedna pętla, żeby było ciekawiej". Sześć oesów, jakie oficjalnie zostały zaplanowane na 5. Rajd Zimowy, okazały się nie wystarczające. I mimo, że pakiety już zostały wyczerpane, nikt nie grymasił - doladować i jedziemy. Niektórzy pożyczali "energię" od innych zawodników, aby móc ukończyć rajd i walczyć o pierwsze punkty w tym sezonie.
Dodatkowe oesy ponownie najszybciej objechał Michał Wieczorkowski, tylko raz uznając wyższość Eryka Zielińskiego. Słabsze czasy notował Radek Schenker, który na początku rajdu uznawany był za pewnego zwycięzcę. Przesiadka do WRC-a i brak treningu nie pozwoliły jednak "Rekinowi" na uzyskanie pierwszego miejsca w generalce i pokonanie dobrze jadących rywali.
Ciekawie było również w klasie S2000. Niemal do ostatniego "gwidka" trwała walka pomiędzy Marcinem Kubikiem a Pawłem Świtajskim. Tylko trzy sekundy dzieliły na mecie "Gizberna" od zwycięzcy klasy S2000. Ciekawą i widowiskową jazdą mógł się pochwalić kolejny zawodnik z grupy S2000 - Jakub Mierzyński. Młody kierowca startujący fordem focusem widać coraz lepiej radzi sobie na trudnych i technicznych trasach toruńskich rajdów. Pochwały należą się również za efektownie przygotowany model - zawsze czysty i lśniący "lakier", a w środku sympatyczne figurki kierowcy i pilota.
- Wszystko jest tak jak w rajdach - rampa, ładnie oklejone auta, odcinki specjalne - z nieukrywaną radością patrzy na zmagania kierowców mini-rajdówek Marcin "Evil" Nawrocki, pasjonat i tuner rajdowych "maluchów", który po raz pierwszy przygląda się zawodom modelarskim. - Sam ścigam się w toruńskich KJS-ach, przygotowuję auta do sportów motorowych, ale to co tutaj widzę, to naprawdę fajny pokaz rajdowego szaleństwa, tyle że w mniejszej skali. Myślałem, że to są zabawki, które jadą prosto i czasami skręcają. Ale myliłem się, to naprawdę skomplikowane maszyny.
Evil przyglądał się zmaganiom swojego kolegi "z warsztatowego podwórka" - Adamowi Rzymyszkiewiczowi. Startujący Mitsubishi Lancer Evo VI kierowca pochwalił się ostatnio sąsiadowi swoją rajdówką. I w ten sposób właściciel firmy ETG Garaż pojawił się jako kibic 5. Rajdu Zimowego.
- Adamowi brakuje treningu, ćwiczeń. To widać - ocenia poczyniania kolegi "Evil".
To dopiero początek rajdowego sezonu 2010. Większość kierowców albo przygotowało nową rajdówkę, ale przesiadło się do wyższej i mocniejszej klasy. I większości z nich zabrakło czasu na treningi i obycia z modelem. Na następne zawody wszyscy obiecują poprawę. Trzymamy za słowo.
KLASYFIKACJA GENERALNA 5. RAJDU ZIMOWEGO
1. Michał Wieczorkowski - WRC
2. Eryk Zieliński - WRC
3. Radosław Schenker - WRC
4. Waldemar Nadolny - WRC
5. Michał Sybilski - WRC
6. Kamil Nadolny - WRC
7. Tomasz Wieczorkowski - WRC
8. Marcin Kubik - S2000
9. Paweł Switajski - S2000
10. Paweł Rybacki - WRC
11. Waldek Blachowski - N
12. Jakub Mierzyński - S2000
13. Adam Rzymyszkiewicz - S2000
14. Jarosław Żurek - N
15. Mariusz Masny - S2000
16. Dominik Nowak - WRC
17. Bartek Blachowski - N
18. Michał Orłowski - S2000
19. Michał Nowicki - N
20. Tomasz Derek - N
21. Mateusz Kala - N
22. Piotr Nowicki - N
23. Patryk Sybilski - N
24. Tomek Rzymyszkiewicz - N
rzymek s. napisał(a) dnia: 2010-03-07
Pomimo wiosennej aury jak na "zimowy" to uważam, że całkiem niezły start sezonu. Zawodnicy w formie, a szczególnie szybko rosną umiejętności naszych juniorów. Dziękujemy za oprawę medialną, foto jak zwykle super, a i komentarz ciekawy.
Wspaniała atmosfera zdrowej rywalizacji połączona z dobrą zabawą ... i o to chodzi.
Rzymek Rally Team
Adam & Tomo
Piter napisał(a) dnia: 2010-03-05
Podobało się nam, z niecierpliwością czekamy na drugi występ. U nas za oknem zima ;), może potrzyma i zawiedzeni będą jeszcze mieli okazję po śniegu pośmigać. Super fotki.
Rekin napisał(a) dnia: 2010-03-04
Bardzo fajna relacja z pierwszego rajdu w tym sezonie. Zawody świetnie przygotowane i sprawnie przeprowadzone. Poziom zawodników na bardzo wysokim poziomie mimo że nie wszyscy byli w formie.
Jeśli chodzi o mój model to startowałem Subaru Imprezą 2009 a nie 2007 ;)
Super fotki, jak zawsze :)
Pozdrawiam i do zobaczenia na następnych zawodach.
Jakub M. napisał(a) dnia: 2010-03-04
Rajd był bardzo ciekawy i długi, co myślę ucieszyło większość zawodników. Walka na os-ach była świetna i mam nadzieję że na pozostałych rajdach będzie tak samo jak na zimowym. Gratulacje dla zwycięzców, a dla organizatorów i Michała J. ogromne podziękowania za organizację rajdu i świetną oprawę medialną, której zawsze brakowało.
Pozdrawiam
Paweł napisał(a) dnia: 2010-03-04
Dziękuję organizatorom za atrakcyjne odcinki i sprawne przeprowadzenie zawodów. Dla startujących szacunek i gratulacje - cisnęliście niemiłosiernie :-)
Pozdrawiam i do zobaczenia na następnych zawodach.
Gizbern
Bogdan napisał(a) dnia: 2010-03-04
Dziekuje Michale za tak obszerną relację z pierwszego w tym roku rajdu. Bardzo fajne ujęcia, a to zasługa nie tylko Twoja, bo zawodnicy mają w tym też swój udział.;-) Gratuluje Wszystkim, a w szczególności zwycięzcom. Pozdrawiam. Bogdan
Śladami budynków, których już nie ma
Święto Niepodległości z... włoską motoryzacją
Miasteczko Rajdowe z Doskoczem, Herbą, Zawadą
Pojadą dla przyjaciela
Jagna Marczułajtis-Walczak twarzą Rajdu Polski Kobiet
Samochodówka zaprasza na przegląd
Toyota wraca do F1
Ryzyko się opłaciło, Paweł zostaje pierwszym mistrzem
Jutro poznamy zwycięzców GP RACING MOTO-TOR 2011
Elektryzujący weekend
Na Moto Show do Konina
Steczkowska pokochała... Peugeota RCZ
Męski weekend z Saletą
Moto Show pod Motoareną
Dzień Dziecka z adrenaliną
Moc, adrenalina i piękne kobiety
Rockstar Skillz Up startuje na Motoarenie
Motoarena stanie w płomieniach
Za rok być może pojawi się jakiś bolid
Od rowerów po Rollsa
Auto Moto Show Toruń 2023 już za miesiąc
Wielkie święto motoryzacji w Grodzie Kopernika
Będą auta, będzie show
Auto Moto Show Toruń po raz drugi
Za rok zrobią jeszcze większe show
Drift będzie za darmo
Auchan Cup ma pierwszych zwycięzców
Radom prawie jak Bydgoszcz
Subaru Impreza.Nie znać dźwięku boxera to grzech
Toyota Auris.Złoto w kolorze blue
Chevrolet Spark.Bohater szklanego ekranu
Mercedes-Benz CLS.CLS, Czyli Luksusowo i Sportowo
Honda CR-Z.Romantyczna marzycielka
Fiat Bravo.Włoska uwodzicielka
.Miejski Kingsize
Rajdowanie po toruńsku
Trening pod obstrzałem
Gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta
W drodze do Monte Carlo
Ściagnie na wystawie
Za plecami fotografa
Show na dwóch i czterech kołach
Krew zamiast benzyny
Przekraczać granice, bezpiecznie
Zakończenie z przytupem
Toruń tylnymi kołami pędzony...
Ostatnia prosta do zimy
Piknikowo, lecz pod znakiem BMW
Gwiazdy znów zleciały do Grodu Kopernika
Od małego fiata po rajdową Hondę
Debiutanci w afrykańskim słońcu
Pięknego Małego Dakaru
Rajdowy klasyk na krzyżackich szutrach
Rajd z widokiem na Wisłę
Kopernik ruszył rajdami
Katarzynka otwiera rajdowy sezon
Zimowy przy plus 15
Jeden wiatr - w polu wiał
Gdyby koło się trzymało...
Szutrem zamiast śniegiem
Warszawa śniegiem nie posypała
Zimowy na szybkie tempo
Kraina w mini skali
Pakiet atrakcji na Powitanie Lata
Kontaktowe wyścigi bez... kontaktu
Wyścigi bez kontaktu
Toruń z mocnym kalendarzem
Majówka pełna emocji
Traxxas buduje Frankensteina
Czy jestem Mistrzem Polski?
Jesienny po żużlowym stadionie
Mistrz ostatniego oesu
Król pokazuje klasę, choć koronę oddaje
Zimowy z niespodziankami
Gwiazdy wróciły, Stolica dominuje
Igor dominatorem, czyli historia lubi się powtarzać
Duże Toyoty w małej skali
Pech Artura, szampan dla Kamila
Wielki Zamek dla małych rajdówek
RallySprint, nowe zawody RC
Mała skala, ale serca wielkie
Świętowali na torach, dla Niepodległej
Pustynia wyłoni mistrzów
Wysokie loty nad rallycrossowym torem
Nocne ściganie na MotoParku
Rajd z tradycjami w Grodzie Kopernika
Hołowczyc zwycięża w Drawsku Pomorskim
Drawsko Pomorskie otworzy rajdowy sezon w Polsce
Toyota zwycięża Dakar
Podwójne podium Toyoty
Torowa Barbórka w zimowych szatach
Pożegnali zimę ogniem
Jurecki pechowo w zimowym Świdnickim
Tylko śniegu zabrakło...
Mała Szwecja
Wielkie ściganie w każdej skali
Wyścigowa niedziela w każdej skali
Lexus RC F GT3 debiutuje i zwycięża
Motofani poświętują na torze
Białe wilki pędziły po torze
Giganci driftingu w Toruniu
Toruńska Motoarena odleci!
Młodzi mistrzowie powrócili do Torunia
Kartingowe święto w Piernikowym Mieście
Artur Puzio powietrznym dominatorem
Toruń! Hałas!
Finał z rewersem na Torze Toruń
Ogniem po Torze Toruń
Znakomite zakończenie sezonu AF Racing
Słodko-gorzkie zakończenia w Misano
Start po dalszą naukę
Znowu powalczą o rekordy toru
Ścigali się po asfalcie i szutrze
Kierowcy powracają na Tor "Poznań"
Miasto Bydgoszcz zaprasza na karting
Urlopu od ścigania nie było
Wygraj Skodę WRC
Mistrzowie kraju sprawdzą się na Poligonie